ΤΡΙΤΗ 5 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2004
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΘ΄
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΑ΄
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να πω ότι διαβάζοντας προχτές στην εφημερίδα ένα σχόλιο που αναφερόταν στην ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας, χάρηκα ειλικρινά, γιατί αναφερόταν ότι με συγκεκριμένες οδηγίες και επιστολές Υπουργών θα δινόταν πληροφόρηση σε σχέση με την τακτική την οποία πρέπει να ακολουθούν και την επιχειρηματολογία την οποία πρέπει να έχουν. Όμως μερικοί συνάδελφοι φαίνεται ότι έχουν μείνει στην παλιά συνταγή, σε αυτή που ήταν προεκλογικά, και συνεχίζουν να κάνουν αντιπολίτευση φυσικά στη σημερινή Αντιπολίτευση και τότε Κυβέρνηση.
Παρ όλα αυτά, η ανταγωνιστικότητα, όπως οι περισσότεροι τουλάχιστον συμφωνούμε, της ελληνικής οικονομίας και των ελληνικών επιχειρήσεων είναι το μεγάλο ζητούμενο της εποχής μας. Το ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον, μέσα στο οποίο κινούμαστε, απαιτεί, και μάλιστα με ρυθμούς που να αυξάνονται γοργά, να έχουμε όλο και περισσότερη ανταγωνιστικότητα.
Η πολιτεία, η ελληνική Κυβέρνηση οφείλει μέσα από ένα σαφώς προσδιορισμένο αναπτυξιακό όραμα να διαμορφώνει τις συνθήκες για την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της χώρας μας, την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των Ελλήνων για το επιχειρείν, την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση, τη γνώση, τις νέες τεχνολογίες, το χαμηλό κόστος χρήματος, την πρόσβαση σε δίκτυα, τις συνεργασίες, την πρόσβαση σε προγράμματα, την ολική ποιότητα στην παραγωγή και τις παρεχόμενες υπηρεσίες, το συνεχή εκσυγχρονισμό, που όλα μαζί ωθούν την επιχείρηση στη διαρκή βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς της. Αυτό βέβαια πρέπει να συνδυαστεί με πολιτικές που θα συμβάλουν στην αύξηση της απασχόλησης και όχι στο φαινόμενο που βλέπουμε πολλές φορές, να έχουμε αύξηση της ανεργίας.
Βασική προϋπόθεση για όλα αυτά είναι σαφώς και η ύπαρξη μιας Δημόσιας Διοίκησης αποτελεσματικής και ανταγωνιστικής, γιατί και αυτή έχει ξεφύγει από τα στενά όρια της χώρας και κινείται στο διεθνές και στο ευρωπαϊκό περιβάλλον. Με τις παρεμβάσεις που έγιναν το προηγούμενο διάστημα -και είχαμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε στη Βουλή το συγκεκριμένο νομοσχέδιο που ήρθε από το Υπουργείο Εσωτερικών και Δημόσιας Διοίκησης με την επανίδρυση, όπως ονομάστηκε, του κράτους, την επανίδρυση ουσιαστικά του κομματικού κράτους- η ανταγωνιστικότητα όχι μόνο δεν αυξάνεται, η ανταγωνιστικότητα όχι μόνο δεν ενδυναμώνεται, αλλά υπονομεύεται και αυτή η οποία υπήρχε.
Μία δεύτερη βασική προϋπόθεση είναι επίσης η ύπαρξη αξιόπιστης εικόνας της ελληνικής οικονομίας στο διεθνή και ευρωπαϊκό χώρο και η Κυβέρνηση οφείλει να έχει μία τέτοια συνολική στρατηγική διαρκούς βελτίωσης αυτής της εικόνας.
Όμως, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αυτό που ζούμε αυτό το διάστημα είναι πρωτόγνωρο. Η ίδια η ελληνική Κυβέρνηση διά του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών με μία εμπαθή, μικροκομματική και κοντόφθαλμη πολιτική εσωτερικού μετώπου, ξεκίνησε τη διαδικασία της αδιαφανούς απογραφής με τη μέθοδο της καταστροφικής λογιστικής, προκειμένου να ακυρώσει, όπως νομίζει, τη δουλειά που έγινε τα προηγούμενα χρόνια και να αποδείξει ότι παρέλαβε άδεια ταμεία και σαθρή οικονομία. Ο σκοπός της, όπως αποδείχθηκε από τα λεχθέντα στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, ήταν να αποδεσμευτεί από τις προεκλογικές της δεσμεύσεις με τη μετάθεσή τους για το αόριστο μέλλον, χωρίς, όπως νομίζει, να εισπράξει πολιτικό κόστος.
Στη συνέχεια, βέβαια, μόλις άρχισαν να έρχονται απέξω τα πρώτα μηνύματα και να εμφανίζονται τα πρώτα σημάδια για τις αρνητικές συνέπειες που έχει αυτή η πολιτική, ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών άρχισε να τα μαζεύει. Όμως, πώς να μαζέψει τα ασυμμάζευτα! Αναγκάστηκε στη συνέντευξη στο CNN να ψελλίσει ότι πρόκειται για «στατιστικό λάθος».
Κύριε Υπουργέ της Ανάπτυξης, με αυτές τις αντιφατικές πολιτικές της Κυβέρνησης, που δεν συμβάλλουν στη διατήρηση της ανάπτυξης που πετύχαμε τα προηγούμενα χρόνια, που καταρρακώνουν την αξιοπιστία της ελληνικής οικονομίας, που δημιουργούν αρνητικό κλίμα για τις επιχειρήσεις μας, εκατό συμβούλια ανταγωνιστικότητας και ανάπτυξης να θεσμοθετήσουμε ως Βουλή, δεν θα μπορέσουμε να ανατρέψουμε τις αρνητικές συνέπειες της πολιτικής σας και να οδηγηθούμε σε καλύτερα επίπεδα ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.
Ας έλθουμε, όμως, στο νομοσχέδιο να δούμε τη λογική που διέπει τη συγκρότηση του Συμβουλίου. Εντάσσεται, δυστυχώς, στην ίδια φιλοσοφία με αυτή που διέκρινα ότι εκφράστηκε από τον Πρωθυπουργό στη Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης. Ο νέος αναπτυξιακός άξονας προσδιορίζεται πλέον για τη χώρα μας από την Κυβέρνηση, με το ετεροβαρές δίπολο Αθήνα και ολίγη Θεσσαλονίκη. Η ώρα της περιφέρειας που εξαγγέλθηκε με πολλές τυμπανοκρουσίες, η ανάγκη να στηρίξουμε και να αξιοποιήσουμε τις παραγωγικές και δημιουργικές δυνάμεις της περιφέρειας, μεταφράζεται απλώς σε ολίγη Θεσσαλονίκη. Όμως, Ελλάδα δεν είναι μόνο η Αθήνα, αλλά και περιφέρεια δεν είναι μόνο η Θεσσαλονίκη. Η συμμετοχή στο Συμβούλιο Ανταγωνιστικότητας Εξαγωγέων Ελλάδας και Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας, Βιομηχάνων Ελλάδας και Βιομηχάνων Βορείου Ελλάδας, αυτή τη λογική εξυπηρετεί. Δεν είμαι αντίθετος στην εκπροσώπησή τους στο Συμβούλιο. Αυτή άλλωστε είναι περίπου και η σύνθεση που προέβλεπε η υπουργική απόφαση. Όμως, κύριε Υπουργέ, υπάρχει και ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Κρήτης, ο Σύνδεσμος Βιομηχάνων Κρήτης, υπάρχουν και άλλοι περιφερειακοί φορείς της υπόλοιπης χώρας, υπάρχει η περιφέρεια της περιφέρειας με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και μειονεκτικά ζητήματα, που πρέπει να αντιμετωπιστούν και πρέπει να εκπροσωπηθεί και αυτή η περιφέρεια. Με τον αυξημένο αριθμό των φορέων που μετέχουν έτσι ή αλλιώς στο Συμβούλιο, αυτό μετατρέπεται σε συνέλευση. Συνέλευση, όμως, κατ επιλογήν με αποκλεισμούς χωρίς θεματική και γεωγραφική εκπροσώπηση. Από τη στιγμή που έτσι ή αλλιώς ένα ευρύ όργανο δημιουργούμε, χαίρομαι κατ αρχήν που έστω και την τελευταία στιγμή ο Υπουργός είδε ότι έπρεπε να συμμετέχουν και το Οικονομικό και το Τεχνικό Επιμελητήριο. Όμως, γιατί δεν προβλέπεται η συμμετοχή της Ένωσης Πληροφορικών Ελλάδας; Πού είναι η εκπροσώπηση των συνδέσμων νέων επιχειρηματιών; Γιατί να μην εκπροσωπείται και η γυναικεία επιχειρηματικότητα; Πού είναι η εκπροσώπηση του Ελληνικού Κέντρου Ανταγωνιστικότητας και η συμμετοχή του προεδρεύοντος υπεύθυνου της Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων που συστήνει το ίδιο το νομοσχέδιο. Έλειπε και η νησιώτικη Ελλάδα, όταν όλοι γνωρίζουμε ότι οι επιχειρήσεις στα νησιά υπολείπονται ανταγωνιστικότητας λόγω ακριβώς των μειονεκτημάτων που προσδιορίζονται από το νησιώτικο χαρακτήρα;
Το Σύνταγμα επιτάσσει ιδιαίτερη μέριμνα για αυτές τις περιοχές. Θέλω όμως να τονίσω ότι με τη συμμετοχή του Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Αιγαίου δεν καλύπτεται η επιταγή του άρθρου 101 του Συντάγματος, γιατί απαιτείται πραγματικά η εκπροσώπηση των ίδιων των δημιουργικών και παραγωγικών δυνάμεων των νησιών.
Στα πλαίσια μιας πολύπλευρης και ολοκληρωμένης πολιτικής για την ανάπτυξη ελπίζω η Κυβέρνηση να παραδεχθεί ότι στα επόμενα βήματα πρέπει να δρομολογήσει αν φυσικά το μπορεί- πολιτικές που πραγματικά θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, στηρίζοντας μια προσπάθεια που έγινε με πολλές θυσίες από όλους τους επιχειρηματίες, από όλους τους Έλληνες. Εμείς δεν θα αφήσουμε να πάνε χαμένες αυτές οι θυσίες. Οφείλετε και εσείς να κάνετε το ίδιο.
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.