Αν το μέλλον ανήκει σ’ αυτούς που το σχεδιάζουν, τότε η μελλοντική προοπτική για τον τουρισμό στη χώρα μας, δε θα είναι καθόλου καλή.
Ορισμένοι βέβαια ίσως απορήσουν, γιατί σε μια περίοδο με νούμερα που δείχνουν ότι πάμε καλά να διατυπώνονται ερωτηματικά και αμφιβολίες για το μέλλον;
Η απάντηση είναι ″ακριβώς γι’ αυτό″.
Η Κυβέρνηση έχει επαναπαυτεί στις δάφνες και επαίρεται αυτοθαυμαζόμενη για τη συγκυριακή βελτίωση των αριθμών, που γνωρίζει ότι δεν είναι αποτέλεσμα της πολιτικής της. Έχει περιοριστεί σε μια διαχωριστική κοντόφθαλμη πολιτική, χωρίς ανάλυση για τις παγκόσμιες τάσεις, χωρίς στόχους, χωρίς σχέδιο.
Κάθε μέρα που περνά με την Κυβέρνηση να αδρανεί, χάνεται πολύτιμος χρόνος για το μέλλον, όπως η απαράδεκτη απώλεια της μεταολυμπιακής αξιοποίησης.
Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ταξιδιών και Τουρισμού (World Travel & Tourism Council) WTTC, το κυρίαρχο πρόβλημα του ελληνικού τουρισμού, που δεν ανατρέπεται με την αύξηση κατά 3,7% στις αφίξεις και την κατά 4,7% στην κατανάλωση, είναι η διαρκής πτώση του δείκτη ανταγωνιστικότητας.
Ο WTTC επισημαίνει τη μείωση των δημοσίων επενδύσεων, από το ήδη χαμηλό 3,8% την ίδια ώρα που ο Τουρισμός συνεισφέρει στο ΑΕΠ με 16% και στην απασχόληση με το 18% του συνόλου των θέσεων εργασίας.
Με την ίδρυση του Υπουργείου Τουρισμού δυο και πλέον χρόνια τώρα κανένα ν/σ δεν έχει κατατεθεί στη Βουλή για τον τουρισμό. Η εξαγγελθείσα απλοποίηση των διαδικασιών αύξησε τη γραφειοκρατία αντί να τη μειώσει.
Το συντονιστικό διυπουργικό όργανο δεν έχει συνεδριάσει ούτε μία φορά και η διαφήμιση που πραγματοποιείται από τον πόρο προβολής, που εξασφάλισε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. (υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως), είναι αποσπασματική, ανεπίκαιρη, αφού δεν έχουν τεθεί στόχοι και δεν έχει εκπονηθεί ολοκληρωμένη στρατηγική Marketing, με αποτέλεσμα την κατασπατάληση των πόρων, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Η μεγάλη καθυστέρηση στην ενεργοποίηση του αναπτυξιακού νόμου αποτέλεσε ανασχετικό παράγοντα για τις επενδύσεις.
Οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις παραμένουν δύο χρόνια μετά κλειστές και αναξιοποίητες.
Τα νέα τουριστικά προϊόντα που αναπτύσσει ταχύτατα ο ανταγωνισμός δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί από τη χώρα μας.
Το θεσμικό πλαίσιο για ιαματικό, συνεδριακό, εκθεσιακό, επιχειρηματικό, αθλητικό τουρισμό και τον τουρισμό των πόλεων, ακόμη δεν έχει παρουσιαστεί.
Η χωροταξική μελέτη για την τουριστική ανάπτυξη που έχει ανατεθεί, προσκρούει στις επιδιώξεις και τις προτεραιότητες άλλων Υπουργείων.
Απ’ όλα τα παραπάνω φαίνεται πως η ίδρυση του Υπουργείου, που πράγματι δημιούργησε πολλές προσδοκίες, τελικά έφερε σύγχυση και απογοήτευση σ’ αυτούς που βλέπουν μακριά.
Σήμερα, μέσα από ένα ολοκληρωμένο σχέδιο πρέπει να προχωρήσουμε:
1) Στην πραγματική απλούστευση διαδικασιών και λειτουργιών, μέσα από τον ενεργητικό, διυπουργικό συντονισμό
2) Ολοκληρωμένη στρατηγική Marketing αξιοποιώντας την έρευνα των αγορών παγκοσμίως και τη ζήτηση νέων προϊόντων
3) Ποιοτική βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και ανάπτυξη νέου, διαφοροποιημένου, ανταγωνιστικού και βιώσιμου
4) Ουσιαστική επένδυση στη γνώση, την τεχνολογία και την καινοτομία
5) Στην ουσιαστική, ποιοτική αναβάθμιση των δημοσίων υποδομών.
Ο ανταγωνισμός ενισχύεται καθημερινά και οφείλουμε, πριν είναι αργά, να δώσουμε τη δική μας απάντηση στις ανάγκες της αγοράς, στις νέες αναζητήσεις των καταναλωτών.
Βασίλης Κεγκέρογλου
Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ. Ηρακλείου