Ο Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κινήματος Αλλαγής Βασίλης Κεγκέρογλου μαζί με δύο ακόμα βουλευτές, προχώρησαν σε γραπτή κοινοβουλευτική παρέμβαση για τις αντιφατικές επιλογές και τους κυβερνητικούς πειραματισμούς που οδηγούν σε νέες καθυστερήσεις των έργων της Κρήτης.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:
Αντικείμενο πειραματισμού, αντιφατικών αποφάσεων, τοπικών και συντεχνιακών σκοπιμοτήτων, φαίνεται να γίνεται για άλλη μια φορά, ο ΒΟΑΚ και το οδικό σύστημα Κρήτης και τα άλλα έργα του Υπουργείου Υποδομών στο νησί.
Κατ’ αρχήν υπενθυμίζω ότι το τελευταίο οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ δημοπρατήθηκε το 2012 όταν η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ ήταν αρμόδια για την υλοποίησή του οδικού άξονα, η οποία το 2013 ενσωματώθηκε στον ΟΑΚ μετά την ενοποίηση ΟΑΔΥΚ και ΟΑΝΑΚ και είναι γεγονός ότι από τότε, παρά τον σχεδιασμό της κατά τμήματα υλοποίησής του έργου που υπήρχε, δεν κατέστη δυνατόν να προωθηθεί αποτελεσματικά η υλοποίηση του ΒΟΑΚ.
Η επόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από το 2015 επέλεξε να ανατρέψει τον προηγούμενο σχεδιασμό και ροκάνισε 4,5 χρόνια μελετώντας «δήθεν» την νέα μεθοδολογία χωρίς να προχωρήσει κανένα τμήμα του έργου. Λίγο πριν τις εκλογές του 2019 αποφάσισε την επανασύστασή της ΕΥΔΕ, ως ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων αλλά από τότε η υπηρεσία μάλλον υπολειτουργεί ευρισκόμενη σε μια λανθάνουσα κατάσταση.
Στο ίδιο διάστημα δεν είχε γίνει κατορθωτό να ξεκαθαριστεί ούτε καν η αρμοδιότητα για τη συντήρηση του ΒΟΑΚ, ανάμεσα σε ΟΑΚ, Υπουργείο Υποδομών και Περιφέρεια Κρήτης.
Σήμερα, μετά από ένα χρόνο χωρίς καμιά ουσιαστική πολιτική απόφαση από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, παρά μόνο ανακοινώσεις για το πότε θα γίνουν οι «ανακοινώσεις» και με υπολειτουργία της ΕΥΔΕ, έρχεται η πρόταση Βουλευτού, ίσως και κάποιων άλλων, να επανέλθει η ΕΥΔΕ στον ΟΑΚ, με πολιτική απόφαση, χωρίς αιτιολογία και τεκμηρίωση.
Με όλα αυτά, φαίνεται ότι και σήμερα συνεχίζει να υπάρχει έλλειμμα σοβαρότητας και η κυβέρνηση οφείλει να αποφασίσει και να ανακοινώσει τώρα, όπως έχουμε ξαναζητήσει, την μέθοδο και την χρηματοδότηση του έργου του ΒΟΑΚ αλλά και τον τρόπο υλοποίησης τόσο αυτού όσο και των άλλων έργων του νησιού.
Οι αποφάσεις αυτές είναι προαπαιτούμενο και κριτήριο που θα καθορίσει τη τύχη της ΕΥΔΕ και του ΟΑΚ κι όχι οι τοπικιστικές ή οι συντεχνιακές επιδιώξεις.
Αν η κυβέρνηση αποφασίσει πχ ότι το έργο του ΒΟΑΚ θα υλοποιηθεί με παραχώρηση ή άλλη μέθοδο και το έργο πρέπει να επιβλέπεται από το Υπουργείο τότε και η ΕΥΔΕ θα πρέπει να διατηρηθεί και να ενισχυθεί ως περιφερειακή υπηρεσία του Υπουργείου.
Αν αποφασιστεί ότι το έργο θα υλοποιηθεί από άλλο φορέα διαφορετικό από το Υπουργείο Υποδομών, τότε προκύπτουν κι άλλα ερωτήματα όπως αυτά που θέτει η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, γιατί αυτός ο φορέας να μην είναι η Περιφέρεια Κρήτης.
Επειδή η κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινώσει τι ακριβώς προτίθεται να πράξει για το έργο, είναι σχήμα πρωθύστερο να συζητείται νέα μεταφορά της ΕΥΔΕ και
Κατ’ αρχήν υπενθυμίζω ότι το τελευταίο οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ δημοπρατήθηκε το 2012 όταν η ΕΥΔΕ ΒΟΑΚ ήταν αρμόδια για την υλοποίησή του οδικού άξονα, η οποία το 2013 ενσωματώθηκε στον ΟΑΚ μετά την ενοποίηση ΟΑΔΥΚ και ΟΑΝΑΚ και είναι γεγονός ότι από τότε, παρά τον σχεδιασμό της κατά τμήματα υλοποίησής του έργου που υπήρχε, δεν κατέστη δυνατόν να προωθηθεί αποτελεσματικά η υλοποίηση του ΒΟΑΚ.
Η επόμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από το 2015 επέλεξε να ανατρέψει τον προηγούμενο σχεδιασμό και ροκάνισε 4,5 χρόνια μελετώντας «δήθεν» την νέα μεθοδολογία χωρίς να προχωρήσει κανένα τμήμα του έργου. Λίγο πριν τις εκλογές του 2019 αποφάσισε την επανασύστασή της ΕΥΔΕ, ως ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων αλλά από τότε η υπηρεσία μάλλον υπολειτουργεί ευρισκόμενη σε μια λανθάνουσα κατάσταση.
Στο ίδιο διάστημα δεν είχε γίνει κατορθωτό να ξεκαθαριστεί ούτε καν η αρμοδιότητα για τη συντήρηση του ΒΟΑΚ, ανάμεσα σε ΟΑΚ, Υπουργείο Υποδομών και Περιφέρεια Κρήτης.
Σήμερα, μετά από ένα χρόνο χωρίς καμιά ουσιαστική πολιτική απόφαση από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, παρά μόνο ανακοινώσεις για το πότε θα γίνουν οι «ανακοινώσεις» και με υπολειτουργία της ΕΥΔΕ, έρχεται η πρόταση Βουλευτού, ίσως και κάποιων άλλων, να επανέλθει η ΕΥΔΕ στον ΟΑΚ, με πολιτική απόφαση, χωρίς αιτιολογία και τεκμηρίωση.
Με όλα αυτά, φαίνεται ότι και σήμερα συνεχίζει να υπάρχει έλλειμμα σοβαρότητας και η κυβέρνηση οφείλει να αποφασίσει και να ανακοινώσει τώρα, όπως έχουμε ξαναζητήσει, την μέθοδο και την χρηματοδότηση του έργου του ΒΟΑΚ αλλά και τον τρόπο υλοποίησης τόσο αυτού όσο και των άλλων έργων του νησιού.
Οι αποφάσεις αυτές είναι προαπαιτούμενο και κριτήριο που θα καθορίσει τη τύχη της ΕΥΔΕ και του ΟΑΚ κι όχι οι τοπικιστικές ή οι συντεχνιακές επιδιώξεις.
Αν η κυβέρνηση αποφασίσει πχ ότι το έργο του ΒΟΑΚ θα υλοποιηθεί με παραχώρηση ή άλλη μέθοδο και το έργο πρέπει να επιβλέπεται από το Υπουργείο τότε και η ΕΥΔΕ θα πρέπει να διατηρηθεί και να ενισχυθεί ως περιφερειακή υπηρεσία του Υπουργείου.
Αν αποφασιστεί ότι το έργο θα υλοποιηθεί από άλλο φορέα διαφορετικό από το Υπουργείο Υποδομών, τότε προκύπτουν κι άλλα ερωτήματα όπως αυτά που θέτει η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών, γιατί αυτός ο φορέας να μην είναι η Περιφέρεια Κρήτης.
Επειδή η κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει ανακοινώσει τι ακριβώς προτίθεται να πράξει για το έργο, είναι σχήμα πρωθύστερο να συζητείται νέα μεταφορά της ΕΥΔΕ και
Ερωτάστε κ. κ. Υπουργοί:
1. Υπάρχει μελέτη σκοπιμότητας ή εισήγηση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών για την τύχη της ΕΥΔΕ Κρήτης και Δωδεκανήσων;
2. Θα ανακοινώσετε επιτέλους το σχήμα, τον τρόπο και την χρηματοδότηση για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ;
3. Οι κυβερνητικές αποφάσεις θα ληφθούν με βάση τα τοπικιστικά και συντεχνιακά κριτήρια ή με βάση τις ανάγκες του νησιού και το δημόσιο συμφέρον;
Και παρακαλούμε να μας καταθέσετε εφ’ όσον υπάρχουν, τόσο την μελέτη σκοπιμότητας για την τύχη της ΕΥΔΕ, όσο και την εισήγηση της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υποδομών για το θέμα αυτό.
Οι ερωτώντες Βουλευτές: Βασίλης Κεγκέρογλου, Χρήστος Γκόκας, Μιχάλης Κατρίνης.