Στην εκδήλωση για τα 2 χρόνια από το σεισμό της 27ης Σεπτεμβρίου 2021 με θέμα «Τα προβλήματα των σεισμόπληκτων, η ανασυγκρότηση που δεν σχεδιάστηκε και το Ειδικό πολεοδομικό που γίνεται χωρίς διαβούλευση με την Κοινωνία» που πραγματοποιήθηκε χθες στο Αρκαλοχώρι, στην Αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου, ο Υποψήφιος Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας ανακοίνωσε την δημιουργία δύο ισχυρών επιτροπών, δύο Taskforce, όπως τις είπε χαρακτηριστικά.
Πρόκειται για δύο Επιτροπές, οι οποίες, όπως επισήμανε θα δουλέψουν παράλληλα, με τη μια να αφορά την αποκατάσταση των κτιρίων και γενικότερα την οικιστική ανασυγκρότηση και την άλλη τα θέματα του Αεροδρομίου, προκειμένου να ξεβαλτώσει η διαδικασία επισκευής και ανοικοδόμησης, με αλλαγή του συστήματος αδειοδότησης.
Στόχος είναι με την πρώτη να προωθηθούν οι αναπλάσεις στις σεισμόπληκτες περιοχές και με τη δεύτερη του Α/Δ, με το γενικότερο χωρικό και πολεοδομικό σχεδιασμό και ειδικότερα με την διαβούλευση για το Ειδικό Πολεοδομικό Σχέδιο, καθώς και η αντιμετώπιση αφενός των προβλημάτων από την κατασκευή και λειτουργία του αεροδρομίου και αφετέρου ο σχεδιασμός της αξιοποίησης των ευκαιριών, προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και των δημοτών.
Ο κ. Κεγκέρογλου ξεκινώντας την ομιλία του στάθηκε στα προβλήματα των σεισμόπληκτων, στην ανασυγκρότηση που δεν σχεδιάστηκε και το Ειδικό πολεοδομικό που γίνεται χωρίς διαβούλευση με την Κοινωνία, αλλά και στις διεκδικήσεις που οφείλει να προβάλλει ο δήμος σε συνεργασία με την κοινωνία των δημοτών.
«Απαιτούνται πρωτοβουλίες και αποφάσεις είτε αυτές απορρέουν από τις αρμοδιότητες και το νόμο είτε επιβάλλονται από τη συγκυρία και την ευθύνη του δήμου απέναντι στους δημότες και τους κατοίκους», επισήμανε ο υποψήφιος Δήμαρχος.
Αμέσως μετά έκανε μια εκτενή αναφορά στο πως διαμορφώνεται η κατάσταση σήμερα τονίζοντας τα εξής σημεία:
1.«Προσωρινή» διαμονή σεισμόπληκτων
Μια σύντομη περιγραφή της κατάστασης, δείχνει ότι οι σεισμόπληκτοι συνεχίζουν να βρίσκονται για «προσωρινή» τους στέγαση, στους οικίσκους 600 περίπου, σε συγγενικά σπίτια, σε ενοικιαζόμενα στο δήμο μας ή αλλού (Ηράκλειο κ.λπ.) και πολλοί με σημαντικό ρίσκο μένουν στα κίτρινα σπίτια τους!
Είναι χαρακτηριστική η μείωση του πληθυσμού κατά 3.500 κατοίκους, από τους οποίους εκτιμάται ότι οι 3.000 έλειπαν από το δήμο στην περίοδο της απογραφής λόγω σεισμού.
2.Προκαταβολές, στήριξη επιχειρήσεων, παράνομη χρέωση δημοτικών τελών και φόρων
Η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι έχουν κατατεθεί 66 εκατ Ευρώ ως προκαταβολές αλλά δεν δίνει τα στοιχεία πως αυτά κατανέμονται ανά δήμο και ανά οικισμό. Τα χρήματα όμως αυτά δεν μπορούν να αξιοποιηθούν για την αποκατάσταση των κτιρίων, χωρίς την αδειοδότηση.
Εφαρμόστηκαν κάποια προγράμματα με επιμέρους στηρίξεις στις επιχειρήσεις και τον πρωτογενή τομέα αλλά δεν αρκούν και χρειάζεται ένα νέο ολοκληρωμένο πρόγραμμα, αφού μάλιστα δεν εφαρμόστηκε η ψηφισμένη και ισχύουσα διάταξη για αυξημένη επιδότηση μέσω αναπτυξιακού. Σημαντικές οι ενέργειες του Εμπορικού συλλόγου Αρκαλοχωρίου και του υπό ίδρυση Θραψανού
Τα δημοτικά τέλη και οι φόροι συνεχίζουν να χρεώνονται στους σεισμόπληκτους παρά την ρητή διάταξη νόμου και την απόφαση της αποκεντρωμένης ύστερα από προσφυγή του Συλλόγου Ελπίδα και παρά το γεγονός ότι το Υπ Εσωτερικών και συγκεκριμένα ο κ. Πέτσας ανταποκρίθηκε στην παρέμβαση μου και χρηματοδότησε το δήμο με επιπλέον 430.000 για την απώλεια εσόδων από την διαγραφή που παρανόμως δεν έκανε.
Εδώ θέλω να τονίσω την σημαντική προσφορά του Συλλόγου για την ανάδειξη των προβλημάτων των σεισμόπληκτων και για τις ενέργειες του για την προστασία τους , όπως πχ από Κατασχέσεις κ.λπ.
3.Διαδικασία αποκατάστασης σεισμόπληκτων κτιρίων
Η γραφειοκρατία και η αδράνεια αντιμετώπισης της, εμποδίζει την αδειοδότηση της αποκατάστασης. Από τους 2.254 φακέλους που έχουν υποβληθεί έχουν εγκριθεί 29.
Η αργόσυρτη και γραφειοκρατική διαδικασία αποθαρρύνει την υποβολή φακέλων για τα 5.700 περίπου υπόλοιπα κτίρια που είναι κίτρινα και πράσινα με ελαφρύτερες ζημιές.
4.Κατεδαφίσεις ετοιμόρροπων και επικίνδυνων
Από τα 500 χαρακτηρισμένα και πολλά άλλα ανάλογης επικινδυνότητας έχουν κατεδαφιστεί 96 μόνο κτίρια.
Σε αυτή τη συζήτηση δεν θα μας απασχολήσει το κόστος και η μέθοδος γιατί αυτό που ενδιαφέρει είναι να αποτυπώσουμε την κατάσταση και να προχωρήσουμε στις ενδεδειγμένες ενέργειες.
5.Σχολεία και λοιπά Δημοτικά κτίρια
Τα σχολεία που κτυπήθηκαν σοβαρά από το σεισμό είναι το 1ο Δημοτικό Αρκλοχωρίου, το Γυμνάσιο Αρκαλοχωρίου και το Δημοτικό Θραψανού, το οποίο ως διατηρητέο έτυχε της μέριμνας του Υπ Πολιτισμού και της Περιφέρειας και ανατέθηκε μια μελέτη στο Πολυτεχνείο Κρήτης για τον τρόπο αποκατάστασης.
Για τα δύο άλλα σχολεία δεν έχει πέρα από την προσωρινή τους στέγαση και είναι χαρακτηριστικό ότι δύο χρόνια μετά το σεισμό, δεν έχει συνεδριάσει ακόμη η επιτροπή, που συστήθηκε με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και πρόεδρο τον κ. Δήμαρχο, προκειμένου να εισηγηθεί για την ανέγερση νέων κτιρίων και την εξεύρεση ενός νέου οικοπέδου (αφού το νέο κτίριο Δημοτικού θα πρέπει να τηρεί τις προδιαγραφές του σχετικού ΦΕΚ, ως προς την χωροταξία).
Επιπλέον υπάρχουν πάνω από 10 δημοτικά κτίρια που είναι κυρίως κίτρινα και για τα οποία δεν έχει υποβληθεί φάκελος.
Σε αντίθεση με τη στασιμότητα στο Δήμο μας είδαμε να ανατίθεται το έργο για το σεισμόπληκτο κτίριο Γυμνασίου-Λυκείου Ανωγείων τον Φεβρουάριο και πριν λίγο καιρό και το σχολείο της Αγίας Βαρβάρας. Η χαρακτηριστική όμως περίπτωση είναι η ανέγερση του νέου δημοτικού στο Δαμάσι σε 84 ημέρες.
Επιπλέον, χθες στις 26 Σεπτέμβρη, η ΚΤΥΠ συναντήθηκε με τον Περιφερειάρχη στην Αθήνα για την προώθηση του Σχολείου Ευρωπαϊκής παιδείας, του ΓΕΛ και του ΕΠΑΛ Κισάμου. Πάλι απών και έξω ο σεισμόπληκτος δήμος μας.
6.Εκκλησίες
Οι εκκλησίες που κτυπήθηκαν από το σεισμό υπερβαίνουν τις 100. Είναι αρμοδιότητα των ενοριών και της Μητρόπολης αλλά η υποστήριξη του Δήμου πρέπει να δοθεί εφόσον φυσικά ζητηθεί.
7.Αναπλάσεις σεισμόπληκτων χωριών ή σεισμόπληκτων γειτονιών
Παρά τις προτάσεις που κατατέθηκαν δεν έγινε απολύτως τίποτα, στην κατεύθυνση των λόγων όλων όσων επισκέφθηκαν το σεισμόπληκτο δήμο μας τις πρώτες μέρες: Έτυχε ο σεισμός αλλά να τον κάνουμε ευκαιρία και να φτιάξουμε τον τόπο καλύτερο.
8.Επιτροπή συντονισμού και διαχείρισης του σεισμού
Η Απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Νοεμβρίου 2021, για τη σύσταση επιτροπής προκειμένου να συντονίσει όλες τις ενέργειες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων του σεισμού και την δρομολόγηση λύσεων, δεν συστάθηκε ποτέ.
Έτσι δεν υπήρξε κανένας συντονισμός και κανένα σχέδιο ανασυγκρότησης.
Αλλά ούτε από την κεντρική διοίκηση υπήρξε ουσιαστικός συντονισμός. Κάθε άλλο αλληλομετάθεση ευθυνών ανάμεσα στα υπουργεία και την Αυτοδιοίκηση.
Και ανακοίνωσε την πρόταση του για τη δημιουργία των δύο Επιτροπών:
«Χρειάζεται μια δυναμική επανεκκίνηση. Αν έχουμε την εντολή των συνδημοτών μας στις 8 Οκτωβρίου,
Συγκροτούμε άμεσα την Taskforce για όλα τα θέμα τα του σεισμού, είτε είναι αρμοδιότητα του δήμου είτε όχι. Μέχρι την 1η Ιανουαρίου θα λειτουργεί άτυπα και στη συνέχεια θεσμικά με απόφαση του ΔΣ η οποία και αναλαμβάνει:
-Να φροντίσει τη δημιουργία Σχεδίου Ανασυγκρότησης,
-Να συντονίσει το συνολικό έργο της στήριξης των σεισμόπληκτων
-Να συντονίσει το έργο των κατεδαφίσεων
-Να προβαίνει σε όλες τις ενέργειες προς την Κυβέρνηση και προς τρίτους
-Εκπόνηση ολοκληρωμένου σχεδίου δράσεων για την στήριξη της τοπικής οικονομίας σε όλους τους τομείς
-Να συνεργαστεί με ειδικούς επιστήμονες και επιστημονικούς φορείς
-Να εισηγείται στο ΔΣ όλες τις αναγκαίες αποφάσεις
-Να είναι σε συνεχή επαφή με τους σεισμόπληκτους και τους φορείς τους και να ενημερώνει την κοινωνία για την εξέλιξη του θέματος.
Ενδεικτικά οι πρώτες ενέργειες
Δυναμική παρέμβαση στην κυβέρνηση σε συνεργασία και με άλλες περιοχές. (Δαμάσι πχ 800 φάκελοι, 23 Άδειες)
Βελτίωση των συνθηκών στους οικίσκους ( Υγιεινής, Δημόσιος χώρος, Παιδική χαρά κ.λπ.)
Εισήγηση για διανοίξεις δρόμων κ.λπ. για λόγους δημόσιας ασφάλειας, δημόσιας υγείας, δημόσιου συμφέροντος κλπ
Προώθηση διαβούλευσης για αναπλάσεις και δημιουργία σύγχρονων γειτονιών με παραδοσιακό χρώμα.
Άμεση προώθηση κατασκευής νέων και αποκατάστασης των σχολείων
Ενώ η δεύτερη Taskforce θα έχει αντικείμενο την πρόκληση του Α/Δ με πρώτο θέμα την σωστή εκπόνηση του χωρικού και πολεοδομικού σχεδιασμού.
«Ο δήμος έχει να αντιμετωπίσει άλλη μια μεγάλη και δίδυμη θα έλεγα, του σεισμού πρόκληση, αυτή της δημιουργίας του νέου Α/Δ που αλλάζει άρδην τα δεδομένα και η διαχείριση τους πρέπει να γίνει παράλληλα.
Δεν θα αναφερθούμε σήμερα ούτε στα προβλήματα από την κατασκευή και την λειτουργία του αεροδρομίου αλλά ούτε στις διεκδικήσεις που θα δώσουν ευκαιρίες στην τοπική οικονομία και τους δημότες.
Θα επικεντρώσουμε σε μια από τις προϋποθέσεις για να αποβεί τελικά ωφέλιμη για τον τόπο αυτή η μεγάλη επένδυση.
Και δεν είναι άλλη από την ύπαρξη ενός ολοκληρωμένου χωρικού και πολεοδομικού σχεδιασμού που θα κατευθύνει τόσο την μεγάλη αύξηση δραστηριοτήτων όσο και την υποδοχή της μεγάλης αύξησης του πληθυσμού.
Αποτελεί τη βάση για την ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑ, τον τόπο βιώσιμης ανάπτυξης και ποιότητας ζωής που οραματιζόμαστε.
Το κλειδί για να έχουμε ένα χωρικό σχεδιασμό, που θα είναι στην κατεύθυνση του οράματος μας και θα διασφαλίζει τα συμφέροντα του τόπου και των δημοτών είναι η διαβούλευση πριν τις αποφάσεις και μάλιστα σε πρώιμο στάδιο της μελέτης, για να μην ακούσουμε το γνωστό, τώρα δεν αλλάζει.
Η διαβούλευση ήταν να γίνει Ιούνιο, πήγε Σεπτέμβριο και τώρα λένε για Νοέμβριο.
Σε κάθε περίπτωση απαιτούμε έγκαιρη και ουσιαστική διαβούλευση με τους φορείς και τους ίδιους τους δημότες και όπως έχουμε δεσμευτεί, δεν θα δεχθούμε τετελεσμένα.
Κι αυτό γιατί αφορά, όχι μόνο την εποχή μας και την επόμενη γενιά αλλά το μέλλον του τόπου και τις πολλές επόμενες γενιές», κατέληξε λέγοντας ο κ. Κεγκέρογλου, ευχαριστώντας όλους όσους παρευρέθηκαν στην εκδήλωση.