ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ’
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Γ΄
Τετάρτη 7 Μαρτίου 2007
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη της ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.
Συνέχιση της συζήτησης επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για τη δομή και λειτουργία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Φίλιππος Πετσάλνικος): Το λόγο έχει ο συνάδελφος Βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ., κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τη δεκαετία του 1980, μέχρι τη δεκαετία του 2000, πολλά άλλαξαν για την Ελλάδα και τους Έλληνες. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. με σχέδιο, στρατηγική και στόχους, δούλεψε μαζί με τους πολίτες και μετέτρεψε την Ελλάδα από μία περιφερειακή και υποανάπτυκτη χώρα των Βαλκανίων, σε μία αναπτυγμένη χώρα στα Βαλκάνια. Οι Έλληνες από μετανάστες που αναζητούσαν δουλειά στην Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο, σήμερα δίνουν δουλειά σε μετανάστες από όλο τον κόσμο. Για τη θετική αυτή εξέλιξη η Νέα Δημοκρατία δεν έχει προσφέρει σχεδόν τίποτα σ’ αυτό τον τόπο.
Από το 1979 μέχρι σήμερα 2007, είκοσι οκτώ χρόνια μας χωρίζουν, αλλά τα κοινά στοιχεία είναι πολλά. Κατ’ αρχήν, και τότε και τώρα υπήρχε η ανάγκη για ουσιαστική στήριξη και αναβάθμιση της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα του ελληνικού πανεπιστημίου. Το 1979 είχε ξεκινήσει μία νέα εποχή για την Ευρώπη και έπρεπε να ανταποκριθούμε. Το 2007 βρισκόμαστε μπροστά στην πραγματικότητα της παγκοσμιοποίησης, χρειαζόμαστε ένα νέο ελληνικό πανεπιστήμιο, που θα αντιμετωπίσει με ίσους όρους τον ανταγωνισμό στην Ευρώπη και στον κόσμο και πρέπει να ανταποκριθούμε. Δυστυχώς και τότε και σήμερα, δεν υπάρχει σχέδιο. Δεν υπάρχει πολιτική για τις ανάγκες της εποχής. Και τότε και σήμερα, την ευθύνη διακυβέρνησης έχει η Νέα Δημοκρατία. Πρωθυπουργός και τότε και σήμερα, Καραμανλής. Υπουργός Παιδείας, Υφυπουργός, και τότε και σήμερα, Ταλιαδούρος. Σύμπτωση, θα μου πείτε. Και τότε και σήμερα, ακολουθούνται αυταρχικές κυβερνητικές μέθοδοι. Και τότε και σήμερα, χάος και αναστάτωση στην εκπαίδευση.
Τότε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος μιλούσε για οργανωμένες μειοψηφίες που αντιδρούσαν. Και σήμερα ο σύγχρονος λόγος του κυβερνητικού εκπροσώπου προπαγάνδας, στα ίδια λόγια περιορίζεται. Και τότε και σήμερα, η Κυβέρνηση με την πολιτική της προκαλεί καταλήψεις. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και τότε και σήμερα, στις αγορεύσεις της Δεξιάς για οργανωμένες μειοψηφίες, η εκπαιδευτική κοινότητα, οι φοιτητές, οι καθηγητές, μαζί με την κοινωνία της έδωσαν μαζική απάντηση. Τότε, χωρίς διάλογο, ψηφίστηκε ο ν. 815 για τα πανεπιστήμια, χωρίς ποτέ να εφαρμοστεί. Και σήμερα, χωρίς ίχνος διαλόγου πάλι, ξαναψηφίζεται ο τριαντάρης πια 815, που φαίνεται ότι θα έχει την ίδια τύχη. Και τότε και σήμερα, μιλούν, ψευδολογώντας για μεταρρύθμιση. Τότε, ένα χρόνο περίπου μετά, θυμίζω ότι οι Έλληνες πολίτες μπροστά στα αδιέξοδα που δημιούργησε η Δεξιά για τη χώρα και τους Έλληνες, έδωσαν το 1981 την εντολή για κυβέρνηση στο ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Και σήμερα βλέποντας τον κατήφορο στον οποίο μας οδηγεί η ίδια συντηρητική πολιτική της Δεξιάς οι πολίτες φωνάζουν «φτάνει πια» και εναποθέτουν τις ελπίδες τους ξανά στη δημοκρατική παράταξη. Τότε μετά τη λαϊκή εντολή του ’81, ένα χρόνο μετά ψηφίστηκε μετά από πραγματικό διάλογο ο πιο σύγχρονος νόμος πλαίσιο στην Ευρώπη, που έδωσε πνοή και δύναμη στα πανεπιστήμια για δύο δεκαετίες και πλέον. Και σήμερα οι πολίτες κρατούν στα χέρια τους το πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ, το πραγματικό μεταρρυθμιστικό σχέδιο που έχει ανάγκη ο τόπος. Με το πρόγραμμα μπορούν να ελπίζουν ξανά, ιδιαίτερα οι νέοι της πατρίδας μας. Και σήμερα το ΠΑΣΟΚ θα δώσει τη λύση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, τα κράτη και οι κοινωνίες που θέλουν να έχουν ισότιμο ρόλο στις νέες ευρωπαϊκές και διεθνείς εξελίξεις που διαμορφώνει η παγκοσμιοποίηση, θα πρέπει να διαθέτουν σχέδιο για την οικονομική και κοινωνική τους ανάπτυξη, σχέδιο και πολιτικές που θα δίνουν προτεραιότητα στον κρίσιμο ρόλο της παιδείας και θα στηρίζουν τον ουσιαστικό ρόλο της εκπαίδευσης. Η Ελλάδα πρέπει να στοχεύει σε ένα ισχυρό ευρωπαϊκό αλλά και διεθνή ρόλο με δυνατή οικονομία, αλλά και μια δίκαιη κοινωνία συνοχής και αλληλεγγύης. Το μέλλον της χώρας μας και της νέας γενιάς χρειάζεται μία παιδεία για όλους ανεξάρτητα από την κοινωνική τους θέση. Χρειαζόμαστε ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα από την πρωτοβάθμια ως την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Χρειαζόμαστε ένα νέο δημόσιο πανεπιστήμιο που θα ανταποκρίνεται στις αναπτυξιακές προσδοκίες της ελληνικής κοινωνίας.
Η αδυναμία της Κυβέρνησης Καραμανλή -που είναι εμφανής- να ανταποκριθεί σε αυτό το σύγχρονο αίτημα την οδήγησε τρία χρόνια τώρα στη συνειδητή επιλογή της απαξίωσης της δημόσιας εκπαίδευσης. Οι δημόσιες δαπάνες για την παιδεία συνεχώς μειώνονται, ενώ τα βάρη για την κάθε οικογένεια συνεχώς αυξάνονται. Ο δημοκρατικός διάλογος αντικαταστάθηκε από τον αυταρχισμό. Σημαντικές αρμοδιότητες άλλωστε του Υπουργείου Παιδείας τις διαχειρίζεται ο κ. Πολύδωρας.
Η Κυβέρνηση ως τελευταία σανίδα σωτηρίας επέλεξε την όξυνση και την πόλωση, που κρατούν ερμητικά κλειστά τα πανεπιστήμια. Πιστεύετε άραγε, κύριοι της Κυβέρνησης, ότι με αυτόν τον τρόπο μπορείτε να κρατηθείτε γαντζωμένοι στην εξουσία; Δικαιούσθε, κύριοι της Κυβέρνησης, γι’ αυτήν σας την σκοπιμότητα να ποδοπατείτε τη ζωή και τα όνειρα των νέων;
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου σας είναι πρόχειρες, αποσπασματικές αλλά και αντιφατικές. Το ίδιο το νομοσχέδιο είναι πρόχειρα γραμμένο. Θυμίζω την κοινωνική ανάπτυξη της κοινωνίας. Κυρίως, όμως, είναι συντηρητικές διευθετήσεις για το χθες και απέχουν πολύ για τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για το μέλλον. Η Νέα Δημοκρατία παραμένει προσκολλημένη στο παρελθόν του 1980 και φορά ωτοασπίδες στο κάλεσμα του μέλλοντος.
Η ανάγκη για αναβάθμιση της ποιότητας σπουδών δεν απασχολεί το νομοσχέδιο. Τα τετραετή ακαδημαϊκά προγράμματα που καθιερώνονται θυμίζουν περισσότερο τα προικοσύμφωνα που έχουν καταργηθεί εδώ και είκοσι πέντε χρόνια, παρά ισότιμες συμφωνίες πολιτείας και αυτοδιοικουμένων πανεπιστημίων με στόχους, υποχρεώσεις, δικαιώματα αλλά και χρηματοδότηση.
Ας δούμε, όμως, και ένα θέμα που έχει πολυδιαφημιστεί, τους λεγόμενους αιώνιους φοιτητές. Ενώ με το ισχύον πλαίσιο η φοιτητική μέριμνα παραδείγματος χάρη για ένα τμήμα πενταετούς διάρκειας παρέχεται για επτά περίπου χρόνια, εσείς το επεκτείνετε στο δέκα χρόνια, δίνετε δηλαδή κίνητρο για να μην τελειώσει στα πέντε χρόνια ο φοιτητής και να κάτσει στα δέκα χρόνια.
Καμιά αναφορά για την ανάγκη εκπροσώπησης στα όργανα φοιτητών, που είναι μόνο στην κανονική διάρκεια της θητείας. Κανένας εσωτερικός κανονισμός δεν θα ψηφιστεί, εάν δεν έχει την έγκριση του ιδιαίτερου γραφείου του Υπουργού. Μιλάτε για αυτοδιοίκηση, αλλά οι ρυθμίσεις σας οδηγούν στον ασφυκτικό κρατικό έλεγχο που ποδηγετεί την ακαδημαϊκή ελευθερία.
Αυτοτέλεια και αξιολόγηση, κύριοι συνάδελφοι, πάνε μαζί. Αξιολόγηση δεν μπορεί να γίνει χωρίς ουσιαστική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων, αλλά και αυτοτέλεια δεν υπάρχει χωρίς αξιολόγηση και κοινωνικό έλεγχο. Είναι χωρίς νόημα και περιεχόμενο.
Οι αναγκαίες αλλαγές προϋποθέτουν ένα αξιόλογο πλαίσιο χρηματοδότησης που σήμερα δεν υπάρχει. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους άλλωστε αναφέρει «καμιά επιβάρυνση για τον κρατικό προϋπολογισμό από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο». Αυτό δείχνει και την κενότητα των λόγων σας περί χρηματοδότησης.
Η κοινωνία, κύριοι συνάδελφοι, ζητά ανοιχτά πανεπιστήμια και εσείς, κύριοι της Κυβέρνησης, την παραπλανάτε, δείχνοντας ως φταίχτες μόνο τους φοιτητές και τους καθηγητές, ενώ είστε φταίχτες οι ίδιοι. Οι πολίτες είναι πεπεισμένοι πια ότι η Νέα Δημοκρατία είναι ανήμπορη να προχωρήσει σε πραγματικές μεταρρυθμίσεις. Στηρίζουν τις ελπίδες τους ξανά στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. για την αναβάθμιση της παιδείας των Ελλήνων. Το ΠΑ.ΣΟ.Κ. στηρίζει τη δημόσια εκπαίδευση. Δεσμεύεται για την κατά προτεραιότητα επένδυση στη γνώση και τις αξίες και εγγυάται το δικαίωμα στη γνώση για όλους τους Έλληνες. Εμείς θέλουμε πανεπιστήμια και ΤΕΙ με διεθνή ρόλο, αυτόνομα και αυτοδιοικούμενα, με αναβαθμισμένα προγράμματα σπουδών, με επαρκή κρατική χρηματοδότηση, ισχυρούς μηχανισμούς κοινωνικής λογοδοσίας και απόλυτη διαφάνεια.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. για όλους αυτούς τους λόγους καταψηφίζει συνολικά το νομοσχέδιο που μας γυρίζει πίσω. Οι εκλογές που έρχονται άλλωστε στην ώρα τους -θα έρθει η ώρα τους- θα δώσουν οριστική λύση στο πρόβλημα της χώρας και σε όλα τα άλυτα προβλήματα που αφήνετε πίσω στο φεύγα σας.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)