H Πατρίδα μας,μετά από μια δεκαετίαβαθιάς οικονομικής και πολιτικής κρίσης, λόγω της πανδημίας, βρέθηκε πάλιμπροστά σε μια νέα κρίση, αντιμέτωπη με νέες προκλήσεις και προβλήματα.
Για την αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης υπάρχουν ευνοϊκότερες προϋποθέσεις έναντι του παρελθόντος.H Ευρωπαϊκή Ένωσηωριμότερη πλέον, αποφάσισε πακέτο ανάκαμψης ύψους 1, 8 τρισεκατομμυρίων ευρώ.Στα επόμενα χρόνια, η Ελλάδα θα έχει πόρους: από το Ταμείο Ανασυγκρότησης, το τρέχον και το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027, τη νέα ΚΑΠ και το SURE που μαζί με τους Εθνικούς πόρους φτάνουν τα 94 δις Ευρώ.
Από την αρχή όμως είπαμε ότι οι πόροι αυτοί δεν θα αξιοποιηθούν από μόνοι τους, απαιτείται σχέδιο και προγράμματα εφαρμογής και όχι απλά ανάλωσης των πόρων.
Όλο το προηγούμενο διάστημα η Κυβέρνηση απαντούσε με γενικότητες και αοριστολογίες, χωρίς συγκεκριμένες δεσμεύσεις.
Φαίνεται όμως ότι η Κυβέρνηση, ήδη από τον Νοέμβριο, είχε ξεκινήσει να στέλνει αναλυτικά προσχέδια στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενώ στις 25 Νοεμβρίου έθεσε σε διαβούλευσημια 50σέλιδη έκθεση ιδεών του κ. Σκυλακάκη. Πρόθεσή της, «εν κρυπτώ», να δεσμεύσει τη χώρα σε ένα σχέδιο αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων, χωρίς διάλογο και συναίνεση με τα πολιτικά κόμματα και τους κοινωνικούς ετέρους και φορείς.
Στις 6 Απριλίου σε κοινή συνεδρίαση των Διαρκών Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων, Κοινωνικών Υποθέσεων, Παραγωγής και Εμπορίου και της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, οΑναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, σύμφωνα με το άρθρο 36 παρ. 5 του Κανονισμού της Βουλής, παρουσίασε το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης με το βαρύγδουπο τίτλο «Ελλάδα 2.0», πριν αυτό υποβληθεί προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ουσιαστικά όμως η ενημέρωση ήταν λειψή διότι και πάλι δεν παρουσιάστηκε το συνολικό σχέδιο αλλά έγινε μια επιλεκτική παρουσία σημείων του σχεδίου. Ενώ η διαβούλευση ήταν προσχηματική. Η Κυβέρνηση έχει την άποψη ότι αυτάπου προτείνουν οι παραγωγικοί και κοινωνικοί φορείς είναι ανώριμα ενώ ό,τι προκρίνει το Μαξίμου είναι ώριμο.
Κατά την έναρξη της συζήτησης, ως Γραμματέας της Κ.Ο, ζήτησα να κληθούν οι βασικοί κοινωνικοί και παραγωγικοί φορείς προκειμένου να εκφέρουν άποψη και να καλυφθείτο μεγάλο κενό της έλλειψης ουσιαστικής διαβούλευσης κατά τη διάρκεια των σχεδιασμών, γεγονός που καθιστά εκ των πραγμάτων προβληματικό το τελικό αποτέλεσμα. Η Κυβέρνηση και ο κ. Σκυλακάκης αρνήθηκαν με το επιχείρημα ότι το «εθνικό» σχέδιο είναι ακόμη υπό διαπραγμάτευση και η Βουλή θα καλέσει τους φορείς μετά την έγκριση από την Ε.Ε και την κατάθεση του ν/σ, δηλαδή «εκ των υστέρων».
Είναι σαφές ότι η Κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει ερήμην των παραγωγικών φορέων και των πολιτών, χωρίς να αφουγκραστεί τις ανάγκες τους. Θα καταθέσει ένα κυβερνητικό και όχι εθνικό σχέδιο ανάπτυξης για το μέλλον της χώρας που θα έχει εκπονηθεί στο στενό πλαίσιο του δήθεν «επιτελικού κράτους», χωρίς διάλογο και συναίνεση. Η χώρα και το μέλλον της όμως δεν ανήκει στην Κυβέρνηση, ανήκει στο λαό της, στους Έλληνες, για να θυμηθούμε τον αείμνηστο ηγέτη μας Ανδρέα Παπανδρέου.
Το σχέδιο της Κυβέρνησης, που θέλει να το μετατρέψει σε Εθνικό δεν έχει αναπτυξιακή, κοινωνική, περιφερειακή και περιβαλλοντική διάσταση.
Δεν θέτει τα θεμέλια ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου που έχει απόλυτη ανάγκη η χώρα, δεν έχει ρήτρα απασχόλησης για τις επενδύσεις, δε λαμβάνει υπόψη του τις περιφερειακές και τοπικές ανάγκες και προτεραιότητες,δεν υπάρχεικαμιά αναφορά σε Βιομηχανικά Πάρκα και Αγροτικά Πάρκαμε στόχο την εξασφάλιση συνεργασιών, εξωστρέφειας και τελικά της ανάπτυξης με σεβασμό στο Περιβάλλον.
Για του λόγου το αληθές, ενδεικτικά μόνο αναφέρω: αποκρύπτει κάποια υποέργα και τον προϋπολογισμό τους από αυτά που συνθέτουν τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις, δεν περιλαμβάνει μια σοβαρή ανάλυση της παραγωγικής θέσης της Ελλάδας στην παγκόσμια παραγωγή αγαθών και υπηρεσιών, δεν περιλαμβάνει ανάλυση της γεωπολιτικής και γεωοικονομικής θέσης της Ελλάδας, δεν υπάρχουν σημαντικές πρωτοβουλίες και συνέργειες με την Αμυντική αλλά και τη Ναυπηγική Βιομηχανία, απουσιάζει ακόμη και υποτυπωδώς η περιφερειακή διάσταση και ανάλυση, δεν προκύπτει ευδιάκριτος ρόλος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση α΄ και β΄ βαθμού,, η κατανομή των πόρων για τη νησιωτική πολιτική δεν έχουν καμία τεκμηρίωση ενώ δεν υπάρχει σοβαρή ανάλυση για την άμεση ωφέλεια των κατοίκων των (μικρών) νησιών.
Το συμπέρασμα που προκύπτει είναι θλιβερό. Δυστυχώς, η πρόταση της κυβέρνησης δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της χώρας και των πολιτών.
Το σχέδιοαξιοποίησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης πρέπει να είναι πραγματικά Εθνικό Σχέδιο. Πρέπει να αφορά τους πολλούς και όχι τους λίγους. Να ωφελούνται από αυτό η Ελλάδα και οι Έλληνες, ιδιαίτερα οι ασθενέστεροι Έλληνες. Πρέπει να προωθεί ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο για την Πατρίδα μας.
Ως Κίνημα Αλλαγής, έχουμε προτείνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αξιοποίησης των πόρων με διαφάνεια, με συμμετοχή της κοινωνίας, με συναίνεση, «μπολιασμένο» με τις αρχές της Σοσιαλδημοκρατίας που αποτελούν το μόνο δρόμο διεξόδου από την κρίση.Στόχος η βιώσιμη ανάπτυξη με επίκεντρο τον άνθρωπο που θα μας «βγάλει από το τούνελ» της ύφεσης και της φτώχειας και θα οδηγήσει στην ανθρωποκεντρική πρόοδο.
Η κοινωνία, οι εργαζόμενοι, οι επαγγελματίες, οι επιστήμονες οι παραγωγοί, οι επενδυτές μπορούν να αξιοποιήσουν τη γνώση, τη σύγχρονη τεχνολογία, τις πλουτοπαραγωγικές πηγές με σεβασμό στο περιβάλλον και να επιτύχουν την κοινωνική συνοχή και την ανασυγκρότηση της χώρας.
*Δημοσιεύθηκε στις 16/04/2021 στην ιστοσελίδα www.propago.gr