ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΓ΄
Τετάρτη, 19 Οκτωβρίου 2005
Συνέχιση της συζήτησης των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Πλαίσιο ρυθμίσεων για τη σύσταση και τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Εταιρείας». Είναι γνωστό ότι το νομοσχέδιο ψηφίστηκε στη χθεσινή συνεδρίαση επί της αρχής. Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθούν όλα τα άρθρα του νομοσχεδίου σε μία ενότητα. Υπάρχει ακόμα και μία εμπρόθεσμη τροπολογία Βουλευτών
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ολοκληρώσατε παίρνοντας φυσικά και τη δευτερολογία σας.
Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Κεγκέρογλου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, έκανε μια φιλότιμη προσπάθεια, πλην όμως αποτυχημένη, ο συνάδελφος εισηγητής της Συμπολίτευσης να μας πείσει για την ευρωπαϊκή ταυτότητα της Νέας Δημοκρατίας και ταυτόχρονα για την αντιευρωπαϊκή στάση του ΠΑ.ΣΟ.Κ.
Όμως η Νέα Δημοκρατία, η Κυβέρνηση με την πολιτική της, με τις επιλογές της δημιουργεί καθημερινά ένα έντονο κλίμα ευρωσκεπτικισμού στους πολίτες, ένα έντονο κλίμα αντιευρωπαϊσμού. Για κάθε αποτυχημένη επιλογή της, για κάθε αποτυχημένη πρωτοβουλία της, μας παραπέμπει στην Ευρωπαϊκή Ένωση και επικαλείται τις αποφάσεις της. Για κάθε άρνηση να υλοποιήσει αναγκαίες πολιτικές για τον τόπο, να υλοποιήσει υποσχέσεις που η ίδια έχει δώσει, μας παραπέμπει σε δήθεν απαγορεύσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην επιτήρηση στην οποία η ίδια μας οδήγησε. Αυτό έκανε και πρόσφατα. Στις προτάσεις μας και στο αίτημα για στήριξη του αγρότη με την ενίσχυσή του λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής, λόγω των μεγάλων αυξήσεων στα καύσιμα, μας έδωσε αρνητική απάντηση. Έμμεσα επικαλέστηκε την Ευρωπαϊκή Ένωση. Όμως η αρμόδια Επίτροπος απάντησε σε ερώτηση Ευρωβουλευτών μας ότι ένα από τα μέτρα τα οποία μπορεί να πάρει η Κυβέρνηση είναι και το επίδομα των 3.000 ευρώ ανά τριετία και πολλά άλλα. Η ίδια στάση τηρείται για όλα τα θέματα. Το ίδιο κάνετε και με το νομοσχέδιο που συζητάμε.
Η Κυβέρνηση υποστηρίζει ότι είναι ένας Κανονισμός ο οποίος συμφωνήθηκε, ψηφίστηκε, είναι μία Οδηγία που έχει ψηφισθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μάλιστα όταν ήταν κυβέρνηση το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και εμείς οφείλουμε χωρίς πολύ-πολύ συζήτηση εδώ μέσα να τα εφαρμόσουμε όπως-όπως. Ε, όχι, κύριοι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης! Δεν θα σας αφήσουμε να υποβαθμίσετε άλλο το ρόλο του ελληνικού Κοινοβουλίου. Το ελληνικό Κοινοβούλιο έχει όχι μόνο τη δυνατότητα, όχι μόνο το δικαίωμα, αλλά κυρίως την υποχρέωση να νομοθετήσει συμπληρωματικά με διατάξεις που θα διασφαλίζουν την εφαρμογή του Κανονισμού και της Οδηγίας προς όφελος όμως των πολιτών και των ανθρώπων που εδώ εκπροσωπούμε. Η ελληνική εργατική νομοθεσία δεν θα αφήσουμε να καταργηθεί με υποπαράγραφο του οποιουδήποτε Προεδρικού Διατάγματος, με το οποίο έτσι ή αλλιώς είμαστε αντίθετοι και μόνο από ορισμένες διατάξεις τις οποίες μελετήσαμε τώρα στο λίγο χρόνο που είχαμε στη διάθεσή μας, γιατί πραγματικά η Κυβέρνηση έφερε ένα Προεδρικό Διάταγμα του 2004 λίγα μόλις λεπτά πριν αρχίσει η συζήτηση.
Σήμερα διαβάσαμε και κάποιο άλλο νέο στον Τύπο, ότι η Ελλάδα κατά τη χθεσινή Σύνοδο των Υπουργών Εξωτερικών τάχθηκε με την άποψη της μείωσης των επιδοτήσεων και των ενισχύσεων για την ελληνική γεωργία.
Τάχθηκε με τις απόψεις της Μεγάλης Βρετανίας, του Μπλερ και του εκπροσώπου του. Και αυτό είναι ένα θέμα για το οποίο πρέπει να μας απαντήσετε: Ήταν υποχρεωτικό και αυτό, Κανονισμός; Οδηγία; Οδηγία από πού, για ένα θέμα που είναι κρίσιμο για τον τόπο μας; Η Κυβέρνηση έφερε αυτό το νομοσχέδιο, προκειμένου να εφαρμοστεί ο Κανονισμός για την ευρωπαϊκή εταιρεία. Προωθεί την ελεύθερη διακίνηση κεφαλαίων και ενισχύει την επιχειρηματική δραστηριότητα στον ενιαίο ευρωπαϊκό οικονομικό χώρο. Ταυτόχρονα όμως δεν έφερε όπως έχουμε επισημάνει πολλές φορές, τις απαραίτητες διατάξεις, προκειμένου να εξασφαλιστεί η προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και η αποτελεσματική εφαρμογή του Κανονισμού. Η ευρωπαϊκή εταιρεία δεν μπορεί να συσταθεί χωρίς να προσδιοριστεί εκ των προτέρων ο ρόλος των εργαζομένων. Ο ίδιος ο Κανονισμός τον οποίο επικαλείστε, το θέτει ως προϋπόθεση.
Σας αναφέραμε και το 19 σημείο του προοιμίου του Κανονισμού, σας αναφέραμε και το ίδιο το άρθρο το δικό σας μέσα στο νομοσχέδιο. Κινείστε με δύο διαφορετικές ταχύτητες για το ίδιο θέμα. Όσα ζητήματα αφορούν το κεφάλαιο προωθούνται με νόμο και μάλιστα με μεγάλη ταχύτητα, ενώ τα ζητήματα της προστασίας των εργαζομένων και του ρόλου τους παραπέμπονται στο μέλλον και με Προεδρικό Διάταγμα που θα θέσει σε εφαρμογή την Οδηγία.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το νομοσχέδιο αυτό έπρεπε να επιλυθούν όλα τα ζητήματα. Εμείς δε θα συμφωνήσουμε, γιατί αρνούμαστε να συμπράξουμε στην απαξίωση των δικαιωμάτων των εργαζομένων, στο όνομα της διευκόλυνσης των κεφαλαίων, ακόμα και όταν επικαλείστε, υποτίθεται ότι ενισχύει την ανταγωνιστικότητα. Γιατί η ανταγωνιστικότητα αυτή, η νεοαυταρχική ανταγωνιστικότητα, η οποία επενδύει στη φθηνή εργασία και στις εργασιακές σχέσεις του μεσαίωνα, είναι καταδικασμένη να αποτύχει. Όταν η ανταγωνιστικότητα και η οικονομική ανάπτυξη στοχεύουν μόνο στη μεγιστοποίηση των ποσοτικών μεγεθών, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τον παράγοντα άνθρωπο, δεν ωφελούν το κοινωνικό σύνολο και δεν έχουν διάρκεια.
Δε συναινούμε στο ενδεχόμενο κατάργησης των δικαιωμάτων των εργαζομένων όπως είναι η εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας. Η Οδηγία Μπολγκενστάιν που αναφέρθηκε πολλές φορές εδώ και καταδικάστηκε μάλιστα, δεν πέρασε από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Εμείς αρνούμαστε να συμπράξουμε στο να περάσει μέσα από διατάξεις, μέσα από παράθυρα οποιουδήποτε Προεδρικού Διατάγματος ή μέσα στο ελληνικό Κοινοβούλιο.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εμείς πιστεύουμε, όπως προείπα, στην κοινωνικά υπεύθυνη ανταγωνιστικότητα, που είναι ένα συστατικό, μία απαραίτητη προϋπόθεση της βιώσιμης ανάπτυξης. Πρέπει να στηρίζεται στην ύπαρξη σχεδίου, ως αποτέλεσμα όμως κοινωνικής συμφωνίας. Και αυτή η κοινωνική συμφωνία σήμερα δεν υπάρχει.
Η αύξηση του παραγόμενου πλούτου πρέπει να γίνεται με τη συμβολή όλων, αλλά και για την ωφέλεια όλων. Με την αναδιανομή του εθνικού πλούτου πρέπει να βελτιώνεται το βιοτικό επίπεδο των εργαζομένων και να δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας.
Εμείς είμαστε αντίθετοι με αυτό το νομοσχέδιο, γιατί δεν διασφαλίζονται τα συμφέροντα των εργαζομένων και των πολιτών που εκπροσωπούμε, ταυτόχρονα με την ενίσχυση, την απαραίτητη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας, όλων όμως των επιχειρήσεων και όχι την ενίσχυση μόνο των μεγάλων επιχειρήσεων εις βάρος των μικρομεσαίων.
Είναι δύο νομικά κείμενα τα οποία συζητούμε, ο Κανονισμός 2157 και η Οδηγία 86/2001, πάρα πολύ σημαντικά. Ρυθμίζουν όμως θέματα αλληλένδετα μεταξύ τους. Τουλάχιστον στην Ελλάδα, έχουμε μάθει να τα αντιμετωπίζουμε μαζί.
Γι’ αυτό ζητούμε την από κοινού νομική επεξεργασία και ψήφιση αυτών των θεμάτων. Η ενιαία αντιμετώπισή τους θα διασφαλίσει την αποτελεσματική εφαρμογή τους προς όφελος όλων. Αυτό που επιχειρεί η Κυβέρνηση είναι ένας πειραματισμός που θα αποτύχει με βεβαιότητα. Οι ασάφειες που υπάρχουν και οι αντιφάσεις που περιλαμβάνονται και στις διατάξεις του νομοσχεδίου, αλλά και στο Προεδρικό Διάταγμα που μας μοιράστηκε, επιβεβαιώνουν την ορθότητα της πρότασής μας, η οποία δεν είναι διαδικαστική, αλλά είναι ουσιαστική για το ρόλο του Κοινοβουλίου. Δεν στεκόμαστε στο διαδικαστικό ή στους επιστήμονες που έχουμε ή δεν έχουμε, για να τα δουν. Τα βλέπουμε και μόνοι μας. Δε στεκόμαστε στο διαδικαστικό ζήτημα που στέκονται άλλοι, γιατί πραγματικά βλέπουμε ότι εδώ υποβαθμίζεται και η διαδικασία μέσα στο Κοινοβούλιο, αλλά υπάρχει και πρόβλημα ουσίας για τα δικαιώματα των εργαζομένων.
Δεν εμπιστευόμαστε την Κυβέρνηση και τις δηλώσεις της, γιατί το ίδιο έκανε και με το Ευρωπαϊκό Ένταλμα Σύλληψης. Μας διαβεβαίωνε εδώ ο Υπουργός Δικαιοσύνης ότι δεν θα εφαρμοστεί σ’ Έλληνες, ότι κανείς Έλληνας δεν θα εκδοθεί στο εξωτερικό. Και μόλις άρχισε να γίνεται και αυτό, Έλληνες να εκδίδονται.
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ)