Skip links

Πρακτικά βουλής για επερώτηση 26 βουλευτών σχετικά με τις ακτοπλοικές συγκοινωνίες

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΜΒ΄
Δευτέρα 4 Ιουνίου 2007

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Εισερχόμεθα στην ημερήσια διάταξη των
ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΩΝ. Θα συζητηθεί η υπ’ αριθμόν 63/30/26-4-2007 επερώτηση είκοσι έξι Βουλευτών του Πανελληνίου Σοσιαλιστικού Κινήματος προς τον Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας σχετικά με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης):Ο συνάδελφος κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τις 7 Μαρτίου του 2004 γίνεται μια συστηματική προσπάθεια ο Πρωθυπουργός κ. Καραμανλής να κρατηθεί στο απυρόβλητο. Η επικοινωνιακή γραμμή είναι: «για όλα φταίνε οι Υπουργοί».
Έτσι, για τα αγροτικά και τη μείωση του αγροτικού εισοδήματος φταίει ο κ. Μπασιάκος, για τα ομόλογα και την όλη πολιτική με το σχέδιο καταλήστευσης των Ταμείων φταίει μόνο ο κ. Τσιτουρίδης και λίγο κάποιοι από το Υπουργείο Οικονομίας και για το μπάχαλο που έχει δημιουργηθεί στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες φταίει μόνο ο κ. Κεφαλογιάννης. Γίνεται προσπάθεια και από κυβερνητικούς κύκλους, αλλά και από το φιλοκυβερνητικό Τύπο να δείξουν ως μόνο υπεύθυνο το κ. Κεφαλογιάννη.
(Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει η Πρόεδρος της Βουλής κ. ΑΝΝΑ ΜΠΕΝΑΚΗ-ΨΑΡΟΥΔΑ)
Η πραγματικότητα είναι ότι και η πολιτική του ΥΕΝ εντάσσεται μέσα στα γενικότερα πλαίσια της κυβερνητικής πολιτικής, που βέβαια είναι κάτω από το συντονισμό και την εποπτεία του καταλληλότερου.
Οι ανεπαρκείς ακτοπλοϊκές υπηρεσίες συνεχίζουν να δρουν αρνητικά και συμβάλουν στην εγκατάλειψη των νησιών. Η πλήρης έλλειψη προγραμματισμού οδηγεί όχι μόνο σε αρνητικές επιπτώσεις στην τουριστική ανάπτυξη, αλλά βάζει το δίλημμα και στους ίδιους τους κατοίκους εάν θα μπορέσουν να διαμένουν περαιτέρω στα νησιά τους.
Όλες οι πολιτικές σας, κύριε Υπουργέ, εξυπηρετούν ορισμένους μόνο και στο χώρο της ακτοπλοΐας. Επιβαρύνουν τους πολίτες και δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην τουριστική, στην αγροτική και εν γένει στην οικονομική ανάπτυξη των νησιών και όλων των παράκτιων περιοχών. Προφανώς, όταν μιλούσατε -και μιλάτε- για μεταρρυθμίσεις, εννοούσατε και εννοείτε την απορύθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών ή και την αποσάθρωση των ναυτιλιακών και λιμενικών πολιτικών. Αντί για τις μεγάλες επενδύσεις που υποσχεθήκατε και που συνεχώς ανακοινώνετε, το μόνο που βλέπουμε είναι αντιφατικές πολιτικές, μεγάλη αναταραχή, αρνητικές επιπτώσεις, χωρίς σχέδιο και συγκεκριμένη στρατηγική.
Κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κίνα, αλλά και κατά τις επισκέψεις Κινέζων επισήμων στη χώρα μας, σύμφωνα με επίσημες ανακοινώσεις υπογράφηκαν διάφορα πρωτόκολλα συνεργασίας για θέματα θαλάσσιων μεταφορών και λιμενικών εγκαταστάσεων στη χώρα μας. Ταυτόχρονα, έγιναν και επισκέψεις εταιρειών από την Κίνα, την Κορέα, το Ντουμπάι και διάφορες άλλες χώρες και ανακοινώθηκαν διάφορες συμφωνίες, οι οποίες εν πολλοίς είναι και αλληλοσυγκρουόμενες μεταξύ τους, συμφωνίες που αφορούν το διαμετακομιστικό εμπόριο μέσω της χώρας μας.
Μία από τις περιοχές, εκτός από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, για τις οποίες έχει γίνει πολλή συζήτηση και πολύ μελάνι έχει χυθεί για να γράφεται η ιστορία με τις επενδύσεις, είναι το Τυμπάκι του Ηρακλείου. Το Τυμπάκι, εκτός βέβαια του ότι είναι στην εκλογική περιφέρεια του Υπουργού αλλά και δική μου, βρίσκεται στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσαράς της Νότιας Κρήτης, έχει σημαντική αγροτική και τουριστική ανάπτυξη με μεγάλες δυνατότητες για το μέλλον.
Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας στη συγκεκριμένη περίπτωση νομίζω ότι λειτουργεί ως παράγων της αγοράς -κατά την έκφραση του Υφυπουργού Εξωτερικών απαντώντας σε μία ερώτησή μου- αφού ανακοινώνει και παίρνει πρωτοβουλίες για επιχειρηματικές δραστηριότητες και ενδιαφέροντα των ξένων εταιρειών. Μέχρι σήμερα στο εύλογο αίτημα των κατοίκων και των φορέων της περιοχής για ουσιαστική ενημέρωση η απάντηση είναι η εξής: Εάν δεν θέλετε το container terminal δεν θα το κάνουμε. Δίδεται έτσι η εντύπωση είτε ότι δεν αντιμετωπίζεται το θέμα με τη δέουσα σοβαρότητα είτε ότι δεν υπάρχει τίποτα χειροπιαστό, προκειμένου να υλοποιηθεί. Με την τακτική αυτή της Κυβέρνησης έχουν δημιουργηθεί στους πολίτες σημαντικές αμφιβολίες και σύγχυση με το τι πραγματικά επιδιώκει το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας για το λιμάνι Τυμπακίου.
Κατά τη γνώμη μας, χρειάζεται σοβαρότερη αντιμετώπιση του θέματος πριν από τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης για ένα τόσο μεγάλο έργο που εκ των πραγμάτων θα έχει ανατρεπτικά αποτελέσματα για τα κοινωνικά, περιβαλλοντικά και οικονομικά δεδομένα της περιοχής. Χρειάζεται να υπάρξει ενδελεχής μελέτη του θέματος και σχεδιασμός που να εντάσσεται στη γενικότερη πολιτική. Κυρίως, όμως, ό,τι αποφασιστεί θα πρέπει να συνάδει και να εντάσσεται με την γενικότερη τωρινή, αλλά ιδίως μελλοντική αναπτυξιακή κατεύθυνση που θα πρέπει να έχει η περιοχή, ούτως ώστε να ωφεληθούν οι πολίτες και ο τόπος.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κυρία Πρόεδρε, μπορώ να πάρω ένα κομμάτι της δευτερολογίας μου;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα): Εάν το θέλετε, μπορείτε να πάρετε χρόνο από τη δευτερολογία σας. Πάντως, δεν είναι εις όφελος της επερώτησης.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Η ανάπτυξη θα πρέπει να στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και όχι στην υποβάθμιση. Πρόσφατα ο Υπουργός μας κάλεσε στο Υπουργείο και παρουσιάστηκε η μελέτη από ομάδα μελετητών του ΕΜΠ για τη δημιουργία αυτού του υπερλιμένα, θα έλεγα, στην περιοχή. Θα σας πω μόνο τούτο. Όταν τελείωσε η ενημέρωση από τους καθηγητές του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, ρώτησα δύο από αυτούς, τον κ. Χατζημπίρο και τον κ. Μαρκάτο, τον πρώην πρύτανη, το εξής: Εάν ήσασταν κάτοικοι της περιοχής και σας καλούσαμε να ψηφίσετε, τι θα ψηφίζατε σε σχέση με το συγκεκριμένο έργο για το οποίο μας ενημερώσατε; Και οι δυο απάντησαν ότι δεν μπορούν να ψηφίσουν θετικά για δύο κυρίως λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι γιατί οι μέχρι τώρα μελέτες δεν τους δίνουν αυτό το δικαίωμα και ο δεύτερος λόγος γιατί δεν υπάρχει εναλλακτικό αναπτυξιακό σενάριο για την περιοχή.
Το Υπουργείο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, προωθεί δημοψήφισμα στην περιοχή, προκειμένου -κατά τη γνώμη μου- να μεταθέσει τις ευθύνες προς τους ίδιους τους πολίτες και αυτό, γιατί το δίλημμα που τίθεται στους πολίτες, όπως είπα και στη συγκεκριμένη σύσκεψη στον Υπουργό, είναι Καραμανλής ή τανκς. Δεν υπάρχει άλλη επιλογή, κατά τον Υ.Ε.Ν. Ή έχουμε το container terminal, ή δεν έχουμε τίποτα.
Ποια είναι, όμως, κύριε Υπουργέ, η εναλλακτική αναπτυξιακή πολιτική που η Κυβέρνηση προτείνει; Η τουριστική ανάπτυξη. Η ποιοτική και ανταγωνιστική γεωργία. Η μεταποίηση αυτών των προϊόντων δεν είναι μέσα στην ατζέντα τη δική σας; Στους κατοίκους λέτε, ή εργάτες για να μεταφέρουν τα containers ή τίποτα; Το δήθεν αντάλλαγμα για τον τουριστικό λιμένα δίπλα στο container terminal είναι κατά τη γνώμη μου δώρο άδωρον. Κανείς δεν θα δέσει σε μια μαρίνα που θα έχει θέα εκατομμύρια containers, γιατί περί εκατομμυρίων containers πρόκειται, εφόσον προχωρήσει αυτό το έργο.
Ενώ το άλλο αντάλλαγμα που αφορά τις επιβατικές μεταφορές είναι εντελώς σχηματικό, σχεδιαστικό μάλλον. Είπε ο κύριος Υπουργός στην εξωτερική πλευρά του μόλου μπορούν να δένουν και εμπορικά πλοία, για να εξυπηρετείται η επιβατική κίνηση. Τόσο απλά.
Έρχομαι τώρα στο θέμα της μαρίνας του Κόλπου Δερματά στο Ηράκλειο. Έχω την εντύπωση ότι κανένας φορέας αυτή τη στιγμή στο Ηράκλειο, δεν συμφωνεί με τη δημιουργία της μαρίνας στον κόλπο του Δερματά. Κανένας δεν συμφωνεί με τα πολύ ψηλά κτίρια, τα πολυώροφα κτίρια που θα προσφερθούν, ως φιλέτο και θα προκύψουν από το μπάζωμα της ευρύτερης ζώνης. Και αναρωτιούνται οι πολίτες. Πού είναι το περίφημο Κ.Α.Σ., για να μιλήσει για την περίπτωση του Κόλπου του Δερματά, που έχει ιδιαίτερη αρχαιολογική αξία; Πού είναι το Κ.Α.Σ., που είναι λαλίστατο στην άλλη περίπτωση των αρχαιολογικών ζωνών της ευρύτερης περιοχής Κνωσού, που κρατά δέσμιους και ομήρους τους κατοίκους της περιοχής Φορτέτσα και της περιοχής Σκαλανίου; Πού είναι ο Υπουργός Πολιτισμού, ο άλλος συντοπίτης μας Υπουργός, να ενδιαφερθεί για το θέμα;
Είναι απορίας άξιο, το εξής: Θα έλεγα, κύριε Υπουργέ, πριν αυτή η Κυβέρνηση γίνει παρελθόν για τον τόπο και επειδή είσθε δύο Υπουργοί που έχετε σχέση με το Ηράκλειο, ενδιαφερθείτε για τα συγκεκριμένα θέματα, λύστε τα και από εκεί θα ωφεληθείτε και όχι από τα μεγαλόπνοα σχέδια, τα οποία δεν φαίνεται να υλοποιούνται μέσα στο λίγο χρόνο που απομένει, μέχρι τη λήξη της θητείας σας.
Ευχαριστώ. (Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Άννα Μπενάκη-Ψαρούδα): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα