Στα εγκαίνια της Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης στο Ηράκλειο, που πραγματοποιήθηκαν σήμερα, βρέθηκε ο Υφυπουργός Εργασίας κ. Βασίλης Κεγκέρογλου.
Τα εγκαίνια της Σχολής, η οποία λειτουργεί εδώ και μερικούς μήνες στα πρότυπα του γερμανικού μοντέλου εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκαν παρουσία του Γερμανού υφυπουργού Παιδείας και Έρευνας, Τόμας Ράχελ, ο οποίος ήταν ο κεντρικός ομιλητής, του πρέσβη της Γερμανίας στην Ελλάδα, Dr Πετερ Σψοοφ, του κ. Παναγή Καρέλλα, Αντιπροέδρου του ΟΑΕΔ, του κ. Αναστάσιου Λιάσκου, Γ.Γ. του Υπουργείου Τουρισμού καθώς και του Αρχιεπισκόπου Κρήτης κ.κ. Ειρηναίου και του Αντιπεριφερειάρχη Ηρακλείου κ. Ευριπίδη Κουκιαδάκη.
Η παρουσίαση του προγράμματος των τριών φορέων που υπέγραψαν το συμφωνητικό συνεργασίας, έγινε από τον κ. Αθανάσιο Κελέμη, Γενικό Διευθυντή του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, από την κ. Αθανασία Θεοδωρίδου, Προϊσταμένη Γενικής Διεύθυνσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του ΟΑΕΔ και από τον Dr. Peter Littig, προϊστάμενο Εκπαιδευτικής Πολιτικής της DEKRA. Τις ομιλίες έκλεισε ο κ. Γεώργιος Φασουλάκης, Διευθυντής της Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΑΕΔ στο Ηράκλειο.
Στον χαιρετισμό του ο Υφυπουργός Εργασίας, αφού καλωσόρισε στο Ηράκλειο τους προσκεκλημένους και τους ευχήθηκε καλή διαμονή, εξέφρασε την ικανοποίηση του, μια και ο σκοπός της παρουσίας όλων , είναι η αντιμετώπιση ενός κρίσιμου προβλήματος που ταλανίζει τη χώρα μας, που δεν είναι άλλο από την ανεργία των νέων.
Αναλυτικά η ομιλία του Υφυπουργού Εργασίας
Αγαπητέ κύριε Υπουργέ, κύριε Πρέσβη, κύριε Αντιπρόεδρε, κύριε Γενικέ, φίλες και φίλοι
Δικαιούμαι να σας καλωσορίσω στον τόπο μας και να σας ευχηθώ καλή διαμονή. Είναι ιδιαίτερη η χαρά και η ικανοποίησή μας, αφού σκοπός της παρουσίας όλων εδώ, είναι η αντιμετώπιση ενός κρίσιμου προβλήματος που ταλανίζει τη χώρα μας.
Αναφέρομαι στην ανεργία των νέων το μέγεθός της οποίας έχει πλέον ξεπεράσει τα όρια του συναγερμού.
Η μεγάλη καθυστέρηση ένταξης των νέων και η μακρόχρονη απουσία τους από την αγορά εργασίας είναι ένα σύνθετο κοινωνικό, αναπτυξιακό και οικονομικό πρόβλημα που δοκιμάζει την κοινωνική συνοχή και κρατά μακριά από τον παραγωγικό ιστό, αναξιοποίητο το πιο πλούσιο σε ιδέες και δημιουργικότητα δυναμικό της χώρας.
Σήμερα που η χώρα καταβάλλει τεράστια προσπάθεια για την έξοδο από την κρίση, πρέπει ν’ ανοίξουμε δρόμους στη νέα γενιά.
Να δώσουμε, όχι απλά ευκαιρίες, αλλά πραγματικές δυνατότητες ώστε τα όνειρα και ο δυναμισμός χιλιάδων νέων και των οικογενειών τους, να μην σκοντάφτουν μπροστά στον εφιάλτη της ανεργίας.
Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν. Η κρίση ανέδειξε την ανάγκη για αναδιάρθρωση του αναπτυξιακού και παραγωγικού μοντέλου.
Η επιδιωκόμενη οικονομική ανάπτυξη θα έρθει και με τη συμμετοχή των νέων στην εκπαίδευση, στην κατάρτιση και στην εργασία. Κοινό τόπο αποτελεί το χρέος όλων μας να τεθεί σε προτεραιότητα.
Ένα από τα σημαντικότερα δομικά ζητήματα της ένταξης στην εργασία, αφορά στη μετάβαση από την εκπαίδευση στην απασχόληση όπου για τους περισσότερους νέους αποτελεί μια γκρίζα διαδρομή μεταξύ ανασφάλιστης εργασίας, υποαπασχόλησης , ανεργίας και αδράνειας.
Θα πρέπει συνεπώς να εστιάσουμε και να αντιμετωπίσουμε όλα τα αίτια που δημιουργούν την παθογένεια της διαδρομής αυτής. Σε θεσμικό επίπεδο, στην οργάνωση της αγοράς εργασίας, στην εκπαίδευση και στους μηχανισμούς μετάβασης από το σχολείο στην εργασία.
Η πρωτοβουλία «Εγγύηση για τη Νεολαία» είναι η πρώτη ολοκληρωμένη και πειστική ευρωπαϊκή προσπάθεια. Περιλαμβάνει μέτρα και παρεμβάσεις για την έγκαιρη ένταξη των άνεργων νέων κάτω των 25 ετών στην εκπαίδευση, σε προγράμματα μαθητείας, πρακτικής άσκησης, κατάρτισης και εργασίας.
Στη χώρα μας το πρόγραμμα προϋπολογισμού περίπου 388 εκατομμυρίων ευρώ, θα απευθυνθεί σε 240.000 νέους ηλικίας 15 μέχρι 24 ετών.
Τόσο στις δράσεις « Εγγύηση για την Νεολαία» όσο και στο σύνολο των πολιτικών για την απασχόληση των νέων, η μαθητεία αναγνωρίζεται ως ένα κρίσιμο εργαλείο ένταξης των νέων στην αγορά εργασίας.
Ο θεσμός της μαθητείας όπως εφαρμόζεται πολλές δεκαετίες πλέον στη χώρα μας από τον ΟΑΕΔ έχει αναγνωριστεί τόσο από την ελληνική κοινωνία όσο και από τον επαγγελματικό κόσμο σαν μια επιτυχημένη, ποιοτική εκπαιδευτική δομή με αντίκρισμα στο χώρο της εργασίας.
Αξιοποιώντας την εμπειρία του ΟΑΕΔ και σε συνεργασία με το συναρμόδιο Υπουργείο Παιδείας, προχωράμε στη δραστική επέκταση της μαθητείας με την διευρυμένη εφαρμογή του δυικού συστήματος Εκπαίδευσης/ Κατάρτισης.
Το δυικό σύστημα Εκπαίδευσης/ Κατάρτισης έχει αναγνωρισθεί διεθνώς ως η πλέον πρόσφορη και αποτελεσματική μέθοδος σύνδεσης με την αγορά εργασίας. Συνδυάζει την γνώση μέσα από τη σχολική μονάδα με την απόκτηση δεξιοτήτων και γνώσεων στον επαγγελματικό χώρο. Παράλληλα μπορεί να δώσει προοπτική παραμονής και ένταξης του καταρτιζόμενου στο εργασιακό περιβάλλον όπου εκπαιδεύεται.
Βασική προϋπόθεση όμως για να πετύχουμε είναι ο σωστός σχεδιασμός, η ακριβής διάγνωση και αποτύπωση των αναγκών της αγοράς και, κυρίως, η συνεργασία και η συμμετοχή του παραγωγικού ιστού της χώρας στην εκπαίδευση.
Ιδιαίτερα σημαντική επίσης είναι η ανταλλαγή εμπειρίας και τεχνογνωσίας από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες οι οποίες έχουν εφαρμόσει με ιδιαίτερη επιτυχία ανάλογα προγράμματα.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η λειτουργία των τριών νέων Πειραματικών Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΟΑΕΔ στον τομέα του τουρισμού, μια από τις οποίες, εγκαινιάζουμε σήμερα.
Οι Σχολές αυτές, η μια στο Ηράκλειο και δυο ακόμη στην Αθήνα, θα λειτουργήσουν σε συνεργασία του ΟΑΕΔ με το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και με την στήριξη του αντίστοιχου ΟΑΕΔ της Γερμανίας Επίσημου εταίρου του Υπουργείου Παιδείας
Η συνεργασία αυτή αποτελεί ένα πολύ καλό παράδειγμα αξιοποίησης της εμπειρίας στην Ευρώπη και της τεχνογνωσίας προσαρμοσμένης στην ελληνική πραγματικότητα και εναρμονισμένης στην ελληνική νομοθεσία.
Παράλληλα, όπως προβλέπεται στο σύμφωνο συνεργασίας, το πτυχίο ειδικότητας του ΕΟΠΠΕΠ που θα αποκτήσουν οι νέοι που θα ολοκληρώσουν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα είναι άμεσα αναγνωρισμένο και στην Ευρώπη.
Οι ειδικότητες των πειραματικών σχολών, τεχνικών μαγείρων, ξενοδοχοϋπαλλήλων και τεχνιτών εστιατορίου – επισιτισμού, αφορούν τον τομέα του τουρισμού, κεντρικό πυλώνα επανεκκίνησης της οικονομίας της χώρας μας. Και πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε ότι η εκπαίδευση των στελεχών τουριστικών μονάδων, προσαρμοσμένη στις ανάγκες της αγοράς συμβάλλει καταλυτικά στην ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος και κατ’ επέκταση την τουριστική ανάπτυξη.
Το πρόγραμμα των σπουδών δίνει ιδιαίτερο βάρος στην εκπαίδευση στον εργασιακό χώρο και στα τρία χρόνια εκπαίδευσης και μάλιστα το πρόγραμμα είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε η τετράμηνη ενδοσχολική εκπαίδευση διάρκειας 540 ωρών ετησίως να πραγματοποιείται τις περιόδους τουριστικής ύφεσης και η οκτάμηνη εκπαίδευση στο χώρο εργασίας να πραγματοποιείται σε περιόδους αιχμής και να εποπτεύεται από το εκπαιδευτικό προσωπικό του ΟΑΕΔ και τον εκπαιδευτή της επιχείρησης.
Έτσι, δίνεται η δυνατότητα στον εκπαιδευόμενο, που για τις Πειραματικές ΣΕΚ είναι 18 έως 20 ετών, να αποκτήσει επαγγελματική εμπειρία σε πραγματικές εργασιακές συνθήκες και στον επιχειρηματία να αξιολογήσει και να αναγνωρίσει τα οφέλη από την ειδικευμένη εκπαίδευση.
Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω ότι η εκπαίδευση στην εργασία είναι πλήρως ασφαλισμένη όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία και για τις συγκεκριμένες ειδικότητες θα πραγματοποιείται σε Ξενοδοχεία τεσσάρων και πέντε Αστέρων.
Στο πλαίσιο του συμφώνου συνεργασίας περιλαμβάνεται επίσης η τακτική επιμόρφωση των εκπαιδευτών καθώς και η εκπόνηση Οδηγού τόσο για τους εκπαιδευτικούς του ενδοσχολικού μέρους όσο και για τους εκπαιδευτές στο χώρο εργασίας.
Με τον τρόπο αυτό μεταφέρεται με αμεσότητα η εμπειρία των εταίρων της συνεργασίας και εξασφαλίζεται η δυνατότητα ουσιαστικής αξιολόγησης.
Οι επιχειρήσεις που μετέχουν στο πρόγραμμα υπογράφουν το συμφωνητικό Μαθητείας με το οποίο προβλέπονται όλοι οι όροι συμμετοχής στο πρόγραμμα.
Κύριε Υπουργέ, φίλες και φίλοι
Η κυβέρνηση έχει επενδύσει συνολικά στην εκπαίδευση και κατάρτιση μέσα από το νέο θεσμικό πλαίσιο αλλά και στη λειτουργία των πειραματικών σχολών που συνδυάζονται με το πλαίσιο των δράσεων «Εγγύηση για τη Νεολαία» όπως και όλων των πολιτικών για την καταπολέμηση της ανεργίας των νέων.
Τόσο οι διαρθρωτικές μεταρρυθμιστικές αλλαγές που πραγματοποιούνται, όσο και ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης θα πρέπει να στοχεύουν στην καρδιά της ύφεσης, να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και προοπτική ανάπτυξης .
Στο σημείο αυτό θα μου επιτρέψετε να απευθυνθώ στους συμπατριώτες μας και κυρίως στους επαγγελματίες στον τομέα του τουρισμού. Τους καλώ ν’ αγκαλιάσουν την πρωτοβουλία αυτή που υλοποιείται στον τόπο μας. Να αναγνωρίσουν, να στηρίξουν και να αξιοποιήσουν την ευκαιρία που δίνεται τόσο σ’ αυτούς, όσο και στα παιδιά μας.
Η εκπαίδευση και η κατάρτιση στον εργατικό χώρο δεν επιτρέπεται να εκληφθεί από κανένα ως χαμηλού κόστους εργασία γιατί έτσι υποσκάπτουμε το στόχο και καταστρατηγούμε το θεσμό του δυικού συστήματος εκπαίδευσης στο σχολείο και τον εργατικό χώρο.
Φέτος πολύ περισσότερο από πέρυσι θα υπάρξει καλύτερος συντονισμός και αυστηροί έλεγχοι στις επιχειρήσεις για την τήρηση της νομοθεσίας.
Η αντιμετώπιση της αδήλωτης και ανασφάλιστης εργασίας, η καταπολέμηση της ανεργίας και κυρίως της ανεργίας των νέων αποτελεί κοινωνική ευθύνη αλλά και κοινωνική και ιστορική ανάγκη. Κάθε πρωτοβουλία, κάθε ενέργεια που δίνει ευκαιρίες απασχόλησης για τα παιδιά μας , δίνει και προοπτική ανάπτυξης στον τόπο μας.
Ας αξιοποιήσουμε λοιπόν και ας στηρίξουμε το πολυτιμότερο κοίτασμα πλούτου και ανάπτυξης που διαθέτουμε και στο οποίο ό καθένας μας σα γονιός έχει επενδύσει. Ας δώσουμε τις ευκαιρίες που πραγματικά αξίζουν οι νέοι μας.
Από τη πλευρά μου, θέλω να διαβεβαιώσω ότι θα στηρίξω όχι μόνο τη λειτουργία της πειραματικής σχολής αλλά και κάθε πρωτοβουλία η οποία θα την αξιοποιεί και θα την εμπλουτίζει.