Κυβέρνηση των επιτελικών αποτυχιών και της κατ’ εξαίρεση λειτουργίας. Αξιωματική Αντιπολίτευση δίγλωσση και τυχοδιωκτική.
Σημεία ομιλίας Β. Κεγκέρογλου στην Βουλή για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης.
● Θα ήταν καλύτερα τα πράγματα, τουλάχιστον ως προς την προσπάθεια αντιμετώπισης της κρίσιμης κατάστασης, αν Κυβέρνηση αλλά και Αξιωματική Αντιπολίτευση στέκονταν στο ύψος των περιστάσεων.
● Η Κυβέρνηση, είναι Κυβέρνηση των επιτελικών αποτυχιών και της κατ’ εξαίρεση λειτουργίας είτε αυτό αφορά έργα είτε αφορά προμήθειες κατ’ εξαίρεση, ακόμη και στους εμβολιασμούς. Κατ’ εξαίρεση και στη νομοθέτηση. Είναι η πρώτη φορά από το 1974 που έρχεται τροπολογία και γίνεται αποδεκτή από τον Υπουργό –μιλάω για την με αριθμό 772- χωρίς να υπάρχει διάταξη. Γίνεται αποδεκτή την τροπολογία μόνο με την εισηγητική έκθεση και την καταθέτω στα Πρακτικά ως μνημείο «καλής νομοθέτησης»
● Αν η Αξιωματική Αντιπολίτευση ήταν μια αξιόπιστη και όχι τυχοδιωκτική Αξιωματική Αντιπολίτευση θα μπορούσε να ωθήσει την Κυβέρνηση σε ορθότερο δρόμο. Ο ΣΥΡΙΖΑ και ο κ. Τσίπραςστη Βουλή καταγγέλλει την αναστολή των κατεδαφίσεων και ο ΣΥΡΙΖΑ στη Χαλκιδική πρωτοστατεί στο να μην κατεδαφιστούν. Η διγλωσσία του ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι τυχαία αλλά αποτελεί ένα συνειδητό τυχοδιωκτισμό για να λέμε ό,τι θέλει να ακούει η τοπική κοινωνία αλλά και όλα αυτά τα οποία θα μας κάνουν να είμαστε με το περιβάλλον και τις άλλες βασικές αρχές, που πραγματικά δεν πρέπει να παραβιάζονται.
● Ξεκινώ «τιμητικά» από τον κ.Σπίρτζη. Ο κ. Σπίρτζης, εκτός από γνωστός τοις πάσι, ως σύγχρονος γενίτσαρος της παράταξης που τον ανέδειξε, είναι και αρχηγός των νεκροθαφτών της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Ο κ. Γαβρόγλου, ως γνωστόν, κατήργησε την τριτοβάθμια τεχνολογική εκπαίδευση και άφησε στον αέρα εκατοντάδες χιλιάδες αποφοίτους των ΤΕΙ, χωρίς καν τη δυνατότητα αντιστοίχισης των πτυχίων τους. Το έργο συνέχισε η κυρία Κεραμέως, που αποκατέστησε τη Δευτεροβάθμια Τεχνολογική Εκπαίδευση με χαμηλού επιπέδου κατάρτιση. Και βέβαια, η κυρία Κεραμέως κοροϊδεύει και τους διπλωματούχους μηχανικούς και τους πτυχιούχους μηχανικούς, διότι από την πίσω πόρτα, έφερε νύχτα διάταξη για την αναγνώριση των πάσης φύσεως κολεγίων.
● Η τροποποίηση του άρθρου 195 είναι στη σωστή κατεύθυνση, αλλά πρέπει να τροποποιηθεί και το 200 και το 204 που συνδέεται με το θέμα των πειθαρχικών. Διόρθωση χρειάζεται και το θέμα με το ΓΕΜΗ. Δεν είναι δυνατόν το ΓΕΜΗ, το ενιαίο μητρώο της επιχειρηματικότητας, να γίνεται κομμάτια και κάθε κομμάτι να το δίνουμε σε μια συντεχνία. Δηλαδή, οι γεωπόνοι στο ΓΕΟΤΕ, οι μηχανικοί στο ΤΕΕ, οι οικονομολόγοι στο Οικονομικό Επιμελητήριο. Στο τέλος στα επιχειρηματικά επιμελητήρια και στο ΓΕΜΗ θα μείνουν μόνο οι μη πτυχιούχοι επιχειρηματίες ΥΕ, ΔΕ κ.λπ. Τι είναι αυτά τα πράγματα; Ή υπάρχει ενιαίο ΓΕΜΗ ή δεν υπάρχει. Αυτή είναι η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζετε τα πράγματα;
● Είμαστε σε μια περίοδο πανδημίας, μια πανδημία που μας είπε ότι πρέπει να είμαστε σοβαροί. Αυτό μας είπε η πανδημία. Και εκτός από τους κινδύνους που μας έφερε και πρέπει να αντιμετωπίσουμε, μας λέει να ξαναφέρουμε στο επίκεντρο της πολιτικής τον άνθρωπο και το περιβάλλον του. Απαιτούνται συστήματα που έχουν να κάνουν με παγκόσμιες συνεργασίες, συστήματα δημοκρατικά διακυβέρνησης με κανόνες, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, με αξιοποίηση της σύγχρονης τεχνολογίας. Όχι, αυτά που φέρνει και νομοθετεί η Κυβέρνηση. Πρέπει να επανεξετάσουμε τον τρόπο παραγωγής, ανάπτυξης και ζωής. Αυτά είναι τα μηνύματα της πανδημίας.
Εμείς έχουμε προτείνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο. Μέσα από τη δική μας οπτική, με τις μικρές μας δυνάμεις, λέμε ότι μπορεί να επιτευχθεί ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή με αξιοποίηση όλων των πλουτοπαραγωγικών πηγών που έχει η χώρα στη διάθεσή της, από το Ταμείο Ανάκαμψης, το ΕΣΠΑ, την ΚΑΠ και όλους τους άλλους πόρους και τις πλουτοπαραγωγικές πηγές.
● Δυστυχώς δεν έγινε μια αξιολόγηση της μέχρι τώρα λειτουργίας της, μια στάθμιση τι πρέπει πραγματικά να τροποποιηθεί και να βελτιωθεί. Θα πω ότι δεν είναι τριακόσιες ή πεντακόσιες οι διορθώσεις. Μαζί με τις σημερινές, οι τροποποιήσεις είναι συνολικά γύρω στις οχτακόσιες. Αυτό σημαίνει νέο θεσμικό πλαίσιο. Άρα, με ουσιαστική διαβούλευση, έπρεπε να γίνει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο, εξετάζοντας από την αρχή την σχετική Ευρωπαϊκή Οδηγία.
● Δεν έχει κοινωνική διάσταση αυτό το νομοσχέδιο. Δεν έχει πρόβλεψη για συμβάσεις κοινωνικής αναφοράς, για την εταιρική κοινωνική ευθύνη. Έχει θέματα αποτελεσματικότητας. Εκατό περίπου κανονιστικές πράξεις που πρέπει να εκδοθούν. Ενώ γίνονται εκπτώσεις στη διαφάνεια και στους κανόνες. Δεν υπάρχει και η ανάλογη αποτελεσματικότητα. Δεν είναι ότι έχετε αποτελεσματικότητα και άρα δικαιολογείται και μια έκπτωση στη διαφάνεια. Ούτε το ένα ούτε το άλλο!
Αλλά βέβαια εσείς έχετε το σύστημα των κατ’ εξαίρεση αναθέσεων. Δεν θα εφαρμόσετε τον ν.4412. Θα εφαρμόσετε τον νόμο των κατ’ εξαίρεση, τη διαδικασία «μπουκαπόρτα» που έχετε βρει και που γίνονται οι περισσότερες διαδικασίες με βάση το κατ’ εξαίρεση.
Είναι δυνατόν να συνεχιστεί αυτό και μετά από το χτύπημα που έχουμε δεχθεί από την πανδημία;
● Οι θεσμικές εγγυήσεις, οι κανόνες και όλα όσα θα μας έδιναν τη δυνατότητα πραγματικά να απλουστεύσουμε διαδικασίες και να κάνουμε έναν αντιγραφειοκρατικό νόμο, δεν συμπεριλαμβάνονται.
Ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να εισαχθεί αλλά με κανόνες που διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον. Όχι «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει». Η Κυβέρνηση πρέπει να δει τη διαφοροποίηση σε σχέση με το ποιος επιλέγει. Σε σχέση με το ποιος πληρώνει είναι άλλο θέμα. Το έργο πληρώνει στην ουσία. Δεν πληρώνει ο ανάδοχος. Και βεβαίως πρέπει να διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
● Για τις διατάξεις του Υπουργείου Άμυνας, υπάρχει συμφωνία στο γενικό πλαίσιο. Υπάρχουν παρατηρήσεις τις οποίες εκφράσαμε σε επιμέρους άρθρα. Ψηφίζουμε αυτές τις τροποποιήσεις, αλλαγές -δεν είναι μεταρρυθμίσεις- που γίνονται σε ένα θεσμικό πλαίσιο που δημιουργήσαμε το 2011. Έγινε μια σοβαρή αξιολόγηση και οι τροποποιήσεις του νομοθετικού πλαισίου του 2011 μπορούν να βοηθήσουν, αν και η συγκυρία μπορεί να επέτρεπε και να επέβαλε και σημαντικότερες αλλαγές οι οποίες δεν έγιναν.
Για την τροπολογία που καταθέσαμε, ο Υπουργός θεωρεί ότι μπορεί να υποκατασταθεί με υπουργικές αποφάσεις. Εμείς θέλουμε θεσμικές εγγυήσεις και νόμους και επιμένουμε σε αυτήν.
● Η δεύτερη τροπολογία που καταθέσαμε έχει σχέση με το ακατάσχετο, το αφορολόγητο και το ασυμψήφιστο των ενισχύσεων που θα καταβληθούν από τα περιφερειακά προγράμματα.
Χθες, ο κ. Άδωνις Γεωργιάδης μας είπε ότι είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Οικονομικών και γι’ αυτό δεν μπορεί να την κάνει δεκτή. Σήμερα το πρωί, με πολλή έκπληξη, ακούσαμε στο τηλεοπτικό σταθμό MEGA, τον κ. Χρήστο Σταϊκούρα, Υπουργό Οικονομικών, να λέει ότι αυτό είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Ανάπτυξης. Ξεκαθαρίστε τελικά ποιανού είναι η αρμοδιότητα. Αλλά αυτό που μας ενδιαφέρει εμάς σε κάθε περίπτωση είναι να είναι ακατάσχετες και να μην τις αρπάξουν τα κοράκια.