Ομιλία Βασίλη Κεγκέρογλου Γραμματέα της ΚΟ Δημοκρατική Συμπαράταξη ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ και Βουλευτής Ν. Ηρακλείου στην Ολομέλεια της Βουλής.
Οι εκπρόθεσμες και άσχετες τροπολογίες δείχνουν μια αγωνία της Κυβέρνησης να περάσει νομοθετικές διατάξεις, για να προχωρήσει σε ενέργειες ελέγχου της ενημέρωσης, γιατί έτσι νομίζει ότι θα αντισταθμίσει την κατάρρευση σε πολιτικό και κοινωνικό πεδίο
Η Κυβέρνηση επιδεικνύει, κύριε Πρόεδρε, στην προσπάθειά της να ελέγξει τα πράγματα, πολλαπλή αλλεργία σε κάθε μορφή ελέγχου. Αναφέρθηκε προηγουμένως ο κ. Παπαθεοδώρου.
Αλλεργία για τη διαφάνεια. Γι’ αυτό έχει προσπαθήσει πολλές φορές να «διακορεύσει» τη διαύγεια.
Αλλεργία στον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Γι’ αυτό κρύβονται οι Υπουργοί οι οποίοι άλλα έλεγαν πριν και άλλα λένε τώρα και δεν έχουν τι να μας πουν. Μόνο εχθές, από τις δεκαεννιά ερωτήσεις ακυρώθηκαν οι δέκα επτά. Στο σύνολό, το 68% δεν συζητείται -δυστυχώς- λόγω κωλύματος –λέει-, αλλά την ίδια ώρα τους βλέπουμε στο Κολονάκι και στα εστιατόρια. Και το λέω ειλικρινά. Μην μπω σε ονόματα σήμερα, διότι εχθές έπεσα πάνω σε δύο.
Αλλεργία στην αξιοκρατία και στην αντικειμενική αξιολόγηση. Είδαμε την «μαϊμού» αξιολόγηση των προηγούμενων ημερών για τις διοικήσεις των νοσοκομείων. Λέγαμε ότι θα είναι περιορισμένο, μόνο ο Πολάκης είναι με τον Ξανθό. Αμ δε!
Σήμερα βγήκαν τα αποτελέσματα για τους διευθυντές εκπαίδευσης. Σε συνέχεια των δεκατριών περιφερειακών διευθυντών που «έτυχε» με την «αξιοκρατική» διαδικασία του ΣΥΡΙΖΑ, να είναι δώδεκα Συριζαίοι και ένας ΑΝΕΛ. Έτυχε αυτό! Όλοι οι άλλοι είναι πιο κάτω!
Είχαμε τις διαδικασίες για τους προϊσταμένους δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας. Μπήκανε τρεις δικλίδες. Μην τυχόν και μας «ξεφύγει» κανένας! Μία δικλείδα ήταν δια της ψηφοφορίας, δεύτερη δικλείδα δια των μορίων με κάποια κριτήρια και τρίτη η συνέντευξη. Ε, λοιπόν, τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν σήμερα είναι: Οι δεύτεροι, τρίτοι, τέταρτοι της ψηφοφορίας σε ορισμένες περιπτώσεις βρέθηκαν πρώτοι. Δεν μας βγήκε η ψηφοφορία αλλά ούτε η μοριοδότηση δεν βοηθούσε τους συγκεκριμένους ανθρώπους λόγω προφανώς το ότι οι άλλοι είχαν περισσότερα προσόντα. Ήρθε η συνέντευξη; Αυτή ήταν η δικλίδα που διορθώνει τα πράγματα και ήλθαν πρώτοι οι αρεστοί και ημέτεροι.
Ο κ. Φίλης είχε διορίσει μία «Φιλ-ική» πενταμελή επιτροπή –τρεις διόριζε ο Φίλης, γι’ αυτό είναι και «Φιλ-ική» η επιτροπή, του Φίλη δηλαδή- εχθρική όμως προς την έννοια της αξιοκρατίας, της διαφάνειας και προς τους ανθρώπους οι οποίοι ενδιαφέρθηκαν για να κριθούν ως προϊστάμενοι δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας. Αίσχος! Αίσχος! Αίσχος!
Τα στοιχεία είναι στη διάθεση της Βουλής. Θα τα καταθέσουμε. Άλλωστε και σήμερα αλλά και τις επόμενες μέρες με κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις, αν έρθουν οι Υπουργοί να τις συζητήσουμε.
Έρχομαι τώρα σε δύο τροπολογίες. Αφορούν δυο ανεξάρτητες αρχές, την Επιτροπή Ανταγωνισμού και το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης. Η στάση σας είναι αλλεργική και για τις ανεξάρτητες αρχές.
Γιατί δεν διευρύνετε αυτά που λέτε για τα ασυμβίβαστα στους διορισμούς συγγενών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, συζύγων, συμβίων και ελευθέρας διαβίωσης, όπως είπε ο φίλος μου ο Σπύρος Λυκούδης. Διευρύνετε το και στους άλλους θεσμούς. Γιατί μόνο εδώ; Δηλαδή, η σύζυγος Υπουργού που είναι διοικήτρια στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης δεν έχει κώλυμα; Βέβαια, σε αυτήν την περίπτωση άκουσα ότι θα αλλάξουν τον Υπουργό. Δηλαδή, θα μπει ο Κουβέλης –λέει- Υπουργός Δικαιοσύνης και θα φύγει ο σημερινός που είναι σύζυγός του.
Αλλά έχουμε και άλλες περιπτώσεις. Σύζυγος Υπουργού, είναι Υπουργός. Σύζυγος Αναπληρωτή Υπουργού, είναι Γενική Γραμματέας. Σύζυγος Περιφερειάρχη, είναι Διοικητής ΕΥΔΑΠ και δεκάδες άλλες περιπτώσεις. Δεν ισχύουν, δηλαδή, αλλού τα ασυμβίβαστα; Μόνο στη συγκεκριμένη επιτροπή και μόνο σε μία συγκεκριμένη; Παντού ασυμβίβαστο! Κυρίως έχετε γεμίσει τις διοικήσεις των Οργανισμών και τα Υπουργεία με συγγενείς Υπουργών και κομματικούς συγγενείς.
Δυστυχώς η Κυβέρνηση επεδίωξε και για το ΕΣΡ την απαξίωση, όπως και για όλες τις αρχές. Με τη νομοθετική παρέμβαση νέκρωσε τις αρχές, χωρίς να διασφαλίσει ότι θα συγκροτηθούν. Τυχαίο;
Η Νέα Δημοκρατία ήταν ο δέκτης της καταγγελίας από τον πρόεδρο της Βουλής για το ότι κωλυσιέργησε η διαδικασία, λόγω της εκλογής του Προέδρου της. Όμως, δεν πιστεύω ότι ήταν μόνο αυτό. Ήταν και ο έλεγχος, ποια θα ήταν τα άτομα που θα έμπαιναν, ποια θα ήταν η πλειοψηφία των 4/5 που θα συγκροτούσαν το ΕΣΡ.
Εδώ που έχουμε φτάσει με τις προτάσεις και την αποκάλυψη που έχει γίνει, πρέπει η Κυβέρνηση να παραδεχθεί τις πραγματικές προθέσεις. Πρώτη φορά βλέπω διάταξη που να λέει «φέρνω μία διάταξη η οποία προβλέπει ότι θα έρθει μία άλλη διάταξη». Σε νόμο!
Μπορείτε να μου βρείτε ένα νόμο, μια νομοθετική πράξη που λέει ότι θα έρθει άλλος νόμος; Ξέρω εξουσιοδότηση για προεδρικό διάταγμα, ξέρω εξουσιοδότηση για κοινή υπουργική απόφαση και για υπουργική απόφαση. Εξουσιοδότηση νόμου για άλλο νόμο πρώτη φορά βλέπω. Γιατί το κάνει η Κυβέρνηση; Διότι ψηφίζει αυτήν τη διάταξη σήμερα και τις επόμενες μέρες θα διαπραγματευθεί μ’ αυτούς που θέλει να δώσει και μ’ αυτούς που θέλει να σώσει. Εδώ είναι η μεγάλη διαπλοκή. Σ’ αυτούς που θέλει να σώσει. Θα δούμε εκκαθαρίσεις μεγάλων εταιρειών οι οποίες έχουν κανάλια που δε θα πάρουν άδειες, για να σωθούν και να μην πληρώσουν και να απολύσουν τους εργαζόμενους.
Αυτή είναι η μεγάλη διαπλοκή. Είναι πιο μεγάλη απ’ αυτή που έχει να κάνει μ’ αυτούς στους οποίους θα δώσουν. Γιατί αυτοί θα πάνε ούτως ή άλλως μέσω άλλου νομικού προσώπου και στη Μάλτα και στην Κύπρο και οπουδήποτε.
Για να τελειώνει ένα παραμύθι που ακούγεται, κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω ότι το ειδικό τέλος διαφήμισης, που λένε ότι δεν το πληρώνουν τα κανάλια, είναι των διαφημιζομένων. Το πληρώνουν οι διαφημιζόμενοι, οι εταιρείες που τα μετακυλίουν στους καταναλωτές. Οι διαφημιζόμενοι το πληρώνουν αυτό το ειδικό τέλος και πρέπει να πηγαίνει στα δημόσια ταμεία. Να πάρει πίσω την τροπολογία η Κυβέρνηση και να δείξει συναίνεση σε μια σύνθεση του ΕΣΡ. Βεβαίως, πριν από εκεί να ισχύσουν οι προϋποθέσεις. Να μας ανακοινώσουν τις πολιτικές προθέσεις που έχουν να κάνουν με το πλήθος των αδειών, που δεν μπορεί να προσδιορίζεται πολιτικά, αλλά θα πρέπει να προσδιορίζεται με βάση το ποιοι απ’ αυτούς που αιτούνται, καλύπτουν κάποιες μίνιμουμ προϋποθέσεις. Το αν είναι βιώσιμος κάποιος επιχειρηματίας στο πλαίσιο της ανταγωνιστικότητας, έχει πολλές παραμέτρους.
Δεν θα το κρίνει ο κύριος πρόεδρος της Βουλής. Ούτε εγώ μπορώ να το κρίνω σήμερα. Ούτε κανείς Βουλευτής. Γιατί αλλιώς πρέπει να κρίνουμε τη βιωσιμότητα κάθε οικονομικής δραστηριότητας και να απαγορεύουμε να ιδρύονται εταιρείες σε διαφόρους τομείς. Εμάς μας ενδιαφέρει το δημόσιο συμφέρον και αυτό πρέπει να διασφαλίσουμε.