Με πρωτοβουλία του Γραμματέα της Κ.Ο του Κινήματος Αλλαγής και Βουλευτή Ηρακλείου, κ.Βασίλη Κεγκέρογλου κατατέθηκε ερώτηση προς τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών, με την οποία τονίζουν ότι η κυβέρνηση δεν δίνει λύσεις στα προβλήματα από την κατασκευή του νέου Αεροδρομίου και συνεχίζει να αγνοεί τους κατοίκους που τα αντιμετωπίζουν.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Με δεκάδες κυριολεκτικά παρεμβάσεις σας έχουμε επισημάνει τα σοβαρά προβλήματα κυκλοφοριακά, συνδέσεων κ.λ.π. που προκαλούνται από την κατασκευή του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι προτείνοντας λύσεις με αξιοποίηση της πρόβλεψης της σύμβασης για κατασκευή πρόσθετων έργων που δεν προβλέφθηκαν εξαρχής με ανάθεση στην ανάδοχο εταιρεία.
Σε όλες τις παρεμβάσεις μάλιστα σας τονίζουμε ότι η απρόσκοπτη υλοποίηση του έργου του Αεροδρομίου προϋποθέτει την επίλυση των προβλημάτων που είναι μικρά σε σχέση με το μέγεθος του έργου αλλά τεράστια για τους κατοίκους και την καθημερινότητα τους που ανατρέπεται.
Επιπλέον, ενώ ο Δήμος Μινώα Πεδιάδας σας έχει θέσει τα προβλήματα ζητώντας λύσεις δεν φαίνεται ότι βρίσκει ανταπόκριση.
Οι κάτοικοι της περιοχής και όλοι που είμαστε θιασώτες του έργου, προσδοκούσαμε ότι η συγκοινωνιακή υποδομή που είναι μία από τις εκφράσεις ποιότητας της καθημερινής ζωής, θα αναβαθμιζόταν με την κατασκευή των αναγκαίων συνοδών έργων με ευνοϊκή επίδραση σε όλη την οδική υποδομή του δήμου και φυσικά στην εξυπηρέτηση των κατοίκων. Εξαίρεση ίσως αποτελεί ο κόμβος στη σύνδεση του δρόμου του Αεροδρομίου με τον επαρχιακό δρόμο Αρκαλοχώρι Γαζέπι μύλος που όμως δεν είναι σαφές ακόμη πως θα γίνει.
Η πρόοδος των εργασιών του αεροδρομίου δυστυχώς αποδεικνύει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που θα περίμενε η τοπική κοινωνία, το αντίθετο από αυτό που λένε οι περιβαλλοντικές μελέτες αλλά και με αυτό που επιβάλλουν οι κανόνες της τέχνης και της επιστήμης.
Δεν δίνονται λύσεις στα προβλήματα που τίθενται και συγκεκριμένα:
1.Γίνεται ΔΙΑΚΟΠΗ του Δημοτικού Δρόμου ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙ – ΑΥΛΗ που αυξάνει κατά 2 περίπου χιλιόμετρα την διαδρομή προς Αρκαλοχώρι αλλά κυρίως προκαλεί απομόνωση των αγροτικών παραγωγικών ζωνών από τους οικισμούς κατοικίας των αγροτών
2.Γίνεται ΔΙΑΚΟΠΗ του Δημοτικού Δρόμου ΡΟΥΣΟΧΩΡΙΑ – ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ και απομόνωση των αγροτικών παραγωγικών ζωνών από τα Ρουσοχώρια που κατοικούν οι αγρότες παραγωγοί
3. ΔΙΑΛΥΕΤΑΙ η ενιαία σήμερα τοπική κοινωνία των χωριών ΚΑΡΔΟΥΛΙΑΝΟΣ, ΓΑΛΕΝΙΑΝΟΣ, ΣΚΛΑΒΕΡΟΧΩΡΙ και ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ που αποτελούν μια Κοινότητα και τα τρία μια Ενορία. Χωρίζονται στα δύο αφού δεν προβλέφθηκε μια κάτω διάβαση για την επικοινωνία τους και παραπέμπονται μέσω άλλων διαβάσεων βόρεια και νότια διανύοντας είτε 1400 μέτρα, είτε 1600. Τα προβλήματα πολλά και είναι χαρακτηριστικό ότι γίνεται απαγορευτικό ακόμη και για να πηγαίνουν στο κοιμητήριο να ανάψουν ένα κερί που τώρα πάνε πεζοί και σε 2-3 λεπτά.
4.Φημολογείται ότι θα καταργηθεί ο προβλεπόμενος συνδετήριος κόμβος του Καστελίου και των γύρω οικισμών, με την οδό του αεροδρομίου, (αλλά και των κινούμενων στον επαρχιακό δρόμο από Αγιές Παρασκιές) με επίκληση γεωλογικών προβλημάτων αλλά η τοπική κοινωνία το θεωρεί απαράδεκτο και προκλητικό την στιγμή μάλιστα που υπάρχουν οι ανάλογες τεχνικές λύσεις.
5.Δεν προβλέφθηκε εξυπηρέτηση της περιοχής των οικισμών Καρουζανών
6.Η λύση της επιχωμάτωσης του «χώνου» νότια του γηπέδου Καστελίου πάνω από τον οποίο περνά ο δρόμος του Αεροδρομίου Καστελίου, ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στην αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής.
7. Προγραμματίζεται (εκ των υστέρων) ΙΣΟΠΕΔΟΣ; ΚΟΜΒΟΣ στη σύνδεση του νέου Δρόμου του ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ με τον ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ Δρόμο ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙ – ΓΑΖΕΠΗ ΜΥΛΟΣ – ΝΙΠΙΔΙΤΟΣ – ΠΑΝΑΓΙΑ. αντί για ανισόπεδο κόμβο που είναι ενδεδειγμένη λύση για την ασφάλεια και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση της αυξημένης κυκλοφορίας ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.
8.Προβλέπεται διακοπή της κυκλοφορίας για 2-3 χρόνια στο δρόμο Καστέλι Χερσόνησο που εξυπηρετεί χιλιάδες μετακινούμενους και εργαζόμενους
2.Γίνεται ΔΙΑΚΟΠΗ του Δημοτικού Δρόμου ΡΟΥΣΟΧΩΡΙΑ – ΑΡΧΟΝΤΙΚΟ και απομόνωση των αγροτικών παραγωγικών ζωνών από τα Ρουσοχώρια που κατοικούν οι αγρότες παραγωγοί
3. ΔΙΑΛΥΕΤΑΙ η ενιαία σήμερα τοπική κοινωνία των χωριών ΚΑΡΔΟΥΛΙΑΝΟΣ, ΓΑΛΕΝΙΑΝΟΣ, ΣΚΛΑΒΕΡΟΧΩΡΙ και ΑΡΧΑΓΓΕΛΟΣ που αποτελούν μια Κοινότητα και τα τρία μια Ενορία. Χωρίζονται στα δύο αφού δεν προβλέφθηκε μια κάτω διάβαση για την επικοινωνία τους και παραπέμπονται μέσω άλλων διαβάσεων βόρεια και νότια διανύοντας είτε 1400 μέτρα, είτε 1600. Τα προβλήματα πολλά και είναι χαρακτηριστικό ότι γίνεται απαγορευτικό ακόμη και για να πηγαίνουν στο κοιμητήριο να ανάψουν ένα κερί που τώρα πάνε πεζοί και σε 2-3 λεπτά.
4.Φημολογείται ότι θα καταργηθεί ο προβλεπόμενος συνδετήριος κόμβος του Καστελίου και των γύρω οικισμών, με την οδό του αεροδρομίου, (αλλά και των κινούμενων στον επαρχιακό δρόμο από Αγιές Παρασκιές) με επίκληση γεωλογικών προβλημάτων αλλά η τοπική κοινωνία το θεωρεί απαράδεκτο και προκλητικό την στιγμή μάλιστα που υπάρχουν οι ανάλογες τεχνικές λύσεις.
5.Δεν προβλέφθηκε εξυπηρέτηση της περιοχής των οικισμών Καρουζανών
6.Η λύση της επιχωμάτωσης του «χώνου» νότια του γηπέδου Καστελίου πάνω από τον οποίο περνά ο δρόμος του Αεροδρομίου Καστελίου, ενδέχεται να προκαλέσει προβλήματα στην αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής.
7. Προγραμματίζεται (εκ των υστέρων) ΙΣΟΠΕΔΟΣ; ΚΟΜΒΟΣ στη σύνδεση του νέου Δρόμου του ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ με τον ΕΠΑΡΧΙΑΚΟ Δρόμο ΑΡΚΑΛΟΧΩΡΙ – ΓΑΖΕΠΗ ΜΥΛΟΣ – ΝΙΠΙΔΙΤΟΣ – ΠΑΝΑΓΙΑ. αντί για ανισόπεδο κόμβο που είναι ενδεδειγμένη λύση για την ασφάλεια και απρόσκοπτη εξυπηρέτηση της αυξημένης κυκλοφορίας ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες.
8.Προβλέπεται διακοπή της κυκλοφορίας για 2-3 χρόνια στο δρόμο Καστέλι Χερσόνησο που εξυπηρετεί χιλιάδες μετακινούμενους και εργαζόμενους
Επειδή από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Όρων προβλέπεται:
2.1.1.2.3 Σκοπιμότητα Υλοποίησης Ο σκοπός των οδών προσπέλασης στο αεροδρόμιο είναι:
• Παράλληλα η βελτίωση της οδικής εξυπηρέτησης των παρακείμενων οικισμών.
Ακόμα στόχοι είναι: Η μείωση επιπτώσεων στους οικισμούς, η αποφυγή τομής των ορίων τους, η αποκατάσταση των τοπικών – αγροτικών – συνδέσεων και η ασφάλεια στις μετακινήσεις.
• Παράλληλα η βελτίωση της οδικής εξυπηρέτησης των παρακείμενων οικισμών.
Ακόμα στόχοι είναι: Η μείωση επιπτώσεων στους οικισμούς, η αποφυγή τομής των ορίων τους, η αποκατάσταση των τοπικών – αγροτικών – συνδέσεων και η ασφάλεια στις μετακινήσεις.
2.1.1.2.4 Περιγραφή Αδειοδοτημένης Οδικής Χάραξης
Τα κύρια χαρακτηριστικά της χάραξης που επιλέχθηκε είναι τα εξής:
«2. Η σύνδεση των οικισμών, εκατέρωθεν της αρτηρίας, αποκαθίσταται με Άνω ή Κάτω διαβάσεις κατά περίπτωση και ανάλογα με την κατά μήκος τομή στη συγκεκριμένη θέση.»
Τα κύρια χαρακτηριστικά της χάραξης που επιλέχθηκε είναι τα εξής:
«2. Η σύνδεση των οικισμών, εκατέρωθεν της αρτηρίας, αποκαθίσταται με Άνω ή Κάτω διαβάσεις κατά περίπτωση και ανάλογα με την κατά μήκος τομή στη συγκεκριμένη θέση.»
3.2.3 ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΞ ΟΙΚΙΣΜΩΝ
«Η υπό μελέτη οδική χάραξη περιλαμβάνεται εντός των διοικητικών ορίων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου, της Περιφέρειας Κρήτης και διέρχεται από τα διοικητικά όρια των Δήμων Αρκαλοχωρίου, Γουβών, Θραψάνου, Καστελλίου και Χερσονήσου του Νομού Ηρακλείου Κρήτης. Κατά μήκος του υπό μελέτη οδικού τμήματος και με κατεύθυνση Βορράς – Νότος, έχουν αναπτυχθεί οι οικισμοί: «Αγριανά, Χερσόνησος, Καλό Χωριό, Λαγός, Αγνός, Πηγή, Κάτω Καρουζιανά, Τζιγκούνα, Καστέλλι, Πολυθέα, Διαβαιδέ, Ευαγγελισμός, Λιλιανό, Αγία Παρασκευή, Καρδουλιανός, Γαλελιανός, Σκλαβεροχώρι, Αρχάγγελος, Θραψανό, Ρουσοχώρια, Αρχοντικό και Αρκαλοχώρι».
«Η υπό μελέτη οδική χάραξη περιλαμβάνεται εντός των διοικητικών ορίων της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ηρακλείου, της Περιφέρειας Κρήτης και διέρχεται από τα διοικητικά όρια των Δήμων Αρκαλοχωρίου, Γουβών, Θραψάνου, Καστελλίου και Χερσονήσου του Νομού Ηρακλείου Κρήτης. Κατά μήκος του υπό μελέτη οδικού τμήματος και με κατεύθυνση Βορράς – Νότος, έχουν αναπτυχθεί οι οικισμοί: «Αγριανά, Χερσόνησος, Καλό Χωριό, Λαγός, Αγνός, Πηγή, Κάτω Καρουζιανά, Τζιγκούνα, Καστέλλι, Πολυθέα, Διαβαιδέ, Ευαγγελισμός, Λιλιανό, Αγία Παρασκευή, Καρδουλιανός, Γαλελιανός, Σκλαβεροχώρι, Αρχάγγελος, Θραψανό, Ρουσοχώρια, Αρχοντικό και Αρκαλοχώρι».
Ξεχάστηκε βέβαια το χωριό Αυλή και το δημοτικό και ασφαλτοστρωμένο δρόμο που τη συνδέει με το Αρκαλοχώρι! αλλά και το δημοτικό δρόμο Ρουσοχώρια – Αρχοντικό για τις διασταυρώσεις των οποίων δεν προβλέφθηκαν κάτω(ή άνω) διαβάσεις αλλά ούτε για την διασταύρωση με τον επαρχιακό δρόμο Αρκαλοχώρι Γαζέπι Μύλος και προφανώς για αυτό επέλεξαν την λύση του ισόπεδου κόμβου!!!
Επειδή οι κάτοικοι πηγαίνουν κάθε μέρα στα χωριά τους, συχνά στο διπλανό χωριό και ακόμη συχνότερα 2-3 φορές την ημέρα στις καλλιέργειές τους, η απομόνωση των οικισμών του δήμου και των παραγωγικών αγροτικών ζωνών από τους κατοίκους και τους παραγωγούς είναι απολύτως απαράδεκτη.
Επειδή η δημιουργία παράλληλων δρόμων δεν αποτελεί άλλοθι αλλά επιβεβαιώνει την ανάγκη για να κατασκευαστούν διαβάσεις, η απάντηση στους πολίτες «δεν πειράζει έχουμε παράλληλο δρόμο, πηγαίνετε στον κόμβο και επιστρέψετε στο ακριβώς απέναντι σημείο» και αντί να διανύουν 10 μέτρα όπως μέχρι σήμερα, τους υποχρεώσουν να κάνουν 1500 ή και 3000 μέτρα επιπλέον αποτελεί κοροϊδία και παραβίαση βασικών διατάξεων των περιβαλλοντικών μελετών
Επειδή προκαλείται επιπλέον οικονομικό κόστος στους πολίτες, ταλαιπωρία και απώλεια χρόνου και
Επειδή οι πολίτες κάτοικοι της περιοχής με το άνοιγμα των κλειστών οικονομικών και κοινωνικών δραστηριοτήτων λόγω πανδημίας και την συνεχιζόμενη αδιαφορία της κυβέρνησης και όπως ήδη διατυπώνουν στα κοινωνικά δίκτυα, θα αναγκαστούν να εντείνουν και να κλιμακώσουν τον αγώνα τους ώστε να γίνουν σεβαστά τα νόμιμα δικαιώματα τους και να προστατευτούν τα αυτονόητα συμφέροντά τους που παραβιάζονται
Ερωτάσθε κκ Υπουργοί:
1.Προτίθεστε να υλοποιήσετε τις κυβερνητικές δεσμεύσεις που δόθηκαν κατά καιρούς στο δήμο και τους κατοίκους, για αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκαλούνται από την κατασκευή του νέου αεροδρομίου και να προχωρήσετε σε συμμόρφωση με τις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων στην αξιοποίηση της συμβατικής πρόβλεψης για ανάθεση συμπληρωματικών και αναγκαίων έργων, ώστε να γίνει αποκατάσταση των δρόμων που διακόπτονται από τον δρόμο του Αεροδρομίου με την κατασκευή κάτω (ή άνω) διαβάσεων στα σημεία τομής με:
α) τον Επαρχιακό δρόμο Αρκαλοχώρι- Γαζέπι Μύλος
β) τον δημοτικό δρόμο Ρουσοχώρια- Αρχοντικό
γ) τον δημοτικό δρόμο Αρκαλοχώρι- Αυλή
δ) τον δρόμο που ενώνει τους οικισμούς της Κοινότητας Αρχαγγέλου
α) τον Επαρχιακό δρόμο Αρκαλοχώρι- Γαζέπι Μύλος
β) τον δημοτικό δρόμο Ρουσοχώρια- Αρχοντικό
γ) τον δημοτικό δρόμο Αρκαλοχώρι- Αυλή
δ) τον δρόμο που ενώνει τους οικισμούς της Κοινότητας Αρχαγγέλου
2. Προτίθεστε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα στη σύνδεση του Αεροδρομίου με το Καστέλι και τους γύρω οικισμούς και να αναβαθμίσετε τον κόμβο αντί να τον καταργήσετε; Ποια λύση θα δώσετε στην σύνδεση της περιοχής των Καρουζανών;
3.Ποια λύση αντιπλημμυρικής προστασίας έχει επιλεγεί για τα προβλήματα που προκύπτουν από την επιχωμάτωση του «χώνου» κοντά στο γήπεδο Καστελίου;
4.Είναι υποχρεωτικό το κλείσιμο του σημερινού δρόμου Καστέλι- Χερσόνησος για να κατασκευαστεί ο δρόμος του Αεροδρομίου; Από ποιο δρόμο θα εξυπηρετούνται οι χιλιάδες διερχόμενοι και κυρίως οι δύο περίπου χιλιάδες εργαζόμενοι που μετακινούνται καθημερινά από την περιοχή του Δήμου Μινώα Πεδιάδας προς την περιοχή Χερσονήσου, όπου εργάζονται κυρίως κατά την τουριστική περίοδο;
Οι Ερωτώντες Βουλευτές: Βασίλης Κεγκέρογλου, Χρήστος Γκόκας, Γιώργος Αρβανιτίδης,Ευαγγελία Λιακούλη.