Skip links

Τοποθέτηση Β.Κ. για επερώτηση περί αποπεράτωσης των κάθετων οδικών αξόνων «Ηράκλειο-Μεσαρά»

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Από τα μέχρι τώρα λεχθέντα από του συναδέλφους,
 
αλλά και με βάση τις διάφορες απαντήσεις των υπουργών,

αλλά, κυρίως όμως, με βάση τα αποτελέσματα και την πραγματικότητα για την ανάπτυξη και τα έργα στην περιφέρεια και ιδιαίτερα στο Ηράκλειο,

 με ασφάλεια οδηγούμαστε σε δύο διαπιστώσεις.

1η διαπίστωση:

Επί ΠΑ.ΣΟ.Κ είχαμε λίγα λόγια και πολλά έργα

Επί Ν.Δ.  έχουμε πολλά λόγια και μηδαμινό έργο

2η διαπίστωση:

Η πρωτοφανής φοβικότητα, που δείχνει η Ν.Δ. απέναντι στις περιφερειακές δομές του ίδιου του κράτους αλλά και την αυτοδιοίκηση, που
 
→επιτείνει το πρόβλημα του συγκεντρωτικού τρόπου διοίκησης και παραγωγής έργων και
 
→πιστοποιεί την αποτυχία του συγκεντρωτικού συστήματος διακυβέρνησης.

Είμαι ο τελευταίος που θα υποστήριζα ότι επί ΠΑ.ΣΟ.Κ., όλα όσα έχουν σχέση με τα έργα και την ανάπτυξη ήταν τέλεια.

Όμως τα πράγματα, πρέπει να το παραδεχτείτε με ειλικρίνεια, ήσαν σαφώς πολύ καλύτερα.

Φαινόταν το έργο, υπήρχε αποτέλεσμα.

Το 2ο ΚΠΣ, το οποίο σχεδίασε η Ν.Δ. λίγο πριν χάσει τις εκλογές, δυστυχώς δεν επικεντρώθηκε στα μεγάλα αναπτυξιακά έργα της περιφέρειας.

Με το 3ο ΚΠΣ, για 1η φορά, έχουμε το περιφερειακό πρόγραμμα να προσανατολίζεται σε μεγάλα έργα της Κρήτης και του νομού.

Μεσ’ από το ΠΕΠ Κρήτης χρηματοδοτήθηκαν οι βασικοί κάθετοι οδικοί άξονες του νομού Ηρακλείου:
 
– Μεσσαρά –Ηράκλειο-Βιάννος,
 
– Χουδέτσι – Πύργος και
 
– το τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα.

Ταυτόχρονα υπήρξε μια σημαντική χρηματοδότηση των μελετών για τον Νότιο Οδικό Άξονα.

Τα έργα Ηράκλειο – Βιάννος και Ηράκλειο – Μεσσαρά που εντάχθηκαν στο ΠΕΠ, άρχισαν να δημοπρατούνται κατά τμήματα και να ξεκινούν.

Το Μάρτιο του 2004, όταν αναλάβατε την Κυβέρνηση, τα έργα αυτά ήταν σε εξέλιξη, με αρκετά καλούς ρυθμούς εκτέλεσης.

Αυτό, πέρα από ποσά, αριθμούς και ημερομηνίες, το γνωρίζουν όλοι οι πολίτες της περιοχής.

Το τελευταίο διάστημα,

μειώθηκαν οι ρυθμοί εκτέλεσης και
 
→ για ορισμένα τμήματα σταμάτησαν οι εργασίες.

Η Περιφέρεια Κρήτης έχει ζητήσει από το καλοκαίρι του 2004 τρία συγκεκριμένα ποσά, προκειμένου να αντιμετωπιστούν,
 
–    τα γεωλογικά φαινόμενα

–    απρόβλεπτες εργασίες και

–    αστοχίες των μελετών.

Είχε ζητήσει:
 
–    1 εκατ. 820 χιλ. ευρώ για το τμήμα                Αυγενική – Αγ. Βαρβάρα 

–    1 εκατ. 829 χιλ ευρώ για το τμήμα                             Αγ. Σώζω – Αρκαλοχώρι και

–    1 εκατ. 500 χιλ. ευρώ για την αντιμετώπιση της κατολίσθησης.

Από το καλοκαίρι του 2004 το Υπουργείο Οικονομίας, με την ανοχή του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., αρνείται να δώσει τα χρήματα.

Φτάσαμε λοιπόν αισίως στο 2006.

Ο κ. Αλογοσκούφης επαίρεται για την εικονική μείωση του ταμειακού ελλείμματος,

αυτά τα χρήματα τα χρωστά στο έργο και θα τα δώσει ούτως ή άλλος, γιατί δε τα δίνει έγκαιρα;

Επειδή, το οικονομικό επιτελείο σκέπτεται και λειτουργεί μόνο διαχειριστικά και ταμειακά,

δεν αντιλαμβάνεται ότι τα χρήματα δεν πάνε σε νέο έργο, όπως μας δηλώνει στις απαντήσεις,
 
αλλά θα συμβάλλουν στην αξιοποίηση 150 εκατ. ευρώ, που ήδη έχουν επενδυθεί.

Το έργο που έχει γίνει, μένει αναξιοποίητο.

Οι δρόμοι είναι μετέωροι, δεν οδηγούν πουθενά.

Η Περιφέρεια, κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης, δίνει με πρόχειρες και μη ασφαλείς, συνδέσεις ορισμένα τμήματα σε κυκλοφορία.

Δικαιολογημένα οι πολίτες εχλεύασαν τα εγκαίνια που έγιναν προ ημερών, για ένα τμήμα που έχει τελειώσει 2 σχεδόν χρόνια.

Η μελέτη των κόμβων καθυστερεί και πολλοί σημαντικοί οικισμοί, όπως οι Κουνάβοι, οι Αρχάνες, μένουν χωρίς πρόσβαση.

Όπως καταλαβαίνετε, η κριτική ότι «βαλτώσατε τα έργα»,  έχει πραγματική βάση.

Και θα μου πείτε:

Καλά, δεν έκανε τίποτα η Ν.Δ. δύο σχεδόν χρόνια;

Η απάντηση, με κάθε ειλικρίνεια, είναι σχεδόν ΤΙΠΟΤΑ.

Οι υπηρεσίες, οι εργολάβοι, συνέχισαν να υλοποιούν τα έργα αυτά, λόγω κεκτημένης ταχύτητας που απέκτησαν επί ΠΑ.ΣΟ.Κ.

Στα 2 χρόνια, έχετε υπογράψει δύο συμβάσεις για τα τμήματα Αρκαλοχώρι – Ίνι και Σίβα – Αυγενική.

Αλλά αυτή είναι η μισή αλήθεια, γιατί η άλλη μισή είναι ότι και τα δύο αυτά έργα είχαν:
 
→ χρηματοδοτηθεί και
 
→ δημοπρατηθεί

από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Εσείς, 22 μήνες τώρα, δημοπρατήσατε μόνο
 
το τμήμα Ίνι – Μάρθα,
 
κι αυτό με πιστώσεις από το αποθεματικό επίδοσης, που εξασφαλίστηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση,
 
αλλά δεν έχετε υπογράψει ακόμη τη σύμβαση.

Αυτή είναι ολόκληρη η αλήθεια κύριε Υπουργέ.

Πικρή μεν για σας, αλλά έτσι είναι.

Δύο σημαντικά έργα, που χρηματοδοτούνται κι αυτά από το αποθεματικό επίδοσης επί ΠΑ.ΣΟ.Κ.,
 

–    ο διπλός κλάδος Ηράκλειο – μέχρι Σίβα και

–   το έργο Καρτερός – Επισκοπή,

ακόμη δεν έχουν δημοπρατηθεί.

Τι περιμένετε;

Τα χρήματα υπάρχουν, οι μελέτες υπάρχουν.

Γιατί κωλυσιεργείτε;
 
  Και έρχομαι τώρα στο θέμα των συμπληρωματικών πιστώσεων, που χρειάζονται για να δημοπρατηθούν τα υπόλοιπα τμήματα, όπως το Απομαρμά – Καστέλλι.

Μετά την απώλεια μνήμης του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. για τη δέσμευση των 46 εκατ. ευρώ,

ήλθατε μετά από 2 χρόνια να αντιληφθείτε ότι έχετε υποχρέωση να χρηματοδοτήσετε το έργο από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου.

Στα πρακτικά της 5ης επιτροπής παρακολούθησης, όπως εμφαίνεται στην ιστοσελίδα για το Επιχ. Πρόγραμμα «Οδικοί άξονες, Λιμάνια, Αστική Ανάπτυξη»,

αναφέρεται η χαμηλή απορρόφηση του προγράμματος που διαχειρίζεται το Υπουργείο, που για τον ΒΟΑΚ φτάνει το 18,99% και

στην Συνοπτική Ενημέρωση της ενδιάμεσης αξιολόγησης του προγράμματος αναφέρεται επί λέξει:

«Μέτρο 3.2 Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης:

Παρατηρούνται καθυστερήσεις στην έναρξη υλοποίησης των νέων έργων, λόγω προβλημάτων κατά τη διάρκεια των διαγωνιστικών διαδικασιών ή/και μη έγκαιρης σύνταξης των τευχών δημοπράτησης .

Τον Ιούλιο 2005 υπεβλήθη νέα πρόταση (ΤΔΕ) από τον Τελικό Δικαιούχο,

με την οποία προτείνεται αύξηση του οικονομικού αντικειμένου,
αλλά και συμπτύξεις των χρονοδιαγραμμάτων ως τη συμβασιοποίηση,

με αντίστοιχη μείωση της συνολικής διάρκειας κατασκευής των μη συμβασιοποιημένων νέων τμημάτων.

Απαιτείται η οριστικοποίηση των νέων δεδομένων προκειμένου να επανεκτιμηθεί η εφικτότητα της επίτευξης των στόχων του Μέτρου». 

Η αναποτελεσματικότητα των υπηρεσιών σας κύριε Υπουργέ, πρέπει να αντιμετωπιστεί .

Χάθηκε πολύτιμος χρόνος μέχρι να ενεργοποιήσετε το νέο νόμο, που δυστυχώς αποδεικνύεται αναποτελεσματικός.

Το Υπουργείο σας, επί ΠΑΣΟΚ, σε συνεργασία με την Περιφέρεια μετά τη διαπίστωση της αναποτελεσματικότητας των κεντρικών υπηρεσιών προχώρησαν σε 2 κινήσεις:

α) Να αποκεντρώσουν την εκπόνηση της μελέτης       (έτος 2003) και να διαθέσουν 420 εκατομμύρια δρχ. από το ΠΕΠ Κρήτης, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι μελέτες.

β) Να τροποποιήσουν τη διαδικασία για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων, έτσι ώστε οι απαλλοτριώσεις του εν λόγω οδικού άξονα να κηρύσσονται από τις περιφερειακές αρχές και
η περιφέρεια προχώρησε το 2003 στην κήρυξη της απαλλοτρίωσης του ενός εκ των δύο τμημάτων   (Απομαρμά – Καστέλλι).

Τα αποτελέσματα ήταν εμφανή.

Μέσα σ’ ένα χρόνο το έργο ήταν έτοιμο για δημοπράτηση.

Κύριε Υπουργέ,

Πρέπει να αξιοποιούμε με σεβασμό τα χρήματα του ελληνικού λαού.

Το κάθε ευρώ που πληρώνει φόρο ο κρητικός και ο κάθε κάτοικος της περιφέρειας,
 
μέχρι να επιστρέψει ανταποδοτικά στον τόπο του ως έργο,

έχει εξανεμιστεί σε μεγάλο ποσοστό.

Επί ΠΑ.ΣΟ.Κ, επέστρεφε στην περιφέρεια ένα σημαντικό ποσοστό.

Επί Ν.Δ., μέχρι στιγμής τουλάχιστον, δε βλέπουμε να επιστρέφει σχεδόν τίποτα.

Κύριες αιτίες της αποτυχίας σας είναι:

•    Η έλλειψη πολιτικής βούλησης από την Κυβέρνηση για την περιφερειακή ανάπτυξη

•    Η ανικανότητα διαχείρισης των προγραμμάτων, των έργων, των χρημάτων που σας παραδώσαμε

•    Η έλλειψη εμπιστοσύνης στις ίδιες τις περιφερειακές σας υπηρεσίες 

και τέλος

•    η αδιέξοδη ταμειακού τύπου οικονομικής πολιτικής.

Η περιφερειακή ανάπτυξη,
 
•    χρειάζεται μια άλλη κυβερνητική πολιτική,

•    χρειάζεται εμπιστοσύνη στους θεσμούς της περιφέρειας,

•    χρειάζεται ένα βήμα παραπέρα.

Οι πόροι που παράγει η κάθε περιφέρεια,

ένα ποσοστό των πόρων που παράγει η Κρήτη,

να διατίθενται ευθύς αμέσως στους περιφερειακούς φορείς,

προκειμένου να υλοποιήσουν την περιφερειακή ανάπτυξη όπως οι ίδιοι την αποφασίζουν.

Χρειάζεται ανατροπή κάθε συγκεντρωτικής δομής που μπλοκάρει την περιφερειακή ανάπτυξη.

Η Κυβέρνηση της Ν.Δ. απέδειξε στους 22 μήνες ότι
 
→ όχι μόνο δεν μπορεί να το κάνει,

→ αλλά ότι παραμένει πιστή στη λογική του ελέγχου και του συγκεντρωτικού κράτους,

που δεν αφήνει κανένα περιθώριο.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα