Skip links

Συζήτηση:Γενικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΒ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΟΒ΄
Τρίτη 24 Ιουνίου 2008

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Έλσα Παπαδημητρίου): Εισερχόμαστε στην Ειδική Ημερήσια Διάταξη της ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ.
Συνέχιση της συζήτησης και έγκρισης του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
 
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Έλσα Παπαδημητρίου): Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Κεγκέρογλου.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το μοντέλο ανάπτυξης της οικονομικής μεγέθυνσης των προηγούμενων δεκαετιών έκλεισε τον κύκλο του. Μια νέα στρατηγική της χώρας πρέπει να λαμβάνει υπ’ όψιν τα μεγάλα ζητήματα της υφηλίου και να βασίζεται στην αειφορία και στην βιώσιμη ανάπτυξη, μέσα βέβαια από μια ολοκληρωμένη πολιτική που συνδυάζει και αξιοποιεί όλους τους οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους της χώρας μας. Έτσι η Ελλάδα μπορεί να βγει μπροστά με εξωστρέφεια και δυναμική. Χρειάζεται όμως να σχεδιάσει το μέλλον και να επενδύσει κατά προτεραιότητα στη γνώση, την έρευνα, την τεχνολογία, την καινοτομία. Όλα αυτά απαιτούν ένα οραματικό αναπτυξιακό προγραμματισμό για την Ελλάδα και την αυριανή κοινωνία που θα αποτυπώνεται σε ένα ολοκληρωμένο χωροταξικό σχέδιο. Η Κυβέρνηση όμως αντί αυτών που θα μπορούσαν να αποτελέσουν την κοινωνική και πολιτική συμφωνία που θέλουν τα επόμενα χρόνια, προωθεί παρά την καθολική αντίδραση των κοινωνικών φορέων και σύσσωμης της αντιπολίτευσης, με άλλοθι το επείγον, ένα σχέδιο όχι μόνο ανεπαρκές, αλλά και επικίνδυνο, αφού εγκλωβίζει τη χώρα σε μία πορεία στρεβλής ανάπτυξης. Περιφρονεί τη βιώσιμη ανάπτυξη και βασικές περιβαλλοντικές παραμέτρους. Στηρίζεται μονομερώς στην ανταγωνιστικότητα και αγνοεί τη συνοχή χωρική και κοινωνική. Ευνοεί τη συγκέντρωση της εξουσίας και της ανάπτυξης. Αγνοεί τις ιδιαιτερότητες των ελληνικών νησιών. Δεν αποτυπώνει το νέο διοικητικό και αναπτυξιακό σύστημα που υποτίθεται ότι προωθεί το Υπουργείο Εσωτερικών. Και βέβαια δεν συνδυάζει και δεν συνδυάζεται με το ΕΣΠΑ με το οποίο έχει σημαντικές αντιφάσεις. Για δίκτυα πόλεων παραδείγματος χάριν μιλάει το ΕΣΠΑ και ο κύριος Αλογοσκούφης, για πόλους ανάπτυξης για ορισμένες μόνο πόλεις μιλάει ο κύριος Σουφλιάς και ο κύριος Καλογιάννης που είναι παρών.
Κύριε Υπουργέ, ο χωροταξικός σχεδιασμός δεν γίνεται χωρίς συνδυασμό πολιτικών και μάλιστα με αποφάσεις που είναι ολίγον νόμος, κατά το ολίγον έγκυος ,ούτε βέβαια με την απαρίθμηση ορισμένων έργων και υποχρεώσεων που έχει το ΥΠΕΧΩΔΕ. Χρειάζεται όραμα και γίνεται με προγραμματισμό και ολοκληρωμένες δημόσιες πολιτικές που εντάσσονται και αποτυπώνονται σ’ αυτό .
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύει και σήμερα όπως άλλωστε με όλες τις πολιτικές της καθημερινά ότι ή δεν θέλει ή δεν μπορεί. Διαλέξτε. Όμως για τους πολίτες να ξέρετε ότι την ίδια σημασία έχει όποια και αν είναι η απάντηση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το εθνικό χωροταξικό του κ. Σουφλιά, επιχειρεί μια κακή αποτύπωση της υπάρχουσας κατάστασης και για την Κρήτη, με στρεβλώσεις, ανεπάρκειες που παγιώνουν τα προβλήματα. Δεν αποτελεί καν χωροταξικό σχέδιο, αφού δεν εντάσσεται σε ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό προγραμματισμό για το νησί ο οποίος άλλωστε δεν υπάρχει. Υποβαθμίζει ανεξήγητα και εξαφανίζει ανεπίτρεπτα κάθε προοπτική ανάπτυξης για δύο νομούς της Κρήτης, το Λασίθι και το Ρέθυμνο. Οξύνει την αντιπαλότητα αφού καταργεί το δίκτυο πόλεων και θεσμοθετεί ως πόρους ανάπτυξης το Ηράκλειο και τα Χανιά. Έτσι, δεν ανοίγει νέους δρόμους συνεργασίας, ανάπτυξης και διασύνδεσης αλλά εγκλωβίζει το νησί στην εσωστρέφεια. Δεν αποτυπώνει τις αναπτυξιακές προτεραιότητες αλλά ούτε τις βασικές διοικητικές και κοινωνικές πολιτικές και υπηρεσίες.
Το θεσμοθετημένο δίκτυο του νησιού -βόρειος οδικός άξονας, νότιος οδικός άξονας, κάθετοι άξονες- δεν ενσωματώνεται στο βασικό οδικό σύστημα της χώρας εκτός από ορισμένα τμήματα, δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά και αμφιβολίες για το ποια είναι η τελική πρόθεση της Κυβέρνησης. Υποβαθμίζεται το λιμάνι και το αεροδρόμιο Ηρακλείου και δεν χωροθετούνται το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Κρήτης και το λιμάνι του νότου. Για τις διεθνείς, συνδυασμένες μεταφορές στη Μεσόγειο, τον Εύξεινο Πόντο και την Αδριατική δεν αναφέρεται κανένα λιμάνι της Κρήτης από τη μια άκρη μέχρι την άλλη. Μόνο η Θεσσαλονίκη και ο Πειραιάς μπορούν κατά την Κυβέρνηση να παίξουν ρόλο στη διασύνδεση με όλους αυτούς τους χώρους. Στις περιοχές φυσικού και πολιτιστικού πλούτου η Φαιστός υποβαθμίζεται, η Ζάκρος και η Ελεύθερνα αγνοούνται παντελώς. Όλα αυτά, με το επιχείρημα ότι δήθεν αποτελούν εξειδικευμένα θέματα, επιμέρους ζητήματα, την ίδια ώρα που χωροθετείται μαρίνα Μέγα Γιότ στον ιστορικό όρμο του Δερματά Ηρακλείου, παρά την αντίδραση του Υπουργείου Πολιτισμού αντί για τον φυσικό χώρο που έπρεπε να είναι εντός του λιμένα Ηρακλείου.
Η πρόχειρη αυτή και συγκεντρωτική διαδικασία συγκρότησης του χωροταξικού σχεδίου βρήκε την καθολική άρνηση του περιφερειακού συμβουλίου Κρήτης, να την εγκρίνει, αφού οδηγεί σε άνιση ανάπτυξη του νησιού με εγκατάλειψη της ενδοχώρας και του νότου.
Μου έκαναν κατάπληξη από αυτά που ειπώθηκαν από τον κ. Νικηφοράκη, ότι μόνο την αντιπροσωπεία ενός νομού δέχτηκε ο κύριος Υπουργός και άκουσε μάλιστα, όπως είπε, και τις απόψεις τους. Προκύπτει εδώ, ένα τεράστιο ζήτημα, που έχει να κάνει με τη δημοκρατία, αφού και οι άλλοι νομοί είχαν ζητήσει να συναντηθούν και να εκθέσουν τις απόψεις τους και δεν έγιναν δεκτές οι αντιπροσωπείες τους. Επίσης, με ανακοίνωση πολλών φορέων των Χανίων μετά τη συνάντηση, βρέθηκαν ζητήματα που δεν έγιναν αποδεκτά. Όμως, κατά τον κύριο Νικηφοράκη σήμερα, όλα έγιναν δεκτά.
Έτσι η Κρήτη οδηγείται στον ασφυκτικό κλοιό του συγκεντρωτισμού και του παραγοντισμού. Παραγοντισμός. Όχι δημόσια κοινωνική διαβούλευση. Όποιος προλάβει και όποιος έχει περισσότερη πίεση. Πού; Στο εθνικό χωροταξικό. Εάν είναι δυνατόν! Η δύναμη της Κρήτης και των πολιτών έτσι στραγγαλίζεται και η παγκρήτια και αειφόρος ανάπτυξη εμποδίζεται.
Χρειαζόμαστε έναν χωροταξικό σχεδιασμό που θα αποτυπώνει ένα ολοκληρωμένο προγραμματισμό πολιτικών και ένα καινούργιο διοικητικό και αναπτυξιακό σύστημα, ώστε να απελευθερωθούν όλες οι δημιουργικές και παραγωγικές δυνάμεις του τόπου και να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του νησιού, για μια δυνατή και εξωστρεφή περιφέρεια, χωρίς ενδοπεριφερειακές ανισότητες, με ανάπτυξη παντού και ωφέλεια για όλους.
Είναι αναμφισβήτητο γεγονός, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η Κρήτη διαχρονικά δεν απολαμβάνει ανάλογα με την προσφορά της, όπως άλλωστε και πολλές άλλες περιφέρειες της χώρας, ούτε στις κατανομές από εθνικούς πόρους ούτε στα ευρωπαϊκά προγράμματα. Το ίδιο συμβαίνει και με τα τομεακά προγράμματα που σχεδιάζονται κεντρικά.
Μπροστά σε αυτή την κατάσταση, οι φορείς και οι εκπρόσωποι της Κρήτης έχουν επικεντρωθεί στη διεκδίκηση κονδυλίων για συγκεκριμένα έργα και δράσεις μέσα από την άσκηση κάθε μορφής πίεσης. Η διελκυστίνδα όμως των διεκδικήσεων στα πλαίσια του σημερινού συστήματος δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα. Αυτό δεν οφείλεται ούτε στην έλλειψη δυναμικότητας των Κρητικών ή των εκπροσώπων τους. Κάθε άλλο μάλιστα.
Οφείλεται στην τακτική του ίδιου του σημερινού συγκεντρωτικού συστήματος που εγκλωβίζει τις δυνάμεις της περιφέρειας στο να αναλώνονται κάθε φορά στη διαρκή διεκδίκηση των αυτονόητων. Δημιουργεί ψεύτικες αντιπαλότητες, οξύνει υπαρκτές, δευτερεύουσες όμως αντιθέσεις στη λογική του «διαίρει και βασίλευε», ώστε να μην θίγεται και να μην αμφισβητείται ο πυρήνας του σημερινού μοντέλου που αναπαράγει την κυριαρχία του συγκεντρωτισμού και την εξουσία λίγων ανθρώπων, εδώ στην Αθήνα κυρίως, επί όλης της χώρας. Όλες οι σημαντικές αποφάσεις για την εξέλιξη και το μέλλον της κάθε γενιάς και για κάθε γωνιά της Ελλάδας, παρά τα βήματα αποκέντρωσης, λαμβάνονται ακόμα από την Αθήνα μέσα από κλειστά και συγκεντρωτικά συστήματα εξουσίας και μάλιστα από μονοπρόσωπα κυρίως όργανα, μακριά από τους πολίτες, τους κοινωνικούς φορείς και πολλές φορές μακριά και από τους ίδιους τους πολιτικούς.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κρήτη, όπως και κάθε ελληνική περιφέρεια, έχει τεράστιες δυνατότητες που εγκλωβίζονται ανεπίτρεπτα. Διαθέτει πλούσιο οικονομικό και ανθρώπινο δυναμικό. Πρέπει να συνδυαστούν, πρέπει να υπάρξει μια πολιτική αξιοποίησή τους. Καλώ, κυρίως τους συναδέλφους της Συμπολίτευσης, να μην συναινέσουν για άλλη μία φορά στην υποβάθμιση του μέλλοντος. Οι πολίτες δικαίως δεν θα χρεώσουν μόνο τον Υπουργό και την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, που έτσι και αλλιώς δεν τους ακούει, αλλά θα χρεώσουν και εσάς, τον καθένα προσωπικά, για το ψαλίδισμα των δυνατοτήτων της χώρας και το στένεμα των οριζόντων.
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα