Skip links

Πρακτικά βουλής για επερω΄τηση σχετικά με την επιδείνωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΗ΄
Δευτέρα 12 Φεβρουαρίου 2007

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη των
ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Θα συζητηθεί η υπ’ αριθμόν 36/8-12-2006 επερώτηση Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προς τον Υπουργό Ανάπτυξης σχετικά με την επιδείνωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.
 Το λόγο έχει ο πρώτος επερωτών ο κ. Κεγκέρογλου.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το 2004 η Νέα Δημοκρατία παρέλαβε την Ελλάδα του ισχυρού ευρωπαϊκού ρόλου και της διεθνούς αξιοπιστίας. Η ελληνική οικονομία είχε πραγματοποιήσει τη σημαντικότερη πρόοδο στην ιστορία της και μάλιστα σε όλους τους τομείς. Κατέκτησε τους υψηλότερους πραγματικούς ρυθμούς οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε ένα μεγάλο πρόγραμμα έργων υποδομής. Η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας απέκτησε θετικό πρόσημο, η επιχειρηματικότητα για πρώτη φορά βρήκε τη στήριξη της πολιτείας και το βιοτικό επίπεδο όλων των Ελλήνων βελτιώθηκε σημαντικά. Κυρίως, όμως, παρέλαβε το 2004 μια χώρα που έθετε στόχους, που ήξερε να σχεδιάζει, που μπορούσε να υλοποιεί. Παραλάβατε, κύριε Υπουργέ, την Ελλάδα της σιγουριάς και μας οδηγήσατε μέσα σε τρία χρόνια στην Ελλάδα της αβεβαιότητας και της επιχειρηματικής ανασφάλειας.
Τρία χρόνια τώρα η Κυβέρνηση επιδίδεται σε έναν αγώνα απαξίωσης της χώρας μας. Η αδιαφανής απογραφή ήταν μια συνειδητή επιλογή της Κυβέρνησης, προκειμένου να συκοφαντήσει το ΠΑ.ΣΟ.Κ. και να αποκτήσει αληθοφανή επιχειρήματα για την αθέτηση των προεκλογικών υποσχέσεων. Η χώρα τέθηκε υπό επιτήρηση για δεύτερη φορά μετά την επιμελητεία, θυμίζω, του 1992. Και τότε και τώρα, όλως συμπτωματικά, Κυβέρνηση είναι η Νέα Δημοκρατία.
Σε μια εποχή που όλες σχεδόν οι χώρες της Ευρώπης έχουν συντονιστεί με τη στρατηγική της Λισσαβόνας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, σε μια περίοδο που τριάντα πέντε χώρες προωθούν στα πλαίσια του ευρωμεσογειακού χάρτη για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις την υλοποίηση εθνικών σχεδίων, σε αυτήν την κρίσιμη περίοδο, τρία μόλις χρόνια πριν από το 2010, η ελληνική Κυβέρνηση περί άλλων τυρβάζει. Κατηγορούσε το ΠΑ.ΣΟ.Κ. για δημιουργική λογιστική, αλλά αυτή επιδίδεται σε έναν ατέρμονα αγώνα καταστροφικής λογιστικής.
Η πρόσφατη συνειδητή και αυτή επιλογή της Κυβέρνησης για τη λογιστική αύξηση του ΑΕΠ κατά 25,7%, που μας πλούτισε σε μια νύχτα, καταγράφηκε, ως η 39η μεγαλύτερη γκάφα διεθνώς που θα βλάψει όχι μόνο τη χώρα, αλλά και όλους τους Έλληνες πολίτες. Η δήλωση του Υπουργού Οικονομίας που άγγιξε τα όρια, ας μου επιτρέψετε, της κυνικότητας, ότι η αλήθεια πληρώνεται, άφησε έκπληκτους και άφωνους όλους τους Έλληνες.
Τη δική σας υποκειμενική αλήθεια κύριε Υπουργέ, δεν θα την πληρώσει ο ελληνικός λαός και οι Έλληνες φορολογούμενοι.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η τριετής πλέον παλιά διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας χαρακτηρίζεται από την έλλειψη αναπτυξιακού οράματος για το μέλλον και συγκεκριμένης στρατηγικής για την πορεία της ελληνικής οικονομίας και των επιχειρήσεων, αλλά και από την παντελή αδυναμία κοινωνικής διαβούλευσης ουσιαστικού διαλόγου με τους κοινωνικούς εταίρους, για την επεξεργασία, τη συγκρότηση και προφανώς για την υλοποίηση συγκεκριμένου σχεδίου.
Το θετικό αναπτυξιακό περιβάλλον που υπήρχε γρήγορα απαξιώθηκε και ναρκοθετήθηκε από την οικονομική πολιτική της απογραφής της επιτήρησης και της καταστροφικής λογιστικής. Στη δημιουργία αυτού του αρνητικού κλίματος επέδρασε σημαντικά η δραστική μείωση των δημοσίων επενδύσεων και στους τρεις προϋπολογισμούς που υλοποιεί η κυβέρνηση. Επέδρασε αρνητικά η αδυναμία της σωστής αξιοποίησης των διαθέσιμων πόρων, η μείωση των δράσεων και των προγραμμάτων του γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και η καθήλωση των χρηματοδοτήσεων για ένα βασικό τομέα για την έρευνα και την τεχνολογία.
Οι καθυστερήσεις και παλινδρομήσεις στον αναπτυξιακό νόμο ήταν αυτές που έδωσαν τη χαριστική βολή. Η Κυβέρνηση τα τρία χρόνια τώρα δεν κατάφερε να σχεδιάσει ρεαλιστικά και να προωθήσει αποτελεσματικά την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και ανταγωνιστικότητας στη χώρα.
Το λεγόμενο εθνικό σχέδιο μεταρρυθμίσεων αποτελεί μια καλή έκθεση ιδεών αφού οι στόχοι και οι προτεραιότητες που θέτει δεν υλοποιούνται από την πολιτική της κυβέρνησης και από την πρακτική των Υπουργείων σε διαφόρους τομείς.
Οι αποσπασματικές πρωτοβουλίες όπως αυτή του Υπουργείου Ανάπτυξης για την κήρυξη των ετών 2005-2010 ως έτη ανταγωνιστικότητας έχουν μέχρι τώρα φέρει μηδαμινά αποτελέσματα. Η ανταγωνιστικότητα μειώνεται διαρκώς και εντείνεται η αποβιομηχάνιση της χώρας. Η μείωση της ανταγωνιστικότητας αντανακλάται στην διόγκωση του ελλείμματος του ισοζυγίου πληρωμών που για το 2006 διαμορφώνεται σύμφωνα με την έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος στο 12% του Α.Ε.Π.
Καταθέτω στα πρακτικά τη σχετική αναφορά του κ. Γκαργκάνα.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά την προαναφερθείσα αναφορά που βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Το παγκόσμιο οικονομικό φόρουμ μας κατατάσσει όπως είναι γνωστό ως προς το δείκτη ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων στην 40η θέση ανάμεσα στις εκατόν δεκαέξι χώρες που εξετάζει όταν το 2003 έξι χρόνια πριν είχαμε καταλάβει την 39η θέση. Στο δε δείκτη της ανταγωνιστικότητας της ανάπτυξης πέσαμε στην 41η θέση από την 33η που βρισκόμαστε το 2003.
Θα πάρω ένα τομέα, τον τουρισμό, όπου η κυβέρνηση θεωρεί ότι είναι ένας από αυτούς που έχει πραγματικά προχωρήσει και έχει προοδεύσει. Η σχετική άνοδος του τουρισμού, δεν είναι ούτε ποιοτική, ούτε στοχευμένη. Στηρίζεται απλά στην κακή συγκυρία για τις άλλες χώρες. Αυτή όμως δεν είναι πολιτική.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η κυβέρνηση απέτυχε να βελτιώσει το επενδυτικό κλίμα και αρκέστηκε στους νόμους για τον επαναπατρισμό και το ξέπλυμα του μαύρου χρήματος και στις παρεμβάσεις τύπου μουσείου Μαντάμ Τυσσώ. Άφησε τη χώρα χωρίς αναπτυξιακό νόμο για δύο χρόνια, αλλά και μόλις είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία έκδοσης κοινών υπουργικών αποφάσεων που απαιτούνταν κατάργησε το νόμο με το γνωστό τρόπο στις 15 Οκτωβρίου 2006. Θυμόμαστε όλοι αυτή την ημερομηνία και έχουν περάσει από τότε τέσσερις μήνες και ψηφίστηκε μέσω τροπολογίας ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, αλλά δεν έχει εκδοθεί ακόμα ούτε μια κοινή υπουργική απόφαση για την εφαρμογή του. Οι επιχειρηματίες περιμένουν, αλλά κοινές αποφάσεις δεν εκδίδονται.
Οι αντιφατικές αυτές πολιτικές και δημιούργησαν και συντηρούν ένα αρνητικό επενδυτικό κλίμα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα στοιχεία της παγκόσμιας έκθεσης επενδύσεων του 2006 στη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το εμπόριο και την ανάπτυξη αποδεικνύουν ότι ακόμα και στο θέμα της προσέλκυσης ξένων επενδύσεων η Ελλάδα βρίσκεται ανάμεσα στις τελευταίες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το επιχειρηματικό πρόγραμμα ανταγωνιστικότητας που σχεδιάστηκε από την κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ στα πλαίσια του Γ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης με εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις ουσιαστικά ναρκοθετήθηκε.
Η Κυβέρνηση με εμφανή την αδυναμία υλοποίησής του το μετέτρεψε χωρίς σχέδιο και στοχευμένες πολιτικές σε μοίρασμα επιταγών με αδιαφανή κριτήρια. Το Υπουργείο Ανάπτυξης στα πλαίσια αυτής της επιδοματικής πολιτικής που εγκαινίασε αφήνει απέξω τη μεγάλη πλειοψηφία των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Όσο και αν αναζήτησα στην ιστοσελίδα του Υπουργείου –για αυτό μιλώ για αδιαφάνεια- τα στοιχεία που έχουν να κάνουν με το ΕΠΑΝ δεν ευρέθησαν. Όμως από τις σχετικές υπηρεσίες και από το γραφείο του ειδικού γραμματέα για το επιχειρησιακό πρόγραμμα πληροφορίες δεν δίδονται. «Είναι στο γραφείο του Υπουργού» είναι η απάντηση.
Ταυτόχρονα η Κυβέρνηση έχει εγκαταλείψει τους μικρομεσαίους με μια σειρά μέτρων που προωθεί για την μονομερή ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των πολύ μεγάλων επιχειρήσεων. Η φορολογική πολιτική αποβαίνει εις βάρος των 630.000 επιχειρήσεων για τις οποίες δεν άλλαξαν οι συντελεστές φορολόγησης. Και η αποσύνδεση των φορολογικών απαλλαγών στις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις από την υποχρέωση επενδύσεων έφερε αρνητικό κλίμα. Η ασφυξία που επικρατεί στην αγορά τα τελευταία χρόνια είναι πρωτοφανής. Η μεγάλη αύξηση των ακάλυπτων επιταγών και η ραγδαία αύξηση αυτών που προσφεύγουν στον δανεισμό είναι ενδεικτική της κατάστασης. Αναφέρω ότι οι ακάλυπτες επιταγές το 2006 ανήλθαν στο ποσό του 1.200.000.000 ευρώ και σε σχέση πάντα με το 2003 είναι αυξημένες κατά 56,24%. Η υπερχρέωση των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών είναι το χαρακτηριστικό της εποχής. Η αύξηση του δανεισμού των νοικοκυριών ξεπέρασε το 2006 το 30%.
Σε αυτή την κατάσταση το 2006 συνέβαλε αποφασιστικά η εισοδηματική πολιτική της Κυβέρνησης και τα απανωτά κύματα ακρίβειας που σαρώνουν υπηρεσίες και προϊόντα. Η κάθε τετραμελής οικογένεια έχει επιβαρυνθεί το τελευταίο διάστημα με 245 ευρώ επιπλέον το μήνα.
Κύριε Υπουργέ, σας επισημάναμε πολλές φορές ότι δεν γίνεται καμία ουσιαστική προσπάθεια για να δημιουργηθεί αποτελεσματικό ρυθμιστικό περιβάλλον που να διασφαλίζει τους όρους υγιούς ανταγωνισμού. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού όχι μόνο με τα γνωστά γεγονότα αλλά με την πολιτική που ακολουθείτε συνολικά απαξιώθηκε και δεν έχει αντιμετωπίσει ως τώρα αποτελεσματικά τις εναρμονισμένες πρακτικές στην αγορά. Οι αποφάσεις για επιμέρους ζητήματα μοιάζουν σαν τουφεκιές στον αέρα που δεν κτυπούν το πρόβλημα στη ρίζα του. Το άνοιγμα των αγορών και των επαγγελμάτων όπου αυτό γίνεται προωθείται με έναν στρεβλό τρόπο που δεν οδηγεί στην παροχή φθηνών και ποιοτικών υπηρεσιών προς όφελος του καταναλωτή.
Έρχομαι στην πολυδιαφημισμένη απλοποίηση διαδικασιών για την ίδρυση και λειτουργία των επιχειρήσεων. Είναι μια διαδικασία που παρά την προσπάθεια που έγινε απέτυχε δημιουργώντας περισσότερη γραφειοκρατία και νέα εμπόδια στις επιχειρήσεις. Απέτυχε γιατί σχεδιάστηκε αποσπασματικά με την ίδια γραφειοκρατική λογική η οποία δημιουργεί τα προβλήματα. Ο νόμος για την ίδρυση και λειτουργία των μεταποιητικών επιχειρήσεων δεν απέδωσε. Τα Κέντρα Υποδοχής Επενδύσεων υπολειτουργούν και η πολύμηνη σε πολλές περιπτώσεις καθυστέρηση στην καταβολή χρηματοδότησης αφήνει ακόμα και τους εργαζόμενους απλήρωτους. Ενδεικτικά αναφέρω το Κέντρο Υποδοχής Επενδύσεων στο οποίο οι εργαζόμενοι έχουν να πληρωθούν 18 ολόκληρους μήνες. Ο Υπουργός σε πρόσφατη ερώτηση μου πριν δυο μήνες δεν έχει ακόμα απαντήσει.
Ο νόμος που ψηφίστηκε για το εμπόριο δεν θεσμοθέτησε αποτελεσματικά μέτρα στήριξης και δεν κατάργησε καμία από τις περιττές συναρμοδιότητες των εμπλεκομένων φορέων. Προεκλογικά στο κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας στο κεφάλαιο 12 αναφερόταν επί λέξει «Προγραμματίζεται κρατική ενίσχυση για τη σύσταση ειδικής υπηρεσίας σε κάθε επιμελητήριο η οποία θα αναλαμβάνει να διεκπεραιώνει για λογαριασμό του μικρού επιχειρηματία μια σειρά από συναλλαγές με δημόσιες αρχές.
Η ειδική αυτή υπηρεσία θα είναι επίσης συνδεδεμένη ηλεκτρονικά με το πρόγραμμα προμηθειών του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Όμορφα λόγια αγγελικά πλασμένα, προεκλογικά όμως της Νέας Δημοκρατίας, γιατί μετεκλογικά αθετήθηκαν με τον χειρότερο τρόπο γιατί καμία χρηματοδότηση δεν προβλέπεται για την ίδρυση μιας τέτοιας υπηρεσίας.
Η απλοποίηση των διαδικασιών για την έναρξη των εργασιών στην αρμόδια δημόσια οικονομική υπηρεσία, στην ΔΟΥ, παραμένει γράμμα κενό. Τα 32 συνολικά δικαιολογητικά που απαιτούνται κατά περίπτωση, παραμένουν σε ισχύ. Το ίδιο και οι προβλεπόμενες διαδικασίες από τον Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Ακόμα δεν καταργήθηκαν οι περιττές διαδικασίες που ταλαιπωρούν τους επιχειρηματίες.
Η μεγάλη βέβαια πίεση των μικρομεσαίων και των συνδικαλιστικών τους οργάνων ανάγκασε το Υπουργείο Οικονομικών να περιλάβει στο πρόσφατο νομοσχέδιο για την τροποποίηση του Κώδικα ορισμένες από τις απαιτούμενες ρυθμίσεις που όμως δεν αρκούν για μια ουσιαστική απλοποίηση των διαδικασιών.
Επίσης, κανένα βήμα απλοποίησης δεν έγινε σε έναν σημαντικό τομέα, στις διαδικασίες χωροθέτησης και περιβαλλοντικής αδειοδότησης των επιχειρήσεων. Αντίθετα, η γραφειοκρατική επιβάρυνση των επιχειρήσεων έχει αυξηθεί.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, κύριε Υπουργέ, είναι τα επαγγελματικά εργαστήρια τα οποία πρέπει μετά την αύξηση της υποδύναμης που κάνατε από τέσσερις ίππους σε τριάντα που χρειαζόταν, να ακολουθήσουν όλες αυτές τις διαδικασίες που ακολουθεί και η βαριά σχεδόν βιομηχανία.
Προστασία του περιβάλλοντος δεν μπορεί να επιτευχθεί με την γραφειοκρατική εμπόδιση ή παρεμπόδιση της επιχειρηματικότητας. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι η ανάδειξη της χώρας μας σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε πρωτοπόρα ανάμεσα στις 25 χώρες της Ευρωπαϊκής ‘Ένωσης στα γραφειοκρατικά βάρη που φορτώνονται στις επιχειρήσεις.
Υπολογίζεται ότι το οικονομικό κόστος των επιχειρήσεων στη χώρα μας ανέρχεται σε 15 δισεκατομμύρια ετησίως και αντιστοιχεί στο 6,8% του ΑΕΠ.
Θα καταθέσω δημοσίευμα με την περίληψη της σχετικής έκθεσης, η οποία είναι στη διάθεσή σας και η οποία αναφέρεται στη διαπίστωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία εκπονεί πρόταση που στοχεύει ως το 2012 στην περικοπή των γραφειοκρατικών επιβαρύνσεων κατά 25%.
Το καταθέτω για τα Πρακτικά.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κεγκέρογκου καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
‘Όμως και στη χώρα μας ο Συνήγορος του Πολίτη επισημαίνει στην ετήσια έκθεσή του τις σημαντικότερες αιτίες της χαμηλής επιχειρηματικότητας στη χώρα μας. Θεωρεί ότι η δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την ανάπτυξη απαιτεί ειδική μέριμνα από το κράτος, μια μέριμνα που θα στηρίζεται στην πραγματική απλοποίηση των διαδικασιών, στην κατάρτιση σταθερού συνεκτικού και διαφανούς θεσμικού πλαισίου.
Η απλοποίηση όμως του ρυθμιστικού πλαισίου για τις επιχειρήσεις προϋποθέτει πρώτα από όλα την καταγραφή και τη χαρτογράφηση σε κάθε τομέα όλων εκείνων των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων και όλων των επιβαρύνσεων των επιχειρήσεων και σε χρόνο και σε χρήμα.
Η Ελληνική Κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει προβεί σε τέτοια απογραφή, ακόμα και στην ετήσια ‘Έκθεση της ανταγωνιστικότητας η οποία μας παρουσιάστηκε πριν από λίγο καιρό στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου στην οποία περιέχονται σημαντικές επιχειρήσεις και αξιόλογες προτάσεις, που όμως δεν φαίνεται να λαμβάνονται υπόψη από την ίδια την Κυβέρνηση η οποία μας παρουσίασε αυτήν την έκθεση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για όλα αυτά επερωτάται σήμερα η Κυβέρνηση, επερωτάται ο Υπουργός Ανάπτυξης για τα αρνητικά αποτελέσματα και την έλλειψη συγκεκριμένου σχεδίου για τη βελτίωση του οικονομικού και επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, για την αδυναμία σχεδιασμού και εφαρμογής πολιτικών απλοποίησης των διαδικασιών και περιορισμού του γραφειοκρατικού κόστους ίδρυσης και λειτουργίας των επιχειρήσεων, για την έλλειψη ουσιαστικής συνεργασίας με τα συναρμόδια Υπουργεία προκειμένου να καταγραφεί, να χαρτογραφηθεί η επιβάρυνση των επιχειρήσεων από αυτήν την γραφειοκρατία, για τον αποκλεισμό πολύ μεγάλου αριθμού επιχειρήσεων από τα προγράμματα και κυρίως από το ΕΠΑΝ. Επίσης, για την έλλειψη σημαντικών ειδικών παρεμβάσεων και σχεδίου για την ανάπτυξη της νεανικής επιχειρηματικότητας και την ενίσχυση της επιχειρηματικής κουλτούρας στη χώρα μας.
Για την πλήρη αδυναμία προώθησης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και την έλλειψη σχεδίου για την προώθηση της καινοτομίας. Για την αδυναμία εξασφάλισης των απαραίτητων πόρων για την έρευνα και την τεχνολογία, πόροι που παραμένουν καθηλωμένοι στο 0,6% του Α.Ε.Π.. Και τέλος για τη μη υλοποίηση είκοσι σημαντικών προτάσεων που αναφέρονται στις εκθέσεις ανταγωνιστικότητας των ετών 2003 και 2004.
Κύριε Υπουργέ, το ΠΑ.ΣΟ.Κ., παράλληλα με τον έλεγχο και την κριτική που ασκεί στην Κυβέρνηση εκ του θεσμικού του ρόλου, εκ της εντολής που έχει λάβει από τους πολίτες, προβάλλει ταυτόχρονα και τη δικιά του πρόταση και το δικό του σχέδιο για τη χώρα. Προβάλλει το σχέδιο για τη βιώσιμη ανάπτυξη, την οικονομία και την κοινωνικά υπεύθυνη επιχειρηματικότητα, μια επιχειρηματικότητα που στηρίζεται στην επένδυση στη γνώση, στην ποιότητα και την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα που συνδυάζεται με την προστασία του περιβάλλοντος, ένα σχέδιο που θα ωθήσει τον τόπο μπροστά προς όφελος των επιχειρήσεων, των εργαζομένων αλλά και όλου του κοινωνικού συνόλου, ένα σχέδιο που να είστε σίγουρος ότι κερδίζει καθημερινά την εμπιστοσύνη των μικρομεσαίων και όλων των πολιτών και για όσο καιρό είστε ακόμα Κυβέρνηση καλό θα είναι να αποδεχτείτε όλες εκείνες τις προτάσεις που σας κατατίθενται από την Αντιπολίτευση, προκειμένου οι επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία και κυρίως στην επιχειρηματικότητα να είναι όσο το δυνατόν λιγότερες. Πρόσφατα σας καταθέσαμε πρόταση νόμου για την αντιμετώπιση του προβλήματος της αποβιομηχάνισης της χώρας. Δυστυχώς και πάλι σταθήκατε αρνητικοί. Ως πότε; «Φτάνει πια» φωνάζουν οι επιχειρηματίες, «φτάνει πια» φωνάζουν όλοι οι πολίτες.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ευχαριστούμε, κύριε Κεγκέρογλου. Για τη δευτερολογία σας έχετε μόλις τέσσερα λεπτά.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κύριε Υπουργέ, θα δευτερολογήσει ο κ. Κεγκέρογλου και μετά θα έχετε εσείς το λόγο.
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Υπουργέ, από το 2004 σας έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι η ανταγωνιστικότητα είναι ασφαλώς μέσο αλλά πρέπει να αποτελεί και έναν διαρκή στόχο στα πλαίσια ενός ενιαίου εθνικού σχεδίου που θα περιλαμβάνει την αειφόρο ανάπτυξη που θα ενδιαφέρεται για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας και την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Για όλα αυτά έχουμε το ευρωπαϊκό πλαίσιο, τη στρατηγική της Λισσαβόνας, έχουμε την ευρωπαϊκή χάρτα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Θα σας την καταθέσω για να λάβετε για άλλη μια φορά υπ’ όψιν σας αυτά τα οποία προβλέπει σε περίληψη βέβαια μήπως και κάποια στιγμή την ακολουθήσετε.
Παρά τις κουραστικές επαναλήψεις και τις δικές σας και του κ. Καραμανλή, τέτοιο σχέδιο μέχρι την ώρα δεν έχει κατατεθεί. Το εθνικό σχέδιο για τις μεταρρυθμίσεις δεν έχει καμιά σχέση με την εφαρμοζόμενη πολιτική στους επιμέρους τομείς. Σήμερα βέβαια μου λύθηκε η απορία –μιλώντας ο κυβερνητικός εκπρόσωπος- γιατί πραγματικά δεν προχωρείτε σε μια τέτοια πολιτική ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας. Το Σύνταγμα. Φταίει το Σύνταγμα και για αυτό. Αν είναι δυνατόν. Η συνταγματική αναθεώρηση δεν έχει καμία σχέση με αυτά. Εάν μου αναφέρετε τη συγκεκριμένη συνταγματική διάταξη που σας απαγόρευσε και δεν σας άφησε να εφαρμόσετε τις προεκλογικές σας υποσχέσεις και για τον τομέα αυτό, τότε να αποσύρουμε αυτή την επερώτηση. Αν είναι δυνατόν να επικαλείστε το Σύνταγμα!
