Skip links

Συζήτηση για την «Ίδρυση Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας»

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α’
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2005
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ Η’
Παρασκευή 15 Ιουλίου 2005

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη της
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων: «Ίδρυση Σχολείου Ευρωπαϊκής Παιδείας».

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Ο συνάδελφος κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αγαπητοί κύριοι συνάδελφοι, θα πρέπει να πω στον κύριο συνάδελφο ότι δεν «καταλήγουμε» να το ψηφίσουμε. Ξεκινούμε και το ψηφίζουμε όχι γιατί ήλθε με τις ελλείψεις από εσάς -και εμείς κάναμε τις παρατηρήσεις και τις συμπληρώσεις μας- αλλά γιατί και ο Οργανισμός που εγκαθίσταται στο Ηράκλειο και κατ’ επέκταση το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας είναι έργο ΠΑ.ΣΟ.Κ. Είναι ίσως από τα έργα που θα θέλατε να μη συνεχιστούν.
Όμως παρά τις παλινωδίες για αρκετό διάστημα, ο Πρωθυπουργός της χώρας πήγε και υπέγραψε τη συμφωνία εγκατάστασης στο Ηράκλειο με την ανάλογη τιμητική εκδήλωση και είναι πράγματι τιμή για τη χώρα. Φέρατε το νομοσχέδιο με δεκατρείς μήνες καθυστέρηση.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ: Αυτό είναι άλλο θέμα.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Αυτό καταλάβατε, κύριε συνάδελφε;
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ: Δεν είπε και τίποτα! Λίγο ηρεμία.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Εγώ είμαι πολύ ήρεμος
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ: Όχι κοροϊδίες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Παρακαλώ μη διακόπτετε. Συνεχίστε, κύριε συνάδελφε.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ: Όλα έχουν ένα όριο και η ευγένεια έχει ένα όριο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Πράγματι έχουν όριο και το έχετε υπερβεί, κύριε συνάδελφε, διότι το λέει η εισηγητική έκθεση, το είπε ο κ. Δεικτάκης από την αρχή πολύ ευθέως, ευθαρσώς και ειλικρινώς. Η σύμβαση υπογράφηκε τότε, το έργο έγινε τότε. Αυτό το είπε ο κ. Δεικτάκης, αλλά εσείς συνεχίζετε. Δεν πειράζει, κύριε συνάδελφε. Δεκτός και ο τρόπος αυτός.
Για να συνεχίσω, το νομοσχέδιο το οποίο κατατέθηκε, κύριοι συνάδελφοι, έχει πράγματι προχειρότητα παρά το μεγάλο διάστημα που είχε στη διάθεσή της η Κυβέρνηση να το επεξεργαστεί. Η αναφορά στις δεκαεπτά κοινές υπουργικές αποφάσεις δεν γίνεται για άλλο λόγο, αλλά για να δούμε ότι πολλά θέματα θα έπρεπε να έχουν ρυθμιστεί μέσα από το νομοσχέδιο και όχι να παραπέμπονται σε αποφάσεις. Αν αυτό δεν είναι προχειρότητα, τότε τι είναι η προχειρότητα; Αν πραγματικά τα θέματα αυτά είχαν επεξεργαστεί στην ώρα τους, σήμερα θα είχατε φέρει ένα πλήρες νομοσχέδιο για να το ψηφίσουμε και σε όλα του τα άρθρα.
Παρόλα αυτά ξανατονίζω ότι εμείς το νομοσχέδιο επί της αρχής το ψηφίζουμε και ψηφίζουμε και συγκεκριμένα άρθρα. Σε άλλα άρθρα έχουμε επιφυλάξεις και κάνουμε τις προτάσεις μας. Κάνουμε τις προτάσεις μας στα πλαίσια της εντολής που έχουμε πάρει από τον ελληνικό λαό. Αυτό το οποίο ειπώθηκε από το συνάδελφο που μόλις κατέβηκε από το Βήμα, ότι «εσείς θα κάνετε τις προτάσεις σας αλλά εμείς κυβερνούμε και θα δούμε ποιες θα λαμβάνουμε υπόψη μας», δείχνει την ποιότητα του διαλόγου και πώς τον αντιλαμβάνεστε.
Από κει και πέρα θέλω να τονίσω ότι για το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας στο Ηράκλειο υπάρχει ανάγκη για την κατασκευή σύγχρονου κτηρίου. Η έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους αναφέρει μια ενδεχόμενη δαπάνη 5.000.000 €. Νομίζω ότι θα πρέπει να γίνει και απόφαση της Κυβέρνησης και να ενστερνιστεί αυτή την ανάγκη. Γιατί το κτήριο του Γ΄ Δημοτικού Σχολείου στην Αγία Τριάδα που θα στεγάσει προσωρινά το Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας δεν μπορεί να εξυπηρετήσει αυτό το σχολείο σε πλήρη ανάπτυξη. Μπορεί μόνο για την προσχολική αγωγή και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Έτσι, λοιπόν, θα πρέπει να δούμε πολύ νωρίς την κατασκευή νέου κτηρίου ούτως ώστε να μη συνεχιστούν και οι αμφιβολίες από τους γονείς των μαθητών του σχολείου που παραχωρούμε που θέλουν να αξιοποιήσουν το δικό τους σχολείο για τα παιδιά της περιοχής.
Κύριε Υπουργέ, είναι ευκαιρία όμως, να σας θυμίσω και ορισμένα πράγματα για την χρηματοδότηση του Προγράμματος Σχολικής Στέγης στο Ηράκλειο, ένα σήριαλ χωρίς τελειωμό. Η ομαλή ροή χρηματοδότησης που υπήρχε επί κυβερνήσεων ΠΑ.ΣΟ.Κ. 8.000.000 € κάθε χρόνο δυστυχώς διακόπηκε. Τα έργα που είχαν ξεκινήσει τα προηγούμενα χρόνια έχουν μείνει στη μέση και το γνωρίζετε πολύ καλά. Μελέτες δεν εκπονούνται, οικόπεδα δεν αγοράζονται, έργα νέα δεν δημοπρατούνται. Οφείλονται χρήματα στους κατασκευαστές και τα έργα επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος λόγω της αναθεώρησης των τιμών. Μας δίνετε αφειδώς υποσχέσεις εδώ και καιρό αλλά χρηματοδότηση δεν βλέπουμε.
Το 2004 δώσατε μία χρηματοδότηση 900.000 € έναντι των 8.000.000 € που έπρεπε να έχετε δώσει σύμφωνα με τα προηγούμενα δεδομένα. Στη συνέχεια και κάτω από το βάρος των διαμαρτυριών τοπικών φορέων και της ανάγκης για συνέχιση των έργων, τον Απρίλιο δώσατε 1.000.000€. Είχατε υποσχεθεί άλλο 1.000.000 € από την περιφέρεια το οποίο χάθηκε στο δρόμο. Αν θυμάστε καλά, κύριε Υπουργέ, το Φεβρουάριο διαμαρτυρηθήκατε έντονα και σε μένα προσωπικά γιατί με τις απανωτές ερωτήσεις με τα συνεχόμενα ερωτήματα πολλές φορές σας φέραμε στη Βουλή για να μας πείτε για την χρηματοδότηση της σχολικής στέγης. Αναρωτηθήκατε γιατί δεν σας έχουμε εμπιστοσύνη σ’ αυτά τα οποία λέτε. Η απάντηση όπως καταλαβαίνετε ήρθε στην πράξη, ήρθε από την ίδια τη ζωή και είναι έβδομος μήνας, Ιούλιος και δεν έχει γίνει ακόμη η κατανομή, δεν έχει δοθεί ακόμη 1 ευρώ επιπλέον για την χρηματοδότηση της σχολικής στέγης στο Ηράκλειο. Μόνο για τα σχολεία τα έργα που έχουν μείνει στη μέση, τα έργα που είναι δημοπρατημένα χρειάζονται 9.000.000€.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Α΄ Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΗΓΑΚΗΣ)
Γνωρίζετε πολύ καλά ότι είναι για το 2ο  Λύκειο, για το 6ο Λύκειο, για τις προσθήκες στις αίθουσες στα διάφορα σχολεία, για το 1ο ΤΕΕ, για τα δημοτικά στη Μεγάλη Βρύση στου Κοκκίνη το Χάνι, για το Μουσικό Σχολείο, για το συγκρότημα της Κηπούπολης, για το 20ο Δημοτικό, για το Δημοτικό των Κάτω Αστών. Τα γνωρίζετε όλα αυτά. Όμως φροντίσατε μόνο για τη Θεσσαλονίκη έγκαιρα να εξασφαλίσετε πολύ μεγάλη πίστωση και καλά κάνατε, γιατί έχει ανάλογα και ίσως και μεγαλύτερα προβλήματα σχολικής στέγης με το Ηράκλειο. Έτσι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης συνεχίζει τα έργα της, δημοπρατεί νέα -και πολύ καλά κάνει- αλλά αυτό σημαίνει ότι η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει με δυο διαφορετικούς τρόπους τις περιοχές της χώρας με δύο μέτρα και δύο σταθμά. Έτσι επιβεβαιώνονται στην πράξη όλα όσα σας καταμαρτυρούν ότι οι γεωγραφικές περιοχές της χώρας αντιμετωπίζονται μεροληπτικά με άλλα κριτήρια.
Τι θα πει ο κ. Δεικτάκης στους Ηρακλειώτες για το κουφάρι του Β΄ Λυκείου που εδώ και δυο χρόνια συνεχίζει να είναι ατέλειωτο; Και όχι μόνο ο κ. Δεικτάκης επειδή είναι σήμερα στην Αίθουσα, αλλά όλοι οι άνθρωποι οι οποίοι αγωνίζονται και αυτοί για τα τοπικά προβλήματα. Επιτέλους, δυο χρονιές είναι αυτή η καθυστέρηση της χρηματοδότησης για τη Σχολική Στέγη του Ηρακλείου.
Θα κάνω, κύριε Πρόεδρε, ορισμένες συγκεκριμένες παρατηρήσεις στα άρθρα και ολοκληρώνω.
Στο άρθρο 2 όπου αναφέρεται η επιλογή των μαθητών κάνατε μία τροποποίηση. Νομίζω ότι δεν ήταν προς το βέλτιστο, δεν ήταν στην κατεύθυνση που συζητήθηκε στην Επιτροπή. Στην Επιτροπή δεν κατακρίναμε την κλήρωση, θεωρήσαμε ότι είναι θετικό μέτρο στην περίπτωση που έχουμε αιτήσεις παραπάνω από τους μαθητές που μπορεί να εξυπηρετήσει το σχολείο. Ήταν θετικό μέτρο και εσείς το αποσύρατε. Αντ’ αυτού, αφήσατε τους διεθνείς οργανισμούς και δεν προσθέσατε ΙΘΑΒΙΚ Πανεπιστήμιο, αφαιρέσατε και το ΙΤΕ. Ή θα κάνετε μια ενιαία αντιμετώπιση στις ανάγκες που το σχολείο έρχεται να καλύψει ή αλλιώς νομίζω ότι είναι επιλεκτική.
Στο άρθρο 4 –το οποίο δεν ψηφίζουμε για τις επιλογές σας σχετικά με τον τρόπο διοίκησης του σχολείου- ταυτίζεται η διοίκηση με τη διεύθυνση.
Όσον αφορά στο άρθρο 5, σε σχέση με την επιλογή του προσωπικού, δεν λέτε ότι ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας θα γίνεται και η επιλογή του προσωπικού. Μιλάτε για ένα χρόνο υπηρεσίας γι’ αυτούς που έχουν τα προσόντα, αλλά γι’ αυτούς που έχουν ήδη υπηρετήσει, δεν λαμβάνετε υπόψη την προϋπηρεσία τους στα ευρωπαϊκά σχολεία.
Στο άρθρο 5, παράγραφος 5, σχετικά με τη γραμματειακή υποστήριξη, λέτε ότι θα αντιμετωπιστεί με την ελληνική νομοθεσία. Βεβαίως θα αντιμετωπιστεί με την ελληνική νομοθεσία, αλλά τι θα γίνει αν ξεκινήσει άμεσα το σχολείο; Πολλές φορές, έχει ακουστεί εδώ πέρα ότι δύο και τρία χρόνια θέλει για να ολοκληρωθεί μια διαδικασία. Νομίζω ότι πρέπει να μπει στο νομοσχέδιο η ανάγκη για τη γραμματειακή υποστήριξη.
Τελειώνω με το άρθρο 6 που αφορά στη Διαχειριστική Επιτροπή, όπου πρέπει να προσθέσετε το εξής: Αντί να ορίζει ο περιφερειακός διευθυντής τον εκπρόσωπο των γονέων, να ορίζει και η ΕΛΜΕ ένα εκπρόσωπο, διότι αλλιώς Διαχειριστική Επιτροπή είναι, ασχολείται με οικονομικά θέματα και ο περιφερειακός διευθυντής με το διευθυντή πρωτοβάθμιας -και σύμφωνα με αυτό που θα ορίζουν οι ίδιοι- θα κάνουν τη διαχείριση.
Ας βάλουμε και ένα εκπρόσωπο του δήμου και έναν εκπρόσωπο από την ΕΛΜΕ, για να υπάρχει διαφάνεια και εγγύηση για τους ίδιους τους ανθρώπους, τους οποίους πρέπει να προστατεύσετε.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Τελευταίος ομιλητής είναι ο κ. Κεγκέρογλου.
Ορίστε, κύριε Κεγκέρογλου έχετε το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.
Θα ήθελα να πω στον κύριο Υπουργό ότι το θεσμό του περιφερειακού διευθυντή πράγματι τον θεσμοθέτησε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. Καλώς ή κακώς θα κριθεί από την πορεία αν αυτός ο θεσμός έπρεπε να γίνει. Τους κομματικούς όμως περιφερειακούς διευθυντές τους επέλεξε η σημερινή Κυβέρνηση γι’ αυτό να μην το ξεχνά. Γι’ αυτό στο άρθρο 6 που είπα ότι προβλέπεται στη διαχειριστική επιτροπή μέχρι να οριστεί από το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων ο εκπρόσωπος, ορίζεται ένας από τον περιφερειακό διευθυντή και είπατε ότι δεν το είχα διαβάσει καλά. Αν θέλετε να σας το ξαναδιαβάσω: «Με εκπρόσωπο Γονέων και Κηδεμόνων των μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ορίζεται από τον περιφερειακό διευθυντή της περιφερειακής διεύθυνσης πρωτοβάθμιας δευτεροβάθμιας». Δηλαδή όλο τον προϋπολογισμό θα τον διαχειριστεί ο περιφερειακός διευθυντής ο διευθυντής πρωτοβάθμιας και ένας που θα οριστεί από τον περιφερειακό διευθυντή. Προστατέψτε αυτούς τους ανθρώπους γιατί θα διαχειριστούν σοβαρά χρήματα. Αυτό σας είπαμε. Σας είπαμε, βάλτε έναν εκπρόσωπο της ΕΛΜΕ μέσα και έναν εκπρόσωπο της δημοτικής αρχής όπως είναι σε όλες τις σχολικές επιτροπές.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΛΟΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Δεν θα βάλουμε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Σε όλες τις σχολικές επιτροπές κύριε Υπουργέ, αφού λέτε ότι προσαρμόζεστε με την ελληνική πραγματικότητα δεν υπάρχει καμιά σχολική επιτροπή που να μην υπάρχει εκπρόσωπος του δήμου. Βάλτε και σ’ αυτή τη διαχειριστική επιτροπή έναν εκπρόσωπο για να προστατευθούν αυτοί οι άνθρωποι εκ των προτέρων.
Στο άρθρο 2 που είναι το θέμα της επιλογής μίλησαν οι αγαπητοί συνάδελφοι.
Υπάρχει μια πραγματικότητα με την έννοια ότι σε μια εκδήλωση ενδιαφέροντος που έγινε από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ηρακλείου 220 οικογένειες που έχουν τις προϋποθέσεις, δηλαδή ένας από τους δυο γονείς είναι πολίτης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ήδη έχουν εκφράσει το ενδιαφέρον τους να εγγραφούν τα παιδιά τους στο Σχολείο Ευρωπαϊκής Παιδείας. Αυτοί οι 220 γονείς, με το σκεπτικό που εκφράσατε σήμερα, θεωρώ ότι δεν θα καταφέρουν να ενταχθούν τα παιδιά.
Μιλήσατε για ένα πολύ μικρό αριθμό, για λίγους εκπαιδευτικούς που σκέπτεστε να πάρετε, για λίγα τμήματα που θα λειτουργήσουν. Θα ήθελα να το δείτε, ώστε να διευρυνθεί όσο το δυνατόν περισσότερο αυτή η δυνατότητα. Όμως, η κλήρωση είναι εκ των ουκ άνευ. Ποια θα είναι τα κριτήρια; Νομίζω ότι θα δημιουργήσετε πολλά προβλήματα, τα οποία θα έρθουν ευθέως εις βάρος και της Κυβέρνησης, αλλά και των εκεί υπευθύνων. «Αν δεν γίνει κλήρωση, τι άλλο μπορεί να γίνει;» αναρωτιέται κάποιος.
Τελειώνοντας, θέλω να πω ότι η ίδρυση του Σχολείου δεν μπορεί να αφήνει κανέναν αδιάφορο και δεν μπορεί κανείς να είναι αντίθετος με την έννοια «σχολειό». Άλλωστε όλοι γνωρίζουμε αυτό που λέει ο λαός μας, ότι ιδρύοντας ένα σχολειό κλείνει μια φυλακή. Όμως, τα της λειτουργίας του σχολείου θα πρέπει να τα κουβεντιάσουμε και ο καθένας να πει την άποψή του, πώς δηλαδή βλέπει πως είναι καλύτερο να λειτουργεί εκείνο το σχολειό.
Εκτός από το Κομμουνιστικό Κόμμα που είπε για ποιους λόγους έχει αντίρρηση με την ίδρυση του Σχολείου, όπως εξάλλου και του Οργανισμού, δεν μπορώ να φανταστώ ποιοι άλλοι θα μπορούσαν να είναι αντίθετοι. Ίσως κάποιοι που θεωρούν ότι στο Σχολείο της Παγκοσμιοποίησης θα είναι εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή δεν ξέρω ποιων άλλων μηχανισμών. Όμως, κανείς πραγματικά δεν μπορεί να είναι αντίθετος, αν δεν είναι αντίθετος λόγω της ιδεολογικοπολιτικής του τοποθέτησης.
Με αυτήν την έννοια θέλω ξανά να πω ότι φυσικά είμαστε υπέρ του σχολείου. Όμως, θα προσπαθήσουμε και μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου με παρατηρήσεις και προτάσεις προς το Υπουργείο να βελτιώσουμε τον τρόπο λειτουργίας του, γιατί αυτό απαιτούν οι συνθήκες και ο σκοπός του Σχολείου.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα