ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Ε. Στυλιανίδη
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας, του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ το επίπεδο εκπαίδευσης των Ελλήνων που ανήκουν στη λεγόμενη παραγωγική ηλικία των 30-40 αποδεικνύεται χαμηλό, την ίδια στιγμή που η έρευνα δείχνει ότι η μόρφωση αποτελεί κατά κύριο λόγο προνόμιο των εύπορων και πλουσίων.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι ο ένας στους τρεις Έλληνες που ανήκουν στην παραπάνω ηλικία έχει φοιτήσει το πολύ μέχρι το Γυμνάσιο ενώ μόλις ένας στους πενήντα έχει αποκτήσει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό τίτλο. Συγκεκριμένα, 28,2% αυτής της κατηγορίας με τα βίας έχει ολοκληρώσει την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Από αυτούς, το 13,63% έχει φοιτήσει μέχρι και τη Γ’ Γυμνασίου, το 13,20% έχει τελειώσει το δημοτικό, ενώ το 1,95% δεν γνωρίζει γραφή και ανάγνωση ή έχει εγκαταλείψει το δημοτικό.
Απολυτήριο Γενικού Λυκείου διαθέτει το 33,44%, Απολυτήριο Τεχνικού Λυκείου ή Σχολής το 6,81% και στα ΙΕΚ, έχει φοιτήσει το 7,24%.
Πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης διαθέτει το 23,73%. (ΑΕΙ 14,92%, ΤΕΙ 7,07%) ενώ μόλις το 1,74% είναι κάτοχοι μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου.
Η πλειονότητα των πτυχιούχων αυτών προέρχεται από ευκατάστατες οικογένειες ενώ εξαιρετικά χαμηλός είναι ο αριθμός αυτών που προέρχονται από τα λαϊκά στρώματα.
Την ίδια ώρα τα στοιχεία της έρευνας αποκαλύπτουν ότι η ελληνική οικογένεια δαπανεί υπέρογκα ποσά σε φροντιστήρια ή σε σπουδές των παιδιών τους, αποδεικνύοντας ουσιαστικά την έλλειψη δημόσιας παιδείας.
Εύκολα μπορεί λοιπόν να δει κανείς ότι η μόρφωση αποτελεί κυρίως προνόμιο των εύπορων στρωμάτων, ενώ η οικονομική ευημερία έχει ανάλογη σχέση με αυτή. Η στοιχειώδης μόρφωση που χαρακτηρίζει το 1/3 των Ελλήνων ηλικίας μεταξύ 30-40, δεν τους επιτρέπει να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν περισσότερο από την ανεργία και τη φτώχεια, αφού καταλαμβάνουν κυρίως θέσεις εργατικού ή βοηθητικού προσωπικού με χαμηλό ή ασταθές εισόδημα.
Επειδή, η παιδεία έχει ανάγκη από συγκεκριμένες πολιτικές που θα οδηγήσουν στην ανατροπή αυτής της σχέσης που επικρατεί μεταξύ οικονομικού δείκτη και μορφωτικού επιπέδου με την αναζήτηση άλλων μορφών χρηματοδότησης, με τη χορήγηση προνομίων (δωρεάν Η/Υ, βιβλία κ.λ.π) σε φτωχούς φοιτητές, σπουδαστές και μαθητές, καταπολεμώντας έτσι την ανεργία και τη φτώχεια που πλήττει τις κατηγορίες αυτές
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
• Υπάρχει πολιτική βούληση που αποτυπώνεται σε συγκεκριμένα μέτρα που οδηγούν στην ανατροπή της σχέσης που επικρατεί μεταξύ του οικονομικού δείκτη της οικογένειας και του μορφωτικού επιπέδου των μαθητών–φοιτητών, όπως αποτυπώνεται στην πρόσφατη μελέτη του ΚΑΝΕΕΠ της ΓΣΕΕ;
• Εάν υπάρχουν συγκεκριμένα μέτρα υλοποίησης, ποια είναι και πως χρηματοδοτούνται;