Skip links

Αδικαιολόγητη και επιζήμια αγορά LNG από τη ΔΕΠΑ

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΣΙΟΥΦΑ

Σύμφωνα με στοιχεία που έχει δημοσιεύσει η ΔΕΠΑ, το 2005 διατέθηκαν στην εγχώρια αγορά 2,7 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, που προήλθαν από εισαγωγή, 2,3 δις. κ.μ. αερίου αγωγού από τη Ρωσία και 0,45 περίπου δις. κ.μ., με τη μορφή LNG από την Αλγερία.
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις εισαγωγές LNG, το 2005 παρελήφθησαν 26 φορτία, στα πλαίσια της υφιστάμενης σύμβασης με την αλγερινή εταιρεία SONATRACH, πλέον ενός φορτίου spot.
Ως γνωστόν, τα φορτία LNG μεταφέρονται από τις εγκαταστάσεις της SONATRACH, στο σταθμό της ΔΕΠΑ στη Ρεβυθούσα, με το πλοίο CΕNTURY, που η τελευταία έχει χροναυλώσει και πληρώνει ένα σημαντικό ετήσιο μίσθωμα στους ιδιοκτήτες του.
Τον Ιούνιο του 2005, η ΔΕΠΑ προέβη σε αγορά του προαναφερθέντος φορτίου spot LNG, που με βάση τα στοιχεία κόστους αγοράς αλλά και τα στοιχεία ζήτησης και διαθεσιμότητας αερίου (αέριο αγωγού και LNG), ήταν αδικαιολόγητη και επιζήμια.
Πιο συγκεκριμένα:
Πρώτον: Οι μέγιστες συμβατικές δυνατότητες απολήψεων αερίου και από τις δυο πηγές, για το έτος 2005, ήταν περίπου 3,3 δισ. κ.μ., τη στιγμή που η ετήσια ζήτηση ανήλθε μόλις στα 2,7 δισ. κ.μ.
Δεύτερον: η ΔΕΠΑ, ακόμη και αν προέβλεπε αυξημένη εποχική ζήτηση, θα έπρεπε κατά προτεραιότητα να μεγιστοποιήσει τις απολήψεις του γενικά φθηνότερου ρωσικού αερίου.
Άντ’ αυτού και ενώ δεν συνέτρεχε κανένας απολύτως λόγος από αυξημένη ζήτηση αερίου, τόσο σε ετήσια βάση όσο και σε εποχική βάση, η ΔΕΠΑ αποφάσισε να αγοράσει το παραπάνω spot φορτίο LNG από τη SONATRACH, απόφαση που είχε ως αποτέλεσμα να ζημιωθεί κατά τουλάχιστον 1 εκατομμύριο δολάρια.
Η ζημιά προήλθε συγκεκριμένα από τους ακόλουθους λόγους:
1.    Χρησιμοποιήθηκε άλλο πλοίο και συγκεκριμένα το HAVFROU και όχι το χρονοναυλωμένο από τη ΔΕΠΑ CENTURY, για το οποίο η εταιρεία πληρώνει ούτως ή άλλως το μίσθωμα.
2.    Η αγορά του φορτίου έγινε σε τιμή CIF, που τον Ιούνιο του 2005 ήταν 7,1 δολάρια το εκατομμύριο BTU. Την ίδια περίοδο η τιμή του ρωσικού αερίου ατα ελληνικά σύνορα ήταν περίπου 5 δολάρια το εκατομμύριο BTU.
Έτσι, η ΔΕΠΑ επιβαρύνθηκε αδικαιολόγητα με περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια, ποσό που θα εξοικονομούσε στην περίπτωση που είχε αποφασίσει να αγοράσει το φορτίο spot με την τιμή FOB που προβλέπει η σύμβαση ΔΕΠΑ-SONATRACH (που συγκεκριμένα ήταν 5,5 δολάρια το εκατομμύριο BTU τον Ιούνιο του 2005 και είχε χρησιμοποιηθεί το CENTURY).

Η επιβάρυνση, για τη ΔΕΠΑ, φτάνει ακόμη και το 1,5 εκατομμύριο δολάρια αν, αντί του spot φορτίου, είχε προτιμήσει να εισάγει αντίστοιχη ποσότητα αερίου αγωγού από τη Ρωσία.
Με βάση τα ανωτέρω,  

Ερωτάται η αρμόδια Υπουργός:

•    Ποιο όργανο της ΔΕΠΑ αποφάσισε τη συγκεκριμένη αγορά του spot φορτίου LNG, συνολικής αξίας άνω των 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων;

•    Πώς και πότε, η διοίκηση της ΔΕΠΑ, αλλά και υψηλόβαθμοι υπηρεσιακοί παράγοντες, όπως ο αρμόδιος Γενικός Διευθυντής Εμπορίας και ο Γενικός Διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών ενέκριναν μια τόσο σκανδαλώδη και επιζήμια για τη ΔΕΠΑ αγορά;

•    Έτσι εννοεί η Κυβέρνηση της ΝΔ τον περιορισμό της σπατάλης του δημόσιου χρήματος, που όταν ήταν αντιπολίτευση προέβαλε ως χαρακτηριστικό στοιχείο του τρόπου που θα ασκούσε την εξουσία;

•    Τι μέτρα πρόκειται να λάβει ο εποπτεύων τη ΔΕΠΑ Υπουργός Ανάπτυξης, ώστε να μην επαναληφθούν στο μέλλον παρόμοιες βλαπτικές αποφάσεις από τους αρμόδιους της ΔΕΠΑ, είτε από ανικανότητα είτε από σκοπιμότητα, δεδομένου ότι αρκετοί από όσους αποφάσισαν την αγορά του spot φορτίου LNG εξακολουθούν και σήμερα να κατέχουν νευραλγικές θέσεις στη ΔΕΠΑ;

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα