Ομιλία Βασίλη Κεγκέρογλου για την ολοκλήρωση της προβλεπόμενης διαδικασίας και την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης του Ν.Παππά με την παραπομπή για παράβαση καθήκοντος κατά συρροή και κατ΄εξακολούθηση.
«Δεν ξέρω τι δεν πρέπει να λένε στο σπίτι του Βολταίρου, αλλά ξέρω πολύ καλά, ότι αυτοί που πρόδωσαν το ΠΑΣΟΚ και προσχώρησαν στα έδρανα των συμπρωταγωνιστών του βρώμικου ΄89, που επικαλέστηκε η κα Τζάκρη, δεν μπορούν να μιλούν και να επικαλούνται τον Ανδρέα Παπανδρέου και το στήσιμο εκείνης της περιόδου.
Είναι πραγματικά πολλά τα διδάγματα στην πορεία αυτού του τόπου, που αν δεν τα διαβάσουμε αντικειμενικά και αμερόληπτα αντί να γίνονται παραδείγματα προς αποφυγή, δυστυχώς γίνονται κίνητρα για να επαναλαμβάνονται, και βέβαια να υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση επιτέλους σε αυτό τον τόπο, για να ενισχυθούν οι θεσμοί διαφάνειας, να ενισχυθούν οι μηχανισμοί εξισορρόπησης των κάθε μορφής εξουσιών, που τείνουν να επιβάλλουν η μια στην άλλη τη θέληση τους.
Είναι πραγματικά πολλά τα διδάγματα στην πορεία αυτού του τόπου, που αν δεν τα διαβάσουμε αντικειμενικά και αμερόληπτα αντί να γίνονται παραδείγματα προς αποφυγή, δυστυχώς γίνονται κίνητρα για να επαναλαμβάνονται, και βέβαια να υπάρχει ισχυρή πολιτική βούληση επιτέλους σε αυτό τον τόπο, για να ενισχυθούν οι θεσμοί διαφάνειας, να ενισχυθούν οι μηχανισμοί εξισορρόπησης των κάθε μορφής εξουσιών, που τείνουν να επιβάλλουν η μια στην άλλη τη θέληση τους.
Η ελεύθερη, αντικειμενική και αμερόληπτη ενημέρωση αποτελεί συστατικό στοιχείο του Δημοκρατικού Πολιτεύματος και ανήκει στον πυρήνα των βασικών δικαιωμάτων των πολιτών.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με την τεράστια τεχνολογική πρόοδος έχουν πλέον καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης και δικαιώνουν μεν το παραδοσιακό χαρακτηρισμό τους, ως Τέταρτη Εξουσία αλλά η ανεξαρτησία τους, σε σχέση με την εκτελεστική εξουσία και όχι μόνο, παραμένει ζητούμενο.
Τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με την τεράστια τεχνολογική πρόοδος έχουν πλέον καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης και δικαιώνουν μεν το παραδοσιακό χαρακτηρισμό τους, ως Τέταρτη Εξουσία αλλά η ανεξαρτησία τους, σε σχέση με την εκτελεστική εξουσία και όχι μόνο, παραμένει ζητούμενο.
Στα ανελεύθερα και δικτατορικά καθεστώτα, η ανεξαρτησία των ΜΜΕ δεν υφίσταται ως έννοια, ο έλεγχος της διαδικασίας διαμόρφωσης της κοινής γνώμης είναι πλήρης. Συχνά όμως, και σε δημοκρατικά πολιτεύματα η ανεξαρτησία των ΜΜΕ είναι στη σκούρα γκρι ζώνη, με την εκτελεστική εξουσία να επιχειρεί τον έλεγχο της ενημέρωσης.
Η Πατρίδα μας, έχει βιώσει την εμπειρία της δικτατορίας αλλά και το «έργο της μεροληψίας» και «της έλλειψης πολυφωνίας» να παίζεται και να ξαναπαίζεται. Χθες, και το σχέδιό του ΣΥΡΙΖΑ για τον έλεγχο του τηλεοπτικού πεδίου, το στήσιμο του διαγωνισμού, τη μεθόδευση και τη χειραγώγηση των διαδικασιών. Η συνέχεια με τη κυβέρνηση της ΝΔ που αντί, με αφορμή και την πανδημία, να εξασφαλίσει την έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση των πολιτών με σχέσεις εμπιστοσύνης και τη βιωσιμότητα των ΜΜΕ και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας, με αντικειμενικά κριτήρια χρηματοδότησης και όρους διαφάνειας, επεδίωξε την εξάρτηση τους.
Το Κίνημα Αλλαγής κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για την αντικειμενική και πλουραλιστική ενημέρωση των πολιτών, για την στήριξη, την ανεξαρτησία και την χειραφέτηση των Μέσων. Η κυβέρνηση επέμεινε στην σκοπιμότητα της και επεδίωξε αντί της ανεξαρτησίας και της χειραφέτησης των μέσων επικοινωνίας, την εξάρτηση και την υποταγή.
Είναι γεγονός ότι εν πολλοίς το πέτυχε και σήμερα έχει διαμορφωθεί ένα σύστημα ενημέρωσης με πολλά μέσα, που έχει κερδίσει την εμπιστοσύνη της κυβέρνησης αλλά έχει χάσει μεγάλο μέρος της εμπιστοσύνης των πολιτών. Η αδυναμία να πειστούν οι πολίτες για την απόλυτη ανάγκη του εμβολιασμού δεν οφείλεται μόνο στα μπρος πίσω της κυβέρνησης και την διαχειριστική της ανεπάρκεια αλλά και στην απώλεια εμπιστοσύνης που προκάλεσε.
Είναι πλέον πασιφανές ότι ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ έχουν την ίδια αντίληψη για τον ρόλο των ΜΜΕ και τη σχέση τους με την εκτελεστική εξουσία, την ίδια σκοπιμότητα για την χειραγώγηση της ενημέρωσης αλλά το επιδιώκουν με διαφορετική μεθοδολογία και μέσα, Είναι οι 2 όψεις του ίδιου νομίσματος. Δεν θα αναλύσω τον πνιγμό της πολυφωνίας και τη φαλκίδευση του πλουραλισμού στην ενημέρωση αλλά απλά θα θυμίσω τα στατιστικά στοιχεία της Έκθεσης του ΕΣΡ που αποτυπώνουν την επικρατούσα κατάσταση. Η Κυβέρνηση της Ν.Δ έχει επιλέξει σκόπιμα την ισχυρή προβολή του δικομματισμού Ν.Δ-ΣΥΡΙΖΑ που αγγίζει πλέον το 93%, γιατί είναι προφανές ότι την βολεύει η πολιτική ανεπάρκεια της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Το τρίτο κόμμα εμποδίζεται να προβάλει τις θέσεις τους με πολλούς τρόπους, αλλά και τα μικρότερα κόμματα της αντιπολίτευσης είναι στα αζήτητα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η έκθεση των Δημοσιογράφων χωρίς Σύνορα, που δημοσίευσε φέτος το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, κατατάσσει την χώρα μας, από την άποψη της ελευθερίας του τύπου,πέντε (5) θέσεις ακόμη πιο κάτω από την περυσινή, στην 70η θέση στον κόσμο, μία πολύ ταπεινωτική θέση.
Ήταν πραγματικά οδυνηρή η κατάσταση κατά την οποία ο Πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης προσήλθε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και ομολόγησε με έναν ειλικρινή αλλά ανησυχητικό πραγματικά τρόπο ότι δεν έχει τα μέσα, τεχνικά και προσωπικό για να ασκήσει τις κυρωτικές και ελεγκτικές αρμοδιότητες του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.
Η σημερινή συνεδρίαση της Βουλής σχετίζεται με τα παραπάνω αλλά έχει ως αντικείμενο την αποδοχή ή μη της πρότασης για την άσκηση δίωξης κατά του πρώην Υπουργού Νικόλαου Παππά και λήψη απόφασης επί της προτάσεως του πορίσματος της Επιτροπής.
Η συγκρότηση και η λειτουργία της Ειδικής Κοινοβουλευτικής Επιτροπής προς διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης ήταν αναγκαίο διαδικαστικό βήμα για τη διερεύνηση και την περαιτέρω παραπομπή της εξεταζόμενης υπόθεσης στα αρμόδια δικαστικά όργανα. Για αυτό θεωρούμε απαράδεκτη την βίαιη ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Η στάση αυτή της πλειοψηφίας εγείρει πολλά ερωτηματικά και δεν συνέβαλε στην αποκάλυψη όλων των πτυχών της αλήθειας. Η ΝΔ οφείλει να δώσει εξηγήσεις και να αιτιολογήσει γιατί οδηγήθηκε σε μία τέτοια απόφαση, με την οποία ο ΣΥΡΙΖΑ έσπευσε ασμένως να συμφωνήσει. Υπήρξαν σκοπιμότητες; Υπόγειες διαδρομές;
Οι μέχρι το κλείσιμο εργασίες της Επιτροπής οδήγησαν σε πλήρη επιβεβαίωση των απόψεων που το ΠΑΣΟΚ και η Δημοκρατική Συμπαράταξη είχαν εκφράσει τους κρίσιμους μήνες του 2016 για τις σκοπιμότητες και τις μεθόδους της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ να ελέγξει την ενημέρωση.
Επιβεβαιώθηκαν οι καταγγελίες στις οποίες είχαμε προβεί δημοσίως για κατάχρηση ουσιαστικά εξουσίας, για στήσιμο, μεθόδευση και για νόθευση του διαγωνισμού με χειραγώγηση των διαδικασιών του, με σκοπό τη δημιουργία του «ΣΥΡΙΖΑ Channel» στο όνομα του έμπιστου Χρήστου Καλογρίτσα και «μπροστινού» όπως αυτοχαρακτηρίστηκε. Η τότε μεθόδευση φάνηκε ξεκάθαρα από την αρχή, με την κατά παραγγελία πρόβλεψη της μελέτης για χορήγηση μόνο 4 τηλεοπτικών αδειών. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν ήταν τυχαία και αποδείχθηκε ότι θα μπορούσε να είναι «8» όπως καθορίστηκε στη συνέχεια.
Ήταν στρατηγική επιλογή ο αριθμός 4 αφενός για να είναι καλύτερα ελεγχόμενο το τηλεοπτικό πεδίο και αφετέρου για να προκύψουν από τον διαγωνισμό αρκετοί ιδιοκτήτες μέχρι τότε λειτουργούντων τηλεοπτικών σταθμών, οι οποίοι θα έμεναν χωρίς άδεια και εύκολα θα αποδέχονταν μια πρόταση από τον κάτοχο της άδειας του «ΣΥΡΙΖΑ Channel».
Ο ένας θα έβαζε την άδεια και ό άλλος το κανάλι, ήταν το «plan» μετά την αποχώρηση των Χούρι. Σ΄ όλα αυτά ο ρόλος του πρώην Υπουργού ήταν κεντρικός και καθοριστικός. Από τις μαρτυρικές καταθέσεις και τα αποδεικτικά στοιχεία, έγγραφα, μηνύματα, SMS, ηλεκτρονική αλληλογραφία κλπ, προκύπτει, ότι ο κ. Παππάς αποτέλεσε τον ιθύνοντα νου και τον κεντρικό συντονιστή προκειμένου να αποκτήσει ο ΣΥΡΙΖΑ τον έλεγχο ενός μέσου, αρχικά τηλεοπτικού σταθμού και εν συνεχεία εφημερίδας. Ο θεσμικός ρόλος του Υπουργού Επικρατείας επέβαλλε να διαφυλάξει τη διαφάνεια της διαγωνισμού, την καθαρότητα του ανταγωνισμού και το δίκαιο των αποτελεσμάτων. Δυστυχώς δεν το έπραξε και όχι μόνο.
Σύμφωνα με τις μαρτυρίες και τα στοιχεία, ενώ ήταν αυτός, που εκ του νόμου είχε οριστεί να είναι ο εγγυητής και ο θεματοφύλακας της διαγωνιστικής διαδικασίας, ταυτόχρονα ήταν και ο άνθρωπος που χειραγώγησε το διαγωνισμό και καθοδηγούσε και κατηύθυνε τον ένα εκ των πλειοδοτών. Υπέδειξε στον Χρήστο Καλογρίτσα να απευθυνθεί στην οικογένεια Χούρι για τη χρηματοδότηση της δημιουργίας του καναλιού.
Η αναγκαία εγγυητική επιστολή των 3 εκατομμυρίων ευρώ για συμμετοχή στο διαγωνισμό πράγματι εξασφαλίστηκε μέσω μιας δαιδαλώδους διαδρομής του χρήματος από εταιρείες συμφερόντων τους προς την ΤΟΞΟΤΗΣ ΑΕ. Η «σύμβαση» βάσει της οποίας μεταφέρθηκαν τα χρήματα, θεωρήθηκε και χαρακτηρίστηκε «εικονική» από τον κ. Καλογρίτσα και άλλους μάρτυρες και σε κάθε περίπτωση δεν υλοποιήθηκε ως προς το φερόμενο ως αντικείμενο της.
Ο υπουργός Επικρατείας, σύμφωνα με τα στοιχεία και τις καταθέσεις, κατηύθυνε τον κ. Καλογρίτσα στον διαγωνισμό, του υπέδειξε ακόμη και το ύψος της προσφοράς, ενημερώνοντας τον και για τις προσφορές άλλων και στην πρώτη φάση το σχέδιο πέτυχε τον στόχο του να είναι η μια από τις τέσσερεις άδειες αυτή του «ΣΥΡΙΖΑ Channel».
Αφού αποσύρθηκε η οικογένεια Χούρι από το χρηματοδοτικό σχήμα και απέτυχε ο αρχικός σχεδιασμός, μπήκε σε εφαρμογή το σχέδιο Β, της δανειοδότησης με Μαρινάκη ή συνεργασίας με Κοντομηνά κλπ που είχε σταθμό αλλά δεν είχε άδεια.
Όταν κι αυτό δεν ευοδώθηκε και μετά την απόφαση του ΣτΕ για την αντισυνταγματικότητα, η εγγυητική επεστράφη και τα επίμαχα 3 εκατομμύρια, σύμφωνα με τις καταθέσεις και τα στοιχεία του βασικού μάρτυρα, κατευθύνθηκαν στη δημιουργία της εφημερίδας «Documento» με ιδιοκτήτη-εκδότη τότε τον Ιωάννη-Βλαδίμηρο Καλογρίτσα και διευθυντή τον σημερινό εκδότη κ. Βαξεβάνη.
Η επιμονή του κ. Παππά να συνεχίσει τις μεθοδεύσεις και μετά την αποτυχία του αρχικού σχεδίου αποδεικνύει αφενός την σκοπιμότητα και την πρόθεση και αφετέρου τη σταθερή επιδίωξη του ίδιου και της Κυβέρνησης να ελέγξουν, να επηρεάσουν και τελικά να χειραγωγήσουν το τοπίο της ενημέρωσης αντί να το εξυγιάνουν διασφαλίζοντας την πολυφωνία, την αντικειμενικότητα και τον πλουραλισμό.
Υπάρχουν, λοιπόν, πολύ σοβαρές ενδείξεις έως αποδείξεις που αφορούν το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος κατά συρροή και κατά εξακολούθηση και για την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης και απόδοση των τυχόν ευθυνών, είναι αναγκαία η συνέχιση των προβλεπόμενων από το σύνταγμα και το νόμο διαδικασιών.
Σχετικά με το δεύτερο αδίκημα, αυτό της δωροληψίας πολιτικού αξιωματούχου, ο Χ. Καλογρίτσας, παρά τις μαρτυρικές καταθέσεις και τις δηλώσεις του, δεν προσκόμισε τα στοιχεία που υποσχέθηκε και τις στέρεες και μη αμφισβητήσιμες αποδείξεις για τη μεταφορά χρηματικών ποσών ή άλλου είδους υλικών ωφελημάτων προς τον ίδιο τον Ν. Παππά ή τρίτο πρόσωπο που ενεργούσε για λογαριασμό του.
Είναι προφανές μετά απ΄ αυτή τη μεταστροφή του βασικού μάρτυρα ότι, ή δεν είχε ποτέ στη διάθεσή του τα στοιχεία που είχε δεσμευθεί ότι θα κατέθετε ή ο ίδιος αποφάσισε να μην προχωρήσει στην κατάθεσή τους.
Στη δεύτερη περίπτωση, δεν αποκλείεται να έχει επιτευχθεί συμφωνία του μάρτυρα με την ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ, με την οποία ο ίδιος ο κ. Καλογρίτσας κατέθεσε και επιβεβαίωσε ότι διατηρούσε ανέκαθεν στενές σχέσεις. Η αίσθηση της συγκάλυψης της αλήθειας που δημιουργείται, εν πολλοίς ακυρώνει τη θεσμική αποστολή της Επιτροπής και ματαιώνει την εντολή της Βουλής για πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης. Σε όλα αυτά συνετέλεσε και η βίαιη και ανεξήγητη διακοπή των εργασιών της Επιτροπής.
Ως Κίνημα Αλλαγής, θα ψηφίσουμε να συνεχιστεί η διαδικασία για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος κατά συρροή και κατ’ εξακολούθηση και επιπλέον προτείνουμε το πόρισμα, οι πληροφορίες και όλα τα στοιχεία της επιτροπής να διαβιβαστούν:
α) Στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και στον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, προκειμένου να προχωρήσει η δέουσα συσχέτιση με υφιστάμενες ποινικές δικογραφίες.
β) Στην Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, προκειμένου να διερευνηθεί το ενδεχόμενο τέλεσης αδικημάτων σχετικών με τη μεταφορά και νομιμοποίηση χρηματικών ποσών από παράνομη δραστηριότητα.
α) Στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και στον Προϊστάμενο της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, προκειμένου να προχωρήσει η δέουσα συσχέτιση με υφιστάμενες ποινικές δικογραφίες.
β) Στην Αρχή Καταπολέμησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, προκειμένου να διερευνηθεί το ενδεχόμενο τέλεσης αδικημάτων σχετικών με τη μεταφορά και νομιμοποίηση χρηματικών ποσών από παράνομη δραστηριότητα.
Κλείνοντας, θέλω να επισημάνω ότι, αν δεν υπάρξει πολιτική βούληση και μάλιστα ισχυρή, για τα αναγκαία θεσμικά μέτρα διαρκούς ενίσχυσης των θεσμών διαφάνειας και εξισορρόπησης της εξουσίας κάθε μορφής, τα φαινόμενα αυτά θα συνεχίζονται.
Το ΠΑΣΟΚ και το Κίνημα Αλλαγής είναι απόλυτα τοποθετημένο, υπέρ της πολυφωνίας, του πλουραλισμού στα μέσα επικοινωνίας και της διαφάνειας στο δημόσιο βίο. Πρωτοστατήσαμε στη δημιουργία της ανεξάρτητης Αρχής του ΕΣΡ το 1989, στη συνταγματική της κατοχύρωσης το 2001 αλλά και στην επαναλειτουργία της το 2017. Θεσμοθετήσαμε τη «Διαύγεια», τους Οικονομικούς Εισαγγελείς, την Αρχή Καταπολέμησης Ξεπλύματος Μαύρου Χρήματος, και πλείστες άλλες μεταρρυθμίσεις.
ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση, αντί να ακολουθήσετε το δρόμο που ανοίξαμε, και να κτίσετε πάνω στο πλούσιο μεταρρυθμιστικό μας έργο, επιλέξατε με διαφορετικές μεθόδους και τρόπους ο καθένας, τον έλεγχο των θεσμών και των λειτουργιών τους αλλά και το περιορισμό και του δικαιώματος των πολιτών για ελεύθερη και αμερόληπτη ενημέρωση.
Η γενικότερη διχαστική σας αντιπαράθεση, όχι μόνο δεν μπορεί να κρύψει αυτή την ταύτιση σας αλλά αποκαλύπτει τον ανταγωνισμό σας για το ποιος είναι χειρότερος. Εμείς θα επιμείνουμε, στην πολυφωνία, τον πλουραλισμό, τη διαφάνεια και εν τέλει την δημοκρατία χωρίς αστερίσκους και να είστε σίγουροι ότι μαζί με τους πολίτες θα κερδίσουμε τον αγώνα για την σύγχρονη Ελλάδα και την πρόοδο της κοινωνίας».