Ο Γραμματέας της Κ.Ο του Κινήματος Αλλαγής και Βουλευτής Ηρακλείου Κρήτης, Βασίλης Κεγκέρογλου, τοποθετήθηκε, σήμερα 26/02/2021, στην Ολομέλεια της Βουλής κατά τη διάρκεια της συζήτησης του Ν/Σ του Υπουργείου Εξωτερικών με θέμα: «Οργάνωση και λειτουργία Υπουργείου Εξωτερικών, Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού και ρύθμιση θεμάτων διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας».
Ο Γραμματέας της Κ.Ο του Κινήματος Αλλαγής επεσήμανε ότι υπάρχουν θετικά σημεία στο Ν/Σ αλλά το Κίνημα Αλλαγής θα το καταψηφίσει.
Ο Γραμματέας της Κ.Ο του Κινήματος Αλλαγής επεσήμανε ότι υπάρχουν θετικά σημεία στο Ν/Σ αλλά το Κίνημα Αλλαγής θα το καταψηφίσει.
Μια πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική, στο πλαίσιο των νέων συνθηκών που δημιούργησε παγκοσμίως η πανδημία αλλά και των εθνικών θεμάτων που οξύνονται, αφενός πρέπει να εντάσσεται σε μια ολοκληρωμένη Εθνική Στρατηγική που ελλείπει και αφετέρου να στηρίζεται σε ένα σύγχρονο, επιτελικό και αποτελεσματικό Υπουργείο Εξωτερικών.
Το ν/σ των 480 άρθρων για τον οργανισμό του Υπουργείου Εξωτερικών έχει πολλές επαναλήψεις, ελάχιστες μεταρρυθμίσεις και καμία καινοτομία με τα προβλήματα να ανακυκλώνονται και συγκεκριμένα:
1. Η ένταξη του Οργανογράμματος του ΥΠΕΞ στο νόμο περί Υπουργείου Εσωτερικών, είναι ακατανόητη και γραφειοκρατική ρύθμιση που προκαλεί δυσκινησία και απαιτεί χρόνο για την υλοποίηση τυχόν αναγκαίων τροποποιήσεων στην πορεία του χρόνου.
2. Δεν ενισχύεται ο ρόλος του Υπηρεσιακού Γενικού Γραμματέα του ΥΠΕΞ, που είναι η θεσμική μνήμη του Υπουργείου, αντίθετα φορτώνεται με επιπρόσθετες διοικητικές αρμοδιότητες, καθιστώντας αδύνατη την άσκηση του συντονιστικού του ρόλου, λόγω γραφειοκρατικού φόρτου εργασίας.
Η Κυβέρνηση δεν αποδέχεται τη μεταρρυθμιστή πρόταση, να θεσπίσει θέση μονίμου Υπηρεσιακού Υφυπουργού με διαδικασίες ανάδειξής του τέτοιες που δεν θα επιτρέπουν να αντικαθίσταται σε οποιαδήποτε αλλαγή Κυβέρνησης.
3. Δε διασφαλίζεται και δεν προβλέπεται τίποτε για την οικονομική ενίσχυση και ευχέρεια του ΥΠΕΞ.
Οι Διπλωμάτες και οι Υπηρεσίες ταλαιπωρούνται, δεν μπορούν να ασκήσουν με ευελιξία τα καθήκοντά τους διότι στερούνται εργαλείων και δυνατοτήτων για εξωστρεφείς δράσεις.
Με 288 εκατ. που τα περισσότερα ξοδεύονται σε εθιμοτυπίες και πάγιες εισφορές σε Διεθνείς Οργανισμούς δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική Εξωτερική πολιτική.
4. Μειώνονται οι οργανικές θέσεις που βέβαια ποτέ δεν καλύπτονταν. Αλλά το σήμα που εκπέμπεται είναι ότι δεν χρειαζόμαστε άλλους. π.χ το 2020 δεν υπήρξε εισαγωγή νέων Διπλωμάτων στην Ακαδημία. Όμως αφυπηρετούν πολλοί και δεν αντικαθίστανται. Η εικόνα να υπάρχει ένας πρέσβης και από κάτω το χάος, δεν ανταποκρίνεται ούτε σε ένα σύγχρονο και επιτελικό ΥΠΕΞ ούτε στις ανάγκες της χώρας.
5. Δεν προβλέπεται τίποτε για ασφαλιστική κάλυψη των υπαλλήλων της διπλωματικής υπηρεσίας του ΥΠΕΞ στις χώρες εκτός ΕΕ. Η Κυβέρνηση αδιαφορεί για την ασφάλεια των Διπλωματικών Υπαλλήλων της.
6. Καταργείται τη Γενική Γραμματεία Ευρωπαϊκών Υποθέσεων. Δεν τοποθετήσατε Γενικό Γραμματέα και τώρα καταργείτε και την Διεύθυνση του Συντονισμού των Ευρωπαϊκών Θεμάτων τα οποία υπάγονται σε άλλα συναρμόδια υπουργεία. Όπως και η Διεύθυνση της Κίνας. Μάλλον η Κυβέρνηση δεν αντιλαμβάνεται το σημαντικό ρόλο που θα διαδραματίσει παγκοσμίως, τις επόμενες δεκαετίες, η χώρα αυτή.
7. Συγχωνεύετε την Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού με την Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διπλωματίας.
Είναι εμπαιγμός για τους απόδημους. Η οργανωμένη ομογένεια κατέθεσε τις έντονες διαμαρτυρίες της προς τον Πρωθυπουργό. Εμείς καταγγείλαμε την πρακτική και τη μεθόδευση που ακολούθησε η κυβέρνηση και είμαστε απόλυτα αντίθετοι. Αναγνωρίζουμε την Εθνική αξία των δικτύων διασποράς του Ελληνισμού.
Είναι εμπαιγμός για τους απόδημους. Η οργανωμένη ομογένεια κατέθεσε τις έντονες διαμαρτυρίες της προς τον Πρωθυπουργό. Εμείς καταγγείλαμε την πρακτική και τη μεθόδευση που ακολούθησε η κυβέρνηση και είμαστε απόλυτα αντίθετοι. Αναγνωρίζουμε την Εθνική αξία των δικτύων διασποράς του Ελληνισμού.
Οι Κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, με πίστη στις τεράστιες δυνατότητες τους, δημιούργησαν θεσμούς για να αναπτυχθεί σχέση μεταξύ Ελληνισμού της διασποράς και Εθνικού Κέντρου. Δημιουργήθηκαν γέφυρες, πολιτιστικές, εκπαιδευτικές και οικονομικές, της Ελλάδας και των χωρών διαμονής των Αποδήμων.
Η τεράστια εθνική δύναμη του Ελληνισμού της Διασποράς αντί να αξιοποιηθεί με την ένταξη της στην εθνική στρατηγική, αποστερείται του θεσμικού «στρατηγείου» της.
8. Προβλέπεται επαναλειτουργία του Συμβουλίου Απόδημου Ελληνισμού που η Κυβέρνηση κρατούσε στο «ψυγείο» και αυτό είναι καταρχήν θετικό. Μάλλον όμως το κάνετε με το «βλέμμα» στις επόμενες εκλογές, χωρίς ίχνος οράματος και με τρόπο πρόχειρο και αποσπασματικό. Καταργούνται τα Περιφερειακά Συμβούλια και Απαξιώνεται η βάση του ΣΑΕ.
9. Αφαιρούνται οι επίσημες γλώσσες εργασίας του Ο.Η.Ε. (Ισπανική, Αραβική, Ρωσική, Κινεζική) από τις εξετάσεις εισαγωγής στη Διπλωματική Ακαδημία. Απορρίπτεται η εισαγωγή της Ισπανικής γλώσσας και των λοιπών επίσημων γλωσσών εργασίας του Ο.Η.Ε. στο τμήμα Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, ως δεύτερη γλώσσα επιλογής, μαζί με τη Γαλλική ή Γερμανική, παρά τη θετική γνωμοδότηση του Συνηγόρου του Πολίτη.
10. Στο θέμα των ορίων ηλικίας, ενώ σε όλο το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα είναι στα 67 έτη, το Ν/Σ προωθεί ουσιαστικά την πρόωρη συνταξιοδότηση. Δεν υπάρχει πρόβλεψη ούτε για όσους δεν έχουν συμπληρώσει τα 35 χρόνια Υπηρεσίας και επιθυμούν να παραμείνουν μέχρι την ηλικία των 67 ετών.
11. Το θέμα του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας που τέθηκε, για το Κίνημα Αλλαγής είναι ανοικτό. Η ανάγκη είναι δεδομένη αλλά δεν υπάρχει βούληση, όπως φαίνεται από τη συζήτηση, αφού μάλλον το έχετε εντάξει στην λογική του δήθεν επιτελικού κράτους και αντί να θεσμοθετήσετε Συμβούλιο Εθνικής Ασφάλειας, διορίσατε Σύμβουλο Εθνικής Ασφάλειας. Τουλάχιστον τώρα, άμεσα, εξασφαλίστε τη συμμετοχή του Υπουργού Εθνικής Άμυνας στις Συνεδριάσεις του Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής.