Μετά από 16 μήνες διακυβέρνησης της Ν.Δ και δύο μήνες μετά την συζήτηση της ερώτηση μου στη Βουλή, ο κ. Καραμανλής ξανανακοίνωσε για τον ΒΟΑΚ όσα περίπου είχε προαναγγείλει η Κυβέρνηση του Σύριζα, που και αυτή με τη σειρά της είχε ροκανίσει 4,5 χρόνια χωρίς να προχωρήσει σε δημοπράτηση ούτε ενός τμήματος του ΒΟΑΚ, αφού το τελευταίο τμήμα Γούβες-Χερσόνησος δημοπρατήθηκε το 2012, ενώ ακυρώθηκε το 2016 το τμήμα Πάνορμος- Εξάντη για να μεταφερθούν και να δοθούν από τον κ. Σπίρτζη τα 50 εκατ ευρώ του έργου «δώρο» στους παραχωρισιούχους των αυτοκινητοδρόμων της ηπειρωτικής χώρας.
Η προσθήκη του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά δεν αλλάζει την απαράδεκτη επιλογή τριχοτόμησης του έργου, που βάζει σε δεύτερη μοίρα το οδικό τμήμα από Χερσόνησο προς Άγιο Νικόλαο και Σητεία, ενώ αγνοείται η σύνδεση με την Ιεράπετρα.
Διόδια για όλους, είπε ο κ. Καραμανλής προκειμένου να κατασκευαστεί, γεγονός ανεπίτρεπτο για ένα εσωτερικό δρόμο νησιού, αφού το Σύνταγμα επιτάσσει ιδιαίτερη μέριμνα για τα νησιά και όταν μάλιστα το δημόσιο θα συνεισφέρει για την κατασκευή του ΒΟΑΚ, σύμφωνα με την ανακοίνωση του, 1 δις. ευρώ, ποσό μεγαλύτερο και από το συνολικό προϋπολογισμό του έργου όπως είχε προεκτιμηθεί.
Η δέσμευση για πηγή χρηματοδότησης από τα κέρδη των ομολόγων σαν να μην υπήρξε και χωρίς μάλιστα να δικαιολογείται η Κυβερνητική άρνηση.
Βρέθηκε η λύση «δια πάσαν νόσον» το Ταμείο Ανάκαμψης και ικανοποιήθηκε και ο συνάδελφος Βουλευτής από τα Χανιά, που πέρυσι τέτοιο καιρό είχαμε δημόσια στηρίξει την πρόταση του για χρηματοδότηση από τα κέρδη των ομολόγων, την οποία ο ίδιος ξέχασε και η Κυβέρνηση αγνόησε. Αλήθεια η Ν.Δ παρουσιαζόταν πριν τις εκλογές του 2019 ως πανέτοιμη να κυβερνήσει και μας έλεγε ότι είχε ολοκληρωμένο σχέδιο για τον ΒΟΑΚ και την χρηματοδότησή του, αν δεν είχε εμφανιστεί ο Κορονοϊός και η πανδημία και οι αποφάσεις της Ε.Ε. για το Ταμείο Ανάκαμψης, που ελήφθησαν πολύ αργότερα, τι ακριβώς θα μας έλεγε;
«Ευτυχώς» και ήρθε ο Κορωνοϊός και η πανδημία και έφεραν το Ταμείο Ανάκαμψης «μας είπαν» μαζί με τον Βουλευτή της Ν.Δ από τα Χανιά.
Επειδή εμείς το Κίνημα Αλλαγής δεν ασκούμε μόνο κριτική, αλλά έχουμε καταθέσει πρόταση για ολοκληρωμένο οδικό σύστημα Κρήτης, την αναφέρω σε τίτλους:
1. Ενιαίο έργο από Κίσσαμο έως Σητεία, κλάδος Ιεράπετρας και σύνδεση με όλους τους κάθετους 2. Άμεση κήρυξη του πακέτου, Μελέτη, Κατασκευή και Διαχείρηση του ΒΟΑΚ με βάση μια σύγχρονη όδευση που θα διαφοροποιείται από την υπάρχουσα, όπου αυτό επιβάλλεται από τους κανόνες οδικής ασφάλεια.
3. Υψηλή χρηματοδοτική συμμετοχή του Δημοσίου για να μην απαιτηθούν διόδια για την κατασκευή και η πιθανή επιλογή διοδίων να αφορά αποκλειστικά την συντήρηση και τις επεκτάσεις στον ΝΟΑΚ προκειμένου να ολοκληρωθεί το οδικό σύστημα Κρήτης.
Τέλος και για να είναι ξεκάθαρο απαιτούμε η κυβέρνηση είναι αρμόδια να αποφασίσει την πηγή χρηματοδότησης αλλά με την προϋπόθεση ότι δεν θα γίνει συμψηφισμός με άλλες χρηματοδοτήσεις που δικαιούται η Κρήτη και με δεδομένο ότι η Ελλάδα, την επόμενη περίοδο έχει τη δυνατότητα να αξιοποιήσει 83 δις. ευρώ, που προέρχονται: από το νέο ΕΣΠΑ 20δις, από το τρέχον 12 δις, από το FEOGA 19 δις., και από το Ταμείο Ανάκαμψης 32 δις ευρώ τα οποία πρέπει να αξιοποιηθούν και όχι απλά να αναλωθούν. Μέχρι τώρα η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει, να συγκροτήσει ένα ολοκληρωμένο Εθνικό σχέδιο, με βάσει αυτές τις χρηματοδοτήσεις, για τα επόμενα χρόνια, ώστε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα του σήμερα, αλλά και για να μπουν στέρεες βάσεις για το μέλλον. Όσον αφορά την Κρήτη είναι ανάγκη να ανοίξει άμεσα διάλογος στα τα θεσμικά όργανα για το συνολικό σχεδιασμό που θα φέρει στο νησί το μερίδιο που του αναλογεί και βέβαια να γίνει άμεσα η συνεννόηση και οι ενδεδειγμένες ενέργειες για την ολοκλήρωση του οδικού συστήματος Κρήτης ΒΟΑΚ-ΝΟΑΚ- Κάθετοι, για να λήξει επιτέλους η πολύχρονη ταλαιπωρία των πολιτών και η απώλεια ανθρώπινων ζωών.
*δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «ΝΕΑ ΚΡΗΤΗ» στις 19-10-2020