ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΚΔ΄
Τρίτη 1 Μαρτίου 2005
Εισερχόμαστε στην πρώτη επίκαιρη ερώτηση του δεύτερου κύκλου με αριθμό 3780/5-10-2004 του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κ. Βασιλείου Κεγκέρογλου προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, σχετικά με τη χρηματοδότηση των έργων οδοποιίας Ηρακλείου-Μεσαράς και Ηρακλείου-Βιάννου .
Το ειδικότερο περιεχόμενο της ερώτησης του κ. Κεγκέρογλου έχει ως εξής:
«Τα έργα οδοποιίας που εκτελούνται στην Κρήτη χρηματοδοτούνται από το ΠΕΠ Κρήτης του Γ΄ ΚΠΣ.
Στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κρήτης όπως είναι φυσικό δεν μπορούσαν να ενταχθούν όλα τα αναγκαία αναπτυξιακά έργα.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ παρ’ ότι υπάρχει χαρακτηρισμένο διευρωπαϊκό δίκτυο δεν έχει μέχρι σήμερα χρηματοδοτήσει τέτοιο έργο.
Ακόμη, πολλά από τα έργα του ΒΟΑΚ χρηματοδοτούνται από το ΠΕΠ σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχω.
Το αποθεματικό επίδοσης του ΠΕΠ Κρήτης δεν μπορεί να καλύψει εξ ολοκλήρου σχεδόν κανένα από τα αναγκαία έργα του νομού Ηρακλείου.
Απ’ τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση θα προταθεί στο ΠΕΠ το έργο Χουδέτσι-Παρθένι-Πύργος, όπως μας ενημερώνει ο Νομάρχης.
Επειδή το αποθεματικό του Γ’ ΚΠΣ για το πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ προβλέπει ένα σημαντικό ποσό για οδοποιία και οι χρηματοδοτήσεις για τους δύο κάθετους άξονες του Νομού Ηρακλείου, Ηράκλειο-Μεσαρά και Ηράκλειο-Βιάννος, υπολείπονται σημαντικών ποσών προκειμένου αυτοί να ολοκληρωθούν.
Ερωτάται ο Υπουργός αν προτίθεται να χρηματοδοτήσει τα έργα οδοποιίας, Ηράκλειο-Μεσαρά και Ηράκλειο-Βιάννος από το αποθεματικό του ΥΠΕΧΩΔΕ».
Ο Υπουργός κ .Ξανθόπουλος έχει το λόγο.
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Εργων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Δεν είναι ακριβής η πληροφόρησή σας, αγαπητέ κύριε συνάδελφε, ότι το ΥΠΕΧΩΔΕ δεν χρηματοδοτεί έργα οδοποιίας στην Κρήτη. Αντίθετα, αυτή τη στιγμή, δηλαδή τους τελευταίους δύο μήνες, έχουμε ήδη δημοπρατήσει έργα 100,4 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα στο βορειοδυτικό άξονα Κρήτης Σταλίδα-Μάλια, κάποια συμπληρωματικά έργα στον ανισόπεδο κόμβο Μεσαρά παράκαμψης Ηρακλείου, την ολοκλήρωση της παράκαμψης Ρεθύμνου, τις δύο συνδετήριες οδούς στους κόμβους Γαλατά και Κολυμπαρίου, επίσης σημαντικό έργο για την κυκλοφορία της περιοχής, το μεγάλο έργο Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό και το τμήμα Αυχένας-Αγκαθιάς-Χαμέζι με τα οποία ουσιαστικώς βελτιώνεται σημαντικά όλος ο βόρειος οδικός άξονας.
Παράλληλα, ολοκληρώνονται οι μελέτες αξιοποίησης των κονδυλίων που έρχονται από το τέλος του Γ’ και Δ’ ΚΠΣ για μια περαιτέρω αναβάθμιση όλου του ΒΟΑΚ.
Τώρα, πράγματι έχετε δίκιο ότι είναι απόλυτα αναγκαία και η προώθηση των δύο καθέτων αξόνων Ηράκλειο-Βιάννος και Ηράκλειο-Άγιοι Δέκα, δηλαδή Ηράκλειο-Μεσαρά, και τα έργα τα οποία έχουν εκχωρηθεί από πλευράς χρηματοδότησης στην περιφέρεια Κρήτης.
Το ευχάριστο είναι ότι τα έργα αυτά πλέον έχουν ωριμάσει από πλευράς μελετών και βέβαια αναζητούνται οι πόροι κυρίως για το κομμάτι Αγία Βαρβάρα-Άγιοι Δέκα, ένα δύσβατο κομμάτι, το οποίο υπολογίζεται ότι θα είναι έτοιμο για δημοπράτηση από πλευράς μελετών εντός διμήνου.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει η Πρόεδρος της Βουλής κ. ΑΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ)
Στο πλαίσιο της δυνατότητας που θα υπάρξει προς το τέλος του πρώτου εξαμήνου, όταν γίνει η τελική διάθεση των αποθεματικών του ΠΔΕ, το ΥΠΕΧΩΔΕ μαζί με την περιφέρεια Κρήτης, θα επανεξετάσει τη δυνατότητα χρηματοδότησης μέρους του έργου. Το ίδιο γίνεται και στο πλαίσιο του Προγράμματος ΟΑΛΑ, του γνωστού επιχειρησιακού προγράμματος, για το οποίο επίσης υπάρχει κάποια προσπάθεια αναδιάταξης κονδυλίων μέσα στα οποία προτεραιότητα έχουν και αυτοί οι κάθετοι άξονες.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα): Το λόγο έχει ο κ. Κεγκέρογλου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, καταλαβαίνετε ότι για να είναι μια ερώτηση της 5ης Οκτωβρίου και σήμερα επίκαιρη, σημαίνει ότι υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο δεν έχει λυθεί.
Αφορά πράγματι τους δύο κάθετους άξονες του νομού Ηρακλείου. Χαίρομαι που σήμερα το ΥΠΕΧΩΔΕ, σε αντίθεση με άλλες φορές, αναλαμβάνει ευθύνες ότι έχει αρμοδιότητα, παρά το ότι η εκτέλεση τους, έχει εκχωρηθεί στην περιφέρεια Κρήτης.
Δύο θέματα, όμως, υπάρχουν, κύριε Υπουργέ, γι’ αυτούς τους δύο δρόμους. Το ένα αφορά τις εργολαβίες που είναι σε υλοποίηση και που χρειάζονται συμπληρωματική χρηματοδότηση, προκειμένου να ολοκληρωθούν. Αναφέρομαι σε ένα ποσό της τάξεως των 1.800.000 ευρώ που χρειάζονται για την εργολαβία Αυγενική-Αγία Βαρβάρα. Ένα ίδιο σχεδόν ποσό, 1.819.000 ευρώ, χρειάζεται στην εργολαβία Άγιος Σώζων-Αλάγνι του άξονα Ηράκλειο-Βιάννος. Επίσης, χρειάζεται η αντιμετώπιση των τεχνικών προβλημάτων για τα οποία είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε σε προηγούμενη ερώτηση στην περιοχή Χουμέρι του τμήματος Αλάγνι-Αρκαλοχώρι. Αυτά είναι τα άμεσα. Νομίζω ότι, επιτέλους, θα πρέπει να δοθούν αυτές οι χρηματοδοτήσεις, για να ολοκληρωθούν οι εργολαβίες.
Το άλλο θέμα είναι ακριβώς η ολοκλήρωση αυτών των οδικών αξόνων. Πραγματικά, αν δεν δοθεί μέσα από το αποθεματικό του Υπουργείου ή μέσα από την αναδιάταξη του προγράμματος στο οποίο αναφερθήκατε μια γενναία χρηματοδότηση για τους δύο αυτούς δρόμους, που έχουν ωριμάσει, όπως αποδεχθήκατε, οι μελέτες για τη δημοπράτησή τους αναφερθήκατε μάλιστα και σε ένα χρονοδιάγραμμα- τότε πραγματικά δεν θα τους δούμε αυτούς να ολοκληρώνονται μέσα στα πλαίσια της επόμενης γενιάς. Θα πρέπει να αποφασίσετε τη χρηματοδότησή τους.
Θα ήθελα, επίσης, να σας επισημάνω ότι αυτά τα χρονοδιαγράμματα θα πρέπει να τηρούνται, γιατί σε ερώτηση άλλου συναδέλφου, του κ. Στρατάκη που παρευρίσκεται σήμερα, για το δρόμο Ηράκλειο-Βιάννος, είχατε πει ότι θα δοθεί στην κυκλοφορία ένα τμήμα που είναι έτοιμο, το τμήμα Άγιος Σώζων-Πεζά. Όμως, αυτό δεν έχει δοθεί ακόμη στην κυκλοφορία. Θα πρέπει πραγματικά να δείτε και αυτά τα θέματα σε συνεργασία με την περιφέρεια.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Ξανθόπουλος.
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος Χωροταξίας & Δημοσίων Εργων): Πράγματι, κύριε Βουλευτά, είναι γεγονός ότι πέρα του ΒΟΑΚ, όπως είπα, προχωρούν με χρηματοδότηση του ΥΠΕΧΩΔΕ κατά τρόπο εξαιρετικά ενθαρρυντικό σήμερα αυτά τα έξι έργα που προανέφερα. Οι κάθετοι άξονες είναι υπευθυνότητα και αρμοδιότητα όλων μας και όχι μόνο της περιφέρειας Κρήτης. Πράγματι, επιτέλους, αυτά τα έργα είναι ώριμα από πλευράς μελετών, για να προχωρήσουν. Το ζητούμενο, όπως πάντα είναι η χρηματοδότηση και μάλιστα η έγκαιρη χρηματοδότηση, ώστε να ξεκινήσουν στο τρέχον έτος.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, νομίζω και εγώ ότι θα συμφωνήσουμε ότι, παρά τους περιορισμένους πόρους και το σφίξιμο που υπάρχει για τη διάθεση πόρων και στο ΥΠΕΧΩΔΕ από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, η προτεραιότητα έχει τεθεί, όπως είπα και προηγουμένως. Σε συνεργασία με την περιφέρεια Κρήτης θα ζητήσουμε έγκαιρα πόρους, πριν από την παρέλευση του πρώτου εξαμήνου, ώστε να ολοκληρωθούν απρόσκοπτα.
Επισημαίνω ότι το κομμάτι στο οποίο αναφερθήκατε έχει πράγματι μια μικρή καθυστέρηση που δεν οφείλεται πρακτικώς στο ΥΠΕΧΩΔΕ, αλλά, απ’ ό,τι πληροφορήθηκα προ ολίγων ημερών, ελπίζουμε σύντομα να δοθεί στην κυκλοφορία.
Το τελικό ζητούμενο είναι τα έργα αυτά, δηλαδή οι κάθετοι άξονες, να λειτουργήσουν πριν από το τέλος του Γ΄ Κ.Π.Σ., έτσι ώστε να μπορεί στο Δ΄ Κ.Π.Σ. να μπουν δυο άλλα μεγάλα έργα, με τα οποία η Κρήτη θα ολοκληρώσει πράγματι το όραμά της για μια σύγχρονη οδική υποδομή. Αναφέρομαι στην ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ κυρίως και στην ολοκλήρωση των καθέτων αξόνων προς το νότιο τμήμα ύψους μεγάλου. Έχουμε εκτιμήσει ότι θα ξεπεράσει τα 300-400 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό είναι το επόμενο στοίχημα, αλλά για να γίνει, πρέπει πρώτα να υλοποιηθεί το προηγούμενο, δηλαδή η ολοκλήρωση εντός του Γ΄ Κ.Π.Σ. των έργων που είπε.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα): Ευχαριστούμε πολύ, κύριε Υφυπουργέ.