Skip links

Εθνικός Οδικός Χάρτης για την Εκπαίδευση και την Έρευνα. *

Είναι αναμφισβήτητο ότι η Ελλάδα χρειάζεται ένα νέο οδικό χάρτη για την εκπαίδευση και την έρευνα, που θα αξιοποιεί  και δεν θα καταστρέφει τη δουλειά που έχει γίνει τα προηγούμενα χρόνια στην παιδεία.
Ειδικότερα η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα, παρά τα προβλήματα και τις αγκυλώσεις, είναι ισχυρή και αυτό αποδεικνύεται από τους εκατοντάδες χιλιάδες επιστήμονες της χώρας μας που διαπρέπουν στην Ευρώπη και τον κόσμο.

Αυτή είναι η καλύτερη αξιολόγηση για τα πανεπιστήμια μας.
Ασφαλώς δεν είναι ρόδινη η κατάσταση στην εκπαίδευση και πρέπει να αλλάξει, ιδιαίτερα μετά την επιδείνωση της από τις λαθεμένες επιλογές της Κυβέρνησης Συριζα, αλλά το μεγαλύτερο λάθος, αφορά το αναπτυξιακό πρότυπο που έχει στρεβλωθεί και δεν μπορεί να αξιοποιήσει το επιστημονικό μας δυναμικό. 
Τα τελευταία χρόνια από ιδεοληψίες και πολιτικές επιλογές που οδήγησαν  στην εξίσωση προς τα κάτω, και στην υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης . 
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ έχει αποδιοργανώσει πλήρως την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ξεκίνησε το επιζήμιο έργο της από την πρώτη ημέρα της θητείας της. Με σύντομες διαδικασίες, το 2015 ο κ. Μπαλτάς προχώρησε στην ουσιαστική και οριστική κατάργηση του νόμου 4009/2011, αντί της αξιολόγησης και της βελτίωσης του, με αποτέλεσμα σήμερα να  μοιάζει με όαση λογικής και μία πραγματικά  χαμένη ευκαιρία. 
Οι  λανθασμένες   πολιτικές  της κυβέρνησης συνεχίστηκαν  και επί Υπουργίας Φίλη αλλά δυστυχώς με Υπουργό τον κ. Γαβρόγλου κορυφώθηκαν . Έχουμε μείνει πραγματικά  άναυδοι . 
Η κατάσταση δεν είναι εύκολα αναστρέψιμη. Απαιτούνται άμεσες παρεμβάσεις και γενναίες πολιτικές για να ανακοπεί η  πορεία απομόνωσης της νέας γενιάς της χώρας από τις παγκόσμιες εξελίξεις και να διασυνδεθεί η εκπαίδευση με την αναστροφή της οικονομικής κατάστασης στην Ελλάδα. 
Το Κίνημα Αλλαγής συμμερίζεται τα αιτήματα της 90ης Συνόδου Πρυτάνεων και Προέδρων Δ.Ε, που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες μέρες στο Ηράκλειο, για την ανάγκη σημαντικής αύξησης της χρηματοδότησης μέσω του Τακτικού Προϋπολογισμού, ώστε να καλύπτονται πλήρως τα λειτουργικά έξοδα των ιδρυμάτων, την κάλυψη 500 θέσεων ΔΕΠ και την λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών των ιδρυμάτων.
Ως Κίνημα Αλλαγής προτάσσουμε για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση:
1. Διαμόρφωση και υλοποίηση Εθνικής Στρατηγικής για την Ανάπτυξη, που θα πρέπει να γίνει με όρους κοινωνικής δικαιοσύνης και κοινωνικής συνοχής. Χάραξη Εθνικής Πολιτικής για την Εκπαίδευση και την Έρευνα μέσω της εκπόνησης ενός Εθνικού Οδικού Χάρτη. Εφαρμογή πολιτικών που να στοχεύουν στην προσέλκυση και στην επιστροφή και αξιοποίηση των νέων ερευνητών.
2.Ενιαίος χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας με ισχυρούς εκπαιδευτικούς πόλους ανά περιφέρεια και επαναφορά του διακριτού ρόλου της τεχνολογικής εκπαίδευσης.
Επανασχεδιασμός και χωροταξική αναδιάρθρωση συνολικά του κατακερματισμένου (γεωγραφικά και ακαδημαϊκά) χάρτη της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Δημιουργία ισχυρών εκπαιδευτικών πόλων ανά περιφέρεια. Η τελευταία συζήτηση για το 2ο Τμήμα Μηχανικών στην ίδια πόλη (Πάτρα) που θα ανήκει σε άλλο Πανεπιστήμιο, είναι αποκαλυπτική.  Κατάργηση όλων των στρεβλώσεων των νόμων της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και συγκέντρωση όλων των Ερευνητικών Κέντρων κάτω από την εποπτεία της ΓΓΕΤ. 
3. Άμεση ανασύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για να υπάρξει εθνική συνεννόηση και εθνικός στρατηγικός σχεδιασμός για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. 
4. Ενίσχυση του ρόλου της ΑΔΙΠ και υποχρεωτική αξιολόγηση όλων των πανεπιστημιακών Τμημάτων αξιολόγηση και των πανεπιστημιακών ινστιτούτων & ερευνητικών κέντρων.
5.Ενίσχυση της αυτονομίας και της εξωστρέφειας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Κωδικοποίηση όλων των νομοθετημάτων που διέπουν τα ΑΕΙ και δημιουργία ενός λιτού θεσμικού πλαισίου ώστε να υπάρξει ευελιξία και  αυτονομία του πανεπιστημίου από την κρατική εξουσία.
6. Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι ως βάση για την οικονομική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων με συγκεκριμένα κριτήρια.
7.Δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών και μεταπτυχιακών σπουδών για υποδοχή ξένων φοιτητών. Η Ελλάδα  και τα πανεπιστήμιά της να γίνουν διεθνής εκπαιδευτικός χώρος αναφοράς. 
8.Το Πανεπιστημιακό Άσυλο αναγνωρίζεται για την προστασία των ακαδημαϊκών ελευθεριών στην έρευνα και τη διδασκαλία. Σήμερα στην Ελλάδα λειτουργεί ως άσυλο ανομίας και βίας και αυτό είναι στρέβλωση, ύβρις και παραβίαση της έννοιας του Πανεπιστημιακού Ασύλου. Είναι ανάγκη θεσμοθέτησης κανόνων ασφάλειας και προστασίας του Ασύλου. Όπως συμβαίνει στα περισσότερα ξένα Πανεπιστήμια στους Πανεπιστημιακούς χώρους θα εισέρχονται μόνο τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας, προσκεκλημένοι κι όσοι φέρουν άδεια εισόδου.
9. Καθιέρωση κανόνων και ρύθμιση υποχρεώσεων για την φοίτηση (πλήρης ή μερική φοίτηση, χρονικό όριο κλπ).
10.Θεσμοθέτηση μέτρων οικονομικής ενίσχυσης οικογενειών με παιδιά φοιτητές ώστε να σταματήσει και το φαινόμενο των μεταγραφών (υποτροφίες, επιδότηση ενοικίου, έκπτωση φορολογίας, αύξηση του αφορολόγητου για γονείς φοιτητών, εκσυγχρονισμός των υπαρχόντων  και κατασκευή νέων  εστιών, χρήση πιστωτικών καρτών εκπαίδευσης ή εκπαιδευτικών κουπονιών).
Η  πανεπιστημιακή εκπαίδευση πρέπει με πλήρη αυτονομία να αποσκοπεί στην δημιουργία πολιτών που θα μπορούν να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις για εξειδικευμένη εργασία, για καινοτομία, για δημιουργία νέας γνώσης και να  είναι σε άμεση σύνδεση με την Έρευνα και την οικονομική ανάπτυξη. 
Αυτά για να προχωρήσουν, προϋποθέτουν στρατηγική, ευρύ πλαίσιο πολιτικής, ειλικρινή διάλογο και ευρείες συναινέσεις  στην βάση όμως  σύγχρονων και προοδευτικών αντιλήψεων.
Το Κίνημα Αλλαγής είναι εδώ με τις θέσεις και τις απόψεις του για να προχωρήσουν οι αναγκαίες πολιτικές έναντι αυτών που δεν θέλουν, αλλά και αυτών που δεν μπορούν.

*Δημοσιεύθηκε στις 20/03/2019 στην εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ.
Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα