Ομιλώ εκ μέρους της παράταξής που πρωτοστάτησε τόσο στην δημιουργία της ανεξάρτητης αρχής του ΕΣΡ (1989) και της Συνταγματικής της κατοχύρωσης (2001), όσο και στην επαναλειτουργία της (2017) και θέλω να υπενθυμίσω αυτά που τονίσαμε τον περασμένο Μάιο:
Δυστυχώς το τελευταίο διάστημα έχουν χειροτερεύσει τα πράγματα σχετικά με την πολυφωνία και τον πλουραλισμό, που αποτελούν όλο και περισσότερο μακρινό παρελθόν αλλά και αόριστο μέλλον.
Η Κυβερνητική επιδίωξη και με χρήματα του Ελληνικού λαού, να υποκατασταθεί η πολιτική πολυφωνία με την Κυβερνητική μονοφωνία, ο πλουραλισμός με την αυθεντία και η δημιουργική διακομματική παράθεση των απόψεων, με την άγονη δικομματική αντιπαράθεση του άσπρου-μαύρου, εξυπηρετεί βέβαια τις Κυβερνητικές σκοπιμότητες και τις μικροκομματικές της επιδιώξεις, λειτουργεί όμως εις βάρος της Δημοκρατίας, των συμφερόντων της Ελλάδας και των πολιτών.
Είχαμε επισημάνει επίσης τον Μάιο ότι το ΕΣΡ έχει ένα υπέρτατο καθήκον και μπορεί να το εκπληρώσει χωρίς «υποδεκάμετρο» και διαταγές αλλά με αξιοποίηση όλων των θεσμικών εργαλείων και αρμοδιοτήτων που διαθέτει από το Σύνταγμα και τους νόμους, που επιτάσσουν ένα ρόλο εξισορρόπησης, σε σχέση με την κεντρική εξουσία και αντιπαράθεσης με τις Κυβερνητικές ή άλλες σκοπιμότητες και μάλιστα αυτών που προωθούνται και επιχειρούνται μέσω της αδιαφανούς και επιλεκτικής χρηματοδότησης των μέσων επικοινωνίας, με χρήματα του φορολογούμενου πολίτη.
Σήμερα τα πράγματα έχουν χειροτερέψει με τον καθολικό σχεδόν αποκλεισμό του Κινήματος Αλλαγής και των άλλων κομμάτων και την ενίσχυση της δικομματικής μονοφωνίας με εμφανή την επίδραση του τρόπου κατανομής της χρηματοδότησης της Κυβέρνησης στα ΜΜΕ.
Ας δούμε την έκθεση πεπραγμένων ΕΣΡ 2018-2019
Κατατίθεται για περίοδο δύο ετών παρά το γεγονός ότι η νομοθεσία προβλέπει την υποβολή ετήσιας έκθεσης και είναι απολύτως περιγραφική και καθόλου αναλυτική.
Είναι εξαιρετικά συνοπτική (μόλις 92 σελίδες για 2 έτη) και αυτό από όποια οπτική και αν εξεταστεί κρίνεται ιδιαίτερα προβληματικό.
Δεν δίνει έμφαση σε ποιοτικά στοιχεία και χαρακτηριστικά και αποφεύγει τη διατύπωση κρίσης. Και αυτό το σημείο κρίνεται επίσης προβληματικό, δεδομένου ότι το ΕΣΡ δεν είναι ουδέτερος παρατηρητής, αλλά η αρμόδια ρυθμιστική και ελεγκτική Ανεξάρτητη Αρχή, η λειτουργία της οποία προβλέπεται από το ίδιο το Σύνταγμα.
Συγκεκριμένα ενώ το ΕΣΡ έχει τις αρμοδιότητες αυτεπάγγελτης παρέμβασης όταν θίγεται η ανθρώπινη αξιοπρέπεια και σε μια σειρά άλλες περιπτώσεις όπως η προστασία της παιδικότητας, δεν προβαίνει σε καμία ενέργεια από τις προβλεπόμενες όπως σύσταση, οδηγία ή ακόμα και επιβολή προστίμου κλπ και το γιατί είναι ένα καίριο ερώτημα μας.
Τα προβλήματα στελέχωσης και σύνθεσης που επικαλείστε δεν μπορεί να είναι άλλοθι για αδράνεια. Ταυτόχρονα βέβαια τίθεται και η Κυβέρνηση προ των ευθυνών της.
Γιατί κύριοι της Κυβέρνησης δεν διασφαλίσατε τις προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη λειτουργία του ΕΣΡ; Σας βολεύει η κατάσταση;
Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ποσοτικό αλλά κυρίως ποιοτικό και πέραν των στοιχείων που έχει καταθέσει και προβάλλει το ΚΙΝΗΜΑ ΑΛΛΑΓΗΣ που αφορούν ένα συγκεκριμένο διάστημα 15/10/2020 έως 06/11/2020, στις σελ. 67 και 75 της Έκθεσης του ΕΣΡ αποτυπώνεται ανάγλυφα το πρόβλημα της αναντίστοιχης προβολής των πολιτικών κομμάτων στα τηλεοπτικά μέσα εθνικής εμβέλειας για τα έτη 2018 και 2019.
Σε όλες τις περιόδους η προβολή του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ υπολείπεται σημαντικά του εκλογικού ποσοστού που έλαβε στις αντίστοιχες εκλογικές αναμετρήσεις που διενεργήθηκαν αυτή την περίοδο, αλλά και της δυναμικής της πολιτικής του δραστηριότητας.
α) Ιανουάριος έως Απρίλιος 2019 Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ
β) Προεκλογικές περίοδοι (Ευρωπαϊκές και Εθνικές εκλογές) και
γ) Ιούλιος έως Δεκέμβριος 2019 Κυβέρνηση Ν.Δ, διαπιστώνουμε ότι τα ίδια κανάλια μείωσαν περίπου στο μισό το ποσοστό παρουσίας των στελεχών του Κινήματος Αλλαγής μετά τις εκλογές του Ιουλίου 2019 και μάλιστα μετά την αύξηση του εκλογικού ποσοστού από 6,29 % στο 8,1 %,
Εξαίρεση η δημόσια τηλεόραση που ούτως ή άλλως έχει καθηλώσει τα αντίστοιχα ποσοστά προβολής του Κινήματος σε όλες τις περιόδους.
Στις προεκλογικές περιόδους που λειτούργησε η διακομματική επιτροπή και προφανώς ασχολήθηκε με περισσότερη ζέση το ΕΣΡ, διασφαλίζεται καλύτερη κατανομή για όλα τα κόμματα (εκτός ΕΡΤ)
Χωρίς πολιτική πολυφωνία αλλά με δικομματική μονοφωνία.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι ο δικομματισμός (ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ) μετά τις εκλογές του 2019 είναι καταιγιστικός και χωρίς να συνυπολογίζουμε το γνωστό σύστημα με το δίδυμο της δημοσιογραφίας που έχουν καθιερώσει σχεδόν όλα τα μέσα επικοινωνίας.
Με αυτά τα δεδομένα είναι ανεξήγητο το γεγονός ότι το ΕΣΡ δεν προβαίνει σε ενέργειες, σύμφωνα με τις αρμοδιότητες του προκειμένου να μην παρατηρούνται αντίστοιχα φαινόμενα και να διασφαλίζεται η πολυφωνία και η αντικειμενική ενημέρωση των πολιτών.
Συμπερασματικά ενώ η Έκθεση είναι ανεπαρκής και προβληματική σχετικά με την αξιολόγηση των στόχων, όπως και εν γένει ο ρόλος του ΕΣΡ που θεωρεί εαυτόν ουδέτερο παρατηρητή.
Τέλος το Κίνημα Αλλαγής τοποθετήθηκε θετικά ως προς τα αιτήματα ραδιοφωνικών σταθμών και της ΕΣΗΕΑ για επανεξέταση απορριπτικών αποφάσεων για αδειοδότηση δύο ραδιοφώνων.