Αποτελεί κοινή παραδοχή ότι ο αγροτικός τομέας σήμερα πλήττεται έντονα. Στην αποδιάρθρωση της παραγωγικής βάσης και την αντιφατική πολιτική της προηγούμενης Κυβέρνησης ήλθαν να προστεθούν τα έντονα προβλήματα που προκλήθηκαν από την πανδημία, τόσο με την αύξηση και μεγέθυνση των εμποδίων στη διάθεση των προϊόντων όσο και στη διαδικασία παραγωγής.
Στην Ελλάδα, η αγροτική παραγωγή συνδέεται άμεσα με τον τουρισμό που απορροφούσε μεγάλο ποσοστό των προϊόντων και για αυτό σήμερα πλήττεται εντονότερα, αφού τα προϊόντα είτε δεν απορροφώνται, είτε έχουν εξευτελιστικές τιμές.
Ασκήσαμε και ασκούμε έντονη κριτική στην απουσία ουσιαστικών μέτρων στήριξης του αγροτικού τομέα που μαστίζεται από έλλειψη ρευστότητας με αυξημένο τον κίνδυνο εγκατάλειψης καλλιεργειών και περιορισμού της παραγωγής, με ότι αυτό συνεπάγεται για τη διατροφική επάρκεια της χώρας.
Το Κίνημα Αλλαγής με το ενδιάμεσο πρόγραμμα που κατέθεσε προτείνει:
-Καταβολή, τώρα, του 50% τουλάχιστον της ενιαίας ενίσχυσης, 850 εκατ., μέσω ταμειακής διευκόλυνσης του ΟΠΕΚΕΠΕ. Δεν απαιτεί έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αφορά τα δικαιώματα των παραγωγών.
-Χρηματοδοτικά εργαλεία παροχής ρευστότητας ανάλογα με αυτά των επιχειρήσεων, με αξιοποίηση των 450 εκατομμυρίων που αποδεσμεύονται από τα πρόστιμα της Ε.Ε.
-Άμεση καταβολή όλων των οφειλόμενων αποζημιώσεων στην ελαιοπαραγωγή, στην αμπελουργία, στα θερμοκήπια, στις υπαίθριες καλλιέργειες. Πρέπει, ωστόσο, να επισημάνω ότι τόσο η προηγούμενη Κυβέρνηση όσο και η τωρινή δεν υπέβαλλαν φάκελο στην ΕΕ για τις αποζημιώσεις στην ελαιοπαραγωγή. Μάλιστα, σε πρόσφατη κοινοβουλευτική παρέμβασή μας αποκαλύφθηκε ότι ο φάκελος δεν θα υποβληθεί πριν το Σεπτέμβρη!
-Ολική αξιοποίηση του Κανονισμού De Minimis για αναπλήρωση του χαμένου εισοδήματος όλων των κατηγοριών αγροτικής παραγωγής.
-Καταβολή της ειδικής ενίσχυσης λόγω κορωνοϊού σε όλους τους κτηνοτρόφους και ιδιαίτερα τους παραδοσιακούς, με ένταξη της Κρήτης στην πρόβλεψη για τα νησιά.
– Εξειδίκευση των αποφάσεων της Ε.Ε. για ενίσχυση των πληττόμενων αγροτών με εισόδημα έως 7.000 Ευρώ και των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών έως 50.000 Ευρώ
– Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος στους αγρότες . Οι συνθήκες που οδήγησαν στην επιβολή του έχουν αλλάξει και πρέπει αυτό να καταργηθεί άμεσα. Δεν αρκεί η απαλλαγή για το έτος 2019 όπως προβλέπεται από το άρθρο 8 του υπό συζήτηση ν/σ του Υπουργείου Οικονομικών.
– Ο πρόσθετος φόρος για τα αγροτικά ακίνητα που αναστέλλεται μεν κάθε χρόνο η εφαρμογή του αλλά παραμένει σε ισχύ ως δαμόκλειος σπάθη, πρέπει να καταργηθεί.
-Το πλαφόν του 1% για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών εφαρμόζεται γενικά, χωρίς κανόνες, με αποτέλεσμα να περιορίζεται σημαντικά η γη υψηλής παραγωγικότητας.
– Σοβαρό θέμα έχει προκύψει και με την πρόθεση του Υπουργείου Περιβάλλοντος να καταργήσει με διάταξη νόμου το δικαίωμα νόμιμης δόμησης σε εκτός σχεδίου περιοχές που εν πολλοίς ανήκουν σε αγρότες και αγροτικές οικογένειες. Η διάταξη αυτή θα απαξιώσει δεκάδες χιλιάδες ακίνητα και μάλιστα σε μια δύσκολη περίοδο.
Για όλα τα παραπάνω, το νομοσχέδιο που συζητήθηκε τις προηγούμενες μέρες στη Βουλή δεν ανταποκρίνεται στις σημερινές συνθήκες του αγροτικού τομέα, ούτε στις ανάγκες του αγρότη και του κτηνοτρόφου.
Το νομοσχέδιο έχει έναν ωραίο τίτλο: «Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις», ο οποίος όμως δεν δικαιώνεται από το περιεχόμενο του.
Το νομοσχέδιο έχει έναν ωραίο τίτλο: «Απλούστευση πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και άλλες διατάξεις», ο οποίος όμως δεν δικαιώνεται από το περιεχόμενο του.
Το νομοσχέδιο είναι αποσπασματικό, λύνει ορισμένα πολύ λίγα επιμέρους θέματα: ένα από αυτά, τη λύση του οποίου είχαμε προτείνει εμείς, το Κίνημα Αλλαγής, με τροπολογία σε προηγούμενο νομοσχέδιο, ήταν το πρόβλημα της αδυναμίας καταβολής των αποζημιώσεων για τα κληροτεμάχια ή τμήματα τους που είχαν δοθεί για την αγροτική αποκατάσταση των Μικρασιατών και απαλλοτριώθηκαν για την κατασκευή του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι.
Το νομοσχέδιο διαπραγματεύεται αναποτελεσματικά ορισμένα ζητήματα αλλά δεν απαντά σε πολλά αναγκαία για επίλυση προβλήματα.
Αναφέρω μόνο την αδιαφορία για την αναβάθμιση των αγροδιατροφικών συμπράξεων που μπορούν να αποτελέσουν τα σύγχρονα εργαλεία προώθησης των προϊόντων της Περιφέρειας.
Το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από προχειρότητα, έλλειψη οράματος, και αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση της ΝΔ δεν έχει ως προτεραιότητα την αγροτική ανάπτυξη και δεν θέλει ή δε μπορεί να σχεδιάσει στρατηγικά το μέλλον του πρωτογενούς τομέα, παρόλο που αυτό είναι επιτακτικό για τρεις κυρίως λόγους:
1ον: για να καλυφθούν οι καθυστερήσεις και τα κενά της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία μαζί είχαμε κατακρίνει αλλά τώρα η ΝΔ ως Κυβέρνηση δεν τα αντιμετωπίζει,
2ον: για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προκύπτουν από την πανδημία,
3ον : για την προοπτική και τις νέες ανάγκες που προκύπτουν από το συνεχώς και πιο ανταγωνιστικό περιβάλλον, Ευρωπαϊκό και Διεθνές, στο οποίο κινείται η χώρα μας.
Στο πλαίσιο αυτό ο Αγροτικός Τομέας πρέπει να έχει το μερίδιό του από τα 32 δις του Ταμείου Ανάκαμψης και το Κίνημα Αλλαγής θα καταθέσει ολοκληρωμένη πρόταση, ενώ παράλληλα επεξεργάζεται και καταθέτει προτάσεις που δίνουν βιώσιμες λύσεις στα επιμέρους προβλήματα του αγροτικού τομέα.
Οι αποφάσεις πρέπει να ληφθούν σήμερα γιατί αύριο ίσως είναι αργά!
*Δημοσιεύθηκε στις 30/07/2020 στην εφημερίδα ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