Skip links

Μη ισόρροπη ανάπτυξη της Κρήτης γενικότερα και του νομού Ρεθύμνου ειδικότερα

Προς :τον Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, κ. Γιώργο Σουφλιά

Στην τοποθέτησή του κατά την κοινή συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Προστασίας Περιβάλλοντος στις 14/5/08 με θέμα το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο, ο κ. Υπουργός έδωσε απαντήσεις στις επικρίσεις όλων των πλευρών της αντιπολίτευσης, στο ότι δηλαδή το σχέδιο έχει απορριφθεί από όλους τους αρμόδιους κοινωνικούς, επιστημονικούς και περιβαλλοντικούς φορείς, δηλώνοντας μάλιστα ότι έχουν γίνει αρκετές βελτιώσεις και ότι το Υπουργείο είναι ανοιχτό σε προτάσεις που θα υποβληθούν.

Ο κ. Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ χαρακτήρισε το εθνικό χωροταξικό σχέδιο ως ένα καλό κείμενο το οποίο επιδέχεται βελτιώσεις, αναφέροντας χαρακτηριστικά: «… αποδεχθήκαμε ήδη αρκετές παρατηρήσεις που έγιναν, είμαστε ανοιχτοί στο πλαίσιο ενός εποικοδομητικού διαλόγου να ενσωματώσουμε και άλλες προτάσεις που θα γίνουν…».

Εκτιμώντας αυτές τις τοποθετήσεις του Υπουργού, και επειδή οι φορείς και οι ερωτώντες δεν διαπιστώσαμε ώς τώρα κάτι τέτοιο, επιθυμούμε να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις αλλά και προτάσεις που αφορούν την Κρήτη και τον νομό Ρεθύμνου ειδικότερα, ο οποίος νομός δυστυχώς ούτε καν αναφέρεται στο εν λόγω σχέδιο, ευελπιστούντες ότι έστω και την τελευταία στιγμή θα ληφθούν υπόψη στη διαμόρφωση του τελικού σχεδίου.

Το γενικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης δεν εξασφαλίζει, όπως επανειλημμένα υποστηρίζει το σχέδιο, την ισόρροπο ανάπτυξη, σε ό,τι αφορά την Κρήτη γενικότερα και τον νομό Ρεθύμνου ειδικότερα.

Ολοι οι φορείς αλλά και οι κοινοβουλευτικοί εκπρόσωποι της Κρήτης, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2007, απέρριψαν το προς συζήτηση σχέδιο και υπέβαλαν μια σειρά από προτάσεις, τις οποίες όμως – όπως προκύπτει – καθόλου δεν έλαβε υπόψη η ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ. Το σύνολο των παραπάνω φορέων απέρριψαν επίσης το δίπολο (Ηράκλειο – Χανιά) ακριβώς επειδή δεν εξυπηρετεί την ισόρροπο ανάπτυξη.

  1. Όπως είναι γνωστό, το Ρέθυμνο δεν έχει καμία πύλη εισόδου, ως εκ τούτου είναι επιτακτική η ανάγκη να συμπεριληφθεί στον Β.Ο.Α.Κ. το οδικό δίκτυο Σούδας – Αεροδρόμιο, προκειμένου να διευκολύνονται μεταξύ των άλλων και οι κάτοικοι του νομού Ρεθύμνου που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο των Χανίων Ι. Δασκαλογιάννη.
  2. Σε ό,τι αφορά τον Ν.Ο.Α.Κ., η μελέτη που έγινε για τον κάθε νομό της Κρήτης το 2005, προβλέπει έναν άξονα που θα εξυπηρετεί τους τέσσερις νομούς της Κρήτης. Αντ’ αυτού, στους χάρτες του χωροταξικού, ο Νότιος Αξονας αρχίζει από τον νομό Λασιθίου και τελειώνει στο Τυμπάκι.
  3. Κοινή πρόταση όλων των φορέων και της κοινωνίας της Κρήτης είναι να μη γίνει ένα λιμάνι διαμετακομιστικό, (‘εξειδικευμένος λιμένας εμπορευματικών μεταφορών’ όπως αναφέρεται στο κείμενο), που θα βλάπτει το περιβάλλον και τον τουρισμό, για το σύνολο των νοτίων παραλίων της Κρήτης, αλλά να κατασκευασθεί ένα λιμάνι επιβατικό και ήπιο εμπορικό, που θα εξυπηρετεί τη Νότια Κρήτη τουριστικά και εμπορικά από και προς τις χώρες της Μεσογείου.
  4. Δεν γίνεται καμία αναφορά για την ανάπτυξη υποδομών ατμοπλοΐας στο λιμάνι του Ρεθύμνου. Σημειώνουμε ότι ελλείψει αεροδρομίου, το λιμάνι Ρεθύμνου είναι η μοναδική πύλη σύνδεσης του νομού με την υπόλοιπη χώρα.
    1. Σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας, όπως αναφέρεται στο σχέδιο χωροταξικού, δεν γίνεται καμία αναφορά για την αξιοποίηση π.χ. του Φράγματος των Ποταμών, από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν πραγματοποιηθεί στην Κρήτη και που σύντομα ολοκληρώνεται. Δίνει τη δυνατότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας 40 mega watt, δηλαδή τα 2/3 της συνολικής ενέργειας που απαιτείται για ολόκληρο τον νομό Ρεθύμνου και αποτελεί έργο μεγάλης περιβαλλοντικής σημασίας για την περιοχή.
    2. Από τις διαβεβαιώσεις των Υπηρεσιών του ΥΠΕΧΩΔΕ, σε σχετική ερώτηση του πρώτου εκ των ερωτώντων, ολοκληρώνεται η μελέτη για τον Πλατύ Ποταμό. Πρόκειται για ένα έργο πολύ σημαντικό για τον Νότο, που θα μπορούσε επίσης να συμβάλλει στην εξοικονόμηση ηλεκτρικής ενέργειας, αντίστοιχης εκείνης του Φράγματος των Ποταμών.
  5. Στο σχέδιο νόμου, δεν γίνεται επίσης καμία αναφορά – ενώ έχουμε υποβάλει ανάλογες εισηγήσεις – γύρω από τον αρχαιολογικό πλούτο που διαθέτει η Κρήτη και ο νομός Ρεθύμνου ειδικότερα. Σύμφωνα με τον αείμνηστο Γενικό Διευθυντή Αρχαιοτήτων Εμμανουήλ Χατζιδάκη, τα 2/3 του συνόλου των βυζαντινών μνημείων της χώρας βρίσκονται στην Κρήτη!
    Για όλες αυτές τις παραλείψεις στο σχέδιο χωροταξικού,

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

  1. Προτίθεται να συμπεριλάβει το οδικό δίκτυο Σούδας – Αεροδρόμιο στον Β.Ο.Α.Κ. προκειμένου να διευκολύνονται οι κάτοικοι του Νομού Ρεθύμνης, ελλείψει και άλλης πύλης εισόδου στον νομό;
  2. Γιατί στους χάρτες του χωροταξικού, ο Ν.Ο.Α.Κ. αρχίζει από τον νομό Λασιθίου και τελειώνει στο Τυμπάκι, ενώ προβλεπόταν να εξυπηρετεί και τους τέσσερις νομούς της Κρήτης;
  3. Θα εγκαταλείψει το σχέδιο για διαμετακομιστικό λιμάνι στα νότια παράλια, που θα βλάψει το περιβάλλον και τον τουρισμό, δεχόμενος και προωθώντας την κατασκευή επιβατικού και ήπιου εμπορικού λιμανιού;
  4. Θα υπάρξουν υποδομές ατμοπλοΐας στο λιμάνι του Ρεθύμνου, που αποτελεί τη μοναδική πύλη σύνδεσης του νομού με την υπόλοιπη χώρα;
  5. Σκοπεύει να αξιοποιήσει a) το Φράγμα των Ποταμών που σύντομα παραδίδεται και β) το έργο στον Πλατύ Ποταμό του οποίου η μελέτη βρίσκεται στο στάδιο της ολοκλήρωσης, για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας;
  6. Θα λάβει στο τελικό σχέδιο μέτρα για την αξιοποίηση του σημαντικότατου αρχαιολογικού πλούτου που διαθέτει η Κρήτη και ο νομός Ρεθύμνου ειδικότερα;
Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα