της συμπληρωματικής σύμβασης για το νέο διεθνές Α/Δ στο Καστέλι.
«Σήμερα, η ελληνική Περιφέρεια και ιδιαίτερα οι αγροτικές περιοχές βιώνουν τα δύσκολα, από τις αλλεπάλληλες κρίσεις και απ΄ το συνεχιζόμενο μαράζωμα της υπαίθρου.
Στο πλαίσιο αυτό, κάθε πρωτοβουλία που αναβαθμίζει την Ελληνική Περιφέρεια και κάθε μεγάλο έργο που προωθεί την ανάπτυξη, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμάς.
Πολύ περισσότερο όταν αφορά, το Νέο Διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου, στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας που βιώνει τις ολέθριες επιπτώσεις του σεισμού του Σεπτεμβρίου 2021.
Στο πλαίσιο αυτό, κάθε πρωτοβουλία που αναβαθμίζει την Ελληνική Περιφέρεια και κάθε μεγάλο έργο που προωθεί την ανάπτυξη, είναι ιδιαίτερα σημαντικό για εμάς.
Πολύ περισσότερο όταν αφορά, το Νέο Διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου, στο Δήμο Μινώα Πεδιάδας που βιώνει τις ολέθριες επιπτώσεις του σεισμού του Σεπτεμβρίου 2021.
Το μεγάλο αυτό έργο ήταν πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ από το 2000, το οποίο θα είναι το 2ο σε κίνηση κατ’ εξοχήν τουριστικό αεροδρόμιο, που θα προσφέρει ευκαιρίες για την περιοχή αλλά και όλη την Κρήτη, αρκεί να υπάρξει σχέδιο αξιοποίησης τους, όπως θα αναλύσω παρακάτω.
Χρειάστηκαν από τότε πολλά χρόνια για να προχωρήσουν τα σχέδια και οι μελέτες.
Μετά την αναβολή το 2012 λόγω οικονομικής κρίσης, χρειάστηκαν ακόμη 11 αναβολές στο σχετικό διαγωνισμό επί ΣΥΡΙΖΑ, για να υπάρξει αποτέλεσμα και η σύμβαση παραχώρησης ήλθε στη Βουλή λίγο πριν τις εκλογές του 2019.
Το έργο ξεκίνησε με πολλές ελλείψεις σε μελέτες και έργα αλλά η Κυβέρνηση της ΝΔ, μετά τα εγκαίνια, απουσίαζε και είναι η πρώτη φορά που ασχολείται ουσιαστικά με το μεγάλο αυτό έργο.
Διαχρονικά έχουν υπάρξει από όλες τις Κυβερνήσεις εξαγγελίες και διαψεύσεις, δεσμεύσεις και αθετήσεις, τόσο για τα απαραίτητα τοπικά αναπτυξιακά έργα όσο και για τα αντισταθμιστικά προς την τοπική κοινωνία.
Ταυτόχρονα έχουν υπάρξει διεθνείς εξελίξεις και ανάγκη προσαρμογής των προδιαγραφών του έργου σε αυτές (χώρος εξυπηρέτησης επιβατών στο κτήριο του αεροσταθμού αλλά και αεροσκαφών, οχημάτων) ώστε το δεύτερο σε κίνηση τουριστικό αεροδρόμιο της χώρας να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες.
Ο επανασχεδιασμός του αεροδρομίου ήταν επιβεβλημένος και έχετε καθυστερήσει υπερβολικά και αυτό επιβάλλει και την αλλαγή των χρονοδιαγραμμάτων.
Στη συζητούμενη συμπληρωματική σύμβαση περιλαμβάνονται ορισμένες αναγκαίες συμπληρωματικές εργασίες αλλά δυστυχώς δεν περιλαμβάνεται καμία από τις δεσμεύσεις και τα αντισταθμιστικά οφέλη που έχουν αθετηθεί ως τώρα αλλά ούτε και αναγκαία έργα για το αεροδρόμιο και την ευρύτερη περιοχή:
α) Δεν περιλαμβάνονται οι μελέτες και τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα όλης της λεκάνης, ενώ έχει γίνει η προκαταρκτική μελέτη από την ΤΕΡΝΑ για τις αναγκαίες μελέτες και έργα και έχει παραδοθεί στο Υπουργείο Υποδομών.
β) Δεν περιλαμβάνεται η επέκταση του διαδρόμου από 3.200 σε 3.800 μ.
Παραμένει βεβαίως ως δυνατότητα απ’ την αρχική σύμβαση, που θεωρούμε ανάγκη λόγω του κρίσιμου ρόλου του αεροδρομίου
γ) Δεν περιλαμβάνεται για τον δρόμο Αεροδρόμιο- Χερσόνησσος, η αναγκαία σήραγγα όπως έχει προτείνει το Περιφερειακό Συμβούλιο και το ΤΕΕ για να αποφευχθεί η περιβαλλοντική καταστροφή που θα γίνει με την νέα χάραξη και τα έργα επί του ποταμού και εις βάρος του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους της περιοχής
δ) Δεν περιλαμβάνεται η αναβάθμιση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας των άλλων συνδετήριων δρόμων του Α/Δ με Ηράκλειο, Νότο και Μεσσαρά
ε) Δεν περιλαμβάνονται αναγκαίες παρεμβάσεις για την προστασία του υδροφόρου ορίζοντα και την διασφάλιση της ύδρευσης του αεροδρομίου και της περιοχής
στ’) Επιπλέον κε Υπουργέ των Υποδομών:
Πότε θα γίνει ο διαγωνισμός των συστημάτων Αεροναυτιλίας που έπρεπε να έχει γίνει τον πρώτο χρόνο από την έναρξη των εργασιών;
Και
Πότε θα εξετάσετε την πρόταση για την σύνδεση του αεροδρομίου με μέσο σταθερής τροχιάς:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Η συμπληρωματική σύμβαση που συζητούμε είναι αναγκαία για να συνεχιστεί το έργο του διεθνούς αεροδρομίου που είναι απαραίτητο για τον τουρισμό των επόμενων δεκαετιών και για αυτό δεν είμαστε αντίθετοι αλλά σε καμία περίπτωση δεν αρκεί.
Η περιοχή του Δήμου Μινώα Πεδιάδας χρειάζεται ένα οραματικό αναπτυξιακό σχέδιο προκειμένου να αξιοποιήσει τα θετικά του αεροδρομίου και να αντιμετωπίσει τα αρνητικά και βέβαια τις καταστροφικές επιπτώσεις του σεισμού και της τάσης της εγκατάλειψης που προϋπήρχε.
Το όραμα μας είναι η οικονομική και κοινωνική ανασυγκρότηση της περιοχής και η δημιουργία μιας Σύγχρονης Συμπολιτείας, που θα είναι τόπος αξιοβίωτος και προορισμός.
Η Κυβέρνηση δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει ακόμη εκπονήσει το αναγκαίο επιχειρησιακό σχέδιο αλλά επιπλέον αδρανεί ακόμη και σε αιτήματα απλοποίησής των διαδικασιών και πάταξης της γραφειοκρατίας.
Εμείς δεσμευόμαστε ότι μαζί με την τοπική κοινωνία θα συνεχίσουμε τόσο τις διεκδικήσεις όσο και τις προτάσεις και τις πρωτοβουλίες για να ανασυγκροτηθεί η περιοχή και να μπει σε μια τροχιά βιώσιμης, ολόπλευρης και ισόρροπης ανάπτυξης που θα αφορά όλη την ευρύτερη περιοχή, το κάθε χωριό, τον κάθε δημότη και τους επισκέπτες».
Χρειάστηκαν από τότε πολλά χρόνια για να προχωρήσουν τα σχέδια και οι μελέτες.
Μετά την αναβολή το 2012 λόγω οικονομικής κρίσης, χρειάστηκαν ακόμη 11 αναβολές στο σχετικό διαγωνισμό επί ΣΥΡΙΖΑ, για να υπάρξει αποτέλεσμα και η σύμβαση παραχώρησης ήλθε στη Βουλή λίγο πριν τις εκλογές του 2019.
Το έργο ξεκίνησε με πολλές ελλείψεις σε μελέτες και έργα αλλά η Κυβέρνηση της ΝΔ, μετά τα εγκαίνια, απουσίαζε και είναι η πρώτη φορά που ασχολείται ουσιαστικά με το μεγάλο αυτό έργο.
Διαχρονικά έχουν υπάρξει από όλες τις Κυβερνήσεις εξαγγελίες και διαψεύσεις, δεσμεύσεις και αθετήσεις, τόσο για τα απαραίτητα τοπικά αναπτυξιακά έργα όσο και για τα αντισταθμιστικά προς την τοπική κοινωνία.
Ταυτόχρονα έχουν υπάρξει διεθνείς εξελίξεις και ανάγκη προσαρμογής των προδιαγραφών του έργου σε αυτές (χώρος εξυπηρέτησης επιβατών στο κτήριο του αεροσταθμού αλλά και αεροσκαφών, οχημάτων) ώστε το δεύτερο σε κίνηση τουριστικό αεροδρόμιο της χώρας να ανταποκριθεί στις νέες συνθήκες.
Ο επανασχεδιασμός του αεροδρομίου ήταν επιβεβλημένος και έχετε καθυστερήσει υπερβολικά και αυτό επιβάλλει και την αλλαγή των χρονοδιαγραμμάτων.
Στη συζητούμενη συμπληρωματική σύμβαση περιλαμβάνονται ορισμένες αναγκαίες συμπληρωματικές εργασίες αλλά δυστυχώς δεν περιλαμβάνεται καμία από τις δεσμεύσεις και τα αντισταθμιστικά οφέλη που έχουν αθετηθεί ως τώρα αλλά ούτε και αναγκαία έργα για το αεροδρόμιο και την ευρύτερη περιοχή:
α) Δεν περιλαμβάνονται οι μελέτες και τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα όλης της λεκάνης, ενώ έχει γίνει η προκαταρκτική μελέτη από την ΤΕΡΝΑ για τις αναγκαίες μελέτες και έργα και έχει παραδοθεί στο Υπουργείο Υποδομών.
β) Δεν περιλαμβάνεται η επέκταση του διαδρόμου από 3.200 σε 3.800 μ.
Παραμένει βεβαίως ως δυνατότητα απ’ την αρχική σύμβαση, που θεωρούμε ανάγκη λόγω του κρίσιμου ρόλου του αεροδρομίου
γ) Δεν περιλαμβάνεται για τον δρόμο Αεροδρόμιο- Χερσόνησσος, η αναγκαία σήραγγα όπως έχει προτείνει το Περιφερειακό Συμβούλιο και το ΤΕΕ για να αποφευχθεί η περιβαλλοντική καταστροφή που θα γίνει με την νέα χάραξη και τα έργα επί του ποταμού και εις βάρος του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους της περιοχής
δ) Δεν περιλαμβάνεται η αναβάθμιση και βελτίωση της οδικής ασφάλειας των άλλων συνδετήριων δρόμων του Α/Δ με Ηράκλειο, Νότο και Μεσσαρά
ε) Δεν περιλαμβάνονται αναγκαίες παρεμβάσεις για την προστασία του υδροφόρου ορίζοντα και την διασφάλιση της ύδρευσης του αεροδρομίου και της περιοχής
στ’) Επιπλέον κε Υπουργέ των Υποδομών:
Πότε θα γίνει ο διαγωνισμός των συστημάτων Αεροναυτιλίας που έπρεπε να έχει γίνει τον πρώτο χρόνο από την έναρξη των εργασιών;
Και
Πότε θα εξετάσετε την πρόταση για την σύνδεση του αεροδρομίου με μέσο σταθερής τροχιάς:
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι
Η συμπληρωματική σύμβαση που συζητούμε είναι αναγκαία για να συνεχιστεί το έργο του διεθνούς αεροδρομίου που είναι απαραίτητο για τον τουρισμό των επόμενων δεκαετιών και για αυτό δεν είμαστε αντίθετοι αλλά σε καμία περίπτωση δεν αρκεί.
Η περιοχή του Δήμου Μινώα Πεδιάδας χρειάζεται ένα οραματικό αναπτυξιακό σχέδιο προκειμένου να αξιοποιήσει τα θετικά του αεροδρομίου και να αντιμετωπίσει τα αρνητικά και βέβαια τις καταστροφικές επιπτώσεις του σεισμού και της τάσης της εγκατάλειψης που προϋπήρχε.
Το όραμα μας είναι η οικονομική και κοινωνική ανασυγκρότηση της περιοχής και η δημιουργία μιας Σύγχρονης Συμπολιτείας, που θα είναι τόπος αξιοβίωτος και προορισμός.
Η Κυβέρνηση δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει ακόμη εκπονήσει το αναγκαίο επιχειρησιακό σχέδιο αλλά επιπλέον αδρανεί ακόμη και σε αιτήματα απλοποίησής των διαδικασιών και πάταξης της γραφειοκρατίας.
Εμείς δεσμευόμαστε ότι μαζί με την τοπική κοινωνία θα συνεχίσουμε τόσο τις διεκδικήσεις όσο και τις προτάσεις και τις πρωτοβουλίες για να ανασυγκροτηθεί η περιοχή και να μπει σε μια τροχιά βιώσιμης, ολόπλευρης και ισόρροπης ανάπτυξης που θα αφορά όλη την ευρύτερη περιοχή, το κάθε χωριό, τον κάθε δημότη και τους επισκέπτες».