Skip links

Πρακτικά βουλής επίκαιρης ερώτησης προβλημάτων του οδικού δικτύου Ηρακλείου-Βιάννου

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΞΗ΄

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2006

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Εισερχόμαστε τώρα στις επίκαιρες ερωτήσεις δεύτερου κύκλου.
Πρώτη είναι η με αριθμό 360/16-1-2006 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κ. Βασιλείου Κεγκέρογλου προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Οικονομίας και Οικονομικών, σχετικά με την επίλυση των προβλημάτων του οδικού δικτύου Ηρακλείου-Βιάννου στην Κρήτη.
Το περιεχόμενο της επίκαιρης ερώτησης του κ. Κεγκέρογλου έχει ως εξής:
«Το οδικό έργο Ηράκλειο-Βιάννος φαίνεται να έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του, αφού το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών αρνείται στις περιφερειακές υπηρεσίες εδώ και ενάμισι χρόνο να δώσει τις απαραίτητες χρηματοδοτήσεις για την ολοκλήρωσή του, ενώ η Περιφέρεια Κρήτης μετά από μεγάλη καθυστέρηση είκοσι μηνών και κάτω από την πίεση της κοινής γνώμης έδωσε στην κυκλοφορία ένα τμήμα επτά χιλιομέτρων μέχρι τα Πεζά.
Η προχειρότητα με την οποία αντιμετωπίζεται το θέμα, αποδεικνύεται από τον επικίνδυνο, για την ασφάλεια οδηγών, επιβατών και οχημάτων, κόμβο που δημιουργήθηκε στα Πεζά και τον ουσιαστικό αποκλεισμό της σύνδεσης με τους Κουνάβους και τις Αρχάνες.
Για όλα τα παραπάνω ερωτάστε κ.κ. Υπουργοί:
– Αν παρέμβετε στην Περιφέρεια Κρήτης ώστε να γίνουν άμεσα ασφαλείς συνδέσεις στα Πεζά, στον Άγιο Σώζωντα και τους Κουνάβους;
– Αν χρηματοδοτήσετε, επιτέλους, από το Π.Δ.Ε. την Περιφέρεια Κρήτης με το ποσό των 3,2 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να ολοκληρωθεί το έργο;».
Στην ερώτηση του κ. Κεγκέρογλου θα δώσει απάντηση ο Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, κ. Ξανθόπουλος.

Κύριε Υφυπουργέ, έχετε το λόγο.
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Πρόεδρε, την Παρασκευή στις 11.30΄ υπάρχει μία επερώτηση γενικότερη για τους δύο κύριους κάθετους άξονες της Κρήτης, δηλαδή Ηράκλειο- Μεσσαρά και Ηράκλειο-Βιάννος και στα πλαίσια αυτά θα γίνει μία αναλυτική συζήτηση και βεβαίως ένας εκ των επερωτώντων είναι και ο κύριος Βουλευτής, ο κ. Κεγκέρογλου. Φαντάζομαι ότι τότε θα έχουμε το χρόνο να τα συζητήσουμε αναλυτικότερα.
Πράγματι ερώτησή του κληρώθηκε για σήμερα -δεν είναι δική του επιλογή- και γι’ αυτό θα ήθελα να πω δυο λόγια για το ειδικό θέμα το οποίο θέτει, που είναι υποσύνολο του γενικότερου συνόλου της επερώτησης της Παρασκευής.
Κατ’ αρχήν, πρέπει να επισημάνουμε -και να κάνουμε μία γενικότερη αυτοκριτική- ότι τα έργα ταλαιπωρούνται κυρίως διότι έχουν ελλιπείς μελέτες και εκ των υστέρων παρουσιάζονται προβλήματα, τα οποία αφ’ ενός μεν απεντάσσουν μερικά έργα και επομένως, χάνονται κοινοτικά χρήματα και αφ’ ετέρου δεν ολοκληρώνονται τα έργα έγκαιρα, διότι χρειάζεται νέα μελέτη για το τμήμα το οποίο δεν μελετήθηκε σωστά και αναζήτηση πόρων, όταν πλέον έχει εξαντληθεί η δυνατότητα της εφάπαξ κατασκευής του έργου.
Αυτή είναι και η περίπτωση του πρώτου κομματιού, για το οποίο αναφέρεται ο κύριος Βουλευτή, από τον Σώζωντα στο Αλάγνι. Έχει ένα μήκος περίπου δώδεκα χιλιόμετρα και έπρεπε κανονικά να έχει ολοκληρωθεί ουσιαστικά εδώ και ένα με δύο μήνες. Εκκρεμεί πράγματι μία έγκριση 1,5 εκατομμυρίου ευρώ διότι έπεσε έξω, λόγω ελλιπούς μελέτης ασφαλώς, η όλη κατασκευή και έχουμε μείνει από χρήματα για να κάνουμε τα ασφαλτικά και τους κόμβους. Αυτή είναι η πραγματικότητα.
Παρά ταύτα έχετε δίκιο. Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να τιμωρηθούν οι κάτοικοι της περιοχής. Είναι προφανές και για το λόγο αυτό η περιφέρεια έχει ζητήσει ήδη τη συμπληρωματική αυτή πίστωση και εκ σημερινών πληροφοριών, η πρόθεση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών είναι να εγκριθεί η πίστωση αυτή, έτσι ώστε πράγματι να μπορεί να ολοκληρωθεί το έργο αυτό το ταχύτερο δυνατό.
Ανάλογα ισχύει και για το άλλο κομμάτι στο οποίο αναφέρεστε, Αλάγνι-Αρκαλοχώρι, όπου επίσης λόγω ελλιπούς μελέτης έγινε μια κατολίσθηση σε πεντακόσια μέτρα. Έφυγε ο δρόμος. Μια προσεχτικότερη αναζήτηση των γεωλογικών συνθηκών θα απέφευγε αυτή την αστοχία, αλλά η αστοχία έγινε.
Για το ίδιο επίσης έργο έχει ζητηθεί πίστωση 2.000.000 ευρώ από την περιφέρεια και φαντάζομαι ότι στο ίδιο πνεύμα θα κινηθεί το Υπουργείο. Θα σας απαντήσω υπεύθυνα την Παρασκευή, αν θα δοθεί ή όχι και πότε, ώστε και αυτό να ολοκληρωθεί. Παραλάβαμε τις ταλαιπωρίες ενός έργου που δεν ολοκληρώνεται λόγω ελλιπούς μελέτης.
Τέλος, θα παρουσιαστούν αναλυτικότατα την Παρασκευή μια σειρά από νέα έργα για την Κρήτη, που όπως είπα και άλλη φορά αναβαθμίζουν συνολικά την περιοχή και στο νότιο οδικό άξονα και στο βόρειο οδικό άξονα και στους κάθετους άξονες, έτσι ώστε πράγματι να έχει τη τύχη που της αξίζει, δηλαδή μια καλή οδική σύνδεση σύγχρονων προδιαγραφών και να μπορεί να λειτουργήσει με υψηλές προδιαγραφές και κυκλοφοριακές, ώστε να καλύπτεται και η μεγάλη επένδυση που γίνεται γενικότερα στην Κρήτη σε τουριστικές υποδομές και άλλες. Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.

Ο κύριος Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, όπως ξέρετε, το οδικό έργο Ηράκλειο-Βιάννος είχε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 50.000.000 ευρώ περίπου και αρκετά καλούς ρυθμούς υλοποίησης, τουλάχιστον το πρώτο διάστημα εκτέλεσής του. Δυστυχώς, στη δεύτερη φάση οι ρυθμοί αυτοί έπεσαν μέχρι μηδενισμού. Δυστυχώς για δεύτερη φορά για εσάς, αυτή η δεύτερη φάση ταυτίζεται με τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Εδώ και δύο χρόνια έχει διαπιστωθεί αυτή η πτώση των ρυθμών. Εδώ και ενάμιση χρόνο, οι περιφερειακές υπηρεσίες της Κρήτης, οι κρατικές, έχουν ζητήσει συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις για τα δύο τμήματα, προκειμένου να ξεπεραστούν τα προβλήματα τα οποία προέκυψαν από γεωλογικά φαινόμενα και από αστοχία πιθανόν των μελετών και το Υπουργείο Οικονομικών αρνείται ουσιαστικά να δώσει αυτή τη χρηματοδότηση. Το 2004 μας παρέπεμπε στο 2005, στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Το 2005, πάλι λόγων στενότητας, μας παρέπεμψε στο 2006. Έφτασε το 2006. Το κυρίαρχο ερώτημα, στο οποίο πρέπει βέβαια να απαντήσει ο Υπουργός Οικονομικών, είναι αν μπορεί να μένει αναξιοποίητο ένα έργο το οποίο με συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει κοστίσει πάνω από 50.000.000 ευρώ, επειδή δεν δίνει 2.500.000 με 3.000.000 ευρώ το Υπουργείο Οικονομικών, λόγω του ότι θέλει να παρουσιάσει ότι περιστείλει ή λόγω του ότι θέλει ουσιαστικά να περιστείλει το δημοσιονομικό έλλειμμα. Δεν είναι λογική αυτή. Πρέπει να ολοκληρωθεί το έργο, να αξιοποιηθεί για να αποδώσει. Αλλιώς δεν θα αποδώσει ποτέ. Θα είναι ένα έργο με κάποια τμήματα στο πουθενά που δεν θα οδηγούν πραγματικά προς το δρόμο της ανάπτυξης.
Επιπλέον, η σύνδεση που έκανε ο περιφερειάρχης πιεζόμενος από τους πολίτες στα Πεζά δεν παρέχει ασφάλεια, κύριε Υπουργέ. Πρέπει να δούμε το θέμα. Έχουν αποκλειστεί από το δρόμο, από το τμήμα που παραδόθηκε, ο μεγάλος οικισμός των Αρχανών και ο μεγάλος οικισμός των Κουνάβων και υπάρχει πρόβλημα με τους οδηγούς και φυσικά με τους μετακινούμενους επιβάτες. Προκειμένου να αναζητήσουν την πιο κοντινή οδική λύση για να πάνε στους οικισμούς τους, αναγκάζονται πολλές φορές να κάνουν ακόμα και παραβάσεις.
Έτσι, λοιπόν, θα πρέπει να δούμε το θέμα της ασφάλειας και η περιφέρεια, για όσο διάστημα ακόμα συνεχίσει το Υπουργείο Οικονομικών να μη δίνει τις χρηματοδοτήσεις, να δει ασφαλέστερες συνδέσεις στους συγκεκριμένους κόμβους που σας είπα. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε Κεγκέρογλου.

Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΞΑΝΘΟΠΟΥΛΟΣ (Υφυπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων): Πρέπει να επισημάνουμε ότι αυτό που είπατε είναι αυτονόητο και ασφαλώς πρέπει να γίνει, δηλαδή μια επένδυση τόσο μεγάλη σε έναν κύριο κάθετο άξονα στην Κρήτη πρέπει να ολοκληρωθεί επί της ουσίας. Πρέπει πράγματι να γίνει το έργο και να λειτουργήσει ολόκληρο. Αλλά επαναλαμβάνω ότι δεν έπεσαν οι ρυθμοί υλοποίησης. Απλώς στο τέλος κάθε έργου, όπως γίνεται σε όλα τα έργα με ελλιπείς μελέτες, αναδεικνύονται τα προβλήματα της ελλιπούς μελέτης.
Επαναλαμβάνω ότι τα χρήματα φαγώθηκαν στο κομμάτι που σας είπα προηγουμένως, Άγιος Σώζωντας – Αρχάνες χωρίς να μπορέσουν να γίνουν οι ασφαλτοστρώσεις.
Θα μου πείτε, δεν υπάρχουν ευθύνες; Ασφαλώς υπάρχουν. Αλλά δεν είμαστε εδώ για να ποινικοποιούμε τα πράγματα και να λέμε ποιος έφταιξε που, ή δεν έγινε τότε κάτι συγκεκριμένο, είμαστε εδώ για να δίνουμε λύσεις. Πράγματι ζητήθηκαν οι πιστώσεις και γι’ αυτό και για το επόμενο κομμάτι και πιστεύω ότι έφτασε η στιγμή να δοθούν, αλλά στην κατάλληλη στιγμή, όταν θα είμαστε σίγουροι ότι δεν θα πάνε και αυτές χαμένες. Διότι πρέπει να γίνει νέα μελέτη, κυρίως στο κομμάτι της κατολίσθησης, η οποία θα είναι σίγουρο ότι δεν θα οδηγήσει σε νέα αποτυχία και σε νέο χάσιμο άλλων δυο εκατομμυρίων ευρώ.
Σήμερα, λοιπόν, είμαστε σίγουροι γι’ αυτό και αισιοδοξώ ότι την παρασκευή θα σας απαντήσω υπεύθυνα, ότι επιτέλους μπορεί να προχωρήσει από πλευράς καλής μελέτης και ότι μπορεί να ολοκληρωθεί σχετικώς σύντομα και έγκαιρα όλος ο άξονας Ηράκλειο- Διάνος.
Τέλος, θα ήθελα να επισημάνω για να κλείσω ότι η ουσία του πράγματος βρίσκεται, όπως πάντοτε, σε κάτι πάρα πολύ απλό. Η πολύ βιασύνη που έχει προφανής λόγους στην υλοποίηση ενός έργου είναι πολλές φορές επιζήμια και της ποιότητας του έργου και του χρόνου υλοποίησής του. Προτιμούμε οι μελέτες να είναι πληρέστερες, να καθυστερούν λιγάκι, αλλά να είμαστε σίγουροι ότι τελικά το έργο θα ολοκληρωθεί σωστά και χωρίς απρόοπτα.
Την πληρώσαμε ακριβά τα τελευταία σαράντα χρόνια, κύριε βουλευτά, όχι είκοσι, ας μην την πληρώσουμε και άλλο. Άλλωστε και η προηγούμενη ηγεσία του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και η σημερινή δίνουν μεγάλη σημασία στην ποιότητα των μελετών και σ’ αυτό ακριβώς το πλαίσιο θα σας αναπτύξω την παρασκευή ποιες μελέτες είναι σε εξέλιξη, ώστε πράγματι στο επόμενο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης ή όπως το λέμε καλύτερα στην μόνη πραγματική περίοδο 713 να γνωρίζουμε ότι τα έργα που θα ενταχθούν θα γίνουν και έγκαιρα και στο κόστος που έχουν προϋπολογιστεί.
Ευχαριστώ.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα