ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
(ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α’
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΠΖ΄
Τρίτη 21 Ιουνίου 2005
Συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Ανάπτυξης, μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: Τροποποίηση, αντικατάσταση και συμπλήρωση του ν. 703/1977 περί «Περί ελέγχου μονοπωλίων και ολιγοπωλίων και προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι τελευταίες εξελίξεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση πρόσθεσαν ένα ακόμα τόνο απαισιοδοξίας για τις προοπτικές της χώρας μας, για τις προοπτικές και το μέλλον των νέων μας. Η Ελλάδα παρέμεινε για άλλη μια φορά, μετά τη Λουκέρνη, στο περιθώριο των ευρωπαϊκών εξελίξεων.
Η ουσιαστική ταύτιση της Κυβέρνησης με τις τάσεις που επιμένουν στη μείωση του Προϋπολογισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η αδυναμία της να προβλέψει τις εξελίξεις και να παρέμβει αποφασιστικά, οδηγούν με βεβαιότητα στη μείωση των κονδυλίων για τη χώρα μας.
Είχαμε επισημάνει εδώ και ένα χρόνο και κατ’ επανάληψη μέσα σε αυτή την Αίθουσα ότι επτά περιφέρειες της χώρας μας θα ακολουθήσουν στο δρόμο εκτός «Στόχου Ένα» το Νότιο Αιγαίο και τη Στερεά Ελλάδα. Παρά τις επανειλημμένες αυτές επισημάνσεις, η Κυβέρνηση δεν έπραξε τίποτα, ούτως ώστε να προσπαθήσει τουλάχιστον να μεταβάλλει αυτή τη ροή των γεγονότων. Έτσι, κατατασσόμαστε σήμερα μετά τη Σύνοδο Κορυφής όχι απλά στις χαμένες χώρες, αλλά στις διπλά χαμένες χώρες, σε σχέση πάντα με τα κονδύλια από το Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Αυτές τις μέρες έχει ανακοινωθεί ότι θα διεξαχθούν τα λεγόμενα Περιφερειακά Αναπτυξιακά Συνέδρια, τα οποία θα κορυφωθούν με ένα συνέδριο στη Θεσσαλονίκη. Σε όλα αυτά τα συνέδρια, που γίνονται προφανώς για επικοινωνιακούς λόγους από την πλευρά της Κυβέρνησης, θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε τι κονδύλια θα μοιράσουν οι κύριοι Υπουργοί. Θα μοιράσουν τα 25 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία αναμέναμε, ή τα 12 έως 15 δισεκατομμύρια ευρώ -και ελπίζουμε να είναι και αυτά- στα οποία η Κυβέρνηση έχει περιοριστεί ως προς τη διεκδίκηση; Θα ήταν επίσης πολύ ενδιαφέρον στις επτά περιφέρειες, ανάμεσα στις οποίες η Κρήτη, το Ιόνιο, το Βόρειο Αιγαίο, το Νότιο Αιγαίο, που μένουν εκτός «Στόχου Ένα», να δούμε για ποιο αναπτυξιακό πλαίσιο, για ποιο Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο θα μιλήσουν.
Το οικονομικό περιβάλλον, κύριε Υπουργέ, το οποίο διαμορφώνεται, για τις ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι μάλλον αρνητικό. Με την πολιτική σας προχωρείτε στην μονομερή ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μεγάλων και πολύ μεγάλων επιχειρήσεων. Τους έχετε ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση.
Με την αδράνεια του αναπτυξιακού νόμου εδώ και δεκαπέντε μήνες οι επενδύσεις μειώθηκαν. Οι πρώτες αποφάσεις για ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο άρχισαν να βγαίνουν από τις περιφέρειες μόλις τούτη τη βδομάδα. Η αύξηση της γραφειοκρατίας, παρά τη νομοθετική και την πολυδιαφημισμένη παρέμβαση την οποία κάνατε, κατέληξε πραγματικά σε αύξηση των δικαιολογητικών, τα οποία χρειάζονται.
Η μεταφορά και άλλων οικονομικών βαρών στις μικρές ή πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι ένα μικρό μόνο δείγμα της αναποτελεσματικής πολιτικής της Κυβέρνησης, μια πολιτική, η οποία οδηγεί την αγορά σε ασφυξία, η οποία οδηγεί τον καταναλωτή σε ακόμα δυσχερέστερη θέση.
Με τις αντιδραστικές αλλαγές, τις οποίες επιχειρεί η Κυβέρνηση, με την απελευθέρωση του ωραρίου, με την απελευθέρωση και την απορύθμιση των εργασιακών σχέσεων, με την ελεύθερη ακρίβεια, με την ασυδοσία που τείνει να επικρατήσει στην αγορά, τάσσεται καθαρά πλέον υπέρ του μεγάλου εισαγωγικού κεφαλαίου, τάσσεται καθαρά πλέον σε βάρος των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων της χώρας μας, σε βάρος των εργαζομένων και της απασχόλησης, σε βάρος των συνταξιούχων, σε βάρος του οικογενειακού προϋπολογισμού.
Κύριε Υπουργέ, παρά το πλήθος των νομοθετικών παρεμβάσεων, στο οποίο έχετε προβεί σε αντίθεση με άλλα υπουργεία για τις επιχειρήσεις, την ανταγωνιστικότητα, τον καταναλωτή, τα αποτελέσματα είναι πενιχρά έως μηδενικά. Η τροποποίηση του θεσμικού πλαισίου δεν είναι το άπαν. Η νομοθετική παρέμβαση δεν είναι πανάκεια. Αν δεν υπάρξουν συνοδευτικές πολιτικές που να μπορούν να δώσουν σάρκα και οστά σε ένα στόχο, αν δεν οριοθετεί αυτός ο στόχος, αν δεν υπάρξει σχέδιο, δεν θα δούμε ποτέ αποτελέσματα, τουλάχιστον στην κατεύθυνση που αναμένει ο πολίτης.
Μετά από δεκαπέντε μήνες ήρθε το συγκεκριμένο νομοσχέδιο για τη λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού και θα περίμενε κανείς να υπάρχουν τέτοιες διατάξεις που να δικαιολογούν αυτή την καθυστέρηση.
Ο βασικός πυρήνας του νομοσχεδίου είναι η επαναφορά διατάξεων που ίσχυαν με τον αρχικό νόμο του 1977. Καταργεί παρεμβάσεις που έγιναν ενδιάμεσα.
Η Κυβέρνηση δεν διαπίστωσε να έχει γίνει καμία αλλαγή με την είσοδό μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 1981; Δεν διαπίστωσε να έχει γίνει καμία αλλαγή με το ευρώ, με την Ο.Ν.Ε.; Δεν υπήρξαν για την Κυβέρνηση συμφωνίες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου με την Ευρωπαϊκή Ένωση; Δεν υπήρξε κανένα νέο δεδομένο με την παγκοσμιοποίηση; Δεν υπήρξαν και δεν άλλαξαν τα επιχειρηματικά δεδομένα, τα δεδομένα συνεργασίας των οικονομικών συμφερόντων ανά τη γη;
Η επιστροφή σε διατάξεις του 1977, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε τη σημερινή πραγματικότητα, δείχνει την εμμονή της Νέας Δημοκρατίας στο παρελθόν. Νομοθετείτε, όχι για να εξοπλίσετε το πολιτικό σας οπλοστάσιο, νομοθετείτε για να εξοπλίσετε το επικοινωνιακό σας επιτελείο. Αυτό είναι φανερό πια. Ως Κυβέρνηση αρέσκεστε στις μεγάλες κουβέντες, χωρίς αντίκρισμα, χωρίς αποτέλεσμα.
Κύριε Πρόεδρε, πολλές φορές σ’ αυτή την Αίθουσα οι κύριοι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης αναρωτιούνται, για λόγους εντυπωσιασμού προφανώς, για ποιο λόγο κάνουμε κριτική στα νομοσχέδια και ταυτόχρονα πολλές φορές ψηφίζουμε διατάξεις τους ή επί της αρχής; Είναι μία καινοφανής θεωρία ισοπέδωσης του διαλόγου, ισοπέδωσης των δημοκρατικών διαδικασιών. Είμαστε όμως υποχρεωμένοι να πούμε για άλλη μια φορά ότι θα ενθαρρύνουμε πρωτοβουλίες, έστω και εάν είναι μετέωρα βήματα, στην κατεύθυνση που χρειάζεται ο τόπος. Είμαστε υπέρ της ανάπτυξης του ανταγωνισμού, γι’ αυτό ψηφίζουμε επί της αρχή το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Ταυτόχρονα, όμως, επισημαίνουμε και τις αδυναμίες και τις παραλείψεις που υπάρχουν. Πολύ δε περισσότερο κατακρίνουμε τη συγκέντρωση όλης της εξουσίας για τη λειτουργία της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε ένα μόνο πρόσωπο, στον Υπουργό Ανάπτυξης. Ο στόχος είναι φανερός. Ο λαός όμως θα σας κρίνει, παρά την προσπάθεια που κάνετε να ελέγξετε τη λειτουργία της αγοράς με διοικητικά μέτρα.
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)