Ο ρυθμός ανάπτυξης, κύριε Υπουργέ, πραγματικά διατηρείται σε ένα επίπεδο και διατηρείται λόγω της ανάδοσης που έχει η οικονομία μας από την πολιτική του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Όμως αυτή τη δυνατότητα της οικονομίας εσείς πού τη στρέφετε; Τη στρέφετε προς όφελος των λίγων και μάλιστα των πολύ λίγων και αυτή είναι η κάθετη διαφωνία μας.
Αφήνετε απέξω το σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ενδιαφέρεστε για διακόσιες οικογένειες. Αυτή είναι η πολιτική σας.
Η ευημερία των αριθμών που μας παρουσιάσατε είναι εντελώς αντίθετη με την επιχειρηματική πραγματικότητα. Δυστυχώς, δεν μεταφράζεται στην πράξη η εικόνα που θελήσατε προηγουμένως να μας δώσετε. Επικαλεστήκατε όλα εκείνα τα νούμερα, τα οποία δεν έχουν καμία σχέση με το συγκεκριμένο αντικείμενο. Παραδεχθήκατε ότι η ανταγωνιστικότητα της επιχειρηματικότητας είναι σε δυσμενέστερη θέση από ό,τι ήταν τα προηγούμενα χρόνια. Και αυτό είναι το αντικείμενο της επερώτησής μας, κύριε Υπουργέ. Δεν ρωτήσαμε ούτε για τους βαθμούς της Γεωγραφίας ούτε για τους βαθμούς της Ιστορίας. Μιλήσαμε για τη μείωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, για το αρνητικό κλίμα που επικρατεί.
Αναφερθήκατε στο Διεθνές Ινστιτούτο Μάνατζμεντ και μας είπατε ότι φέτος ανεβήκαμε κάποιες σκάλες. Δεν μας είπατε όμως ότι πέρυσι ήμασταν οκτώ μονάδες πίσω, οπισθοχωρήσαμε κατά οκτώ μονάδες. Το να ξανανέβουμε οκτώ μονάδες δεν σημαίνει τίποτα. Είναι μια προσπάθεια, αλλά είναι δείγμα της αντιφατικής πολιτικής που ακολουθείτε χρόνο με το χρόνο. Τη μια μειώνετε τη φορολογία των επιχειρήσεων κατά 30% και αμέσως μετά αποφασίζετε την αύξηση των προκαταβολών. Αυτές δεν είναι αντιφατικές πολιτικές; Υποσχεθήκατε ένα σταθερό φορολογικό σύστημα, απλοποιημένο, και αντίθετα, οδηγείτε τις επιχειρήσεις στη φορολογική ομηρία.
Δεν μας είπατε για τις νομοθετικές πρωτοβουλίες που παραμένουν ανενεργές. Τις αριθμήσατε: δέκα, είκοσι, τριάντα. Να συμφωνήσω, είναι πενήντα. Το 90% των νομοθετικών πρωτοβουλιών σας παραμένουν ανενεργές, κύριε Υπουργέ.
Δεν μας είπατε για τις είκοσι προτάσεις των Εκθέσεων Ανταγωνιστικότητας, τις οποίες δεν έχετε καν αγγίξει. Δεν μας είπατε τι κάνατε με την Έκθεση Ανταγωνιστικότητας που σας προτείνει οι δαπάνες για την έρευνα και την τεχνολογία να ανέβουν στο 1,5%, που σας προτείνει την αύξηση των δαπανών για την παιδεία. Εσείς μειώνετε τις δαπάνες και για τον ένα τομέα και για τον άλλο.
Δεν μας είπατε για την πρόταση που περιλαμβάνεται στην Έκθεση, να αυξηθούν συνολικά οι χρηματοδοτήσεις για την στήριξη των επιχειρήσεων.
Αναφερθήκατε στο κλείσιμο και το άνοιγμα των επιχειρήσεων. Τα στοιχεία που αναφέρατε, κύριε Υπουργέ, -και προσέξτε το- είναι μόνο για τα μη φυσικά πρόσωπα: για Α.Ε., ΕΠΕ, Ε.Ε και Ο.Ε.. Αποκρύψατε το σύνολο των επιχειρήσεων. Η ανακοίνωση του Υπουργείου Οικονομίας αναφέρεται στα μη φυσικά πρόσωπα. Είκοσι έξι χιλιάδες επτακόσιες επιχειρήσεις ιδρύθηκαν. Μας είπατε ότι έκλεισαν δέκα χιλιάδες. Δεν μας είπατε όμως πόσες ήταν οι ατομικές επιχειρήσεις που έκλεισαν.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Επίσης δεν μας είπατε για τις ατομικές, που εγγράφονται στα επιμελητήρια ως εργαζόμενοι παροχής υπηρεσιών αυτοί που προσλαμβάνετε στις διάφορες Δ.Ε.Κ.Ο. και στις διάφορες δημόσιες υπηρεσίες με τη μέθοδο των συμβάσεων έργου. Και αυτοί ως επιχειρηματίες απογράφονται. Και επειδή έχετε αυξήσει κατακόρυφα αυτό τον αριθμό -ο οποίος υπήρχε και πριν αλλά σε ελάχιστα επίπεδα- για να ξεπερνάτε το ΑΣΕΠ και όποιες άλλες γραφειοκρατικές διαδικασίες, όπως τις ονομάζετε εσείς, σ’ αυτό τον τομέα, εμφανίζεται η ίδρυση πολλών επιχειρήσεων. Αν είναι δυνατόν!
Το ίδιο κάνετε και με την ανεργία. Απαγορεύετε την εγγραφή στα μητρώα ανέργων των συζύγων, παραδείγματος χάρη, ασφαλισμένων στον Ο.Γ.Α., απαγορεύετε την εγγραφή όλων αυτών που εργάζονται έστω μια μέρα το μήνα, απαγορεύετε την εγγραφή των φοιτητών –που ανέφερε και ο συνάδελφος- και έτσι μειώνετε την ανεργία, με αλχημείες και μεθόδους που δεν συνάδουν με την πραγματικότητα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ολοκληρώστε, κύριε συνάδελφε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με δυο κουβέντες για το ΕΠΑΝ και τον αναπτυξιακό νόμο. Το ΕΠΑΝ και οι έπαινοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης έρχονται ύστερα από τα στοιχεία τα οποία δίνετε. Τους δίνετε στοιχεία και αυτά κρίνονται.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΙΟΥΦΑΣ (Υπουργός Ανάπτυξης): Όχι, κύριε συνάδελφε. Ο έλεγχος έρχεται και γίνεται εδώ.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Θα δώσετε στη δημοσιότητα όλους όσους κόπηκαν, κύριε Υπουργέ, και το λόγο για τον οποίο κόπηκαν οι επιχειρήσεις που δεν χρηματοδοτήθηκαν και τότε, ναι, θα υπάρχει διαφάνεια. Όσο καιρό αυτά τα κρατάτε κρυφά, αδιαφάνεια υπάρχει και υπάρχει πραγματικά διαχείριση του χρήματος με έναν τρόπο τον οποίο εμείς δεν μπορούμε να δεχθούμε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κύριε Κεγκέρογλου, ευχαριστούμε πάρα πολύ. Ολοκληρώσατε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Τώρα…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Όχι τώρα.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Δεν παίζουμε εμείς, κύριε Πρόεδρε, το ρόλο που έπαιζε η Νέα Δημοκρατία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεν τον παίζουμε σε καμία περίπτωση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Αφήστε και το Προεδρείο να παίξει το ρόλο του.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Θα αναφερθώ στον αναπτυξιακό νόμο και κλείνω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κλείστε λοιπόν!
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Με τον αναπτυξιακό νόμο κλείνω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Όχι. Σ’ ολόκληρο νόμο θα αναφερθείτε τώρα;
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κλείνω, κύριε Πρόεδρε. Δυο κουβέντες για τον αναπτυξιακό νόμο και κλείνω.
Η ισχύς του προηγούμενου νόμου ήταν μέχρι τις 31/12/2006, όχι μέχρι τις 15 Οκτωβρίου που τον σταματήσατε. Αλλά, εν πάση περιπτώσει, το ερώτημα είναι: Τέσσερις μήνες, μετά τις 15 Οκτωβρίου, γιατί δεν έχει εκδοθεί έστω μια υπουργική ή κοινή υπουργική απόφαση, ούτως ώστε να ξεκινήσει να λειτουργεί ο νόμος; Αυτό είναι το ερώτημα. Πείτε μου γιατί!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Κύριε Κεγκέρογλου, ευχαριστούμε πάρα πολύ. Θα απαντήσει ο κύριος Υπουργός.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα