ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ?Ε΄
Παρασκευή 9 Μαρτίου 2007
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Εισερχόμεθα στην ημερήσια διάταξη των
ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θα συζητηθεί η υπ’ αριθμόν 46/15-2-2007 επερώτηση των Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ κυρίων Μ. Χρυσοχοίδη, Μ. Παντούλα, Θ.Τζάκρη, Χ. Αηδόνη, Α. Αλευρά, Δ. Ανδρουλάκη, Μ. Αποστολάκη, Δ. Βαρβαρίγου, Μ. Βέρρα, Α. Βρεττού, κ.α. προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τη λειτουργία των Μουσικών Σχολείων.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι πλέον πεποίθηση όλων ότι η κυβερνητική θητεία της Νέας Δημοκρατίας χαρακτηρίζεται από την πλήρη αναντιστοιχία προεκλογικών λόγων και έργων. Πόσο πειστικά άραγε μπορεί ο κ. Καραμανλής να μας μιλήσει για την Παιδεία, όταν στις 20/3/2004 έλεγε ότι: «Η επένδυση στην Παιδεία είναι η πρώτη μας επιλογή και το προσωπικό μου όραμα είναι αυτό. Βασική μας αρχή είναι ο διάλογος, η συνεννόηση, η σύνθεση».
Τόσο πολύ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα πίστευε όλα αυτά ο κ. Καραμανλής που έχει εξουσιοδοτήσει για το διάλογο για θέματα παιδείας τον κύριο Πολύδωρα ενώ για τη σύλληψη των κουκουλοφόρων που συνεχώς μας αναφέρει δεν έχει εξουσιοδοτηθεί κανένας άλλος. Όλοι σηκώνουν τα χέρια. Ο λεγόμενος εθνικός διάλογος αποδείχτηκε πολύ γρήγορα ότι αποτελούσε πρόσχημα για τις κυβερνητικές επιλογές. Υποβάθμιζε τους θεσμούς, υποτιμούσε τη νοημοσύνη των εκπαιδευτικών, των φοιτητών και των μαθητών.
Από την άλλη πλευρά, την ώρα του διαλόγου νομοθετούσε η Κυβέρνηση. Πόσο πειστικός μπορεί να είναι ο κ. Καραμανλής όταν προεκλογικά έλεγε ότι «βασική μας δέσμευση είναι ότι η αύξηση των κρατικών δαπανών για την παιδεία θα φτάσει το 5% του Α.Ε.Π.»; Μετεκλογικά είδαμε ότι μείωσε ακόμα και εκείνο το ποσοστό που έδινε η κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Η Νέα Δημοκρατία αντί να αξιοποιήσει το τεράστιο έργο που παρέλαβε από το ΠΑ.ΣΟ.Κ., αντί να ενισχύσει και να διευρύνει τους θεσμούς που λειτούργησαν, αντί να επεκτείνει τα προγράμματα όπως το ολοήμερο σχολείο, όπως τα προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας και πρόσθετης διδακτικής στήριξης, όπως τα καινοτόμα προγράμματα πολιτισμού, το «Μελίνα», το «Πάμε σινεμά», τα μαθήματα ολυμπιακής παιδείας, προχώρησε είτε στην υποβάθμιση είτε στην κατάργησή τους.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι γεγονός ότι η ίδρυση των μουσικών αλλά και των καλλιτεχνικών σχολείων στη χώρα μας έδωσε ένα άλλο «χρώμα» στην παιδεία. Πρόσθεσε μία νέα διάσταση, μία νέα «νότα»στην εκπαίδευση. Ο θεσμός των μουσικών σχολείων μέσα από τα οποία συνδέεται η γνώση με τον πολιτισμό και την παράδοση τρία χρόνια τώρα έχει απαξιωθεί και έχει ουσιαστικά εγκαταλειφθεί.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στα περισσότερα σχολεία της χώρας δεν είχε δοθεί ωρολόγιο πρόγραμμα μέχρι πρόσφατα. Πώς άλλωστε να δοθεί, όταν δεν έχει ολοκληρωθεί η πρόσληψη των καθηγητών και δεν έχουν καλυφθεί όλα τα εκπαιδευτικά κενά; Παρά τις υποσχέσεις για έγκαιρη στελέχωση και λειτουργία που δόθηκαν επανειλημμένως από τους αρμόδιους τόσο στους ενδιαφερόμενους γονείς όσο και στους διδάσκοντες, αλλά και μέσα σ’ αυτήν την Αίθουσα, η απαξιωτική αυτή αντιμετώπιση συνεχίστηκε και οδηγεί σε αδιέξοδο το θεσμό.
Ειδικότερα, ακόμη και τώρα που μιλάμε υπάρχουν σημαντικά κενά. Οι πιστώσεις για αναπληρωτές είναι λιγοστές. Στην ουσία προσλαμβάνονται μόνο ωρομίσθιοι. Οι δε καταγγελίες για επιλεκτικές προσλήψεις συνεχώς πληθαίνουν. Καταργήθηκαν τα προπαρασκευαστικά μαθήματα μουσικής παιδείας. Η καλλιτεχνική επιτροπή έχει ουσιαστικά καταργηθεί. Οι αξιολογικοί πίνακες των ωρομισθίων, όπως ανέφερε ο εισηγητής μας, αργούν χαρακτηριστικά να κυρωθούν από την Υπουργό, αλλά το κυριότερο είναι ότι δεν υπάρχει διαφάνεια γιατί δεν δημοσιεύονται, όπως έχει υποχρέωση να κάνει η Υπουργός.
Επιπλέον με την πολιτική σας δημιουργήσατε αντιμαχόμενες ομάδες εκπαιδευτικών, πιστοί στο δόγμα «διαίρει και βασίλευε». Το χάος που επικρατεί έχει οδηγήσει στη διαπίστωση ότι πρόκειται για τη χειρότερη χρονιά από την ίδρυση των μουσικών σχολείων στη χώρα μας. Η αδιαφορία για τις αδικαιολόγητα χαμένες ώρες, κύριε Υπουργέ, είναι χαρακτηριστική. Οφείλετε να αναλάβετε τις ευθύνες σας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στο σημείο αυτό οφείλω να υπενθυμίσω και να τονίσω τη δραστική μείωση του προγράμματος σχολικής στέγης για την περιφέρεια και ιδιαίτερα για το νομό Ηρακλείου. Από πέντε έως έξι εκατομμύρια ευρώ που ήταν η χρηματοδότηση για το νομό Ηρακλείου κάθε χρόνο, τα τρία τελευταία χρόνια έπεσε και ορισμένες φορές και κάτω από ένα εκατομμύριο ευρώ. Τα σχολεία μένουν ημιτελή, το πρόγραμμα «βάλτωσε», καινούργια σχολεία δεν αρχίζουν.
Κύριε Υπουργέ, αν δεν μπορείτε να προσθέσετε κάτι στο μεγάλο έργο που παραλάβατε, τουλάχιστον μην ακυρώνετε ούτε τα προγράμματα ούτε τους θεσμούς που είναι καταξιωμένοι στη συνείδηση της κοινωνίας. Μην οπισθοδρομείτε την εκπαίδευση γιατί έτσι οπισθοδρομείτε τον τόπο, υποθηκεύετε το μέλλον και δημιουργείτε προβλήματα για τις επόμενες γενιές.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Θα πάρω και τη δευτερολογία μου, κύριε Πρόεδρε.
Ας πούμε όμως συγκεκριμένα για το μουσικό σχολείο Ηρακλείου, καταρχήν για το κτιριακό. Δόθηκαν μετά από πολλές παρεμβάσεις και των φορέων, αλλά και όλων των συναδέλφων Βουλευτών και της Συμπολίτευσης και της Αντιπολίτευσης με μεγάλη καθυστέρηση 300.000 ευρώ, όταν έχουμε ένα συνολικό προϋπολογισμό 1.100.000 ευρώ για την ανακατασκευή δύο κτιρίων που είναι απαραίτητα, του 302 και του 308 στην πρώην αμερικανική βάση Γουρνών όπου λειτουργεί το μουσικό σχολείο, κύριε Υπουργέ.
Δεν είναι δυνατόν με 300.000 να θεωρείται ότι η πολιτεία έκανε το καθήκον της ή ότι έχει μια ομαλή ροή χρηματοδότησης να τελειώσουν τα κτίρια. Έχει βαλτώσει το πρόγραμμα. Επόμενο είναι οι εργασίες να σταματήσουν.
Όσον αφορά στο προσωπικό στο μουσικό σχολείο. Το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό είναι ελάχιστο. Κάθε χρόνο καθυστερεί η πρόσληψη των ωρομισθίων και των αναπληρωτών. Φέτος προσλήφθηκαν τέλος Νοεμβρίου, αρχές Δεκεμβρίου λίγο πριν δηλαδή τις διακοπές των Χριστουγέννων. Δεν υπάρχει ούτε καν γραμματειακή υποστήριξη, ούτε βοηθητικό προσωπικό. Και καθώς έχετε επιλέξει τη μέθοδο των ωρομισθίων δεν μπορεί να γίνει αυτό ούτε από τους εκπαιδευτικούς.
Να πω δε για το συσσίτιο; Φέτος ξεκίνησε, τον Φεβρουάριο του 2007, με τη νέα νομαρχιακή αρχή μετά από καθυστέρηση πέντε μηνών. Και μην πείτε στην απάντησή σας ότι την ευθύνη την έχει η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση γιατί το Υπουργείο δεν είναι ανεύθυνο. Υποτίθεται ότι εποπτεύει την λειτουργία των σχολείων εποπτεύει την ορθή εφαρμογή αυτών που πρέπει και την σωστή λειτουργία όλων των εκπαιδευτικών μονάδων.
Να πούμε όμως και για το καλλιτεχνικό σχολείο δυο πράγματα γιατί ουσιαστικά τα προβλήματα αυτών των δυο σχολείων στο Ηράκλειο πάνε μαζί μια και στεγάζονται σε παραπλήσιους χώρους. Χρειάζεται άμεση χρηματοδότηση για την ανακατασκευή του 304 κτιρίου το οποίο θα λύσει οριστικά το πρόβλημα. Μέχρι τότε όμως πρέπει να δώσετε τις λυόμενες αίθουσες από τον ΟΣΚ ούτως ώστε να λειτουργήσει το σχολείο αξιοπρεπώς. Ο ΟΣΚ επίσης οφείλει να δώσει στο καλλιτεχνικό σχολείο Ηρακλείου όλη την υλικοτεχνική υποδομή που έχει δώσει στο καλλιτεχνικό σχολείο του Γέρακα. Όχι άλλη υποβάθμιση στην περιφέρεια. Όλη η υποδομή στο Γέρακα, καμία υποδομή στο Ηράκλειο.
Κύριε Υπουργέ, πρέπει να αλλάξετε την τακτική σας σε σχέση με τον διορισμό εκπαιδευτικού προσωπικού, να ανακηρύξετε οργανικές θέσεις στα σχολεία άμεσα, ούτως ώστε να μπορούν να καλυφθούν από τις μεταθέσεις, από τις αποσπάσεις και να μην είναι μόνο ωρομίσθιοι ή και λίγοι αναπληρωτές. Από τη μέχρι τώρα τακτική σας φαίνεται ότι η Κυβέρνηση, είτε δεν θέλει σε ορισμένες περιπτώσεις, είτε δεν μπορεί σε άλλες, να οδηγήσει την εκπαίδευση μπροστά.
Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. με αίσθημα ευθύνης επεξεργάστηκε συγκεκριμένες θέσεις μετά από πραγματικό διάλογο με τους φορείς και έχει στα χέρια του ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την παιδεία και την εκπαίδευση. Πρώτη προτεραιότητά μας πραγματικά η επένδυση στη γνώση και τις αξίες. Οι πολίτες έχουν πλέον στην διάθεσή τους ένα πραγματικό μεταρρυθμιστικό σχέδιο που έχει ανάγκη ο τόπος και η παιδεία μας. Οι δεσμεύσεις μας -και για το 5% και για το 1 δις χρηματοδότηση από τον πρώτο χρόνο μέσα από τον προϋπολογισμό και το 40% στους ανθρώπινους πόρους, οι δεσμεύσεις του Προέδρου μας- είναι σημαντικές για να μπορέσει ξανά ο κόσμος να έχει ελπίδα ότι η παιδεία να πράγματι σε πρώτη προτεραιότητα για την πολιτεία και όχι σε δεύτερη και σε τρίτη μοίρα όπως εσείς την έχετε οδηγήσει.
Ευχαριστώ (Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε, κύριε Κεγκέρογλου.
Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Καλός.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα μουσικά σχολεία είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση, κατά τη δική μας, την κυβερνητική άποψη, για να αποτελούν αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης και μάλιστα πολιτικού παιγνίου. Έχουμε την αίσθηση από όσα ακούστηκαν, από όσα γράφτηκαν, ότι ήρθατε εδώ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να παίξετε με τα μουσικά σχολεία.
Και το λέω, πρώτα από όλα, διότι οι κραυγές δεν οδηγούν σε ουσιαστικό διάλογο ή μάλλον αντίλογο, καθώς έχετε θεσμικό χρέος να κάνετε απέναντι στην Κυβέρνηση. Είδαμε –και εγώ χρονομέτρησα με απόλυτη προσοχή, καταγράφοντας τα επιχειρήματα του καθενός σας εκ των επερωτώντων- να μην καταθέτετε κανένα συγκεκριμένο στοιχείο. Έγινε επερώτηση, επειδή έτσι είδαμε, επειδή έτσι μας είπαν, έτσι ακούσαμε.
Κύριε Παντούλα, εμείς δεν αμφισβητούμε το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων. Ξέρει, όμως, το πανελλήνιο πως ένας τέτοιος φορέας μπορεί να γράψει οτιδήποτε, μέχρι και υπερβολή, και ξέρουμε ότι υπάρχουν επηρεασμοί στα διοικητικά συμβούλια αυτών των συλλόγων. Ελάτε, λοιπόν, να συζητήσουμε ρίχνοντας τις κραυγές στο περιθώριο. Ελάτε με στοιχεία, γιατί εγώ θα σας απαντήσω με στοιχεία στα όσα μας εγκαλείτε ότι έχουμε κάνει στα μουσικά σχολεία.
Εγώ για ένα σας εγκαλώ, για το ότι προσποιείστε ότι δεν βλέπετε τις ευθύνες που είχατε για το τι μας παραδώσατε, λέγοντας σε αυτήν την Αίθουσα χωρίς πολιτική αιδώ –πολιτική αιδώ και όχι ανθρώπινη- ότι τάχα μας παραδώσατε μια τόσο όμορφη κατάσταση στη μουσική παιδεία και εμείς ήρθαμε και δεν κάνουμε τίποτα. Μιλήσατε, εξάλλου, για οργανωμένο σχέδιο διάλυσης των μουσικών σχολείων, κύριε Παντούλα, και αφήνω τα άλλα περί προσπάθειας να μιλήσουμε για το σχέδιο νόμου που ψηφίστηκε χθες, περί της δημόσιας τάξης και περί ενός Πρωθυπουργού ο οποίος έχει ανάγκη περί ενός μνημείου για τον άγνωστο Πρωθυπουργό.
Εγώ σας εκτιμώ πάρα πολύ, κύριε Αλευρά, και το ξέρετε αυτό, αλλά νομίζω ότι απάντηση σε αυτόν τον σχολιασμό δίνουν οι διαρκείς μετρήσεις, που και εσείς πιστεύω ότι με σοβαρότητα τις παρατηρείτε κάθε τόσο, και δείχνουν τη θέληση του ελληνικού λαού -καθημερινά την καταγράφουν- να έχει Πρωθυπουργό έναν τόσο σοβαρό άνθρωπο, ο οποίος αγωνίζεται να υλοποιήσει τα υπεσχημένα και ο οποίος βρίσκεται αρκετές δεκάδες μονάδων μπροστά στην προτίμησή του για την Πρωθυπουργία από ό,τι ο δικός σας Αρχηγός.
Ας τα αφήσουμε όλα αυτά και ας περάσουμε στα συγκεκριμένα, γιατί επί των συγκεκριμένων μπορεί να δοθούν και απαντήσεις.
Πρώτα απ’ όλα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα μουσικά σχολεία λειτούργησαν για πρώτη φορά το 1988. Ιδρύθηκαν και λειτούργησαν –το γνωρίζει καλά το ΠΑ.ΣΟ.Κ.- με μια απλή υπουργική απόφαση, η οποία κατόπιν κυρώθηκε με νόμο. Η απόφαση αυτή, προϊόν της ανάγκης για τη δημιουργία των μουσικών σχολείων, ήταν πρόχειρα γραμμένη -το ξέρετε πολύ καλά, το έχουμε αποδείξει εδώ σε άλλες αναφορές και ερωτήσεις σας- με ασάφειες και κενά, τα οποία κληροδότησαν ένα χάος και στους διορισμούς, δηλαδή στη στελέχωση, και στο λειτουργικό πρόγραμμα, δηλαδή στα ωρολόγια προγράμματα.
Σε μείζον πρόβλημα στη λειτουργία των μουσικών σχολείων είχε αναγορευθεί –το γνωρίζετε- η διαδικασία και τα κριτήρια πρόσληψης των αναπληρωτών και των ωρομισθίων εκπαιδευτικών. Η εμφανής ασάφεια του νόμου έδινε τη δυνατότητα ρύθμισης αυτού του θέματος με απλές υπουργικές αποφάσεις. Η Καλλιτεχνική Επιτροπή ασχολείτο τότε –το θυμάστε όλοι οι επερωτώντες- κυρίως με την πρόσληψη του προσωπικού των μουσικών σχολείων.
Με τις διατάξεις, λοιπόν, του ν. 3475/2006, αφού λάβαμε υπόψη όλα τα νέα δεδομένα, δηλαδή τη λειτουργία των τεσσάρων ανωτάτων ιδρυμάτων που έχουν μουσικά τμήματα και του ΤΕΙ Ηπείρου, καθορίστηκαν οι κλάδοι, καθώς και τα προσόντα που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτικοί της μουσικής.
Ορίστηκε, επίσης, ότι για τη σύνταξη των πινάκων αναπληρωτών και ωρομισθίων στα μουσικά σχολεία ακολουθείται η ίδια διαδικασία που ισχύει για όλους τους άλλους κλάδους των εκπαιδευτικών. ‘Ετσι, την αρμοδιότητα αυτή, την έχει πλέον το Τμήμα Α’ Διορισμών του προσωπικού δευτεροβάθμιας, το οποίο είναι αρμόδιο για την εξέταση ενστάσεων, καθώς και για την πρόσληψη εκπαιδευτικών στα μουσικά σχολεία.
Αυτό είναι απάντηση σε αυτό που με ρωτήσατε κυρία Μανωλιά, για να ξέρετε τι θα μου πείτε στη δευτερολογία σας.
Πλέον, καταλάβετέ το, παρασυρθήκατε από την πρωτολογία του κυρίου Παντούλα. Δεν είναι η καλλιτεχνική επιτροπή εκείνη η οποία, σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, που εμείς ψηφίσαμε σε αυτήν τη Βουλή, αποφασίζει για τους πίνακες. Ενημερώνεται, ελέγχει τις ενστάσεις, αλλά πλέον έχουμε ομαλοποιημένο, γενικευμένο τρόπο. ‘Όπως δηλαδή προσλαμβάνονται όλοι οι καθηγητές όλων των ειδικοτήτων, έτσι προσλαμβάνονται από το Τμήμα Α’ Διορισμών του Υπουργείου Παιδείας –και εκεί γίνονται και οι ενστάσεις- οι καθηγητές μουσικών σπουδών και οι ωρομίσθιοι και οι αναπληρωτές.
Εκείνο, λοιπόν, που θα ήθελα να σας πω είναι ότι μπορούμε να περάσουμε στην τρίτη κριτική που κάνατε για τους αξιολογικούς πίνακες. Εγκαλούμεθα, τάχα –έτσι γράφετε στο κείμενό σας- ότι δεν κυρώσαμε τους πίνακες των ωρομισθίων και των αναπληρωτών.
Πρώτα απ’ όλα, πριν σας πω τι κάναμε εμείς, γιατί γι’ αυτό απολογούμεθα, είμαι υποχρεωμένος να σας ρωτήσω το εξής: Μπορείτε να μου αναφέρετε, οποιοσδήποτε εκ των επερωτώντων, έστω και μια περίπτωση δικών σας πινάκων που τους επικύρωσε η τότε, επί δέκα χρόνια, πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας; Δηλαδή επικυρώσατε κανέναν από τους πίνακες αναπληρωτών, ωρομισθίων; Φέρτε μου ένα παράδειγμα σ’ αυτήν την Αίθουσα για να φανεί, τάχα, η διαφορά μας στη διαφάνεια και στη νομιμότητα.
Για πρώτη φορά εμείς καθιερώσαμε την υποχρέωση κύρωσης των πινάκων από τον Υπουργό Παιδείας, για να υπάρχει πλήρης έλεγχος, αφού για να υπογράψει ο Υπουργός προηγουμένως απαιτείται να έχει ελεγχθεί η διαδικασία σύνταξης των πινάκων από όλη τη διοικητική, αλλά και την πολιτική ιεραρχία. Οι πίνακες των αναπληρωτών –δήλωση, καταγράφεται- κυρώθηκαν με την υπ’ αριθμόν 119408/Δ2/10.11.2006 –αν δεν το γνωρίζετε- υπουργική απόφαση.
Ανεξάρτητα όμως απ’ όλα αυτά, καθιερώσαμε πλήρη διαφάνεια στη σύνταξη και στην ανάρτηση στο διαδίκτυο, με πλήρη στοιχεία.
Εγώ, λοιπόν, σας καλώ, αν αμφισβητείτε αυτό που λέω και για τη σύνταξη των πινάκων και για τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης και για τη δυνατότητα με ένσταση, καθ’ ένας εκ των συμπεριλαμβανομένων να στηρίξει τα μόριά του και τη σειρά του. Αν νομίζετε ότι έχετε να καταθέσετε κάτι το οποίο δεν έγινε δεκτό ή παρέπεσε, να μου το πείτε.
Κενά εκπαιδευτικών στα μουσικά σχολεία, δηλαδή στελέχωση των μουσικών σχολείων.
ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ: Το ερώτημα ήταν για τους ωρομίσθιους, αν κυρώθηκαν οι πίνακες.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Θα σας απαντήσω για τους ωρομίσθιους παρακάτω. Ξέρετε ότι οι ωρομίσθιοι προσλαμβάνονται από τις περιφερειακές διοικήσεις. Τα ξέρετε, κύριε Παντούλα, γιατί έχετε χρηματίσει σε σχολείο. Επομένως, μην σας πιάνουμε αδιάβαστο. Εκείνο που ενδιαφέρει και κυρώνονται είναι οι πίνακες των αναπληρωτών.
ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ: Εκείνο που με βάση την απόφαση…
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Σας παρακαλώ, μη με διακόπτετε. Θα σας πω και για τους ωρομισθίους.
ΜΙΧΑΗΛ ΠΑΝΤΟΥΛΑΣ: Με συγχωρείτε, συνεχίστε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Σας ευχαριστώ που μου δίνετε την άδεια.
Να σας ενημερώσω ότι τα δύο προηγούμενα σχολικά έτη απασχολήθηκαν στα μουσικά σχολεία περίπου πεντακόσιοι αναπληρωτές και επτακόσιοι ωρομίσθιοι. Στη φετινή χρονιά, 22 Σεπτεμβρίου του 2006, με την έναρξή της, διορίσαμε επιπλέον διακόσιους τριάντα οκτώ μόνιμους καθηγητές, οι οποίοι είχαν το προνόμιο των τριάντα μηνών προϋπηρεσίας και επιπλέον σαράντα πολυτέκνους, σύμφωνα με τη δική μας δέσμευση, σύμφωνα με το δικό μας θεσμικό πλαίσιο. Με τον τρόπο αυτό επιλύσαμε το πρόβλημα πολλών εκπαιδευτικών μουσικών ειδικοτήτων, οι οποίοι επί πολλά χρόνια, δηλαδή επί δικών σας κυβερνήσεων –το ξέρετε, να μη λέω τώρα ονόματα, να μην καταθέτω πίνακες- ζούσαν σε καθεστώς ανασφάλειας –δεν θέλω να πω ομηρίας- ζητώντας την τακτοποίησή τους με υπομνήματα. ‘Εχουμε τα υπομνήματα και δεν είχατε απαντήσει τίποτα τότε.
Σημειώνω δε ότι φροντίσαμε, στη συντριπτική τους πλειοψηφία, να διοριστούν στις θέσεις πρώτης επιλογής τους, ώστε και η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων να διασφαλίζεται, αλλά να είναι ικανοποιημένος και ο εκπαιδευτικός.
Έτσι με την έναρξη του νέου σχολικού έτους και για πρώτη φορά υπήρχαν στα μουσικά σχολεία περίπου τριακόσιοι εκπαιδευτικοί μουσικών ειδικοτήτων και αμέσως μετά διορίσαμε άλλους εκατόν πενήντα αναπληρωτές και διαθέσαμε στις κατά τόπους διευθύνσεις επτά χιλιάδες ώρες εβδομαδιαίως για την πρόσληψη ωρομισθίων όπου δεν δικαιολογείται η πρόσληψη αναπληρωτή, συνεπείς προς αυτό που είχαμε δηλώσει, λόγω των ολίγων ωρών απασχόλησης που απαιτούν ορισμένα όργανα στη διδασκαλία τους.
Και για να θυμηθώ αυτά που είπατε προηγουμένως, ότι υπάρχουν κενά που δεν έχουν συμπληρωθεί, ότι άργησαν τα κενά να συμπληρωθούν, να πω ότι για το σχολείο των Σερρών είχα -δόξα τω Θεώ- μπροστά μου τα δεδομένα και φαίνεται ότι μέχρι και καθηγητή άρπας, κύριε Πρόεδρε, για ένα μόνο μαθητή διορίσαμε από την αρχή του σχολικού έτους. Το δε συγκεκριμένο σχολείο -για το οποίο έγινε κριτική τάχα σε αναφορά προς τον Πρωθυπουργό, που είναι πατρίδα του οι Σέρρες- σας λέω ότι όχι μόνο έχει επάρκεια στη διδασκαλία και είναι πρότυπο, αλλά λειτουργεί εκεί ειδική σχολική ορχήστρα για την οποία το Υπουργείο Παιδείας έχει λάβει ειδική μέριμνα.
Πάμε στους εμπειροτέχνες. Πολύς λόγος έγινε και γίνεται και δικαίως έγινε λόγος για τους εμπειροτέχνες εκπαιδευτικούς της μουσικής. Εγκαλούμεθα τάχα ότι δεν συμπεριλάβαμε στην ευνοϊκή ρύθμιση του 30μηνου τους εμπειροτέχνες παραδοσιακούς μουσικούς και άλλους μη αναγνωρισμένων οργάνων, παρά το γεγονός ότι η έλλειψη αναγνωρισμένων τίτλων αποτελεί παράλειψη της πολιτείας. Εδώ νομίζω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, -και θα το πω με χαμηλή φωνή- ότι πρέπει κανείς όχι θάρρος να έχει, για να το καταγγέλλει αλλά θράσος. Μας κατηγορείτε ότι δεν επιλύσαμε προβλήματα, που εσείς επί δώδεκα συναπτά έτη γι’ αυτήν την κατηγορία δεν τα φτιάξατε, όταν είχατε φυσικό δικαίωμα και δίκιο να φτιάξετε και να τα ρυθμίσετε.
Θα σας πω γιατί είχατε δίκιο τότε. Γιατί δεν φροντίσατε υπέρ των εμπειροτεχνών να δώστε τίτλους σπουδών; Σύμφωνα με το ν.1566, τον οποίο εσείς είχατε ψηφίσει, στα σχολεία διορίζονταν για τη διδασκαλία της μουσικής εκπαιδευτικοί που έχουν πτυχίο είτε πανεπιστημιακού ιδρύματος ή ελλείψει τούτων οι κάτοχοι πτυχίου που δεν είναι αναγνωρισμένου εκπαιδευτικού ιδρύματος, δηλαδή ωδειακοί, κ.λπ.
Πουθενά δεν προβλέπεται η πρόσληψη εκπαιδευτικού με μοναδικό προσόν μία υπεύθυνη δήλωση, κύριε Παντούλα. Τα ξέρετε πολύ καλύτερα από διάφορους. Ξέρετε ότι γνωρίζουν ένα μουσικό όργανο, όσο άξιοι και τιμημένοι καλλιτέχνες και αν είναι και τους δεχόμαστε έτσι στην εκπαίδευση.
Ενώ, λοιπόν, επί τόσα χρόνια είχατε τη δυνατότητα να ρυθμίσετε νομοθετικά το θέμα, επικαλούμενοι τις ανάγκες λειτουργίας των μουσικών σχολείων, που και τότε ήταν αυξημένες, και το γεγονός ότι δεν υπήρχαν πτυχιούχοι σε αυτές τις μουσικές ειδικεύσεις, ζητάτε από εμάς να το επιλύσουμε. Ζητάτε να το επιλύσουμε εμείς τώρα που ήδη υπάρχουν πτυχιούχοι από τα ΤΕΙ Ηπείρου γι’ αυτήν την παραδοσιακή μουσική και τα παραδοσιακά όργανα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θέματα που μπορούσατε τότε και είχατε κάθε λόγο να τα λύσετε, γιατί δεν είχαν βγει από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα –ένα ΤΕΙ είναι ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα και έτσι το αναγνωρίζουμε και εμείς- προσοντούχοι στην παραδοσιακή μουσική και στη χρήση των οργάνων, δεν το κάνατε. Τότε είχατε δίκιο. Τότε θα σας χειροκροτούσαμε, αν το είχατε κάνει.
Τώρα εμείς τι θα πούμε σε αυτούς που βγαίνουν από τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα; Ότι κακώς πήγατε σε αυτά; Ότι κακώς αγωνιστήκατε να πάρετε ανώτατες σπουδές σε αυτά τα όργανα, για να έλθετε να σπουδάσετε τα παιδιά μας; Ότι εμείς προτιμούμε να κλείσουμε όλες τις θέσεις με αυτούς που ούτως ή άλλως έχουν προϋπηρεσία και τους οποίους τιμούμε και τους χρησιμοποιήσαμε και πράγματι τους αξιοποιήσαμε στην εκπαίδευση;
Δεν θέλω να αναφερθώ πέραν τούτου. Δεν πρόκειται να σας ακολουθήσουμε σε διαδικασίες που τότε τις είχατε ακολουθήσει και που τότε δεν απέδωσαν.
