Ολοκληρωμένη επίκαιρη ερώτηση για τα αναγκαία συνοδά και συμπληρωματικά έργα του Νέου Διεθνούς αεροδρομίου Καστελίου, τις δίκαιες αποζημιώσεις αλλά και την αξιοποίηση του «Ν.Καζαντζάκης» συζητήθηκε σήμερα την Ολομέλεια της Βουλής, από τον Γραμματέα της Κ.Ο και βουλευτή Ηρακλείου κ.Β.Κεγκέρογλου προς το Υπουργείο Υποδομών.
Ο κ.Κεγκέρογλου, αναφέρθηκε καταρχήν στο σχεδιασμό και την αξιοποίηση των χώρων του «Ν.Καζαντζάκης» και ζήτησε να πληροφορηθεί τον επισπεύδοντα φορέα, ποιο είναι το αρμόδιο Υπουργείο, τον ιδιοκτήτη της έκτασης καθώς τον ρόλο του Δήμου Ηρακλείου και της Περιφέρειάς στο έργο. «Να μην γίνει Ελληνικό το Νίκος Καζαντζάκης» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Στη συνέχεια, σχετικά με το Νέο Διεθνές αεροδρόμιο του Καστελίου, επεσήμανε την ανάγκη, παράλληλα με την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου, να ωριμάσουν και να υλοποιηθούν όλα τα επιπλέον συνοδά έργα και οι συμπληρωματικές εργασίες που δεν προβλέπονται ονομαστικά από τη σύμβαση όπως:
-Έργα διασφάλισης υδρευτικής επάρκειας των οικισμών.
-Δευτερεύουσες οδικές συνδέσεις, κόμβοι κλπ
-Έργα προστασίας των οικισμών που πλήττονται περισσότερο.
-Έργα για τον βιολογικό καθαρισμό επεξεργασίας των υγρών αποβλήτων και τα αποχετευτικά των γύρω οικισμών και των αγωγών σύνδεσης με τον βιολογικό, στον οποίο πρέπει να συμπεριληφθεί και το Καστέλι.
«Η εκτέλεση όλων των αναγκαίων συνοδών έργων που δεν προβλέπονται ρητά στη σύμβαση ως υποχρέωση του παραχωρησιούχου, μπορεί να ανατεθεί σε αυτόν και μέχρι του 50% του ύψους της σύμβασης, με χρηματοδότηση του Δημοσίου» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Όμως για να προγραμματιστούν και να υλοποιηθούν με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αυτά τα έργα καθώς και άλλα που θα εντοπιστούν, ως αναγκαία, ο Βουλευτής κατέθεσε πρόταση για ολοκληρωμένη αντιμετώπιση:
-Συνεργασία του Υπουργείου Υποδομών με τον Δήμο Μινώα Πεδιάδας και την Περιφέρεια και τον προσδιορισμό των αναγκαίων συνοδών έργων μέσω σύναψης Προγραμματικής Σύμβασης.
-Εξασφάλιση Τεχνικού συμβούλου (ομάδας ειδικών) στον Δήμο Μινώα Πεδιάδας προκειμένου να προβεί στην παρακολούθηση, μελέτη, ωρίμανση και προώθηση των αναγκαίων έργων που θα υλοποιηθούν μέσω της Προγραμματικής Σύμβασης.
Επιπλέον, ζητήθηκε από τον κ.Κεγκέρογλου, η εκπροσώπηση του Δήμου στον 11μελές Δ.Σ της εταιρείας, η αλλαγή του ποσοστού από τα ανταποδοτικά υπερ του Δήμου από 1% σε 1,5%, ενώ υπογράμμισε το έντονο πρόβλημα της καθυστέρησης των αποζημιώσεων στις περιπτώσεις των «κληροτεμαχιών» λόγω γραφειοκρατίας και την ανάγκη ανάληψης άμεσης πρωτοβουλίας από το Υπουργείο για την αντιμετώπισή του καθώς και για δίκαιες αποζημιώσεις σε όσους χάνουν μεγάλο μέρος της αγροτικής παραγωγικής γης.
Για το όνομα του Νέου Αεροδρομίου, ο κ.Κεγκέρογλου, έκανε αναφορά στις δύο ονομασίες που έχουν κατά καιρούς συζητηθεί/προταθεί «Αντώνης Τρυφίτσος» και «El Greco-Δομήνικος Θεοτοκόπουλος» και ζήτησε την τελική απόφαση.
Ο Υπουργός ευχαρίστησε τον κ.Κεγκέρογλου για την ενημέρωση του ως προς το θέμα των αποζημιώσεων των κληροτεμαχίων, το οποίο δεν γνώριζε και δεσμεύτηκε ότι το Υπουργείο θα ενεργήσει άμεσα για την επίλυση του θέματος. Σε ότι αφορά το θέμα της συμμετοχής του Δημάρχου στο ΔΣ ήταν καταρχήν θετικός και δήλωσε ότι θα εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο αυτό.
Το πιο σημαντικό όμως ήταν η αποδοχή της πρότασης του κ.Κεγκέρογλου για σύναψη Προγραμματικής Σύμβασης για την έγκαιρη υλοποίηση των συνοδών έργων και συμπληρωματικών εργασιών που δεν προβλέπονται στη σύμβαση παραχώρησης, αναγνωρίζοντας παράλληλα την δυνατότητα που προβλέπεται ρητά στο κείμενο της για την ανάθεση τους στο παραχωρησιούχο.
Για τον Τεχνικό Σύμβουλο και την ομάδα υποστήριξης που έχει ανάγκη ο Δήμος απέφυγε να δώσει συγκεκριμένη απάντηση.
Για τα ερωτήματα που τέθηκαν για το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης, ο Υπουργός ξεκαθάρισε ότι θα είναι περισσότεροι του ενός οι αρμόδιοι εποπτεύοντες και θα προβεί σε διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς ενώ στη προτροπή του Βουλευτή για ορισμό ενός Υπουργείου (ως συντονιστή) παρέπεμψε στην αυριανή επίσκεψη του Π/Θ στη Κρήτη.
Για το όνομα του Νέου αεροδρομίου απέφυγε να τοποθετηθεί.