Στην πεπατημένη του ΣΥΡΙΖΑ παραμένει η Ν.Δ για τον ΒΟΑΚ (τριχοτόμηση-δώρα στον παραχωρησιούχο και επιπλέον διόδια) με χαλαρό χρονοδιάγραμμα – προσέθεσαν μόνο το τμήμα Κίσαμος-Χανιά.
Στην Ολομέλεια της Βουλής, συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση του Γραμματέα της Κ.Ο Κινήματος Αλλαγής και βουλευτή Ηρακλείου Βασίλη Κεγκέρογλου για το Βόρειο Οδικό άξονα Κρήτης.
Είναι γνωστό ότι από το 2012, οκτώ χρόνια τώρα, όπως τόνισε ο κ.Κεγκέρογλου,δεν έχει δημοπρατηθεί κανένα τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης και εκτός του ότι ακυρώθηκε ένα δημοπρατημένο τμήμα το 2015 (Πάνορμο-Έξαντη) από τον ΣΥΡΙΖΑ, έχει ροκανιστεί κυριολεκτικά ο χρόνος, χωρίς ουσιαστική προετοιμασία.
Η προηγούμενη κυβέρνηση επέλεξε την τριχοτόμηση του έργου, ήτοι ένα τμήμα με παραχώρηση, ένα τμήμα με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και ένα τμήμα ως καθαρά δημόσιο έργο και δεν προχώρησε ουσιαστικά στην προετοιμασία των μελετών.
Η συζήτηση που γινόταν το 2019 -και πριν τις εκλογές, αλλά και αμέσως μετά-, ήταν με τη βεβαιότητα όσων είχε εξαγγείλει και κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της η Κυβέρνηση, ότι αφενός μεν αναθεωρείται ο τρόπος με τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρούσε το έργο, ότι θα αφορά από τη Κίσαμο μέχρι τη Σητεία και όλες τις συνδέσεις με τους κάθετους και θα έχει γενναία χρηματοδότηση από τα κέρδη που δικαιούται η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αυτή ήταν δήθεν η πρότασή της Κυβέρνησης της Ν.Δ που δήλωνε πανέτοιμη να προχωρήσει.
Ωστόσο, τις προηγούμενες μέρες στον σχεδιασμό του έργου που ανακοινώθηκε, εκτός από την μεγάλη καθυστέρηση και το χαλαρό πρόγραμμα, με τα πρώτα έργα να γίνονται το δεύτερο εξάμηνο του 2023, τελικά ο Υπουργός υποστήριξε τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, (ευτυχώς δηλαδή για την Ν.Δ που ήρθε η πανδημία δηλαδή).
«Οι αποφάσεις σας έχουν προκαλέσει πάρα πολλά ερωτήματα, αλλά και οργή, πρώτον, γιατί τελικά δεν ήταν έτοιμη η Κυβέρνηση και δεύτερον, γιατί αντιγράφει ακριβώς το σχέδιο της τριχοτόμησης της προηγούμενης κυβέρνησης. Ο ΒΟΑΚ τελικά, που θα δοθεί με παραχώρηση και θα μπει στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μέχρι τα Λινοπεράματα, ίσα που μπαίνει στον Νομό Ηρακλείου, στο μισό τμήμα περίπου, ενώ απουσιάζει ο νομός Λασιθίουυ.Το ερώτημα, λοιπόν, είναι εάν θα αναθεωρήσετε άμεσα αυτόν τον σχεδιασμό για να μπει ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα στο οποίο να υλοποιηθεί το έργο του ΒΟΑΚ συνολικά και εάν έχετε ακυρώσει έστω και μια από τις προηγούμενες αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, που το είχαν δρομολογήσει με έναν στρεβλό τρόπο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ.Κεγκέρογλου.
Στη συνέχεια, ο Βουλευτής αφού αναφέρθηκε ακόμη και στις Κυβερνητικές παραφωνίες για τον ΒΟΑΚ, εγκάλεσε την Κυβέρνηση για στασιμότητα, αφού δεν έχει αλλάξει τίποτε από ό,τι έχει κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ με εξαίρεση το κομμάτι Κίσαμος- Χανιά και τη σύνδεση στο αεροδρόμιο Χανίων. Επιπλέον, κατήγγειλε τον Κυβερνητικό σχεδιασμό σύμφωνα με τον οποίο οι πολίτες του Ηρακλείου, για το τμήμα Λινοπεράματα – Χερσόνησος που είναι έτοιμο έργο, δημόσιο έργο και ως φορολογούμενοι πολίτες μπορούν να διέρχονται, η Κυβέρνηση, χωρίς να κάνει ουδεμία παρέμβαση σε αυτό το τμήμα και χωρίς να καμία νέα όδευση, θα μας υποχρεώσει να πληρώνουμε διόδια σε έργο που σήμερα έχει γίνει με τα λεφτά του Δημοσίου(!!!)
Ο Υπουργός στην απάντηση του, επιβεβαίωσε ουσιαστικά ότι κινείται βάση του προηγούμενου σχεδιασμού με τριχοτόμηση του ΒΟΑΚ και προσπάθησε να επισημάνει τις διαφορές με την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ανακοινώνοντας ότι:
– θα δημοπρατηθεί μέχρι τη Χερσόνησο, όχι έως τα Λινοπεράματα , ως σύμβαση παραχώρησης, αποσιωπώντας ότι το τμήμα Γούβες-Χερσόνησος κατασκευάστηκε πρόσφατα με 50 εκ. κόστος και γίνεται δώρα στον παραχωρησιούχο.
-εντάσσεται στον σχεδιασμό η σύνδεση αεροδρομίου Χανίων –για την οποία την επόμενη βδομάδα ξεκινούν οι διαδικασίες για την ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο της μελέτης του συγκεκριμένου τμήματος.
-Το δεύτερο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, θα δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ.
Και για το τρίτο τμήμα Νεάπολη – Σητεία, δεν έχει αλλάξει ο προγραμματισμός, το οποίο θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο ενώ για τις κάθετες συνδέσεις προς Ιεράπετρα και συγκεκριμένα , για το Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα προβλέπεται κατά την εκπονηθείσα μελέτη τετράιχνη διατομή, δηλαδή δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα, χωρίς όμως να υφίσταται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
– Τέλος, όσον αφορά το τμήμα του άξονα Άγιος Νικόλαος-Σητεία, ανέφερε οτι το τμήμα Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή-Παράκαμψη Παχειάς Άμμου, το τμήμα Καβούσι- Αυχένας- Αγκαθιά και ο κάθετος άξονας Παχειά Άμμος-Ιεράπετρα θα ενταχθούν σε συγχρηματοδοτούμενα με το ΕΣΠΑ προγράμματα καταλήγοντας ότι κανένα τμήμα της Κρήτης δεν μένει εκτός σχεδιασμού.
Ο κ. Κεγκέρογλου επεσήμανε ότι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για τον ΒΟΑΚ συντείνει στη μεγάλη καθυστέρηση, στα χαλαρά προγράμματα, αλλά κυρίως στο να εγκλωβιστεί το έργο μέσα σε έναν σχεδιασμό παραχώρησης, ο οποίος δεν είναι αναγκαίος ενώ τόνισε ότι δεν είναι αναγκαία και ούτε συνάδει με το Σύνταγμα η θέση της Κυβέρνησης, αφού προβλέπει ότι στα νησιά πρέπει να έχουμε μια άλλη αντιμετώπιση και αντ΄αυτού η Κυβέρνηση, σχεδιάζει κλειστό οδικό σύστημα με διόδια στην Κρήτη, δηλώνοντας ότι εάν έμπαινε ένα αντίτιμο θα έπρεπε να αφορά αποκλειστικά τη συντήρηση και τη διαχείριση του έργου και όχι την κατασκευή του
Η προηγούμενη κυβέρνηση επέλεξε την τριχοτόμηση του έργου, ήτοι ένα τμήμα με παραχώρηση, ένα τμήμα με σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και ένα τμήμα ως καθαρά δημόσιο έργο και δεν προχώρησε ουσιαστικά στην προετοιμασία των μελετών.
Η συζήτηση που γινόταν το 2019 -και πριν τις εκλογές, αλλά και αμέσως μετά-, ήταν με τη βεβαιότητα όσων είχε εξαγγείλει και κατά τις προγραμματικές δηλώσεις της η Κυβέρνηση, ότι αφενός μεν αναθεωρείται ο τρόπος με τον οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ θα προχωρούσε το έργο, ότι θα αφορά από τη Κίσαμο μέχρι τη Σητεία και όλες τις συνδέσεις με τους κάθετους και θα έχει γενναία χρηματοδότηση από τα κέρδη που δικαιούται η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Αυτή ήταν δήθεν η πρότασή της Κυβέρνησης της Ν.Δ που δήλωνε πανέτοιμη να προχωρήσει.
Ωστόσο, τις προηγούμενες μέρες στον σχεδιασμό του έργου που ανακοινώθηκε, εκτός από την μεγάλη καθυστέρηση και το χαλαρό πρόγραμμα, με τα πρώτα έργα να γίνονται το δεύτερο εξάμηνο του 2023, τελικά ο Υπουργός υποστήριξε τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, (ευτυχώς δηλαδή για την Ν.Δ που ήρθε η πανδημία δηλαδή).
«Οι αποφάσεις σας έχουν προκαλέσει πάρα πολλά ερωτήματα, αλλά και οργή, πρώτον, γιατί τελικά δεν ήταν έτοιμη η Κυβέρνηση και δεύτερον, γιατί αντιγράφει ακριβώς το σχέδιο της τριχοτόμησης της προηγούμενης κυβέρνησης. Ο ΒΟΑΚ τελικά, που θα δοθεί με παραχώρηση και θα μπει στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μέχρι τα Λινοπεράματα, ίσα που μπαίνει στον Νομό Ηρακλείου, στο μισό τμήμα περίπου, ενώ απουσιάζει ο νομός Λασιθίουυ.Το ερώτημα, λοιπόν, είναι εάν θα αναθεωρήσετε άμεσα αυτόν τον σχεδιασμό για να μπει ένα σφιχτό χρονοδιάγραμμα στο οποίο να υλοποιηθεί το έργο του ΒΟΑΚ συνολικά και εάν έχετε ακυρώσει έστω και μια από τις προηγούμενες αποφάσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, που το είχαν δρομολογήσει με έναν στρεβλό τρόπο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ.Κεγκέρογλου.
Στη συνέχεια, ο Βουλευτής αφού αναφέρθηκε ακόμη και στις Κυβερνητικές παραφωνίες για τον ΒΟΑΚ, εγκάλεσε την Κυβέρνηση για στασιμότητα, αφού δεν έχει αλλάξει τίποτε από ό,τι έχει κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ με εξαίρεση το κομμάτι Κίσαμος- Χανιά και τη σύνδεση στο αεροδρόμιο Χανίων. Επιπλέον, κατήγγειλε τον Κυβερνητικό σχεδιασμό σύμφωνα με τον οποίο οι πολίτες του Ηρακλείου, για το τμήμα Λινοπεράματα – Χερσόνησος που είναι έτοιμο έργο, δημόσιο έργο και ως φορολογούμενοι πολίτες μπορούν να διέρχονται, η Κυβέρνηση, χωρίς να κάνει ουδεμία παρέμβαση σε αυτό το τμήμα και χωρίς να καμία νέα όδευση, θα μας υποχρεώσει να πληρώνουμε διόδια σε έργο που σήμερα έχει γίνει με τα λεφτά του Δημοσίου(!!!)
Ο Υπουργός στην απάντηση του, επιβεβαίωσε ουσιαστικά ότι κινείται βάση του προηγούμενου σχεδιασμού με τριχοτόμηση του ΒΟΑΚ και προσπάθησε να επισημάνει τις διαφορές με την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, ανακοινώνοντας ότι:
– θα δημοπρατηθεί μέχρι τη Χερσόνησο, όχι έως τα Λινοπεράματα , ως σύμβαση παραχώρησης, αποσιωπώντας ότι το τμήμα Γούβες-Χερσόνησος κατασκευάστηκε πρόσφατα με 50 εκ. κόστος και γίνεται δώρα στον παραχωρησιούχο.
-εντάσσεται στον σχεδιασμό η σύνδεση αεροδρομίου Χανίων –για την οποία την επόμενη βδομάδα ξεκινούν οι διαδικασίες για την ανάθεση σε τεχνικό σύμβουλο της μελέτης του συγκεκριμένου τμήματος.
-Το δεύτερο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, θα δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ.
Και για το τρίτο τμήμα Νεάπολη – Σητεία, δεν έχει αλλάξει ο προγραμματισμός, το οποίο θα δημοπρατηθεί ως δημόσιο έργο ενώ για τις κάθετες συνδέσεις προς Ιεράπετρα και συγκεκριμένα , για το Παχειά Άμμος – Ιεράπετρα προβλέπεται κατά την εκπονηθείσα μελέτη τετράιχνη διατομή, δηλαδή δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με διαχωρισμένο οδόστρωμα, χωρίς όμως να υφίσταται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης.
– Τέλος, όσον αφορά το τμήμα του άξονα Άγιος Νικόλαος-Σητεία, ανέφερε οτι το τμήμα Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή-Παράκαμψη Παχειάς Άμμου, το τμήμα Καβούσι- Αυχένας- Αγκαθιά και ο κάθετος άξονας Παχειά Άμμος-Ιεράπετρα θα ενταχθούν σε συγχρηματοδοτούμενα με το ΕΣΠΑ προγράμματα καταλήγοντας ότι κανένα τμήμα της Κρήτης δεν μένει εκτός σχεδιασμού.
Ο κ. Κεγκέρογλου επεσήμανε ότι ο σχεδιασμός της Κυβέρνησης για τον ΒΟΑΚ συντείνει στη μεγάλη καθυστέρηση, στα χαλαρά προγράμματα, αλλά κυρίως στο να εγκλωβιστεί το έργο μέσα σε έναν σχεδιασμό παραχώρησης, ο οποίος δεν είναι αναγκαίος ενώ τόνισε ότι δεν είναι αναγκαία και ούτε συνάδει με το Σύνταγμα η θέση της Κυβέρνησης, αφού προβλέπει ότι στα νησιά πρέπει να έχουμε μια άλλη αντιμετώπιση και αντ΄αυτού η Κυβέρνηση, σχεδιάζει κλειστό οδικό σύστημα με διόδια στην Κρήτη, δηλώνοντας ότι εάν έμπαινε ένα αντίτιμο θα έπρεπε να αφορά αποκλειστικά τη συντήρηση και τη διαχείριση του έργου και όχι την κατασκευή του