ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α’
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2005
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Γ’
Πέμπτη 7 Ιουλίου 2005
Στη χθεσινή συνεδρίαση ψηφίστηκε επί της αρχής το νομοσχέδιο του Υπουργείου Πολιτισμού «Ρύθμιση θεμάτων αθλητισμού». Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθούν τα άρθρα του νομοσχεδίου. Εισερχόμεθα στη συζήτηση των άρθρων.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε κύριε Τζέκη.
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Διαπιστώνουμε καθημερινά ότι η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και στον αθλητικό χώρο εκτός από το γεγονός ότι δεν υλοποιεί αυτά τα οποία υποσχέθηκε προεκλογικά στον ελληνικό λαό αδυνατεί να διαχειριστεί αξιόπιστα και προς όφελος των πολιτών, των νέων και του δημοσίου αυτά τα οποία παρέλαβε που έχουν γίνει με τις θυσίες του Έλληνα φορολογούμενου αυτά για τα οποία έχουμε μιλήσει αρκετές φορές σ’ αυτήν την Αίθουσα και κυρίως για το θέμα της αξιοποίησης της άρτιας προετοιμασίας και διοργάνωσης των Ολυμπιακών Αγώνων αλλά κυρίως για την αξιοποίηση προς όφελος των νέων των αθλητικών υποδομών και εγκαταστάσεων τις οποίες παρέλαβε.
Το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε σήμερα επί των άρθρων ουσιαστικά δεν είχε αρχή. Είναι ένα αποσπασματικό νομοσχέδιο που προσπαθεί όπως αναφέρεται και με ορισμένες χαρακτηριστικές εκφράσεις σε διατάξεις του να ρυθμίσει επείγοντα θέματα. Κάθε φορά δηλαδή που θα προκύπτουν επείγοντα θέματα τα οποία δεν έχει προβλέψει ο Υπουργός θα έρχεται και θα φέρνει ένα νομοσχέδιο το οποίο θα τα ρυθμίζει. Αυτό έγινε περισσότερο φανερό και πιστοποιήθηκε με τις αλλαγές και τις τροποποιήσεις αλλά και τις αποσύρσεις που έκανε και χθες και σήμερα την τελευταία στιγμή κυριολεκτικά σε ένα νομοσχέδιο δύο άρθρων. Θα είναι ασφαλώς αυτό αποτέλεσμα ή κάποιων παρεμβάσεων ή ωριμότερης σκέψης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Νομίζω ότι θα ήταν καλύτερα να αποφασίσει επιτέλους η Κυβέρνηση τι θέλει να υλοποιήσει στον αθλητικό χώρο, τι θέλει να υλοποιήσει στο ποδόσφαιρο και μετά να φέρνει έτοιμα και ώριμα νομοσχέδια στη Βουλή.
Η βία είναι ένα θέμα, το οποίο αγγίζει ακροθιγώς. Προφανώς δεν κάνει κάποιο συνολικό σχεδιασμό. Είναι ένα σημαντικό θέμα για τον ελληνικό αθλητισμό. Κυρίως βέβαια έχει απασχολήσει και έχουν δημιουργηθεί φαινόμενα στο χώρο του ποδοσφαίρου.
Η αντιμετώπισή του, λοιπόν, η καταπολέμηση της βίας, χρειάζεται συστηματική δουλειά. Χρειάζεται βούληση, χρειάζεται συνέργια από όλους τους κοινωνικούς φορείς, από όλους τους αθλητικούς φορείς και οπωσδήποτε από τις ΠΑΕ, αλλά και από τα ερασιτεχνικά σωματεία.
Το παράδειγμα του Ηρακλείου, η προσπάθεια του Εργοτέλη, όταν το Παγκρήτιο Στάδιο μέσα σε ένα ολόκληρο πρωτάθλημα γέμιζε και γέμιζε με οικογένειες, με γονείς, με νέους, με φιλάθλους, πρέπει να μας προβληματίσει με τη θετική έννοια.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι, πολλές δράσεις, που μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της βίας. Όμως, πρέπει να δούμε ότι υπάρχουν επίσης πολλές αιτίες και κοινωνικά αίτια που ωθούν στη βία. Έτσι, χρειάζεται από την πολιτεία ένα συνολικό σχέδιο, χρειάζεται πολιτική πρακτική και συνεργασία με όλους τους κοινωνικούς και αθλητικούς φορείς.
Η ρύθμιση, η οποία αφορά το κόστος για την εγκατάσταση των ηλεκτρονικών μέσων παρακολούθησης, όπως έρχεται με το νομοσχέδιο, νομίζω ότι δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί. Το κόστος εγκατάστασης από τους ιδιοκτήτες των γηπέδων, όταν γνωρίζουμε ότι -εκτός από μια-δυο περιπτώσεις- οι ιδιοκτήτες είναι τα ερασιτεχνικά σωματεία ή οι δήμοι, δεν θα μπορεί να πληρωθεί, άρα δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί.
Ενδεχομένως οι ρυθμίσεις, τις οποίες εδώ εισάγετε, να συμβάλλουν σε ένα βαθμό στην καταπολέμηση του αρνητικού φαινομένου της βίας. Επειδή όμως, όπως είπα, δεν εντάσσονται σε ένα συνολικό σχέδιο, το οποίο δεν φαίνεται σήμερα να υπάρχει, αυτή η αποτελεσματικότητα θα είναι αποσπασματική.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΑΚΗΣ )
Θεσμοθετείτε την Ειδική Επιτροπή Ελέγχου Οικονομικής Βιωσιμότητας, όπως την ονομάζετε, με το άρθρο 2, η οποία κατά την άποψή μου, δεν χρειάζεται. Και δεν χρειάζεται, γιατί επαρκώς σήμερα το θεσμικό πλαίσιο το οποίο ισχύει, τις αρμοδιότητες αυτές τις δίνει στην Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού. Αν εκτιμάτε ότι υπάρχει πρόβλημα με την αποδοτικότητα της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού, να της δώσετε περισσότερη στήριξη, να τη βοηθήσετε και όχι να την υποκαταστήσετε.
Εδώ θεσμοθετείτε ένα απολύτως προσωπικό όργανο, όχι βέβαια του Γιώργου Ορφανού, αλλά του Υφυπουργού Αθλητισμού, με το γενικό χαρακτηρισμό ότι θα αποτελείται από ειδικούς εμπειρογνώμονες. Έψαξα, βέβαια, όλα τα λεξικά, για να βρω τον ορισμό του ειδικού εμπειρογνώμονα και πράγματι είναι τόσο ευρύ το φάσμα που καλύπτει αυτή η έννοια, που μπορεί ο Υπουργός -και θα το δούμε αυτό και από τη συγκρότηση της Επιτροπής- να βάλει όποιους θέλει. Έτσι, αυτά τα θέματα, που καλείται να ρυθμίζει η Επιτροπή, θα περνάνε πρώτα ασφαλώς από εσάς που θα ρυθμίζετε και θα διευθετείτε ζητήματα και εκκρεμότητες που απασχολούν αυτούς τους φορείς.
Οι παρατηρήσεις του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής πραγματικά δείχνουν ότι υπάρχει και προχειρότητα και πρόβλημα. Σε σχέση με αυτό που αναφέρεται για το άρθρο 44, πρέπει να πούμε ότι είναι μια πραγματικότητα, που συνέβη στη χώρα μας. Πολλές ΠΑΕ προσέφυγαν και ζήτησαν να ενταχθούν στις διατάξεις αυτού του άρθρου του νόμου 2190 του 1920, όπως είχε τροποποιηθεί.
Η κατάργησή του ως γενικής διάταξης νομίζω ότι είναι μια πράξη με την οποία συμφωνούμε όλοι. Και προσωπικά συμφωνώ και με τη δυνατότητα που δίνεται στις ομάδες εκείνες που έχουν προσφύγει και υπάρχει εκκρεμοδικία, να ολοκληρώσουν και να υπάρξει τελεσίδικη απόφαση, όποια κι αν είναι αυτή.
Με τον ίδιο τρόπο, δεν πρέπει να παρεμβαίνουμε όπου αλλού υπάρχει δικαστική απόφαση ή εκκρεμοδικία, πράγμα το οποίο είχατε την πρόθεση να κάνετε με τον ΠΑΣ Γιάννενα. Γιατί όλοι συμφωνούμε ότι μια πράξη δεν πρέπει να τιμωρείται δύο φορές. Εσείς όμως αρχικά προχωρήσατε με έναν τρόπο, ο οποίος, νομίζω, δεν ήταν ορθολογικός, το ξανασκεφτήκατε και καλά κάνατε και το αποσύρατε.
Ακολουθείτε, κύριε Υπουργέ, μια πολιτική η οποία δεν φαίνεται να ωφελεί το τόπο τουλάχιστον μακροπρόθεσμα σε σχέση και με την ΟΠΑΠ Α.Ε. που το 17% και πλέον δίδεται στους ιδιώτες και σε σχέση με αυτά τα οποία λέγονται για τη δημόσια περιουσία, η οποία περνάει σε ιδιώτες. Προχωράτε σε ρυθμίσεις για το «πάμε ΣΤΟΙΧΗΜΑ» με την πολιτική, την οποία εσείς κατηγορούσατε όταν μάλιστα το 1999 είχατε προτείνει και τη σύσταση εξεταστικής επιτροπής. Αλλάξατε θέση; Ποιος είναι ο λόγος; Τι διευθετήσεις κάνετε; Με ποιους εταίρους τις κάνατε; Ο Πρωθυπουργός ήξερε γι’ αυτές τις συμφωνίες και την αλλαγή θέσης όταν τις προηγούμενες μέρες μίλησε στη Βουλή; Οι εξηγήσεις που έχετε δώσει μέχρι τώρα ή προσπαθήσατε να δώσετε, μάλλον περιπλέκουν τα πράγματα και ενισχύουν τις υποψίες ότι κάποια θέματα διευθετείτε.
Το τελευταίο θέμα, κύριε Πρόεδρε, αφορά τις επιχορηγήσεις προς τα Αθλητικά Σωματεία, τις τακτικές επιχορηγήσεις προς τον ερασιτεχνικό αθλητισμό. Νομίζω ότι εδώ μέσα πολλές φορές έχει ακουστεί από επίσημα κυβερνητικά χείλη, από τους Υπουργούς ότι υπάρχει συνέχεια, ότι οι δεσμεύσεις της πολιτείας απέναντι σε τρίτους, απέναντι σε άλλα κράτη, απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ενωση, απέναντι στους πολίτες ,ισχύουν μέχρι να αλλάξουν οι νόμοι, μέχρι να αρθούν οι αποφάσεις που έχουν ληφθεί.
Θα ήθελα να μου πείτε, κύριε Υπουργέ, για τις τακτικές επιχορηγήσεις που έχουν αποφασιστεί συγκεκριμένα με την απόφαση του 2004, λίγο πριν τις εκλογές, όπου εγκρίθηκαν οι τακτικές επιχορηγήσεις για τον προηγούμενο χρόνο, γιατί έτσι πρέπει να γίνεται, γιατί έτσι έγινε και το 2005. Γιατί δεν τις αποδίδετε;
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΟΡΦΑΝΟΣ ( Υφυπουργός Πολιτισμού): Και τον πιο προηγούμενο.Όχι το 2004, τον πιο προηγούμενο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ναι υπάρχει η δικαιολογία για τα προηγούμενα χρόνια ότι υπήρχε πράγματι μια κατεύθυνση σε σχέση με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, σε σχέση με τις ανάγκες που υπήρχαν. Αν είναι αυτός ο λόγος και σήμερα, να μας τον πείτε. Αν όμως είναι άλλος, να ανακαλέσετε αυτή την απόφαση που υπάρχει και με την οποία περιμένουν τα Αθλητικά Σωματεία την επιχορήγηση. Η πράξη αυτή νομίζω ότι είναι ένδειξη πως η πολιτεία είναι συνεπής προς τις υποχρεώσεις της απέναντι στους πολίτες, απέναντι στον ερασιτεχνικό αθλητισμό, που έχει τονιστεί πολλές φορές -νομίζω ότι το έχετε πει και σεις, αλλά πρέπει να το δείχνετε και στην πράξη- ότι η αξιοποίηση του ερασιτεχνικού αθλητισμού και των φορέων του μπορεί να βοηθήσει στην υλοποίηση μιας ευρύτερης πολιτικής για τον αθλητισμό και να εντάξει τους νέους μας σε ένα πρόγραμμα που θα ξεφύγουν από πολλά προβλήματα κοινωνικά, αίτια, που ωθούν και στη βία, αλλά και σε άλλες μορφές παραβατικότητας.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΕΠΙ ΤΩΝ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΩΝ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Το λόγο έχει ο κ. Κεγκέρογλου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Με δεδομένο αυτό στο οποίο αναφέρθηκε προηγουμένως ο κ. Λιάνης, δηλαδή ότι έχει ήδη αναγνωριστεί προϋπηρεσία γι’ αυτούς που προσλήφθηκαν το 1993 -και μάλιστα αναγνωρίστηκαν και κάποια πλασματικά χρόνια- θα πρέπει πραγματικά να αρθεί η αδικία η οποία υπάρχει για τους εργαζόμενους, όπως αναφέρεται στην τροπολογία. Προφανώς και γι’ αυτούς που έχουν εργαστεί στην Επιτροπή Προετοιμασίας των Ολυμπιακών Αγώνων του 1996. Και αυτό δεν αποτελεί μια ευνοϊκή ρύθμιση -πρέπει να το τονίσουμε και να το δεχτούμε- κάποιων ανθρώπων, αλλά αποκατάσταση της αδικίας η οποία υπάρχει μέχρι σήμερα.
Νομίζω ότι είναι ένα θέμα το οποίο μπορεί και σήμερα να γίνει αποδεκτό από τον Υπουργό και δεν χρειάζεται να αναβληθεί.
Επίσης, όσον αφορά στη δεύτερη τροπολογία, δεδομένου ότι τη συζητάμε μαζί, είναι μία άρση αδικίας που υφίστανται μέχρι τώρα νέοι άνθρωποι οι οποίοι αγωνίζονται για το λόγο ότι δεν είχε προβλεφθεί η διαφορά των τεχνικών χαρακτηριστικών στα αθλήματα και νομίζω ότι είναι μία πολύ σωστή τροπολογία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε Κεγκέρογλου