Και για να γίνω σαφής, το 1994 με κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ψηφίστηκε ο ν.2266 με τον οποίο μετατρέπατε σε συμβάσεις αορίστου χρόνου τις συμβάσεις εκείνων που είχαν συνολική υπηρεσία τουλάχιστον τριάντα μηνών. Στο νόμο αναφερόταν τότε ότι η προϋπηρεσία των ωρομισθίων δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν σε καμία περίπτωση. Έτσι έλεγε ο νόμος σας. Παράλληλα, εξαιρούσατε από τη συγκεκριμένη διάταξη τον κάθε κατηγορίας εκπαιδευτικό ή διδακτικό και βοηθητικό προσωπικό που ήταν αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας. Είναι έτσι ή δεν είναι; Το θυμάστε πιστεύω.
Με άλλα λόγια εξαιρούσατε όλους τους εκπαιδευτικούς. Φροντίσατε, όμως, να βάλετε και μία διάταξη –ακούστε τώρα θεσμική πονηριά – με την οποία δίνατε τη δυνατότητα με προεδρικό διάταγμα να εντάσσετε στη ρύθμιση αυτή όποιους εκπαιδευτικούς εσείς θέλατε, όποιας ειδικότητας.
Έτσι, εκδώσατε κρυφά τότε -και σας το είχαμε καταγγείλει- το Προεδρικό Διάταγμα 19, για να μην μάθουν οι μαθηματικοί, οι φιλόλογοι, οι τεχνολόγοι, ένα διάταγμα με το οποίο επεκτείνατε τη διάταξη αυτή που προείπα και στο εκπαιδευτικό προσωπικό της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής και του πιάνου που υπηρετούσε τότε στα μουσικά σχολεία. Και τι πετύχατε μ’ αυτό; Κατά τρόπο έτσι όπως σας τον περιέγραψα, δέκα μόνο όλους και όλους παραδοσιακούς μουσικούς διορίσατε.
Διορίσατε και έναν εμπειροτέχνη στο κλαρίνο, να το πω και αυτό, παραβιάζοντας κάθε έννοια νομιμότητος, διότι σύμφωνα με τον 1566 για το μόνιμο διορισμό απαιτείται πτυχίο πανεπιστημίου ή -ελλείψει αυτού- πτυχίο μη αναγνωρισμένου ιδρύματος. Απαιτείται, δεύτερον, όλη η προϋπηρεσία του να ήταν ως ωρομισθίου και η προϋπηρεσία αυτή ρητά εξαιρείται από το νόμο. Έτσι υπήρχε στα δεδομένα του διορισμού του. Τον διορίσατε αυτόν -παραδειγματικά το αναφέρω, δεν θέλω να πω όνομα, αν θέλετε να σας δώσω τα στοιχεία- στον κλάδο ΠΕ16, δηλαδή της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ενώ τα μόνα του δικαιολογητικά ήταν υπεύθυνη δήλωση ότι γνωρίζει να παίζει το παραδοσιακό του όργανο -και ορθώς- και μία βεβαίωση σπουδών ότι έχει τελειώσει μόνο τη Β΄ Γυμνασίου.
Δηλαδή, διορίσατε στον κλάδο πανεπιστημιακής εκπαίδευσης με αυτά τα νομικά τερτίπια έναν εκπαιδευτικό –εγώ τον λέω εκαπδιευτικό- ο οποίος δεν έπρεπε να διοριστεί ούτε στον κλάδο ΥΕ της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αφού δεν είχε απολυτήριο Γυμνασίου, παρά μόνο απολυτήριο Δημοτικού. Αυτά θέλετε να κάνουμε και εμείς. Όταν κόπτεσθε υπέρ των παραδοσιακών μουσικών, θέλετε να κάνουμε αυτά; Πιστεύω όχι.
Πρέπει να συμφωνήσουμε εδώ ότι θα μπει μια τάξη. Έχουμε τώρα πτυχιούχους και δεν χρειάζεται να χρησιμοποιούμε νομικά τερτίπια για να αποκλείουμε κανέναν και κυρίως τα παιδιά του ελληνικού λαού που διάλεξαν ένα Τ.Ε.Ι., όπως το Τ.Ε.Ι. της Ηπείρου, για να βγαίνουν από αυτόν τον ιστορικό χώρο με τα απαράγραπτα δικαιώματα στην παραδοσιακή μας μουσική με τη μεγάλη κληρονομιά, να βγαίνουν πτυχιούχοι και γνώστες παραδοσιακών οργάνων για να διδάξουν στα σχολεία μας.
Πάμε στους αξιολογικούς πίνακες. Εδώ νομίζω ότι εκείνο που θα έπρεπε να σας πω είναι ότι, αφού μας κατηγορείτε ότι βρίθουν αδικιών και αυθαιρεσιών και χαρακτηρίζονται ως μνημείο ασυναρτησίας αυτά όλα που λέτε στο κείμενο, εγώ το κείμενο κοίταξα, σας ερωτώ: Εσείς είχατε αξιολογικούς πίνακες; Και δεύτερον, ξέρετε ότι, όταν βγάζουμε αξιολογικούς πίνακες, εμείς τουλάχιστον τους φτιάξαμε, όπως είχαμε υποχρέωση, όπως εμείς υποσχεθήκαμε. Την υπόσχεσή μας την κάναμε πράξη και τους αναρτήσαμε διαφανέστατα.
Το αν για τον άλφα ή βήτα λόγο γίνονται λάθη από τις υπηρεσίες τις περιφερειακές που δηλώνουν προϋπηρεσίες από διαφορετικά βιβλία, από διαφορετικές κατηγορίες, τις στέλνουν στην κεντρική υπηρεσία, έρχονται οι ενστάσεις των ενδιαφερομένων, εάν υπάρχουν και λάθη, αυτό το αίτημα της διαφάνειας καλύπτει η προσπάθεια να δημοσιοποιούμε μέσω του διαδικτύου. Άρα, λοιπόν, το πήγαινε-έλα των πινάκων είναι ακριβώς η καταξίωση της διαφάνειας κάτω από το μεγεθυντικό φακό και της υπηρεσίας και της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και της Καλλιτεχνικής Επιτροπής που σας προείπα ότι γίνεται.
Πάμε στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για τους μουσικούς. Σας ενημερώνω ότι αυτήν την εβδομάδα ολοκληρώθηκαν στις υπηρεσίες του Υπουργείου οι διαδικασίες με τις οποίες καθορίστηκαν οι θέσεις για την επόμενη διετία. Και επειδή άκουσα κάτι περί μη ικανοποιητικού αριθμού, εγώ θα σας έλεγα, σήμερα εδώ στην Εθνική Αντιπροσωπεία το ανακοινώνω, ότι εκατόν είκοσι θέσεις θα προταθούν στον Α.Σ.Ε.Π. και ογδόντα με προϋπηρεσία. Δηλαδή, βάσει των καταγεγραμμένων κενών των οργανικών θέσεων για τις συγκεκριμένες διδασκαλίες στα συγκεκριμένα μουσικά σχολεία, είναι κατά τη γνώμη μας ικανοποιητικός ο αριθμός των διακοσίων για να γίνει η προκήρυξη. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο όρισε την ύλη και τα εξεταζόμενα μαθήματα και πιστεύω ότι εντός των ημερών, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου σε συνεργασία με τον Α.Σ.Ε.Π. θα εκδώσει και τη σχετική εγκύκλιο.
Πάμε στα προγράμματα σπουδών. Μας εγκαλέσατε ότι τάχαμου δεν κάναμε προγράμματα σπουδών, ενώ το είχαμε υποσχεθεί. Έχουν περάσει δώδεκα –λέει- δεκατέσσερις μήνες, δεκαοκτώ είπε ο τρίτος συνάδελφος από τους επερωτώντες. Εγώ θα σας έλεγα, συνεπής στη δέσμευσή μας για την κατάρτιση ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων, να ενημερωθείτε ότι από τον Οκτώβριο του 2005, ζητήσαμε από την Καλλιτεχνική Επιτροπή να συντάξει τα σχετικά προγράμματα, γιατί έχει την αρμοδιότητα. Η Καλλιτεχνική Επιτροπή, όμως, δεν έστειλε εγκαίρως τη σχετική πρόταση. Ο Ειδικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας, στον οποίο αναφερθήκατε, έκανε το καθήκον του, δηλαδή απέστειλε στην Καλλιτεχνική Επιτροπή πρόταση ωρολογίου και αναλυτικού προγράμματος από την Επιτροπή του Παιδαγωγικού, που είναι επίσης συνυπεύθυνο γι’ αυτά, με την οποία ζητείται η γνώμη της, προκειμένου να εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση.
Πιστεύουμε ότι στη νέα σχολική χρονιά θα εφαρμοστεί αυτή η απόφαση η οποία και θα εκδοθεί συντομότατα. Πού είναι λοιπόν όλα αυτά που ελέχθησαν χωρίς να υπάρχουν στοιχεία;
Στη δευτερολογία μου θα σας απαντήσω και στα δύο άλλα ερωτήματά σας και θα σας δώσω σχετικές πληροφορίες για το πώς πηγαίνει η προμήθεια των μουσικών οργάνων για την οποία και πάλι ενδιαφέρεστε και δικαίως. Και θα σας απαντήσω εν κατακλείδι γιατί ο χρόνος της πρωτολογίας μου τελείωσε ότι εκείνο που θα έπρεπε να κάνουμε όλοι για να προχωρήσουν αυτά τα πολύ σημαντικά σχολεία είναι να μην εκμεταλλευόμαστε ούτε τις ελλείψεις τους για τις οποίες εσείς που επερωτάτε είστε πλήρως υπεύθυνοι στη διάρκεια του χρόνου, ούτε τη λογική θεμιτή και δίκαιη αγωνία αυτών των παιδιών να έχουν ένα μέλλον αφού πάρουν σωστές, όπως εμείς αγωνιζόμαστε να τους δώσουμε, μουσικές γνώσεις και τίτλους σπουδών οι οποίοι να καλύπτουν τις ανάγκες και των τριτοβάθμιων σπουδών και της αγοράς εργασίας.
Θα σας απαντήσω με στοιχεία για το τι έχουμε κάνει για τα μουσικά όργανα και για τις υποδομές στη δευτερολογία μου γιατί ήδη έχω εξαντλήσει το χρόνο της πρωτολογίας μου.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)