ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΜ΄
Τρίτη 29 Μαρτίου 2005
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου: «Έλεγχος της διακίνησης και αποθήκευσης πετρελαιοειδών προϊόντων – ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης».
Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Κεγκέρογλου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ανακοινώθηκαν σήμερα επίσημα οι αποφάσεις της Κυβέρνησης στα πλαίσια του αναθεωρημένου Προγράμματος Σταθερότητας 2005-2007 που υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μόλις χθες ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος δήλωνε κατηγορηματικά ότι η Κυβέρνηση δεν σχεδιάζει καμιά φορομπηχτική πολιτική. Εσείς, κύριε Υπουργέ, δηλώσατε σήμερα ότι τα μέτρα ήταν και αναμενόμενα και αναγκαία. Έχουμε συνηθίσει πια: Η μια διάψευση διαδέχεται την άλλη. Προεκλογικά υποσχεθήκατε στον ελληνικό λαό μια πολιτική την οποία δεν πιστεύατε. Μετεκλογικά δημιουργήσατε το κατάλληλο κλίμα, επιστρατεύσατε τα αναγκαία επιχειρήματα, προκειμένου να δικαιολογήσετε την αθέτηση των προεκλογικών σας υποσχέσεων. Επικαλεστήκατε και επικαλείσθε ολοφάνερα πολιτικά ψεύδη στο όνομα δήθεν της αλήθειας. Η χώρα πλήρωσε -και συνεχίζει να πληρώνει δυστυχώς- την πολιτική της αδιαφανούς απογραφής. Στην προσπάθειά σας αυτή να συκοφαντήσετε την πολιτική του ΠΑΣΟΚ εκθέσατε τη χώρα. Από σήμερα όμως, οι μόνοι που εκτίθενται είναι τα στελέχη της Κυβέρνησης και προσωπικά ο ίδιος ο Πρωθυπουργός.
Δυστυχώς ήρθε η ώρα που η Κυβέρνηση μεταφέρει τις αρνητικές επιπτώσεις από την πολιτική της στις πλάτες του λαού. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως είναι γνωστό, ζητάει τη λήψη ουσιαστικών μεν μέτρων, αλλά διαχρονικών. Η πολιτική όμως που αποφασίστηκε στη σημερινή συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής επισημοποιεί τη στροφή της Κυβέρνησης από τη θεωρία της ήπιας προσαρμογής στην πρακτική της βίαιης προσαγωγής στο τούνελ της λιτότητας και των εισπρακτικών μέτρων.
Η αύξηση των έμμεσων φόρων θίγει άμεσα και πρωτίστως τα χαμηλά εισοδήματα. Μόνο από την αύξηση του 1% στο ΦΠΑ θα εισπραχθούν κατ έτος πάνω από 1.000.000.000 ευρώ, τα οποία θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές.
Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν θα εντείνουν και θα πυροδοτήσουν ακόμη περισσότερο το κύμα των αυξήσεων και της ακρίβειας, το οποίο επικρατεί εδώ και καιρό στην αγορά. Μόνο από το ΦΠΑ, από την αύξηση του 1%, θα αυξηθεί κατά 1% ο πληθωρισμός.
Το πετρέλαιο θέρμανσης σημείωσε φέτος αύξηση ρεκόρ αφού άγγιξε το 48% σε σχέση με τις αρχές του 2004 επιβαρύνοντας τις χαμηλότερα εισοδηματικά τάξεις.
Η Κυβέρνηση αρνήθηκε πεισματικά να χορηγήσει στους οικονομικά ασθενέστερους, εργαζόμενους και συνταξιούχους, το επίδομα θέρμανσης όπως γινόταν επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ με πολύ χαμηλότερες τιμές απ ό,τι σήμερα.
Το πετρέλαιο κίνησης έφτασε δυστυχώς σε επίπεδα ρεκόρ και αυξήθηκε από τις αρχές του 2004 κατά 30%. Έτσι για πρώτη φορά βλέπουμε το πετρέλαιο κίνησης να ξεπερνά την τιμή της βενζίνης με αλυσιδωτές αντιδράσεις στην αγορά.
Η Κυβέρνηση αφού για μεγάλο διάστημα ακολούθησε την πολιτική ότι η αγορά αυτορυθμίζεται, στη συνέχεια επικέντρωσε τη δραστηριότητά της, κυρίως, στους ελέγχους στους βενζινοπώλες και στη λιανική αγορά. Φαίνεται ότι τελευταία, μετά που διαφάνηκε ότι η πολιτική της δεν φέρνει αποτελέσματα, η Κυβέρνηση μέσω της επιτροπής ανταγωνισμού, στρέφεται και προς άλλες κατευθύνσεις, προκειμένου να αντιμετωπιστούν αιτίες υψηλών τιμών στα καύσιμα.
Κύριε Υπουργέ έπρεπε οι συστηματικοί έλεγχοι από την αρχή να περιλάβουν όλο το κύκλωμα από την παραγωγή στα διυλιστήρια μέχρι την κατανάλωση. Έχουμε επισημάνει πολλές φορές το γεγονός ότι όταν αυξάνονται οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου, τις οποίες επικαλείσθε συνεχώς, αυτόματα ή με μεγάλη ταχύτητα ενσωματώνονται στην τιμή της κατανάλωσης, στις τελικές τιμές, με τις ανάλογες αυξήσεις και προσαυξήσεις σε κάθε στάδιο. Αυτό αφορά και τα αποθέματα όλης της αλυσίδας από την παραγωγή μέχρι το πρατήριο, τα οποία έχουν αγοραστεί με τις προηγούμενες χαμηλότερες τιμές. Αντίθετα όταν έχουμε πτώση των διεθνών τιμών δεν παρατηρείται καμία θετική αντίδραση της αγοράς προς όφελος του καταναλωτή. Η πτώση των τιμών που παρατηρείται, υστερεί κατά πολύ από τις αντίστοιχες αυξήσεις που παρατηρήθηκαν με την ίδια αύξηση ποσοστιαία ή και δραχμική στη διεθνή τιμή του αργού πετρελαίου. ΄Εχουμε όμως και αποκλίσεις οι οποίες παρατηρούνται από περιοχή σε περιοχή, ιδιαίτερα στις νησιωτικές και ακριτικές περιοχές. Έχουμε μια επιπλέον επιβάρυνση.
Κύριε Υπουργέ, ειπώθηκε από εκπροσώπους φορέων κατά την ακρόαση στην επιτροπή ότι το σημαντικότερο ζήτημα στον έλεγχο της διακίνησης των πετρελαιοειδών, είναι η ύπαρξη βούλησης και η εφαρμογή μιας συστηματικής πολιτικής ελέγχων. Και αυτή είναι η πραγματικότητα.
Πρέπει να επισημάνουμε αυτό που σας είπαμε και στην επιτροπή, ότι υπάρχει μεγάλη απόκλιση των τιμών στη χώρα μας από τη μέση σταθμική τιμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση μετά φόρων, αλλά κυρίως προ φόρων. Αυτό είναι ένα ακόμα αντικειμενικό και αδιαμφισβήτητο μέτρημα για την αναποτελεσματικότητα της πολιτικής σας.
Η επιχειρηματολογία του Υπουργείου σας, ιδιαίτερα όταν γίνεται προσπάθεια αξιοποίησης και στοιχείων, δεν βρίσκει ανταπόκριση. Και αυτό είναι προφανές. Οι καταναλωτές γνωρίζουν πολύ καλά τι συμβαίνει με την τσέπη τους, με τον οικογενειακό προγραμματισμό και τον οικογενειακό προϋπολογισμό ο οποίος ανατρέπεται.
Νομίζετε, κύριε Υπουργέ, ότι σας πιστεύει κανείς όταν επιχειρηματολογείτε ότι έχουμε τη φτηνότερη βενζίνη στην Ευρώπη; Κανείς καταναλωτής δεν μπορεί να σας πιστέψει.
ΒΥΡΩΝ ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ: Και όμως, έτσι είναι.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Εδώ ταιριάζει η ρήση ότι οι αριθμοί του Υπουργείου ευημερούν, αλλά οι άνθρωποι ζορίζονται. Όλοι οι καταναλωτές βλέπουν καθημερινά την αγοραστική τους δύναμη να μειώνεται, ιδιαίτερα, οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι. Με την εισοδηματική πολιτική την οποία ακολουθεί η Κυβέρνηση δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα απανωτά κύματα αυξήσεων και ακρίβειας.
Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις με την πολιτική αυτή βλέπουν καθημερινά την ανταγωνιστικότητά τους να μειώνεται. Τα στοιχεία του ΙΟΒΕ που ανακοινώθηκαν χθες, επιβεβαιώνουν τις ανησυχίες οι οποίες είχαν εκφραστεί για το επόμενο διάστημα και μετά τη μείωση κατά 31% των βιοτεχνικών και βιομηχανικών επενδύσεων το 2004 έχουμε μείωση και το 2005 η οποία θα φτάσει το 4%. Αυτό σημαίνει ότι για να φτάσουμε στα επίπεδα του 2003 θα πρέπει να έχουμε μια αύξηση της τάξεως του 40% σε επενδύσεις. Αυτό είναι το αποτέλεσμα της μη λειτουργίας του αναπτυξιακού νόμου για ένα χρόνο. Και αυτή η κατάσταση δημιουργήθηκε από την αλλοπρόσαλλη πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση στο χώρο, των επιχειρήσεων.
Καθυστερήσατε, κύριε Υπουργέ, και αφήσατε για μεγάλο διάστημα χωρίς ελέγχους την αγορά. Ο Υπουργός Οικονομίας κ. Αλογοσκούφης σήμερα κατά τη συνέντευξή του τον μόνο Υπουργό και Υπουργείο που εγκάλεσε ουσιαστικά, ήταν το Υπουργείο Ανάπτυξης γιατί λέει υπάρχει μεγάλο θέμα στο λαθρεμπόριο των καυσίμων και θα έλθει νομοσχέδιο τις επόμενες μέρες που θα το αντιμετωπίζει. Αυτό δεν πρέπει να μείνει αναπάντητο από την πλευρά σας αν δεν είναι έτσι. Αν όμως το αποδέχεστε, μην έρχεστε εδώ και μας λέτε άλλα πράγματα. Απέναντι στον κ. Αλογοσκούφη πρέπει να τα πείτε.
Συμφωνούμε με την αρχή του νομοσχεδίου το είπαμε και στην επιτροπή- για το λόγο ότι πραγματικά θέλουμε κάθε μέτρο το οποίο θα βοηθήσει στον έλεγχο της αγοράς να θεσπιστεί ακόμα πιο γρήγορα. Όμως, πρέπει να πούμε ότι πέρασε ένας χρόνος και μάλιστα κρίσιμος, με τόση κρίση στην αγορά και τη διεθνή και την ελληνική στα καύσιμα, χωρίς η Κυβέρνηση να παρέμβει ουσιαστικά.
Ευχαριστώ.
( Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ )