Skip links

Πρακτικά για ερωτ. Οδικοί άξονες (ΒΟΑΚ) 7201

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΠΓ΄
Τετάρτη 31 Αυγούστου 2006

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των ΑΝΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θα συζητήσουμε κατ’ αρχάς τη με αριθμό 7201/1195/1-2-2006 ερώτηση και αίτηση κατάθεσης εγγράφων του Βουλευτή του Πανελληνίου Σοσιαλιστικού Κινήματος κυρίου Βασιλείου Κεγκέρογλου προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, σχετικά με τη δημοπράτηση όλων των συμβάσεων που αφορούν το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και την Εθνική Οδό Ηρακλείου-Μεσσαράς.
Το περιεχόμενο της ερώτησης του κ. Κεγκέρογλου, έχει ως εξής:
«Για το έργο Ηράκλειο-Μεσσαρά, τμήμα Αγία Βαρβάρα-Απομαρμά-Άγιοι Δέκα, που μετά από είκοσι δύο μήνες καθυστέρηση ανακοινώθηκε ότι εντάσσεται στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου σας, είχε δεσμευθεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση ποσό 46.000.000 ευρώ για την υλοποίηση του έργου.
Όπως έχετε απαντήσει σε άλλες ερωτήσεις μου, το εν λόγω τμήμα είναι τώρα εδώ και ένα τουλάχιστον χρόνο έτοιμο για δημοπράτηση, χωρίς όμως αυτή να πραγματοποιείται.
Στο τεύχος «Συνοπτική ενημέρωση της ενδιάμεσης αξιολόγησης του προγράμματος» αναφέρεται επί λέξει:
«Μέτρο 3,2 Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης: Παρατηρούνται καθυστερήσεις στην έναρξη υλοποίησης των νέων έργων λόγω προβλημάτων κατά τη διάρκεια των διαγωνιστικών διαδικασιών ή και μη έγκαιρης σύνταξης των τευχών δημοπράτησης. Τον Ιούλιο του 2005 υπεβλήθη νέα πρόταση (ΤΔΕ) από τον τελικό δικαιούχο με την οποία προτείνεται αύξηση του οικονομικού αντικειμένου, αλλά και συμπτύξεις των χρονοδιαγραμμάτων ως τη συμβασιοποίηση, με αντίστοιχη μείωση της συνολικής διάρκειας κατασκευής των μη συμβασιοποιημένων νέων τμημάτων. Απαιτείται η οριστικοποίηση των νέων δεδομένων, προκειμένου να επανεκτιμηθεί η εφικτότητα της επίτευξης των στόχων του Μέτρου».
Ύστερα από τα παραπάνω και με δεδομένα:
α) Την αναποτελεσματικότητα που φαίνεται να έχουν οι κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου σας,
β) Την ανεπάρκεια του νέου νόμου για τη δημοπράτηση των έργων, όπως αποδεικνύεται στην πράξη και
γ) Την πρόθεσή σας ότι θα εντάξετε το έργο «Αγία Βαρβάρα-Άγιοι Δέκα», όπως τουλάχιστον ανακοινώσατε στο τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου σας, ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί τι προτίθεστε να κάνετε, προκειμένου να εξαλείψετε τις προαναφερόμενες πραγματικές αδυναμίες, που δημιουργήθηκαν επί των ημερών σας, προκειμένου να δημοπρατηθούν και να υλοποιηθούν τα έργα που η Κυβέρνησή μας προγραμμάτισε και χρηματοδότησε, δεδομένου ότι μέχρι 31.12.2006 πρέπει να έχουν δημοπρατηθεί και να έχουν υπογραφεί όλες οι συμβάσεις με τους αναδόχους;».
Στην ερώτηση του κ. Κεγκέρογλου θα απαντήσει ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ο κ. Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θαυμάζω τη μαχητικότητα του κυρίου Βουλευτή και την αγάπη που έχει για την Κρήτη. Ίσως όμως παρασύρεται απ’ αυτήν σε μία σειρά από και έγγραφες τοποθετήσεις, που κάθε άλλο παρά ακριβείς μπορούν να θεωρηθούν. Επιτρέψτε μου, λοιπόν, σήμερα να καταθέσω και πίνακες και έγγραφα, για να μην επαναλαμβάνουμε τα ίδια πράγματα ξανά και ξανά, σαν να μην ακούγονται αυτά τα οποία λέμε.
Περίοδος 2000 και μέχρι το Μάρτιο του 2004. Ποια έργα δημοπρατήθηκαν στο Β.Ο.Α.Κ.; Όλη αυτήν την περίοδο είχαμε έργα συνολικού προϋπολογισμού 64.740.000 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα σας δώσω. Ποια έργα άρχισαν να κατασκευάζονται κατά την περίοδο 2000-2004 και τα οποία συνεχίζουμε εμείς; Εκ των δημοπρατηθέντων είναι μόνον 25.000.000 ευρώ.
Κατά την περίοδο από το 2004 έως σήμερα δημοπρατήσαμε και εκτελούνται ήδη έργα αξίας 99.700.000 εκατομμυρίων ευρώ. Είναι οκτώ έργα, τα οποία θα σας καταθέσω επίσης. Είναι, δηλαδή, σχεδόν διπλάσια από τα δημοπρατηθέντα σε όλη την περίοδο 2000-2003.
Επιπλέον, δημοπρατούμε σύντομα, με σαφείς ημερομηνίες, άλλα πέντε μεγάλα έργα 110.000.000 εκατομμυρίων ευρώ. Θα τα καταθέσω και αυτά στα Πρακτικά.
Κύριε Βουλευτά, πρέπει να επισημάνω ότι πολλά μπορεί να πει κανείς για μία κυβέρνηση που είναι στην εξουσία. Είναι εύκολο και πρέπον, διότι έτσι γίνεται αντιπολίτευση. Όμως, για το νέο νόμο ας μη λέμε άλλα, διότι πραγματικά παραβιάζουμε τελείως την απλή αλήθεια. Μέχρι σήμερα, έχουμε συμβασιοποιήσει με το νέο νόμο εκατόν τριάντα οκτώ έργα ύψους 6.000.000.000 ευρώ. Έχω τον πίνακα, τον οποίο επίσης θα καταθέσω.
Τρέχει ο νόμος. Διαμαρτύρεστε για μεγάλες εκπτώσεις. Μερικές φορές είναι υπερβολικές. Πράγματι το καταλαβαίνω αυτό. Όχι, όμως ότι δεν τρέχει ο νόμος.
Δεν μπορεί να κάνει κανείς καμία ένσταση για οτιδήποτε. Είναι διαφανή, το παίρνει η μειοδότηση, τελειώσαμε. Πάει η εποχή του μαθηματικού τύπου με τις γνωστές συμπράξεις εταιρειών και τις εμπλοκές στα δικαστήρια και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Καλπάζει ο νέος νόμος, είτε μας αρέσει, είτε όχι. Εκ του αποτελέσματος, όχι επειδή το λέω εγώ.
Πάμε τώρα στην ουσία και στην κατάθεση εγγράφων, την οποία ζητάτε. Πράγματι 22 μήνες χρειάστηκαν για να μπορέσουμε να δημοπρατήσουμε επιτέλους το τμήμα στο οποίο αναφέρεστε Αγία Βαρβάρα-Απομαρμά-Καστέλι. Γιατί; Είχατε διαθέσει για μελέτες ένα ποσό 320 εκατομμυρίων δραχμών πράγματι που δεν έφθανε και αναγκαστήκαμε να επεκτείνουμε με εθνικούς πόρους μία νέα χρηματοδότηση, άλλων περίπου 900.000 ευρώ, για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε επιτέλους τις μελέτες. Και είμαι στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω –τα άλλα θα τα πω στη δευτερολογία μου, κύριε Πρόεδρε- ότι υπεγράφη ήδη και η έγκριση διάθεσης πίστωσης των 49 εκατομμυρίων ευρώ για το κομμάτι Αγία Βαρβάρα-Άγιοι Δέκα, δηλαδή Καστέλι, έχουμε ήδη προκήρυξη στις 30 Αυγούστου της σχετικής δημοπρασίας και αναμένουμε προσφορές στις 23 Οκτωβρίου.
Καταθέτω επομένως τα σχετικά έγγραφα και παρακαλώ λάβετέ τα υπόψη σας, ώστε και εσείς να μην κουράζεστε και εμείς να μην απαντάμε σε θέματα που έχουμε απαντήσει ήδη. Ευχαριστώ.
(Στο σημείο αυτό ο Υφυπουργός κ. Ξανθόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, είναι ευχάριστο το γεγονός ότι ο κοινοβουλευτικός έλεγχος αποδίδει. Κάθε φορά που έχουμε συζήτηση για το συγκεκριμένο δρόμο στην Ολομέλεια της Βουλής, μία-δύο μέρες πριν κάτι γίνεται, κάτι κινείται στο Υπουργείο. Το υπόλοιπο διάστημα νεκρώνουν τα πράγματα. Έτσι, στις 26 Ιουλίου -πριν ένα μήνα δηλαδή- που δεν ήλθε ο κύριος Υπουργός για τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, την παραμονή ανακοίνωσε την ένταξη του έργου του συγκεκριμένου τμήματος Απομαρμά-Καστέλι στο πρόγραμμα.
Επίσης, στις 6 Ιουνίου δεν είχε εμφανιστεί στη Βουλή, γιατί δεν υπήρχε η ανάλογη απόφαση που μας είχε υποσχεθεί από τον Ιανουάριο του 2006. Προχθές, δύο μέρες πριν τη σημερινή συζήτηση στη Βουλή, ανακοίνωσε τη δημοπράτηση του έργου, όπως πράγματι είπε, για τις 23 Οκτωβρίου, με προϋπολογισμό 49 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα τα οποία είχαν εξασφαλιστεί από την προηγούμενη Κυβέρνηση. Είχαν ανακοινωθεί από τη Βάσω Παπανδρέου και δεν τα έβρισκε τόσο καιρό ο Υπουργός.
Έχουν περάσει 2,5 χρόνια με ολοκληρωμένες μελέτες. Το συγκεκριμένο έργο δεν δημοπρατήθηκε, χάθηκαν άδικα 2,5 χρόνια, κύριε Υπουργέ. Οι διεργασίες για τον επιθυμητό σε σας, αλλά αναποτελεσματικό, όπως φαίνεται στην πράξη, νόμο ανάθεσης των δημοσίων έργων, αλλά κυρίως η μεγάλη και συστηματική καθυστέρηση στη λήψη των αποφάσεων τείνουν να καταστήσουν το ΥΠΕΧΩΔΕ, ως το βραδυπορούν τμήμα μιας έτσι και αλλιώς αργοπορούσας Κυβέρνησης.
Προηγουμένως, επαναλάβατε πράγματα που έχουν ανακοινωθεί. Ξαναζεσταμένα κουκιά, όπως λέει ο λαός μας. Οι πολίτες όμως περιμένουν κάτι νέο, κάτι καινούργιο. Να μας πείτε δηλαδή για το τμήμα Αγία Βαρβάρα- Απομαρμά. Τι γίνεται, πότε θα δημοπρατηθεί; Να μας πείτε για το τμήμα Σίβα-Αγία Βαρβάρα πότε θα αποδοθεί για χρήση στους πολίτες; Είναι σχεδόν έτοιμο εδώ και καιρό. Να μας πείτε πότε θα δημοπρατήσετε τα υπόλοιπα τμήματα του Β.Ο.Α.Κ., με στηθαίο ασφαλείας που να τηρούν τους κανόνες ασφαλείας, γιατί δυστυχώς, οι καθυστερήσεις αυτές πληρώνονται με ανθρώπινες ζωές. Ο απολογισμός για το 2005 στο Β.Ο.Α.Κ. και σε όλο το δίκτυο στην Κρήτη, αλλά κυρίως για το πρώτο εξάμηνο του 2006, είναι τραγικός. Έχουμε 59 νεκρούς σε σύνολο 576 σε όλη τη χώρα. Πάνω δηλαδή από το 10%, ενώ ο πληθυσμός της Κρήτης είναι υποδιπλάσιος. Διπλάσιος από το ποσοστό του πληθυσμού.
Σας καταθέτω όλα τα συγκριτικά στοιχεία για το Β.Ο.Α.Κ. για συντομία χρόνου, που αφορούν και τα έργα, αλλά κυρίως αυτά τα οποία συμβαίνουν από την έλλειψη ασφάλειας.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Σας ζητώ για άλλη μία φορά –γι’ αυτό επιμένω και δεν θα κουραστώ να επιμένω και ευχαριστώ για την παράκληση, αλλά νομίζω ότι θα πρέπει να συνεχίσω να επιμένω- επειδή υπάρχουν χρήματα και υπάρχουν και ώριμες μελέτες για συγκεκριμένα τμήματα, να δημοπρατηθούν, προκειμένου να μείνουν αυτά τα χρήματα στη χώρα μας και να μην επιστρέψουν στις Βρυξέλλες, ως αναπορρόφητα. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Και εμείς σας ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο.

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων): Λυπάμαι που θα αναγκαστώ να πω πράγματα που αποφεύγω να λέω κατά κανόνα, όταν λέγονται κραυγαλέες ανακρίβειες, κύριε Βουλευτά.
Πράγματι η τότε Υπουργός, το 2003, έκανε μία βόλτα στην Κρήτη και είπε «Το θέλετε; Θα το κάνουμε». Έχω πει άλλες τρεις φορές σε αυτή την Αίθουσα ότι ήταν μία κουβέντα τελείως στον αέρα. Δεν υπήρχε ούτε καν ένταξη στο πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ του οποίου ήταν Υπουργός, δεν υπήρχε ακόμη εγγραφή πίστωσης στη διαχειριστική αρχή και δεν υπήρχε και μελέτη. Ήταν τελείως στον αέρα, τελείως προεκλογικό. Έλεος! Έγινε η μελέτη, βρέθηκαν τα χρήματα σε μία δύσκολη οικονομική περίοδο και επιτέλους το έργο προχωρεί.
Επίσης, όσον αφορά τον ΒΟΑΚ, έχετε απόλυτο δίκιο. Είναι μείζων θέμα για την Κρήτη να γίνει ένας άξονας πραγματικά άξιος της Κρήτης και των αναγκών της. Ξέρετε πόσα χρήματα είχατε ξοδέψει όλη αυτή την περίοδο μέχρι το 2003 για τις μελέτες του ΒΟΑΚ; Μόνο 2,86 εκατομμύρια ευρώ. Τίποτα. Εμείς δίνουμε σε χρόνο ρεκόρ γύρω στα 25 εκατομμύρια για να φτιάξουμε 135 χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου με κόστος έργου, ένταξης στο Δ’ ΚΠΣ, 370 εκατομμύρια ευρώ. Δεν υπάρχει καμία σύγκριση για την προσοχή της σημερινής Κυβέρνησης στην Κρήτη σε σχέση με την προηγούμενη. Εσείς ασφαλώς αγωνίζεστε και δικαίως και μπράβο σας, αλλά δείτε λίγο και το παρελθόν πως ακριβώς είχε.
Εν πάση περιπτώσει, για να κλείσω, κύριε Πρόεδρε, λέω το εξής: Ούτως ή άλλως αυτή τη στιγμή, ευτυχώς, προχωρούμε σε μία ριζική αναβάθμιση του οδικού δικτύου της Κρήτης και στον ΒΟΑΚ και στον ΝΟΑΚ, με σοβαρές μελέτες που προκηρύχθηκαν –το ξέρετε, έχουν βγει στον αέρα- για να μπορούμε πράγματι σε έναν – ενάμισι χρόνο να πούμε ότι φτιάχνουμε τους άξονες που δικαιούται να έχει η Κρήτη από πλευράς αυτοκινητοδρόμων ασφαλούς κυκλοφορίας.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα