Skip links

Ομιλία στη Βουλή για τις μεταγραφές των φοιτητών και σπουδαστών

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α’
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΜΘ΄
Πέμπτη, 21 Οκτωβρίου 2004

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ ( Σωτήριος Χατζηγάκης): Το λόγο έχει ο κ. Κεγκέρογλου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, μετά την κομματική παρέμβασή σας χωρίς αξιολόγηση στο διοικητικό σύστημα της εκπαίδευσης, μετά την πρωτοφανή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με τα πολλά κενά σε όλη την Ελλάδα και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, μετά από τα προβλήματα που υπάρχουν στα ΤΕΙ με τη σύναψη συμβάσεων για τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, επειδή δεν διασφαλίζετε τους πόρους προκειμένου τα ΤΕΙ να συνάψουν αυτές τις συμβάσεις και να γίνονται κανονικά τα μαθήματα, μετά απ’ όλα αυτά έρχεσθε με ένα νομοσχέδιο που περιείχε αρχικά ένα άρθρο να μιλήσετε για απαγόρευση.
Εγώ νομίζω ότι είναι γνωστό σε όλους, από την πείρα που διαθέτουμε, ότι, όταν εισάγουμε απαγορεύσεις τη στιγμή που υπάρχουν κοινωνικές ανάγκες και πιέσεις για να ικανοποιηθούν συγκεκριμένα ζητήματα που χρειάζονται ρύθμιση και τα οποία ένας νόμος δεν τα λαμβάνει υπ’ όψιν, τότε μεγεθύνονται τα φαινόμενα παρατυπιών και παραβάσεων των νόμων.
Έτσι, λοιπόν, θα έλεγα ότι φάνηκε πολύ καθαρά πως μετά από την αρχική πρότασή σας για το νομοσχέδιο, εάν δεν ήταν η κα Μπερνιδάκη, πραγματικά θα ερχόσασταν εδώ με πλήρη προχειρότητα, η οποία βέβαια δεν αίρεται. Μέχρι την ολοκλήρωση του νομοσχεδίου θα αναγκαστείτε να δεχθείτε και άλλες τροποποιήσεις, οι οποίες ικανοποιούν πραγματικές, κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανάγκες. Τελικά, πιθανόν το νομοσχέδιο να έχει μία καλύτερη εικόνα από την αρχική.
Εάν όμως με αυτήν την προχειρότητα, με την οποία νομοθετείτε, προτίθεστε με τον ίδιο τρόπο να μιλήσετε και στην προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή και έτσι να φέρετε τις προτάσεις σας για την παιδεία, τότε πραγματικά θα δημιουργηθεί μία γενικότερη σύγχυση που αφορά τη μη ύπαρξη σχεδιασμού από την πλευρά σας, όπως υποδηλώνει η μέχρι στιγμής πρακτική σας.
Η δημοσιότητα είναι πρώτο στοιχείο που πρέπει πραγματικά να διασφαλίσουμε. Πολλοί μίλησαν για φαύλο σύστημα, για φαύλους Υπουργούς, για φαύλες κυβερνήσεις. Θα αναφέρεστε σαφώς στον κ. Σουφλιά, γιατί αυτός ο νόμος ψηφίστηκε το 1991. Η τροποποίηση, η οποία έγινε επί ΠΑΣΟΚ, αφορούσε τη μεταφορά της ευθύνης από το Πρυτανικό Συμβούλιο στο Τμήμα και ήταν μία θετική διάταξη, γιατί πραγματικά σε ένα ευρύ όργανο, όπως είναι το Τμήμα, θα βρεθούν πολύ λιγότερες παρατυπίες, εάν εξετάσουμε όλες τις περιπτώσεις των μετεγγραφών. Ό,τι συνέβη, το οποίο θα μας αναλύσετε εσείς, έγινε σε επίπεδο Πρυτανικού Συμβουλίου.
(LM)

‘Ετσι λοιπόν, αν αναφέρεσθε σε φαύλο σύστημα, αναφέρεσθε στον εαυτό σας, γιατί πραγματικά ο νόμος αυτός ήταν δική σας διάταξη.
Θα πρέπει να δούμε το ζήτημα που αφορά το Γ’ εξάμηνο. Γιατί να μη γίνονται οι μετεγγραφές από το Α’ εξάμηνο; Τα προβλήματα τα κοινωνικά, τα οικονομικά, τα προβλήματα υγείας, οι αναπηρίες, από το Γ’ εξάμηνο και μετά παρουσιάζονται; ‘Όταν επί ένα και πλέον χρόνο πάει κάποιος σε ένα πανεπιστήμιο με την ύπαρξη αυτών των προβλημάτων, δεν τον διευκολύνουμε από το Γ’ εξάμηνο.
Γιατί να μην είναι ελεύθερη η μετεγγραφή από εκπαιδευτικό ίδρυμα -όπως ήδη προτάθηκε- Αττικής, Θεσσαλονίκης προς τα περιφερειακά ιδρύματα; Γιατί να μην είναι ελεύθερη η μετεγγραφή ανάμεσα στα περιφερειακά τμήματα Τ.Ε.Ι. και στα περιφερειακά τμήματα των πανεπιστημίων, όταν με αυτήν τη μετεγγραφή γίνεται και μείωση των σπιτιών που αναγκάζεται μια οικογένεια να διατηρεί; Φυσικά με κάποιο ανώτερο όριο που θα αφορά το τμήμα υποδοχής, σε σχέση με τις μετεγγραφές.
Γιατί να μην είναι ελεύθερη η μετεγγραφή, όταν υπάρχουν δύο αδέλφια που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις; Τα τρία δεν νομίζω ότι μπορεί να είναι το όριο. Και τα δύο αδέλφια που σπουδάζουν σε διαφορετικές πόλεις και η οικογένεια μένει σε μια τρίτη, τα ίδια ακριβώς προβλήματα αντιμετωπίζουν.
Δεν έχετε λάβει υπόψη σας καθόλου τα δίδυμα αδέλφια. Ξέρετε ότι τα δίδυμα έχουν έναν ψυχολογικό δεσμό πολύ ισχυρό, τουλάχιστον μέχρι κάποια ηλικία και υπάρχουν περιπτώσεις που δεν θα ικανοποιηθούν με τις διατάξεις τις οποίες έχετε. Νομίζω ότι δεν υπάρχει πρόβλημα, τουλάχιστον από περιφερειακό σε περιφερειακό πανεπιστήμιο.
Αν νομίζουμε ότι οι συνθήκες οι οποίες υπάρχουν στα πανεπιστήμια που εδρεύουν σε νησιώτικες περιοχές ή σε μειονεκτικές περιοχές της χώρας είναι αυτές που προτρέπουν για αιτήσεις μετεγγραφών αυτούς που εισάγονται σ’ αυτά, νομίζω ότι το ζήτημα της φοιτητικής μέριμνας θα πρέπει να διευρυνθεί και να έχει μια ιδιαίτερη αντιμετώπιση εκεί.
Το ΠΑΣΟΚ εισήγαγε το φοιτητικό επίδομα. Λειτούργησε μια χρονιά. Χρειάζεται να διευρυνθεί, να αυξηθεί ο αριθμός αυτών που το παίρνουν και μάλιστα στα πανεπιστήμια και στα Τ.Ε.Ι. που εδρεύουν σε νησιώτικες και σε μειονεκτικές περιοχές να διπλασιαστεί αυτό το φοιτητικό επίδομα. ‘Ετσι θα υπάρχει ένας εξισορροπητικός παράγοντας, σε σχέση με αυτούς που δεν θα πάρουν τη μετεγγραφή, παρά τις ρυθμίσεις οι οποίες πιθανόν γίνουν στο τέλος και θα υπάρχει ένα κίνητρο για τη συμμετοχή τους σε αυτά τα τμήματα των πανεπιστημίων ή τα Τ.Ε.Ι.
Η παιδεία -για να ολοκληρώσω, κύριε Υπουργέ- δεν θα πρέπει να είναι πεδίο πειραματισμών. Εκτιμώ ότι κάτι δεν πάει καλά στο Υπουργείο Παιδείας -και να μου το συγχωρήσετε αυτό- και έναντι άλλων Υπουργείων της Κυβέρνησης. Υπάρχουν φαινόμενα ασυνεννοησίας μεταξύ Υπουργού και των δύο Υφυπουργών, ζητήματα τα οποία ανακοινώνονται, χωρίς να τα γνωρίζει η Υπουργός ή ο Υφυπουργός.
Νομίζω ότι σ’ αυτό το ζήτημα, που πραγματικά στα λόγια η Κυβέρνηση θεωρεί ότι μαζί με τον πολιτισμό είναι πρώτης προτεραιότητας, θα πρέπει να δίδεται η ύψιστη εκείνη σημασία που του αρμόζει και έχει ανάγκη ο τόπος. Η ανταγωνιστικότητα και το διεθνές περιβάλλον μέσα στο οποίο κινούμαστε απαιτεί ως πρώτο κριτήριο τη γνώση και μάλιστα, όχι μόνο τη γνώση, αλλά και την ταχύτητα στη γνώση.
‘Όταν λοιπόν το εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι πεδίο πειραματισμών, κάθε άλλο παρά συμβάλουμε σε αυτήν την πορεία. Και επειδή και οι πολίτες, αλλά και η ιστορία θα σας κρίνει, σε σχέση με τις παρεμβάσεις σας στην παιδεία, θα έλεγα ότι είναι καιρός να αφήσετε τους πρόχειρους σχεδιασμούς και να καλέσετε σε πραγματικό εθνικό διάλογο τους φορείς, προκειμένου μέσα από αυτόν να δούμε τις προτεραιότητες στο χώρο της παιδείας.
Και στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν καλέσατε ούτε έναν πρόεδρο τμήματος για να δούμε τις πραγματικές ανάγκες που έχει το κάθε τμήμα, δεν καλέσατε ούτε ένα πρυτανικό συμβούλιο να σας πει τις απόψεις τους και πολύ περισσότερο τους άλλους φορείς της πανεπιστημιακής κοινότητας και της κοινότητας των Τ.Ε.Ι.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ: Οκτώ ή δέκα λεπτά είναι ο χρόνος, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήριος Χατζηγάκης): Μετά τους έξι πρώτους ομιλητές είναι δέκα λεπτά και μετά από λίγη ώρα μπορούν να γίνουν και πέντε λεπτά. Το λέω γιατί είναι πενήντα ένας εγγεγραμμένοι Βουλευτές. Θα δούμε όμως στην πορεία.

(PM)

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα