Ο κ.Κεγκέρογλου παρουσίασε τα προβλήματα σε συνδυασμό με το γεγονός ότι για την Κρήτη πρώτη φορά, σε αντίθεση με την υπόλοιπη χώρα αναρτήθηκαν οι δασικοί χάρτες και τα ποσοστά των εκτάσεων που έχουν χαρακτηριστεί δασικές ανέρχονται σε 60% για τον Νομό Λασιθίου, 72% για τον νομό Χανιών, 67% για τον νομό Ρεθύμνου και 38% για τον νομό Ηρακλείου, προκαλώντας αναστάτωση σε χιλιάδες πολίτες.
Επισήμανε δε, με έμφαση ακόμη το γεγονός ότι η Πολιτεία και συγκεκριμένα το Υπουργείο Περιβάλλοντος δεν προέβη όπως όφειλε και μπορούσε στην ατομική ειδοποίηση των ιδιοκτητών που με βάση τους δασικούς χάρτες, το κτηματολόγιο και το Ε9 έχουν ιδιοκτησίες στις επίμαχες περιοχές, με αντικρουόμενους χαρακτηρισμούς και κατέθεσε συγκεκριμένη πρόταση για αυτοματοποιημένη διαδικασία που πρέπει να γίνει.
Τα βασικά προβλήματα όπως αναδείχθηκαν από τον κ.Κεγκέρογλου είναι τα εξής:
1)Υπερβολικό κόστος για την υποβολή των σχετικών αντιρρήσεων, καθώς οι πολίτες, σε κάθε περίπτωση πρέπει όχι μόνο να καταβάλουν υψηλό παράβολο για την υποβολή της ένστασης, αλλά και να προβούν σε πλήθος άλλων κοστοβόρων ενεργειών (σύνταξη διαγραμμάτων, αναζήτηση τίτλων των προκατόχων, πιθανώς και φωτοερμηνειών) για να θεμελιώσουν την υποστήριξη της.
Σε αυτό το σημείο πρέπει να θυμίσουμε σε όλους ότι για την Κρήτη, δεν ισχύει το τεκμήριο υπέρ του Δημοσίου, δηλαδή το βάρος της απόδειξης της ιδιοκτησίας πέφτει εξίσου στον ιδιώτη και στο Δημόσιο, με βάση δηλαδή το άρθρο 62 του νόμου 998/79 το βάρος της απόδειξης είναι και στο Κράτος και δεν τεκμαίρεται αμάχητα ότι είναι δασικές εκτάσεις.
2)Ο δασικός χαρακτηρισμός ιδιωτικής ιδιοκτησίας λειτουργεί ως τροχοπέδη σε επενδύσεις που είτε είχαν ξεκινήσει και ανέμεναν την ανάρτηση των δασικών χαρτών για να προχωρήσουν οι διαδικασίες υλοποίησης είτε βρισκόταν σε στάδια διαπραγματεύσεων, ενώ έχει επίσης άμεση συνέπεια σε σχέση με την δυνατότητα δόμησης ή/και αξιοποίησης της έκτασης.
3)Υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στον προσδιορισμό και την παρουσίαση των δασικών πολυγώνων στους χάρτες, όπου η μη συνεκτίμηση των ορίων των ακινήτων στην διαμόρφωσή τους, υποχρεώνει μεγάλο αριθμό πολιτών να προβούν σε ενστάσεις ακόμη και για μικρό τμήμα της έκτασής τους.
4)Υπάρχουν σοβαρές αποκλίσεις στον `τοπογραφικό` προσδιορισμό των παλαιότερων εγκεκριμένων-τελεσίδικων αποφάσεων χαρακτηρισμού, στους δασικούς χάρτες, που υποχρεώνουν μεγάλο αριθμό πολιτών να προβεί σε ενστάσεις
5)Δεν είναι κατανοητή στο πολίτη η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει για τα τμήματα των ιδιοκτησιών του, που στις αεροφωτογραφίες του 1945 φαίνονται ως αγροί και στις πρόσφατες χαρακτηρίζονται δάση ή χορτολιβαδικές εκτάσεις.
6)Είναι ορατός ο κίνδυνος να υπάρξει απώλεια των επιδοτήσεων για τους αγρότες και τους κτηνοτρόφους σε ορισμένες περιπτώσεις αφού έχουμε την απεικόνιση βοσκοτόπων που χρόνια δηλώνονται από τους παραγωγούς για καλλιέργεια κτηνοτροφικών φυτών, ως ΔΔ ή ΧΧ δηλαδή εκτάσεων που ανέκαθεν ανήκαν στις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας.
7)Εμφανίζονται ως δασικές εκτάσεις αρχαιολογικοί χώροι, εθνικές, επαρχιακοί, δημοτικές και αγροτικές οδοί, ακόμα και οι παραλίες σε κάποιες περιοχές του νησιού μας. Οπότε άμεσα τίθεται περιορισμοί στην δυνατότητα επεμβάσεων (πχ αποκατάσταση ζημιών οδικού δικτύου) από τους ΟΤΑ.
8)Υπάρχει σαφής διαφορά στην αντιμετώπιση από την πολιτεία των εκτάσεων που βρίσκονται σε επαφή με τις περιοχές για τις οποίες έχουν ήδη εκδοθεί τελεσίδικες αποφάσεις χαρακτηρισμού.
9)Η πολιτεία δεν λαμβάνει υπόψη τις δυσμενείς λόγω των έκτακτων καταστάσεων που ζούμε` συνθήκες μέσα στις οποίες καλούνται οι πολίτες αλλά και οι ΟΤΑ, να προβούν στην σύνταξη και υποβολή φακέλων ενστάσεων για τα ακίνητά τους.
Ο κ.Κεγκέρογλου ζήτησε από τον Υπουργό:
-Για λόγους ασφάλειας δικαίου και λόγω της ιδιαίτερης μεταχείρισης της Κρήτης να εξεταστεί χαμηλότερο παράβολο.
-ατομικές ειδοποιήσεις, με αυτοματοποιημένη διαδικασία, βάση των στοιχείων από τις δηλώσεις του κτηματολογίου σε όσους πολίτες έχουν ιδιοκτησίες με χαρακτηρισμό δάσους ή δασικής έκτασης ή τώρα ή σε δεύτερη φάση και τέλοσπαντων πριν την κύρωση των τελικών χαρτών.
-διοικητικά μέτρα ώστε να εξετάζονται άμεσα και κατά προτεραιότητα οι αιτήσεις χαρακτηρισμού και τυχόν αντιρρήσεις που διατυπώνονται στους δασικούς χάρτες για τους πολίτες που θέλουν να αξιοποιήσουν την περιουσία τους
-Επιμήκυνση τουλάχιστον για όσο διάστημα διαρκούν τα περιοριστικά μέτρα και σε πρώτη φάση κατά 6 μήνες τον χρόνο υποβολής ενστάσεων.
-Διασφάλιση ευρωπαϊκών επιδοτήσεων του πρωτογενούς τομέα.
-Δεδομένης της χρησικτησίας στη Κρήτη να αρκεί η προσκόμιση του Ε9 για την απόδειξη έννομου συμφέροντος ώστε οι πολίτες να δύνανται να καταθέσουν ένσταση.
Στη συνέχεια ο Περιφερειάρχης Κρήτης, ο Πρόεδρος της ΠΕΔ και ο Αντιπρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΑΚ, αφού συμφώνησαν με τα ζητήματα που έθεσε ο Βουλευτής προσέθεσαν επιμέρους θέματα.
Ο Υφυπουργός, κ. Αμυράς Γιώργος ευχαρίστησε τον Βουλευτή, Βασίλη Κεγκέρογλου για την αξιοσημείωτη πρωτοβουλία του ενώ δεσμεύτηκε πως θα εξετάσει την πρόταση του για αυτοματοποιημένη διαδικασία ειδοποίησης των πολιτών σε επόμενο στάδιο και τέλος πάντων πριν το τελικό στάδιο της κύρωσης των δασικών χαρτών.
Τα διευθυντικά στελέχη του Υπουργείου έδωσαν διευκρινιστικές απαντήσεις σε επιμέρους ζητήματα, όπως ότι η προσκόμιση του Ε9 αρκεί, ώστε να κατατεθεί ένσταση αλλά έμειναν και αρκετά ζητήματα αδιευκρίνιστα. Επιπλέον συμφωνήθηκε να υπάρξει συμμετοχή όλων, στην ενημέρωση των πολιτών για τη διαδικασία αντιρρήσεων ενώ στη κατεύθυνση αυτή θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα ευρεία τηλεδιάσκεψη για όλη την Κρήτη με όλους τους φορείς και τους εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης.