Skip links

Χωρίς Ενεργειακό Σχεδιασμό η Χώρα (Πατρίς)

Η Κυβέρνηση της Ν.Δ. με τα νομοσχέδια, τα οποία έχει φέρει προς συζήτηση στη Βουλή, επιβεβαιώνει τρία κυρίως πράγματα. Πρώτον, το γεγονός ότι τις λίγες φορές, που δεν αδρανεί, προχωρεί χωρίς σχέδιο και στόχους, βάζοντας το κάρο μπροστά από το άλογο. Ψήφισε μία σειρά από νομοσχέδια σχετικά με την ενέργεια, τα βιοκαύσιμα, το φυσικό αέριο, την απελευθέρωση της ηλεκτρικής ενέργειας και κατέθεσε πρόσφατα το ν/σ για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργεια, που αποτελούν μία μεγάλη, αλλά άμορφη μάζα πολιτικών, με αποσπασματικές πρωτοβουλίες και ρυθμίσεις που σε καμία περίπτωση δεν συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ενέργεια.
Η Κυβέρνηση, αφού προχώρησε στη διαμόρφωση αυτού του ασύνδετου και αλληλοσυγκρουόμενου θεσμικού πλαισίου, θυμήθηκε ότι πρέπει να υπάρξει και ο μακροχρόνιος ενεργειακός σχεδιασμός. Στο προεκλογικό της πρόγραμμα έλεγε ότι: «απέτυχε η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, γιατί δεν κατατέθηκε ο εθνικός ενεργειακός σχεδιασμός για να γνωρίζουν οι ενδιαφερόμενοι το μέγεθος και το είδος του επιχειρηματικού αντικειμένου της αγοράς, ότι απαιτείται η κατάρτισή του μακροχρόνιου ενεργειακού σχεδιασμού και της ενεργειακής πολιτικής σε συνεργασία με τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας».
Η Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. όμως, είχε καταθέσει σχέδιο από το καλοκαίρι του 2003. Η Νέα Δημοκρατία όχι μόνο ξέχασε αυτά που υποστήριζε προεκλογικά και δεν προχώρησε στη διαβούλευση, προκειμένου να έχουμε τελικές αποφάσεις, αλλά έχασε και τα κείμενα που το ΠΑ.ΣΟ.Κ. της παρέδωσε. Το δεύτερο, λοιπόν, που επιβεβαιώνει η Κυβέρνηση είναι η κυβερνητική αδυναμία και η έλλειψη συγκεκριμένης πολιτικής για τον ενεργειακό τομέα, παρά το γεγονός ότι κλείνουν αυτές τις ημέρες δύο χρόνια από τότε που ανέλαβε.
Η Νέα Δημοκρατία ακολουθεί πιστά την παλιά συνταγή. Όταν θέλεις να στείλεις ένα θέμα στις καλένδες ή όταν δεν γνωρίζεις τι πρέπει να κάνεις, φτιάχνεις μία επιτροπή ή ένα συμβούλιο και το παραπέμπεις. Έτσι εισηγείται τη θεσμοθέτηση ενός ολιγομελούς μεν, δαπανηρού δε Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακής Στρατηγικής, επιβεβαιώνοντας ότι δεν σέβεται τα χρήματα του ελληνικού λαού.
Ένα εκατομμύριο ευρώ το χρόνο θα κοστίζει αυτό το ενδεκαμελές συμβούλιο προς δόξα της περιστολής των δαπανών, που υποσχέθηκε προεκλογικά ο Πρωθυπουργός. Στους είκοσι τρεις μήνες διακυβέρνησης δημιουργήθηκαν τετρακόσιες δέκα τρεις νέες επιτροπές, συμβούλια και αρχές που έχουν μαζί 3.708 μέλη και που απαιτούν 32.000.000 ευρώ, λειτουργικά και αποδοχές μαζί.
 Έτσι η Κυβέρνηση, αντί να προχωρήσει στη δημιουργία ενός σύγχρονου Εθνικού Συμβουλίου Ενεργειακής Στρατηγικής με τη συμμετοχή, όλων των αρμοδίων φορέων και των συναρμοδίων Υπουργείων, δημιουργεί ένα όργανο υπό τον Υπουργό. Η ενεργειακή στρατηγική, όμως, της χώρας, δεν πρέπει να αφορά μόνο τον εκάστοτε Υπουργό Ανάπτυξης. Απαιτεί διυπουργική, διακομματική και κυρίως διεπιστημονική προσέγγιση, με τη συμμετοχή ασφαλώς διακεκριμένων προσωπικοτήτων του ενεργειακού κλάδου.
Τίθεται βέβαια ένα καίριο ερώτημα: Αν η μέχρι στιγμής έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού από πλευράς Κυβέρνησης είναι σκόπιμη ή αν είναι ένα ακόμη δείγμα της ακυβερνησίας. Όποια και αν είναι η απάντηση, το αποτέλεσμα είναι το ίδιο. Δημιουργείται πεδίο με μεγάλη ελευθερία κινήσεων, χωρίς έλεγχο και συγκεκριμένους κανόνες, έτσι ώστε τα σοβαρά ενεργειακά θέματα να είναι αποτέλεσμα προσωπικών χειρισμών και οι διευθετήσεις των ενδιαφερομένων επιχειρηματικών συμφερόντων του χώρου να είναι ευκολότερες.
Αυτή η πολιτική όμως, είναι αδιέξοδη, δεν ωθεί μπροστά την ανάπτυξη, δεν συμβάλλει στη βελτίωση της θέσης της χώρας μας στον ενεργειακό χάρτη της Ευρώπης, δεν διασφαλίζει διαχρονικά την ενεργειακή επάρκεια, αλλά και τη μικρότερη εξάρτηση από το πετρέλαιο.
Η ενεργειακή βέβαια ασφάλεια είναι και θέμα αποτελεσματικής διαχείρισης. Και αυτή την περίοδο δυστυχώς, πολλοί συνάνθρωποί μας ταλαιπωρούνται και πολλές περιοχές της χώρας έμειναν στο σκοτάδι και στον πάγο, ως αποτέλεσμα της νέας (μη) διακυβέρνησης. Μιας διακυβέρνησης που όσο το δυνατόν γρηγορότερα πάρει τέλος, τόσο λιγότερη ζημιά θα γίνει στον τόπο.
Για την Κρήτη υπάρχει ένας ελάχιστος σχεδιασμός, για μονάδες παραγωγής, συμπεριλαμβανομένης και της προοπτικής χρήσης του φυσικού αερίου.
Οφείλουμε να προειδοποιήσουμε τους αρμόδιους, ότι οποιαδήποτε αναζήτηση ή επικαιροποίηση μελετών (π.χ. καλώδιο), δεν μπορεί να αποτελέσει άλλοθι για ανατροπή ή αναστολή υλοποίησης των δεσμεύσεων.

Βασίλης Κεγκέρογλου
Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ. Ηρακλείου

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα