ΠΡΟΣ ΤΟN ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ κ. ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΙΟΥΦΑ
Η κατασκευή του Ελληνο-Τουρκικού αγωγού Φυσικού Αερίου και η εν συνεχεία επέκταση του προς Ιταλία, για τη διοχέτευση του φυσικού αερίου προς τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την καθιέρωση της Ελλάδας ως χώρας διαμετακόμισης φυσικού αερίου προς τις Ευρωπαϊκές Αγορές και τα Βαλκάνια.
Για την κατασκευή του υποθαλάσσιου αγωγού, που θα συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία, έχει υπογραφεί διακρατική συμφωνία με την Ιταλία, η οποία περιέχει σειρά διατάξεων υπέρ της Ιταλικής πλευράς, που δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά για την σκοπιμότητα τους, αλλά και για την προοπτική του έργου.
Συγκεκριμένα, ενώ προβλέπεται η συμμετοχή των δυο μερών κατά 50% στο κόστος κατασκευής του υποθαλάσσιου αγωγού, η κατανομή των δικαιωμάτων μεταφορικής ικανότητας είναι ετεροβαρής και προβλέπει 80% για την EDISON και μόνο 20% για τη ΔΕΠΑ.
Επιπρόσθετα, τα δυο μέρη, συμφώνησαν να ζητήσουν από την Ευρωπαϊκή Ένωση να χορηγήσει εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων στον υποθαλάσσιο αγωγό. Μια τέτοια εξαίρεση, ενώ δεν παρέχει στη ΔΕΠΑ κανένα ουσιαστικό πλεονέκτημα, αναγορεύει την EDISON σε καθοριστικό ρυθμιστικό παράγοντα για την βιωσιμότητα και άρα για την προοπτική του έργου.
Ταυτόχρονα, όμως, η EDISON, συμμετέχει εκτός από τον Ελληνο-Ιταλικό Αγωγό, στο Galsi Project, που θα συνδέσει την Αλγερία με την Ιταλία μέσω της Κορσικής, έχει ήδη συμβάσεις προμήθειας αερίου και έχει δεσμεύσει μεταφορική ικανότητα στον αγωγό Trasmeo (Αλγερία – Σικελία – Ελλάδα) και στον Green Streem (Λιβύη – Ιταλία), ενώ συμμετέχει σε δυο LNG projects στην Ιταλία (στο Rovigo, όπου θα εισάγει από το 2008 6,4 δις κ.μ. LNG από το Κατάρ και στο Rosignato/Livorno που αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2010 – 2011).
Η συμμετοχή της EDISON σ’ όλα αυτά τα έργα, δημιουργεί μεγάλα ερωτηματικά για τους ρυθμούς προώθησης του Ελληνο-Ιταλικού αγωγού και για το αν θα υπογραφεί η τελική συμφωνία κατασκευής του έργου, σύμφωνα με το Letter of Understanding που υπέγραψε η ΔΕΠΑ με την EDISON και το οποίο προέβλεπε προθεσμία μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου 2006.
Την ίδια στιγμή προωθείται με γρήγορους ρυθμούς το εναλλακτικό σχέδιο NABUKO (Τουρκία – Βουλγαρία – Ρουμανία – Ουγγαρία – Αυστρία), που θεωρείται ανταγωνιστικό προς τον Ελληνικό αγωγό, ενώ η ENEL υπέγραψε με την Βουλγαρία Μνημόνιο για την κατασκευή αγωγού, ο οποίος θα τροφοδοτείται από τον Bluestream και θα οδεύει μέσω Τουρκίας, Βουλγαρίας, Σκοπίων, Σερβίας, Κροατίας, Σλοβενίας με κατάληξη την Ιταλία.
Για τους λόγους αυτούς, ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
• Εν’ όψει της προώθησης εναλλακτικών σχεδίων για την κατασκευή αγωγών φυσικού Αερίου για την τροφοδοσία των χωρών Κεντρικής Ευρώπης, σε τι ενέργειες πρόκειται να προβεί προκειμένου να επισπευτούν οι διαδικασίες, για την υλοποίηση της διακρατικής συμφωνίας που κυρώθηκε από τη Βουλή με το Ν. 3441/2006 (ΦΕΚ 39 Α΄) και την κατασκευή του Ελληνο-Ιταλικού αγωγού Φυσικού Αερίου.
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΠΕΡΓΙΑΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