Ομιλία και δευτερολογία του Βουλευτή Βασίλη Κεγκέρογλου στις 26/11/2008 στη συζήτηση επί των άρθρων και του συνόλου σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης «Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς και άλλες διατάξεις».
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο τρόπος που πολιτεύεται η Κυβέρνηση ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, δείχνει ότι έχει χάσει την αίσθηση της πραγματικότητας. Αυτό που όμως έχει μεγάλη σημασία για τους πολίτες και τη χώρα, είναι ότι έχει χάσει κάθε δυνατότητα διαχείρισης ακόμη και της καθημερινότητας.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης και η Κυβέρνηση συνολικά, όπως φάνηκε και από τη χθεσινή τοποθέτηση του Υπουργού και του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου, συνεχίζει να μας παρουσιάζει μια εικονική πραγματικότητα και να αναζητεί άλλοθι στο παρελθόν.
Το 90% της ομιλίας του Υπουργού και του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου αφορούσε το παρελθόν και μάλιστα από το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι το 2004. Τι μας είπαν. Μέχρι το 2004 υπήρχε μεγάλη ακρίβεια. Από το 2004 μέχρι το 2007 τα πράγματα ήταν μια χαρά. Τώρα τελευταία άρχισαν να χαλάνε τα πράγματα, αλλά γι’ αυτό φταίει ο Αντενάουερ, ο Ρέιγκαν, ο Τόνυ Μπλερ και η διεθνής κρίση.
Αυτή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η αρνητική επιχειρηματολογία που επιστράτευσαν αποδεικνύει την αδυναμία θετικής υποστήριξης του νομοσχεδίου, ενός νομοσχεδίου που δεν εισάγει κάτι ουσιαστικό και αν το εισήγαγε ασφαλώς και θα χρησιμοποιούσαν περισσότερο χρόνο για να το υποστηρίξουν.
Ανεξάρτητα όμως από το τι έλεγε και τι λέει η Κυβέρνηση σήμερα για να αποσείσει τις ευθύνες της, οι πολίτες γνωρίζουν πάρα πολύ καλά και συγκρίνουν και πώς περνούσαν μέχρι το 2004 και πώς περνούν σήμερα, σε ποια δεινή θέση τους έχει φέρει η πεντάχρονη πολιτική της Κυβέρνησης. Γνωρίζουν ότι το κόστος διαβίωσης έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Για μια τετραμελή οικογένεια το μηνιαίο κόστος είναι επιπλέον 800 ευρώ. Αυτό είναι αποτέλεσμα του μεγάλου ρυθμού αύξησης των τιμών, των συνεχών ανατιμήσεων που υπάρχουν στην αγορά και ταυτόχρονα της μείωσης του πραγματικού εισοδήματος της ελληνικής οικογένειας. Είναι ζήτημα που έχει να κάνει με τη γενικότερη οικονομική πολιτική, με την εισοδηματική πολιτική, με την αφαίμαξη του εισοδήματος μέσω του άδικου φορολογικού συστήματος που θέσπισε η Κυβέρνηση, αλλά ταυτόχρονα, έχει να κάνει και με την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά. Δεν είναι μόνο θέμα Υπουργείου Ανάπτυξης ασφαλώς, είναι γενικότερο θέμα της Κυβέρνησης γι’ αυτό έτσι πρέπει να αντιμετωπιστεί.
Η ακρίβεια και η κερδοσκοπία στα βασικά καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες, έχουν πάρει πράγματι ανεξέλεγκτες διαστάσεις και αυτό φάνηκε στην αύξηση του κόστους ζωής. Ιδιαίτερα στα καύσιμα και στα τραπεζικά προϊόντα, συνεχίζεται η ληστεία, παρά το γεγονός ότι οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου, έχουν πέσει κατακόρυφα και παρά το γεγονός για τις τράπεζες ότι τα επιτόκια και όλα τα άλλα για όλη την Ευρώπη έχουν πραγματικά αλλάξει προς όφελος των τραπεζών. Εξάλλου οι ευνοϊκοί όροι με τους οποίους δίνονται και ζεστό χρήμα και εγγυήσεις από το ελληνικό δημόσιο, θα πρέπει να ισχύουν και για τους πολίτες. Τέτοιο πράγμα όμως, δεν βλέπουμε να υπάρχει.
Οι τιμές παραγωγού των αγροτικών προϊόντων έχουν πιάσει πάτο και θα περίμενε κανείς, ότι θα έτρωγε τουλάχιστον φθηνό ελληνικό προϊόν ο καταναλωτής. Ούτε αυτό γίνεται. Η ψαλίδα τιμής παραγωγού και τιμής καταναλωτή διευρύνεται και αυτή συνεχώς.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο σκληρός πυρήνας της ακρίβειας όπως έχουμε τονίσει πολλές φορές σε αυτήν τη συζήτηση, πηγάζει από την έλλειψη υγιούς ανταγωνισμού και την πλήρη καρτελοποίηση πολλών τομέων της οικονομίας. Με την έννοια αυτή η όποια αναδιάρθρωση μεμονωμένων υπηρεσιών δεν μπορεί να φέρει αποτέλεσμα αν δεν υπάρξει, πρώτον, πολιτική βούληση για σύγκρουση με συμφέροντα που απομυζούν το εισόδημα του πολίτη και δεύτερον, για την επιβολή κανόνων στην αγορά με σχέδιο και ουσιαστική ενίσχυση της απαξιωμένης επιτροπής ανταγωνισμού.
Η ελεύθερη αγορά επί Νέας Δημοκρατίας είπαμε ότι ταυτίστηκε με την ασύδοτη αγορά και αντέδρασαν οι συνάδελφοι της Συμπολίτευσης. Αυτό είναι αποτέλεσμα της θεωρίας σας για τη λεγόμενη αυτορύθμιση της αγοράς. Δεν είναι κάτι καινούργιο. Μην απαρνιέστε και την ιδεολογία σας. Ο τόπος χρειάζεται μια άλλη αναπτυξιακή πολιτική με επίκεντρο τον άνθρωπο, που πρέπει να περιλαμβάνει ολοκληρωμένα μέτρα για τη στήριξη του οικογενειακού προϋπολογισμού, την προστασία του εισοδήματος του πολίτη, καθώς και την αποκατάσταση του κοινωνικού κράτους. Την επαναφορά του θεσμού του κοινωνικού μισθού με τις κοινωνικές υπηρεσίες στήριξης της οικογένειας, γιατί όλα αυτά έχουν να κάνουν με το επίπεδο διαβίωσης.
Έρχεται η Κυβέρνηση σήμερα με το νομοσχέδιο να συστήσει άλλη μια υπηρεσία με τη μετονομασία υφιστάμενων δομών, ενώ δεν καταργεί τις μέχρι τώρα υπηρεσίες και του Υπουργείου και φυσικά τις αρμοδιότητες που υπάρχουν στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πρέπει να σας πω ότι όλοι οι φορείς οι οποίοι κλήθηκαν για ακρόαση είπαν ότι δεν υπήρξε καμία προετοιμασία. Και όταν υπάρχουν στην αγορά οι εταίροι που ουσιαστικά συμμετέχουν καθημερινά, δεν μπορείς να νομοθετήσεις για ένα θέμα χωρίς να συζητήσεις μαζί τους. Έγινε στην Επιτροπή έστω μετά από πίεση δική μας που ήλθαν και του εισηγητή της πλειοψηφίας, έγινε μια κάποια συζήτηση, όμως αυτή η συζήτηση απέδειξε ότι αν γινόταν ουσιαστική διαβούλευση, θα είχαμε πολύ καλύτερα αποτελέσματα.
Καταθέτω της ΕΝΑΕ, της Νομαρχίας Πειραιά, της Νομαρχίας Ηρακλείου, της ΕΣΕΕ, του εμπορικού κόσμου και της ΓΕΣΕΒΕ τα έγγραφα που λένε τις απόψεις τους για το νομοσχέδιο, για τα Πρακτικά της Βουλής.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Υπήρχαν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επτά υπεύθυνοι, υπηρεσίες και φορείς αρμόδιοι για τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη λειτουργία της αγοράς. Θα τους αναφέρω: Υπουργός Ανάπτυξης με αρμοδιότητα στην αγορά. Γενικός Γραμματέας Εμπορίου, Γενική Διεύθυνση Εσωτερικού Εμπορίου, ΕΦΕΤ, Νομαρχιακές Υπηρεσίες Εμπορίου, Ελληνική Αστυνομία, Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Οι επτά αυτές υπηρεσίες και υπεύθυνοι έγιναν επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας δέκα έξι. Προστέθηκαν άλλοι εννιά και με το σημερινό νομοσχέδιο. Αναφέρω: Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, Ειδικός Γραμματέας Αγοράς, Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς, Συνήγορος Καταναλωτή, Εθνικό Συμβούλιο Καταναλωτή, Περιφερειακές Υπηρεσίες Ελέγχου Αγοράς, Κλιμάκια Ελέγχου Λαϊκών Αγορών και Υπαίθριου Εμπορίου, Κλιμάκια Ελέγχου Αγοράς, όπως θεσμοθετούνται τώρα. Στις υπάρχουσες υπάρχει και υπηρεσία ειδικών ελέγχων του Υπουργείου Οικονομικών η οποία έχει να κάνει και αυτή με την αγορά.
Υπάρχει μια πανσπερμία φορέων, υπηρεσιών αρμοδίων που έχουν να κάνουν με τη ρύθμιση και τον έλεγχο της αγοράς. Προς Θεού. Το κόστος αυτών των υπηρεσιών δεν δικαιολογεί τα αποτελέσματα που υπάρχουν. Μην προσθέτουμε και άλλες υπηρεσίες νέες συναρμοδιότητες, νέες συγκρούσεις, νέες αμφισβητήσεις. Θα έπρεπε να υπάρξει θα έλεγα μια αναδιάρθρωση που να αφορά το σύνολο και τη συγκεκριμενοποίηση.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης τοποθετεί Ειδικό Γραμματέα κατά την άποψή μας, μόνο και μόνο για να είναι απόλυτα ελεγχόμενη αυτή η νέα υπηρεσία. Το δείχνει η φράση που υπήρχε και διαγράφηκε και από αυτό φάνηκε ότι η συζήτηση και ο διάλογος αποδίδει, ότι οι έλεγχοι διενεργούνται από εντολή του Γενικού Γραμματέα. Αυτός που το έγραψε ήταν μέσα στη σκοπιμότητα. Βέβαια το ότι δεν αναφέρεται, δεν σημαίνει ότι δεν θα δίνει εντολές. Μα, πρέπει να δίνει. Αλλά ταυτόχρονα και η υπηρεσία θα πρέπει να έχει αυτόβουλα τη δυνατότητα να κάνει ελέγχους για να μη συμβαίνει αυτό – αν παραφράσω- που μας είπε ο κύριος Υπουργός. Ότι ο κ. Καραμανλής τους είπε προχωράτε και μην σταματάτε μπροστά σε ονόματα. Τι σημαίνει αυτό; Περνάνε έξω από το τάδε μεγάλο όνομα, δεν σταματάνε για έλεγχο, προχωράνε.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Είναι θέμα νοημοσύνης του καθενός.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κύριε Κεγκέρογλου, επιτρέπετε διακοπή από τον Υπουργό;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Βεβαίως.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ορίστε, κύριε Υπουργέ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Θα έλεγα ότι ο καθένας παραφράζει ό,τι θέλει. Αλλά και αυτές οι παραφράσεις έχουν τα όριά τους. Επειδή αυτό που είπατε είναι προσβλητικό σας απαντώ ότι είναι θέμα νοημοσύνης του καθενός πώς θα εκλάβει κάτι τι.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Μπορούμε να αποφύγουμε τις εντάσεις και από τις δύο πλευρές με τέτοιους χαρακτηρισμούς.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Έχει νοημοσύνη ο πολίτης για να κατανοήσει την επιχειρηματολογία καθενός.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Υφυπουργός Ανάπτυξης): Δεν μίλησα για τον πολίτη.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Εμείς είμαστε σίγουροι ότι σήμερα μπορεί και κρίνει και την αποτελεσματικότητά σας και φυσικά την αδράνεια και την αδιαφορία που υπάρχει σε πολλούς τομείς της κυβερνητικής πολιτικής.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συνεχίζοντας στη συζήτηση επί των άρθρων να πω ότι η ενίσχυση του αγορανομικού ελέγχου της αγοράς και με την σημερινή μορφή της υπηρεσία και με τη νέα δεν μπορεί από μόνη της να καταπολεμήσει την ακρίβεια και είναι η αιτία αυτή που είπαμε, η πλήρης καρτελοποίηση. Άρα το 41ο μέτρο από τα 41 που ανακοίνωσε η Κυβέρνηση πέρυσι τον Φεβρουάριο που είναι με τον τίτλο «Ενίσχυση της λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού» θα έπρεπε να είναι το πρώτο και θα πρέπει έστω και τώρα να έλθει 9,10 μήνες μετά.
Στο άρθρο 3 με τις αρμοδιότητες για την ειδική υπηρεσία αυτό που θα συμβεί είναι να συγκρουστούν οι αρμοδιότητες της κεντρικής υπηρεσίας με αυτές των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
Τι έπρεπε να κάνει η Κυβέρνηση κατά την άποψη μας; Να αναδιαρθρώσει την κεντρική υπηρεσία να την ενισχύσει, να τη στελεχώσει, να προσθέσει τμήματα κοστολογικών ελέγχων ή οτιδήποτε άλλων, ερευνών κατά κλάδο και ταυτόχρονα να ορίσει σαφώς τις αρμοδιότητες της κεντρικής υπηρεσίας και των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, τον τρόπο συνεργασίας και ταυτόχρονα να προβλέψει τη στελέχωση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων. Χωρίς στελέχωση των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων θα έχουμε ένα υδροκέφαλο σχήμα με ισχυρό κέντρο, συγκεντρωτική υπηρεσία αλλά με αδύναμα πόδια. Και όταν αυτές οι υπηρεσίες είναι στην πρώτη γραμμή μάχης δεν μπορούν να πάνω με παιδιά των STAGE που δεν έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιούν ελέγχους, δεν έχουν δικαίωμα υπογραφών. Για αυτό λέμε, εγκρίνετε όλες τις θέσεις που έχουν ζητήσει οι Νομάρχες για να στελεχωθούν αυτές οι υπηρεσίες στην ελληνική περιφέρεια.
Τα υψηλά πρόστιμα που προβλέπει το άρθρο 5, το εύρος των προστίμων μπορεί να αξιοποιηθεί από τη στιγμή που δεν περιλαμβάνονται κριτήρια για την ενίσχυση των πελατειακών σχέσεων. Θα πρέπει να μας πείσετε ότι δεν θα συμβεί αυτό.
Με τα άρθρα 7, 8, 9, 10 και 11 προβλέπεται η διάρθρωση της υπηρεσίας. Είπαμε ότι τα μέχρι τώρα Τμήματα τα κάνει Διευθύνσεις και τις Διευθύνσεις Τμήματα. Αυτό το αποδεικνύει εάν κάτσουμε να συγκρίνουμε το σημερινό οργανόγραμμα με το οργανόγραμμα που φέρνει το νομοσχέδιο.
Τι καινούργιο φέρνει το νομοσχέδιο. Φέρνει το Τμήμα Παρακολούθησης Οικονομικών Μεγεθών και θεσμοθετεί και το Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο όπως είπαμε και άλλη φορά είχε έρθει ως ιδέα και πιλοτική λειτουργία από το 2001. Το 2003 είχε ενταχθεί στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» για να οργανωθεί και να αναπτυχθεί αλλά σταμάτησε αυτή η διαδικασία και έρχεται μετά από 4 χρόνια. Αυτό νομίζω ότι έπρεπε να είναι ένα θέμα αυτοκριτικής για την Κυβέρνηση.
Άρθρα 13 και 14 αφορούν τη σύσταση των 225 θέσεων που θα στελεχώσουν αυτήν την υπηρεσία και τη διαδικασία επιλογής. Τα άρθρα 13 και 14 καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου. Αυτό αποδεικνύει και το λόγο για τον οποίο έγινε το νομοσχέδιο. Θα μπορούσε να προβλέπει τις θέσεις, 225, 500, 100 και το άρθρο 14 να λέει ότι η στελέχωση της υπηρεσίας γίνεται σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, αυτά που προβλέπει ο νόμος 2190, αυτά που προβλέπουν οι τροποποιήσεις του και όλα τα άλλα. Το ότι κάνει ειδικό άρθρο με ειδικές προβλέψεις με 4 μέλη της 7μελούς επιτροπής που ορίζει ο Υπουργός Ανάπτυξης, με τη «γαλάζια συνέντευξη» ούτως ώστε να προσλάβει αυτούς που θέλει, αποδεικνύει τη σκοπιμότητα. Βέβαια αυτό έχει πολλές πτυχές. Εμείς είπαμε ότι αυτό είναι μια πραγματικά ωμή κομματική παρέμβαση στη διαδικασία επιλογής.
Άρθρο 19 σε σχέση με τους ελέγχους και επανελέγχους δεν προβλέπεται ποιο όργανο ενεργεί τον επανέλεγχο. Δίδεται η εντολή για επανέλεγχο για ποια θέματα και ποιο όργανο τον διενεργεί; Οι ίδιοι που πήγαν;
Με το άρθρο 20 προβλέπεται η ανάθεση έργου σε ιδιώτες. Είπαμε ότι είμαστε αντίθετοι στην ανάθεση δημόσιου ελεγκτικού έργου σε ιδιώτες και μάλιστα χωρίς περιορισμό. Δεν μπορεί να συμβεί αυτό.
Λέει το άρθρο ότι εάν αργήσει να στελεχωθεί η υπηρεσία ή εάν είναι άρρωστοι, εάν πάρουν άδειες μητρότητας κ.λπ. με μια απλή απόφαση του Υπουργού θα παίρνει ιδιώτες και θα τους αναθέτει έργο της υπηρεσίας χωρίς όριο αριθμού χωρίς τίποτα που σημαίνει ότι μπορεί να δούμε μια στιγμή και 1000 εκεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης ιδιώτες, ανάλογα βέβαια και με το χρήμα που θα δώσει ο Υπουργός Οικονομικών που εδώ βλέπω ότι το δίνει απλόχερα, 5.000.000 ευρώ για να προσλάβουμε 225 και ιδιώτες.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ: Σε πόσο χρόνο;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Άμεσα μπορεί να γίνει αυτό με τη δημοσίευση του νομοσχεδίου όσον αφορά τους ιδιώτες.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ: Άμα δούνε φράγκο γράψε μου!
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Με το άρθρο 22 μετονομάζει απλά τα κλιμάκια ελέγχου λαϊκών αγορών και υπαίθριου εμπορίου που λειτουργούσαν μέχρι τώρα σε κλιμάκια ελέγχου αγοράς χωρίς να γίνεται μια αξιολόγηση του έργου που έχουν παρουσιάσει αυτά μέχρι τώρα και χωρίς να συζητήσουμε την ανάγκη αναδιάρθρωσής τους. Γιατί τι έχει συμβεί; Τα κλιμάκια με τον τρόπο που προβλέπεται η στελέχωσή τους είναι αναποτελεσματικά. Τουλάχιστον για την περιφέρεια που γνωρίζω εγώ είναι πλήρως αναποτελεσματικά. Άνθρωποι που κυριώς δεν έχουν σχέση με το αντικείμενο ούτε με οικονομία ούτε με ο,τιδήποτε άλλο συμμετέχουν στα κλιμάκια μόνο και μόνο για να βάζουν την υπογραφή. Πλήρης αναποτελεσματικότητα.
Κλείνω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, λέγοντας ότι εμείς έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση του ρυθμιστικού πλαισίου που διέπει τις αγορές. Έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού με δημιουργία αυτόνομης υπηρεσίας αντιμετώπισης των καρτέλ στα πλαίσιά της, με δημιουργία ενός νέου συστήματος ιεράρχησης και επιλογής των υποθέσεων ούτως ώστε να δίνεται προτεραιότητα στις σημαντικές υποθέσεις κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης, συγκεντρώσεων και όλες αυτές που δημιουργούν τα προβλήματα, να αυστηροποιηθούν οι τιμές, να θεσμοθετηθεί ως ποινικό αδίκημα η συμμετοχή σε καρτέλ, είναι ευκαιρία τώρα που υπάρχει και νομοσχέδιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης αφού δεν το κάνατε μέχρι τώρα, να δημιουργηθεί ειδικό τμήμα ανταγωνισμού στα Διοικητικά Εφετεία. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα ξεμπλοκάρει η ουρά που υπάρχει σήμερα και που κάνει αναποτελεσματική την παρέμβαση της επιτροπής. Και τέλος, η δημιουργία αποκεντρωμένων υπηρεσιών της Επιτροπής Ανταγωνισμού που έχει διαφορετικό αντίκειμενο από τις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις, ούτως ώστε να μην επωμίζεται η κεντρική υπηρεσία με διαδικασίες οι οποίες πρέπει να γίνονται σε όλη την Ελλάδα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι εμφανές ότι μόνο με μια διαφορετική φιλοσοφία που μπορεί να εμπνέει μια οικονομική και αναπτυξιακή πολιτική μπορούν να υλοποιηθούν αποτελεσματικές πολιτικές. Η Κυβέρνηση είναι εγκλωβισμένη μέσα στη δίνη των γεγονότων της καθημερινότητας της πολιτικής και δεν μπορεί να ξεμπλοκαριστεί η ίδια ούτως ώστε ακόμα και αν ήθελε να δεχθούμε ότι θέλει, να μπορέσει να βάλει τάξη στην αγορά. Θεωρώ ότι αυτό σήμερα είναι μια τελειωμένη υπόθεση για την Κυβέρνηση. Από την άλλη μεριά, εμείς με συγκεκριμένες προτάσεις καταθέτουμε σήμερα και επιμένουμε για να αλλάξει αυτή η κατάσταση η οποία είναι εις βάρος του πολίτη και εις βάρος της Χώρας και ταυτόχρονα καταθέτοντας αυτή την πρόταση ζητάμε και την εμπιστοσύνη του ελληνικού λαού όχι μόνο κατά ανάγκη με τις δημοσκοπήσεις αλλά και με τις εκλογές που πρέπει να γίνουν για να αλλάξει πορεία ο τόπος.
ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ
Κυρία Πρόεδρε, όπως τελικά ακολουθείται η πρακτική, δευτερομιλία και τροπολογίες έτσι θα μιλήσουμε, αν και υπάρχει θέμα και το έθεσα εγώ από χθες.
Κατά τη συζήτηση και επί των άρθρων, κυρία Πρόεδρε, διαφάνηκε η αδυναμία της Κυβέρνησης να δει τις προτάσεις, τις απόψεις που έχουν κατατεθεί από τους φορείς, κατατέθηκαν από την Αντιπολίτευση προκειμένου αυτό το νομοσχέδιο ή να βελτιωθεί ριζικά ή να παρθεί πίσω και με ουσιαστική διαβούλευση να έρθει ένα νέο.
Εν πάση περιπτώσει, έχουμε στα χέρια μας σήμερα και την έκθεση της ΟΚΕ, η οποία και αυτή εκφράζει τις σοβαρές επιφυλάξεις για την αποτελεσματικότητα αυτού του νομοσχεδίου.
Αναφέρει συγκεκριμένα. «Το νομοσχέδιο περιέχει διατάξεις οι οποίες δεν είναι ιδιαίτερα σαφείς και πιθανόν να οδηγήσουν σε προβληματική λειτουργία της υπηρεσίας και αδυναμία εκπλήρωσης της αποστολής της. Παρατηρούνται παραλείψεις ως προς τη θωράκιση της νέας υπηρεσίας ενάντια στην εμφάνιση φαινομένων διαφθοράς». Αναφέρει παρακάτω ότι «Είναι προφανής η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων με άλλες υπηρεσίες, γεγονός που θα έχει αρνητικές συνέπειες για την αποτελεσματικότητα και την εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης αλλά και στη δραστηριότητα των επιχειρήσεων. Τέλος, υπάρχουν διατάξεις που λόγω της ασάφειάς τους, ενδεχομένως θα πλήξουν την επιχειρηματική δραστηριότητα. Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή».
Έχω όμως και ένα δελτίο τύπου από την Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων του Υπουργείου Εμπορίου και τον Ενιαίο Σύλλογο του Υπουργείου που πραγματικά αναφέρει και εδώ σοβαρές αντιρρήσεις που υπάρχουν και όχι απλά επιφυλάξεις, αλλά βεβαιότητα για την αποτυχία αυτής της υπηρεσίας.
Λέει σε κάποιο σημείο: «Είναι ξεκάθαρο ότι πολιτική βούληση για τη συγκράτηση των τιμών δεν υπάρχει γιατί η ουσιαστική παρέμβαση στην αγορά απαιτεί σύγκρουση με συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα και συγκεκριμένες πολιτικές. Οι εκπρόσωποι των εργαζομένων στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, ανέπτυξαν τις προτάσεις για θεσμικές αλλαγές, αλλά καμία από αυτές δεν υιοθετήθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου. Οι εργαζόμενοι στη Γενική Γραμματεία δεν αποδέχονται την απαξίωση που τους επιφυλάσσει η πολιτική ηγεσία και απορρίπτουν το οργανωτικό σχήμα, γιατί το μόνο ζήτημα που ρυθμίζει με συνέπεια είναι οι προσλήψεις ημετέρων». Και τέλος, αναφέρει ότι «Απαξιώνει τους εργαζόμενους, επιτρέπει την παραδιοίκηση. Χειροπιαστά παραδείγματα για τον τρόπο που θα λειτουργήσει το νέο οργανωτικό σχήμα είναι τα πρόσφατα κρούσματα παραδιοίκησης που εκπορεύονται από την ίδια την πολιτική ηγεσία και εκφράζονται από τους συμβούλους της σε θέματα αγοράς».
Αυτές οι απόψεις των φορέων, που μαζί με την πολιτική ηγεσία θα έπρεπε να έχουν ένα κοινό πλαίσιο δράσης για την αποτελεσματικότητα, δεν υπάρχει. Και αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο διαβούλευση δεν έγινε, αλλά έχουμε τελείως αντίθετες απόψεις.
Κλείνοντας, σε σχέση με το νομοσχέδιο, θα πω για άλλη μια φορά ότι ας έλθει νομοσχέδιο για την ενίσχυση της λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού με βάση τις προτάσεις που σας καταθέσαμε σήμερα, για να κάνουμε πράγματι ένα βήμα σοβαρό.
Σε σχέση τώρα με τις τροπολογίες. Κατ’ αρχήν γι’ αυτήν που ήδη ενσωματώθηκε, για τη λειτουργία της αγοράς, θα πρέπει να πω ότι είχε έλθει και πάλι παλαιότερα τροπολογία αλλά δεν έλυσε το πρόβλημα. Θα πρέπει να βρεθεί μια ευρύτερη ρύθμιση, προκειμένου να αντιμετωπισθεί αυτό το πρόβλημα.
Για το κομμάτι που αφορά το ΙΧΘΥΚΑ, συμφωνούμε με τις τοποθετήσεις που έγιναν από τον κ. Βερελή και τον κ. Μωραϊτη. Το ΙΧΘΥΚΑ πρέπει να ενταχθεί με κάποια διαδικασία στο ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.. Ξαναδείτε το θέμα. Νομίζω ότι με διαβούλευση θα βρείτε άκρη.
Για το θέμα που αφορά τις ΣΕΒΑΘ και τις ΕΠΕΚ, υπάρχουν πλείστα παραδείγματα που είναι ακριβώς στην ίδια μοίρα. Εάν δεν είναι ρουσφετολογική, είναι φωτογραφική. Υπάρχουν σε πάρα πολλές επιχειρήσεις συνεταιριστικές, ιδιωτικές ή δημόσιες τα ίδια προβλήματα.
Ως προς το αντικείμενο και το προϊόν που λέει ότι εξέλειπε, θα σας πω ότι αυτό το προϊόν που εξέλειπε, μετά την αλλαγή του Κανονισμού, είναι η σταφίδα πλέον. Και σταφίδα σημαίνει επεξεργασία, σταφιδεργοστάσια, σημαίνει εργάτες που έχουν βρεθεί στο δρόμο. Έχουμε κάνει κατ’ επανάληψη παρεμβάσεις, για να γίνει ένα τέτοιο πρόγραμμα και δεν έχει γίνει. Θεωρώ ότι πρέπει να πάρετε πίσω αυτήν τη τροπολογία και να έρθει μια συνολική που να αντιμετωπίζει το πρόβλημα για όλες τις περιπτώσεις, συνεταιριστικές ή δημόσιες, που να αφορά την κατάσταση. Θεωρώ ότι αυτή η τροπολογία δεν μπορεί να ψηφιστεί, διότι δεν παρίσταται ο Υπουργός, εκτός εάν έρθει κατά την ώρα της ψηφοφορίας.
Εννοείται ότι εγώ θέτω πολιτικά το θέμα και πιστεύω ότι έπρεπε να υπάρξει αυτός ο σεβασμός. Σε μια τροπολογία που καταθέτει, πρέπει να μας ακούσει, μήπως δεχθεί κάποια συμπλήρωση. Αυτό θεωρώ ότι έπρεπε να γίνει.
Σχετικά με την τροπολογία για το Κτηματολόγιο, ήδη έχει μιλήσει ο κύριος Πρόεδρος.
Θα ήθελα να πω μια κουβέντα για την τελευταία τροπολογία, που αφορά τις ενδοομιλικές συναλλαγές και το ΤΕΜΠΜΕ. Εδώ τι γίνεται; Συρράπτουμε δυο διαφορετικά πράγματα στην ίδια τροπολογία. Και επειδή η πρώτη θα μπορούσε να γίνει δεκτή, αλλά στη δεύτερη υπάρχουν θέματα που χρειάζονται συζήτηση, δεν μπορεί να παρασχεθεί αυτή η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Ανάπτυξης για να κάνει τα πάντα στο ΤΕΜΠΜΕ ,χωρίς νομοθετικές ρυθμίσεις. Πέρα από τη θετική ρύθμιση για τη σύνθεση του Συμβουλίου και τη μείωση του ποσοστού που κρατά για την εξασφάλιση, τα άλλα δεν μπορούν να μας καλύψουν, για να ψηφίσουμε συνολικά αυτή την τροπολογία, παρότι υπάρχουν θετικές διατάξεις μέσα σε αυτήν.