Ομιλία Βασίλη Κεγκέρογλου στο Ν/Σ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Και από αυτό το βήμα θέλω να εκφράσω τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του εκλιπόντος Γιώργου Φουντουλάκη που υπήρξε ένας αγωνιστής της ζωής και ο θεμελιωτής του Παρα-Ολυμπιακού Κινήματος στη χώρα μας.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η Ελλάδα, η Ευρώπη και όλος ο κόσμος δίνουν ένα αγώνα για την αντιμετώπιση της πανδημίας και λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών οι αδυναμίες και τα λάθη στις αποφάσεις και τους χειρισμούς, μπορεί να θεωρηθούν μέχρι ενός σημείου ως αναπόφευκτα.
Η Ελλάδα, η Ευρώπη και όλος ο κόσμος δίνουν ένα αγώνα για την αντιμετώπιση της πανδημίας και λόγω των πρωτόγνωρων συνθηκών οι αδυναμίες και τα λάθη στις αποφάσεις και τους χειρισμούς, μπορεί να θεωρηθούν μέχρι ενός σημείου ως αναπόφευκτα.
Αυτά όμως που κάθε άλλο από αναπόφευκτα είναι, η επανάληψη των λαθών από την έλλειψη αξιολόγησης και αξιοποίησης της εμπειρίας αλλά κυρίως οι τραγικές ανεπάρκειες στους Κυβερνητικούς χειρισμούς που σε συνδυασμό με τις σκοπιμότητες, προκαλούν ένα εκρηκτικό μίγμα που απειλεί την κοινωνική συνοχή αλλά και την Δημοκρατία.
Το λεγόμενο επιτελικό κράτος που υπενθυμίζω στηρίζεται στην αρχή: Όλες οι αποφάσεις λαμβάνονται από το Μαξίμου και ανακοινώνονται από τους Υπουργούς και αν μεν θεωρηθούν επιτυχημένες οι αποφάσεις επευφημείται ο Π/Θ και αν όχι χρεώνονται στους Υπουργούς.
Αυτό λοιπόν το επιτελικό κράτος προωθεί:
– Ανάθεση έργων και προμηθειών χωρίς διαγωνισμούς με το πέπλο της νομιμότητας των κατ’ εξαίρεση διατάξεων που έγιναν κανόνας
– Προωθεί προσλήψεις ημετέρων σε όλα τα επίπεδα, με αποκορύφωμα την κατακόρυφη αύξηση των μετακλητών σε Μαξίμου και Υπουργεία που για πρώτη φορά ξεπερνάει το ρεκόρ του Σύριζα των 2.939 στους 3.000.
Από τις σκοπιμότητες δεν εξαιρέθηκε ούτε ο χώρος του Αθλητισμού.
– Ανάθεση έργων και προμηθειών χωρίς διαγωνισμούς με το πέπλο της νομιμότητας των κατ’ εξαίρεση διατάξεων που έγιναν κανόνας
– Προωθεί προσλήψεις ημετέρων σε όλα τα επίπεδα, με αποκορύφωμα την κατακόρυφη αύξηση των μετακλητών σε Μαξίμου και Υπουργεία που για πρώτη φορά ξεπερνάει το ρεκόρ του Σύριζα των 2.939 στους 3.000.
Από τις σκοπιμότητες δεν εξαιρέθηκε ούτε ο χώρος του Αθλητισμού.
Σε μια περίοδο που υπήρχαν όλες οι προϋποθέσεις για να ανοίξει ένας ευρύς διάλογος για την καλλιέργεια του αθλητικού πνεύματος, την θωράκιση όλων των αθλητικών θεσμών και την επιβράβευση όσων διακονούν τον εθελοντισμό και τον αθλητισμό η κυβέρνηση έδωσε προτεραιότητα στον Κυβερνητικό και κομματικό έλεγχο του αθλητικού κινήματος.
Τα αποτελέσματα στη μεγάλη πλειοψηφία και των αθλητικών ομοσπονδιών είναι ράπισμα για την Κυβέρνηση και το επιτελικό της κράτος.
Κάνουν λάθος όσοι θεωρούν ότι είναι προσωπική αποτυχία του κ. Αυγενάκη.
Είναι αποτυχία της Κυβέρνησης.
Τα αποτελέσματα στη μεγάλη πλειοψηφία και των αθλητικών ομοσπονδιών είναι ράπισμα για την Κυβέρνηση και το επιτελικό της κράτος.
Κάνουν λάθος όσοι θεωρούν ότι είναι προσωπική αποτυχία του κ. Αυγενάκη.
Είναι αποτυχία της Κυβέρνησης.
Το Πρωθυπουργικό γραφείο αντί να ασχολείται με την πανδημία, έπαιρνε τηλέφωνα για τις εκλογές της ομοσπονδίας, της ιστιοπλοΐας, του τένις, του ΣΕΓΑΣ.
Και εσείς προσωπικά παίρνατε τηλέφωνα κε Υφυπουργέ.
Ξέρετε και ξέρουν πολύ καλά και ποιος πήρε και τι υποσχεθήκατε.
Φέρατε 20 τροπολογίες, πολλές από τις οποίες φωτογραφικές και παρεμβατικές και χάσατε 20+1 ομοσπονδίες, εκτός από 2-3
Και εσείς προσωπικά παίρνατε τηλέφωνα κε Υφυπουργέ.
Ξέρετε και ξέρουν πολύ καλά και ποιος πήρε και τι υποσχεθήκατε.
Φέρατε 20 τροπολογίες, πολλές από τις οποίες φωτογραφικές και παρεμβατικές και χάσατε 20+1 ομοσπονδίες, εκτός από 2-3
Σας γύρισαν την πλάτη και στο σημείο αυτό θα ήθελα να συγχαρώ όλους όσους εκλέχτηκαν στις πρόσφατες εκλογές και να τους ευχηθώ καλή δύναμη αλλά και αυτούς που συμμετείχαν με κίνητρο την αγάπη τους για τον αθλητισμό, αλλά δεν εκλέχθηκαν, ανεξάρτητα αν ατύχησαν με την ένταξη τους στο σχέδιο σκοπιμοτήτων του Μαξίμου.
Το αθλητικό κίνημα αποδεικνύει σε όλες τις εκλογές ότι είναι ακηδεμόνευτο και αποκρούει τόσο τις κυβερνητικές και κομματικές παρεμβάσεις όσο και τα επιχειρηματικά συμφέροντα.
Σας καλούμε κ. Αυγενάκη, μετά από όλα αυτά, να αφήσετε επιτέλους τις παραπολιτικές παρεμβάσεις και να ασχοληθείτε με την αθλητική πολιτική, με τα πραγματικά προβλήματα του χώρου που εδώ και ένα χρόνο, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν λειτουργεί.
Η πανδημία έχει πλήξει χιλιάδες ανθρώπους και του αθλητισμού και χρειάζονται στήριξη σήμερα αλλά κυρίως χρειάζεται σχέδιο για την επόμενη μέρα.
● Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αφορά την καταπολέμηση του ντόπινγκ που είναι καθοριστικό ζήτημα για την προώθηση του φίλαθλου πνεύματος και φυσικά του «ευ αγωνίζεσθαι».
Από την αρχαιότητα, όσο μεγάλη τιμή απολάμβανε ο Ολυμπιονίκης τόσο μεγάλη απαξία και τιμωρία εισέπραττε, αν η νίκη του ήταν πλαστή και είχε επιτευχθεί με τεχνάσματα και πλάγιες μεθοδεύσεις.
Η αντιμετώπιση του ντόπινγκ, σε μια εποχή άκρατης εμπορευματοποίησης του επαγγελματικού αθλητισμού, είναι αδήριτη ανάγκη.
● Με το ν.4373/2016 είχε κυρωθεί ο κώδικας 2015 για το ντόπινγκ. Το παρόν νομοσχέδιο εναρμονίζει την ελληνική έννομη τάξη με το νέο αναθεωρημένο και επικαιροποιημένο Κώδικα Αντιντόπινγκ του Παγκόσμιου Οργανισμού Αντιντόπινγκ της WADA.
Μια παρατήρηση .
Με το νομοσχέδιο εντάσσετε στην Ελληνική έννομη τάξη επικαιροποιημένος ο κώδικας που είχε αποφασιστεί από 7 Νοεμβρίου 2019 και τέθηκε σε ισχύ διεθνώς την 1η Γενάρη του 2021.
Μεγάλο διάστημα καθυστέρησης.
Μια παρατήρηση .
Με το νομοσχέδιο εντάσσετε στην Ελληνική έννομη τάξη επικαιροποιημένος ο κώδικας που είχε αποφασιστεί από 7 Νοεμβρίου 2019 και τέθηκε σε ισχύ διεθνώς την 1η Γενάρη του 2021.
Μεγάλο διάστημα καθυστέρησης.
● Ο Κώδικας, πρέπει να ενταχθεί καθώς είναι ένα θεμιτό και δεσμευτικό πλαίσιο της WADA προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο του ντόπινγκ.
Ο νέος κώδικας σωστά δίνει έμφαση στα δικαιώματα των αθλητών. Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι ο αθλητής γνωρίζει το πλαίσιο για τον έλεγχο του ντόπινγκ, έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση και εξασφαλίζεται η δίκαιη δίκη για αυτόν. Επίσης ενθαρρύνεται η καταγγελία περιστατικών ντόπινγκ.
Ψηφίζουμε λοιπόν θετικά αλλά επισημαίνουμε 2 θέματα που χρήζουν διευκρινίσεων.
Ο νέος κώδικας σωστά δίνει έμφαση στα δικαιώματα των αθλητών. Στόχος είναι να διασφαλιστεί ότι ο αθλητής γνωρίζει το πλαίσιο για τον έλεγχο του ντόπινγκ, έχει λάβει την κατάλληλη εκπαίδευση και εξασφαλίζεται η δίκαιη δίκη για αυτόν. Επίσης ενθαρρύνεται η καταγγελία περιστατικών ντόπινγκ.
Ψηφίζουμε λοιπόν θετικά αλλά επισημαίνουμε 2 θέματα που χρήζουν διευκρινίσεων.
● Ο Εθνικός Οργανισμός Καταπολέμησης του Ντόπινγκ (ΕΟΚΑΝ) έπρεπε να είχε συσταθεί και να είχε αντικαταστήσει το ΕΣΚΑΝ.
Αντίθετα, 5 χρόνια αναμένουμε τη διαπιστωτική πράξη για την πιστοποίηση λειτουργίας της ετοιμότητας του ΕΟΚΑΝ.
Θυμίζω ότι η ίδρυσή του ΕΟΚΑΝ, νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, εποπτευόμενου και επιχορηγούμενου από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, είχε προβλεφθεί ήδη από το νόμο 4049 του 2012, νόμο ΠΑΣΟΚ.
Αντίθετα, 5 χρόνια αναμένουμε τη διαπιστωτική πράξη για την πιστοποίηση λειτουργίας της ετοιμότητας του ΕΟΚΑΝ.
Θυμίζω ότι η ίδρυσή του ΕΟΚΑΝ, νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, εποπτευόμενου και επιχορηγούμενου από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, είχε προβλεφθεί ήδη από το νόμο 4049 του 2012, νόμο ΠΑΣΟΚ.
Πέρασαν από τότε, οκτώ χρόνια για να εκδοθεί τον Οκτώβριο του 2020 το Προεδρικό Διάταγμα όπου καθορίζεται η οργάνωση και λειτουργία του νέου οργανισμού. Το Υπουργείο ανακοίνωσε τη συγκρότηση του διοικητικού συμβουλίου του νέου οργανισμού, καθώς και την επιχορήγηση με 1,4 εκατομμύρια ευρώ για το 2021.
Στόχος του νέου οργανισμού πρέπει να είναι η αποτελεσματικότητα και φυσικά η ανεξαρτησία από κάθε πολιτική ή κομματική δέσμευση, από κάθε ομοσπονδία και παράγοντα του αθλητισμού. Η συγκρότηση του νέου οργανισμού πρέπει να γίνεται με διαφάνεια. Πρέπει να προβλεφθεί γνώμη της Επιτροπής Διαφάνειας ή της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της βουλής για την επιλογή της διοίκησης του οργανισμού.
● Το εργαστήριο για ελέγχους ντόπινγκ στην Ελλάδα, έχασε την πιστοποίηση του από τον WADA την 1η Οκτωβρίου του 2019, γιατί δεν κάλυπτε τα διεθνή στάνταρ. Και εδώ υπάρχουν ευθύνες και από τον ΣΥΡΙΖΑ που δεν μερίμνησε για την κάλυψη των ανεπαρκειών. Τα δείγματα, μέχρι και σήμερα, στέλνονται σε άλλα εργαστήρια στο εξωτερικό. Ο WADA, είχε προειδοποιήσει, ήδη, από το 2018, για τα προβλήματα του εργαστηρίου. Για να καλυφθούν οι απαιτήσεις του WADA, με τον ν. 4589 του 2019, προβλέφθηκε η μεταφορά του εργαστηρίου στο Δημόκριτο. Και πάλι, μεσολάβησαν μήνες αδράνειας. Με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης, όπως ανέφερα του ΣΥΡΙΖΑ, φτάσαμε τον Αύγουστο του 2019 για να εκδοθεί μια ΚΥΑ για τη μεταφορά του εργαστηρίου. Είχε χαθεί πολύς χρόνος.
Θέλουμε δυο απαντήσεις, πρώτον, αν έχουν καλυφθεί σήμερα οι απαιτήσεις του WADA για τη στελέχωση και λειτουργία του εργαστηρίου και δεύτερον αν και πότε το εργαστήριο θα επανακτήσει πιστοποίηση.