ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Ευρ. Στυλιανίδη
Το έντονο προβληματισμό τους για την αποτελεσματικότητα των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών βιβλίων των φυσικών επιστημών φαίνεται να εκφράζουν ειδικοί επιστήμονες και εκπαιδευτικοί που ασχολούνται στον τομέα της διδασκαλίας και της μάθησης. Υποστηρίζουν ότι η ύλη σε πολλά και βασικά μαθήματα, όπως είναι η Φυσική και τα Μαθηματικά, έχει μετατεθεί από μεγαλύτερες τάξεις σε μικρότερες, αυξάνοντας έτσι το βαθμό δυσκολίας και κατανόησης από τους μαθητές. Το ίδιο αποδεικνύεται και από ευρωπαϊκές έρευνες, σύμφωνα με τις οποίες ορισμένα σημεία στην ύλη των σημερινών σχολείων απευθύνονται σ’ ένα μικρό ποσοστό μαθητών (μόλις 5%), υψηλού επιπέδου.
Την κατάσταση αυτή πιστοποιούν και στοιχεία του Διεθνούς Προγράμματος Αξιολόγησης Μαθητών μέχρι 15 χρονών (ΡΙSΑ), που διεξάγεται σε περίπου 50 χώρες και που διαπιστώνεται η αποτελεσματικότητα των γνώσεων του σχολείου στην καθημερινή ζωή, όπου η χώρας μας καταλαμβάνει συνήθως τις τελευταίες θέσεις.
Η εκπαιδευτικοί κοινότητα εκφράζει τη δυσφορία της για τη σημερινή λειτουργία του σχολείου. Παρά τις προσπάθειες να βοηθήσουν τους μαθητές, αυτό δεν είναι πάντα εφικτό αφού η ανεπαρκής επιμόρφωσή τους για τα νέα βιβλία από τη μία, ο χρόνος διδασκαλίας που δε φτάνει και το εξαντλητικό 7ωρο ή και 8ωρο καθημερινό πρόγραμμα για τους μαθητές από την άλλη, δε συντελούν προς την κατεύθυνση αυτή.
Επειδή η διδασκαλία, ιδιαίτερα των φυσικών επιστημών στην υποχρεωτική εκπαίδευση, πρέπει να στοχεύει\ στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και όχι στην ξερή αποστήθιση και παπαγαλία, έτσι ώστε οι μαθητές να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους και στην καθημερινή τους ζωή
επειδή στην εποχή του έντονου ανταγωνισμού που ζούμε, στην εποχή των μεγάλων και ταχύτατων αλλαγών η χώρα μας πρέπει να δώσει προτεραιότητα στην εκπαίδευση και στη γνώση
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
- Τι προτίθεται να πράξει προκειμένου να διαμορφωθούν τα σχολικά προγράμματα και βιβλία, έτσι ώστε η ύλη να ανταποκρίνεται στις ικανότητες της ηλικίας των μαθητών που τη διδάσκονται, καλλιεργώντας ταυτόχρονα την κριτική σκέψη τους;