Skip links

Πρακτικά βουλής 24-11-2004

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α’
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΞΣΤ’

Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2004

(1ο ΜΕΡΟΣ)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε πάρα πολύ γιατί ήσασταν πάρα πολύ σύντομος. Το χρειαζόμαστε γιατί έχουμε πολλές ώρες συνεδρίασης και πιστεύω ότι το ίδιο θα κάνουν και οι δύο επόμενοι συνάδελφοι, όπως ο κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου, ο οποίος έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η πολυδιαφημισμένη αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, που αποτελούσε σημαντική προεκλογική υπόσχεση της Κυβέρνησης, αποδεικνύεται τελικά ότι κινείται σε νεοφιλελεύθερη κατεύθυνση με τρία κύρια χαρακτηριστικά:
Πρώτον, την εικονική φορολογική ελάφρυνση ορισμένων, λίγων κοινωνικών ομάδων, προκειμένου να εξυπηρετηθεί το προπαγανδιστικό σχέδιο της Κυβέρνησης.
Δεύτερον, την ευνοϊκή φορολογική αντιμετώπιση των ισχυρών οικονομικά, των μεγάλων και των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων.
Τρίτον, την επιβάρυνση των εργαζομένων. Την επιβάρυνση των μικρών, πολύ μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.
Οι λογιστικές αλχημείες που περιλαμβάνει το φορολογικό νομοσχέδιο επιβεβαιώνουν την άποψη των πολιτών ότι η Κυβέρνηση ασκεί μια πολιτική "βλέποντας και κάνοντας", μια πολιτική χωρίς στρατηγικό σχέδιο για την οικονομία, όπως αποδείχθηκε και με το φιάσκο της απογραφής, με αποτέλεσμα την απαξίωση και κατεδάφιση των όποιων επιτευγμάτων της χώρας μας, την ύφεση στην οικονομία, τη δημιουργία αρνητικού οικονομικού περιβάλλοντος, τη διακύβευση των κεκτημένων των εργαζομένων, των αγροτών και των μικρομεσαίων.
Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει την πολιτική της Νέας Δημοκρατίας που ουσιαστικά παραπλανά το λαό και του πουλά "φύκια για μεταξωτές κορδέλες". Αποτυγχάνει να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις ούτως ώστε το φορολογικό νομοσχέδιο να αποτελέσει έναν μοχλό για την ανάπτυξη, ένα μέσο αποτελεσματικό για την καταπολέμηση της ανεργίας κι ένα νόμο φορολογικής και κοινωνικής δικαιοσύνης. Καταφεύγει στην εύκολη λύση της ανακατανομής των φόρων εις βάρος των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων, των μικρών και των πολύ μικρών επιχειρήσεων.
Τα τελικά βέβαια αποτελέσματα αυτής της πολιτικής από την εφαρμογή του νομοσχεδίου θα τα υποστούν και θα τα διαπιστώσουν όλοι οι εργαζόμενοι, οι άνθρωποι του μόχθου και της εργασίας όταν θα παραλάβουν το εκκαθαριστικό τους και τότε θα γίνουν οι πιο αξιόπιστοι κριτές κι επικριτές της κυβερνητικής πολιτικής.
Όμως για να διαπιστώσει από σήμερα κανείς την αλήθεια μπορεί να ανατρέξει μόνο σε δυο σελίδες της έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, όπου αναφέρονται οι μεταβολές που θα επέλθουν στα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, ποιοι δηλαδή θα πληρώσουν περισσότερα και ποιοι θα πληρώσουν λιγότερα, προκειμένου να δει την κατεύθυνση και το στόχο αυτού του νομοσχεδίου.
Συγκεκριμένα η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφέρει ότι:
Η ετήσια αύξηση των εσόδων κατά 252 εκατομμύρια ευρώ θα προέλθει από την κατάργηση της έκπτωσης των οικογενειακών δαπανών, από τον περιορισμό της έκπτωσης σε περίπτωση εφάπαξ εξόφλησης, από τον περιορισμό της έκπτωσης επί του παρακρατούμενου φόρου, από τον περιορισμό της έκπτωσης και μια σειρά περιορισμούς στις μικρές επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους.
Όπως εύκολα συμπεραίνει κανείς, η αύξηση των εσόδων του κράτους σημαίνει απώλεια εισοδήματος για κάθε οικογένεια μισθωτών, για κάθε οικογένεια συνταξιούχων.

Η ετήσια απώλεια των εσόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού που ανέρχεται -σύμφωνα με την Έκθεση- στα 793 εκατομμύρια ευρώ αφορά κατά κύριο λόγο -κατά 400 εκατομμύρια ευρώ- τις επιχειρήσεις. Για τις υπόλοιπες μειώσεις εσόδων του Προϋπολογισμού με τις οποίες υποτίθεται ότι θα επωφεληθούν οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι, θέλω να πω ότι όχι μόνο αυτές οι ελαφρύνσεις εξανεμίζονται, αν λάβουμε υπόψη μας τις μέσες αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις από 3% έως 5% για το 2005, αλλά μετατρέπονται και σε επιβαρύνσεις!
Η μείωση των εσόδων του Προϋπολογισμού, όπως ανάφερα, κατά 400 εκατομμύρια ευρώ που θα ωφελήσει εικονικά τις επιχειρήσεις -και θα εξηγήσω τι εννοώ με τον όρο "εικονικά"- είναι ένα οριζόντιο μέτρο και αφορά όλων των βαθμίδων τις επιχειρήσεις, με αποτέλεσμα να φαίνεται ότι ωφελούνται πολύ περισσότερο οι μεγάλες επιχειρήσεις εις βάρος των μικρών και των μεσαίων.
Όμως και αυτό είναι εικονικό, γιατί τελικά αυτοί που ελαφρύνονται δεν είναι οι επιχειρήσεις, αλλά οι επιχειρηματίες, επειδή αναφέρεται στο σύνολο των κερδών και όχι μόνο στα αδιανέμητα κέρδη και προφανώς ο στόχος που θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσα από τη λύση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων ούτε και αυτός επιτυγχάνεται.
Μια και αναφέρθηκα στην ανταγωνιστικότητα, πιστεύω ότι κανείς σ’ αυτήν την Αίθουσα και καμία πολιτική παράταξη δεν διαφωνεί με την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων. Όμως δεν μπορεί αυτή η ανταγωνιστικότητα να ενισχύεται και μάλιστα στρεβλά εις βάρος των εργαζομένων. Δεν μπορεί να γίνει από τη μείωση του εισοδήματός τους. Για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα των πολύ μικρών, των μικρών και των μεσαίων επιχειρήσεων, χρειάζεται να έχουμε σχέδιο, να έχουμε στόχους και πάνω απ’ όλα να έχουμε βούληση. Και η Κυβέρνηση δεν φαίνεται να έχει αυτή τη βούληση. Δεν έχει παρουσιάσει μέχρι σήμερα κανένα αξιόπιστο σχέδιο που να αφορά την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.
Το προηγούμενο διάστημα παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο που αφορά το Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας. Κανένα ουσιαστικό μέτρο δεν περιλαμβάνεται μέσα σε αυτό το νομοσχέδιο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Όλα τα μέτρα αφορούν οριζόντιες δράσεις, χωρίς να λαμβάνουν την ιδιαίτερη μέριμνα για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.
Παρουσιάστηκε χθες το αναπτυξιακό νομοσχέδιο. Μέχρι αυτό, αγαπητοί συνάδελφοι, να ψηφιστεί, μέχρι να ενεργοποιηθεί, θα έχει περάσει ουσιαστικά ένας χρόνος από την 7η Μαρτίου. Αυτό σημαίνει ότι η Κυβέρνηση άπρακτη για ένα χρόνο άφησε τη χώρα χωρίς αναπτυξιακό νόμο, άπρακτη άφησε να περάσει αυτός ο κρίσιμος χρόνος, αν και γνώριζε ότι σε δυο-δυόμισι χρόνια θα ισχύουν ενιαία κίνητρα για όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης με ενιαία παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι χάσαμε το 40% του διαθέσιμου χρόνου να έχουμε εθνική πολιτική στο ζήτημα των κινήτρων και της ανάπτυξης.
Μήπως όμως αυτή η καθυστέρηση άξιζε τον κόπο; Μήπως η Κυβέρνηση μάς έφερε ένα σημαντικό νομοθέτημα; Μήπως είναι πιο αποτελεσματικό; Η πολυδιαφημισμένη ένταξη των εμπορικών επιχειρήσεων, που είναι αλήθεια ότι την περιμένει πολύς κόσμος, πολύ φοβούμαι ότι δεν θα καταλήξει πουθενά αλλού, παρά στην ενίσχυση των εμπορικών δικτύων διανομής των πολυεθνικών εταιρειών, για να μας πουλάνε αυτές οι μεγάλες επιχειρήσεις τα ξένα προϊόντα εις βάρος της ντόπιας παραγωγής και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, εις βάρος των εργαζομένων στη χώρα μας.
Το δεύτερο στοιχείο του αναπτυξιακού νόμου είναι ότι δεν συνδέεται η επιδότηση και η ενίσχυση με την αύξηση των θέσεων εργασίας. Σε αυτή τη γενικότερη αδιαφορία της Κυβέρνησης για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας έχουμε μια αντίθετη πολιτική που αφορά τη θεσμοθέτηση ειδικών θέσεων σε θεσμούς και σε Υπουργεία. Βλέπουμε να δημιουργούνται εικοσιπέντε θέσεις στην Υ.Π.Ε. -στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων- εικοσιπέντε θέσεις στο νέο θεσμό στο Συνήγορο του Καταναλωτή. Βλέπουμε στο ΤΕΝΠΕ να εισηγείται η Κυβέρνηση την πρόσληψη για τέσσερα χρόνια εκτός ΑΣΕΠ. Θα ήθελα πολύ να γνωρίζω τι απαντούν οι κύριοι συνάδελφοι σε αυτούς που ψάχνουν δουλειά, στους πολιτικούς τους φίλους που έχουν ανάγκη από δουλειά.
Τελειώνω αναφερόμενος στο ΣΔΟΕ. Θεσμοθετείτε, κύριε Υπουργέ, την ΥΠΕ καταργώντας το ΣΔΟΕ. Δεν καταργείται κανένα ΣΔΟΕ. Προφανώς προεκλογικά δεν είπατε την αλήθεια στους επιχειρηματίες. Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι τις προηγούμενες μέρες φροντίσατε ούτως ώστε να γίνουν προϊστάμενοι και διευθυντές όλα τα κομματικά στελέχη της ΔΑΚΕ. Το δεύτερο είναι ότι ενισχύετε το ΣΔΟΕ αλλάζοντας την ταμπέλα του με αυτούς τους εικοσιπέντε συμβούλους.
Νομίζω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η Κυβέρνηση με την οικονομική πολιτική που ακολουθεί δεν ανταποκρίνεται ούτε κατ’ ελάχιστο στις προσδοκίες τις οποίες η ίδια καλλιέργησε προεκλογικά στο λαό. Με το φορολογικό νομοσχέδιο θεσμοθετεί την αρχή ότι οι μικροί πληρώνουν για τους μεγάλους. Με τον Προϋπολογισμό των ανέφικτων στόχων και της αθέτησης των υποσχέσεων και με τον τζούφιο αναπτυξιακό νόμο που καταθέσατε επιβεβαιώνετε, κύριοι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης, την εξαπάτηση του ελληνικού λαού προεκλογικά.
Γι’ αυτό δεν μπορούμε να ψηφίσουμε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για τη φορολόγηση των φυσικών και νομικών προσώπων.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)

(2ο ΜΕΡΟΣ)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Το Προεδρείο θέλει να σημειώσει ότι, για την κοινοβουλευτική και δημοκρατική τάξη, τις επίσημες και υπεύθυνες θέσεις των κομματικών οργανισμών τις εκφράζουν οι Πρόεδροι. Αυτό είναι γεγονός. Από εκεί και πέρα αν αναπαράγει ο υποψήφιος ή ο Βουλευτής ή το στέλεχος διαφορετικά πράγματα, εκείνος έχει την ευθύνη.
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Είπε ο κύριος Υπουργός ότι δεν έφθαναν τα δέκα χρόνια ούτε οι οκτώ μήνες προκειμένου να είναι έτοιμα νομοσχέδια που είχε υποσχεθεί προεκλογικά η Κυβέρνηση, αναπτυξιακός νόμος, φορολογικό σύστημα. Και μπορεί να έχει δίκιο σε σχέση με το φορολογικό σύστημα. Όμως πότε άλλαξαν τα πράγματα; Πότε ανακάλυψε η Κυβέρνηση ότι πλούτισαν ιδιοκτήτες των Ε.Δ.Χ. αυτοκινήτων για να έρθει όχι με το νομοσχέδιο των τελευταίων 20 ημερών, αλλά με τροπολογία πάνω σε αυτό, να θεσμοθετήσει ειδικό καθεστώς για τη φορολόγησή τους;
Δεύτερον, η όλη επιχειρηματολογία της Κυβέρνησης και των συναδέλφων της Συμπολίτευσης εστιάζεται στο εξής: Μα, τα ίδια δεν κάνατε και εσείς σαν ΠΑΣΟΚ; Εάν ο ελληνικός λαός σας ψήφισε στις 7 Μαρτίου -και δεν ψήφισε το ΠΑΣΟΚ- ήταν γιατί ακριβώς πολλές πτυχές στις πολιτικές του ΠΑΣΟΚ δεν ήταν σύμφωνες με τις επιθυμίες του κόσμου. Δεν μπορείτε να επικαλείστε λοιπόν σήμερα τις κακές πτυχές αυτής της πολιτικής, αλλά θα πρέπει να υλοποιήσετε τις δεσμεύσεις σας, αυτά που είπατε στον ελληνικό λαό.
Όσον αφορά για τη δήθεν απογραφή και για όλα τα άλλα σε σχέση με το περιβάλλον, φυσικά και θα έχετε ιστορικά τις ευθύνες. Όμως δεν έχετε απαντήσει επί της ουσίας στον Ευρωβουλευτή σας τον κ. Δημητρακόπουλο και αυτό οφείλετε να το κάνετε.
Εμείς είπαμε όσα είχαμε να πούμε πάνω στην απογραφή σήμερα. Τα αποτελέσματα φαίνονται σε διεθνές, σε ευρωπαϊκό επίπεδο κάθε μέρα. Δεν χρειάζεται να πούμε άλλα. Όπως δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα σε σχέση με τα αποτελέσματα του φορολογικού νομοσχεδίου, γιατί θα τα διαπιστώσουν οι ίδιοι οι φορολογούμενοι, όταν θα πάρουν το μπιλιετάκι. Δεν χρειάζεται σήμερα να πούμε άλλα. Εμείς επισημάναμε τις πτυχές που θα επιδράσουν και επιδρούν σε μια άνιση κατανομή των βαρών. Από εκεί και πέρα φέρνετε ακέραια την ευθύνη.
Αναφορικά με το ΣΔΟΕ, φυσικά και δεν καταργείτε το ΣΔΟΕ. Ταμπέλα του αλλάζετε, σε κομματικό μαγαζί το μετατρέπεται, αλλά να είστε σίγουροι -και θα το κάνουμε αυτό- ότι θα παρακολουθούμε πολύ στενά τη δράση του και θα καταγγείλουμε και θα ξεσκεπάσουμε κάθε κομματική παρέμβαση και μεροληπτική συμπεριφορά έναντι των επιχειρηματιών. Να είστε σίγουροι γι’ αυτό, κύριε Υπουργέ.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα