ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ: Α) Μεταφορών & Επικοινωνιών κ. Μ. Λιάπη, Β) Οικονομίας & Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφη
Η ποιότητα των αστικών συγκοινωνιών, που αφορά όλους τους κατοίκους και τους επισκέπτες μιας πόλης και ιδιαίτερα τους εργαζόμενους, τους συνταξιούχους, τους μαθητές, τους φοιτητές και τα άτομα με ειδικές ανάγκες, είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων όπως καλός σχεδιασμός, πυκνότητα γραμμών και δρομολογίων, ποιότητα και νεότητα οχημάτων κλπ.
Όλα τα παραπάνω συνδέονται ασφαλώς με την οικονομική δυνατότητα των οργανισμών που διαχειρίζονται τις αστικές συγκοινωνίες σε κάθε πόλη.
Είναι γεγονός ότι παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των αστικών ΚΤΕΛ της περιφέρειας και την αισθητή βελτίωση των υπηρεσιών, υπολείπονται ακόμη των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας αλλά και της Θεσσαλονίκης, ώστε να είναι περισσότερο ποιοτικές προς όφελος των πολιτών, κατοίκων και επισκεπτών των πόλεων αυτών.
Ταυτόχρονα όμως είναι γεγονός ότι οι φορείς αστικών συγκοινωνιών στην Αθήνα αλλά και ο ιδιωτικός φορέας του ΟΑΣΘ στην Θεσσαλονίκη, επιδοτούνται από το κράτος και μάλιστα γενναία. Η επιδότηση αυτή, φτάνει ετησίως ανά κάτοικο τα 115,80€ στην Αθήνα και τα 81,70€ στη Θεσσαλονίκη.
Τα αστικά ΚΤΕΛ όλης της χώρας προχώρησαν στην εκπόνηση “Μελέτης για την χρηματοδότηση των αστικών συγκοινωνιών”.
Οι μελέτες αυτές για την κάθε πόλη, παρουσιάζουν τα στοιχεία που τεκμηριώνουν την ανάγκη για επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών και για άλλες πόλεις όπως γίνεται για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Συγκεκριμένα η μελέτη αυτή έδειξε ότι μπορεί να επιτευχθεί η βελτίωση των αστικών συγκοινωνιών προς όφελος των επιβατών, με ταυτόχρονη μείωση του εισιτηρίου που πληρώνουν.
Για το Ηράκλειο, με 56 λεωφορεία που εξυπηρετούν με 18 γραμμές πέντε Δήμους, η ετήσια επιχορήγηση για ανάλογη αντιμετώπιση, πρέπει να είναι 13,48€/ανά κάτοικο, ούτως ώστε να μειωθεί το εισιτήριο από 0,7-1€ σε 0,5€.
Για την Πάτρα, με 99 λεωφορεία που εξυπηρετούν με 31 γραμμές τέσσερις Δήμους, η ετήσια επιχορήγηση για ανάλογη αντιμετώπιση, πρέπει να είναι 44,44€/ανά κάτοικο, ούτως ώστε να μειωθεί το εισιτήριο από 0,7-1€ σε 0,5€.
Για τη Λάρισα, με 47 λεωφορεία που εξυπηρετούν με 13 γραμμές τέσσερις Δήμους, η ετήσια επιχορήγηση για ανάλογη αντιμετώπιση, πρέπει να είναι 12,21€/ανά κάτοικο, ούτως ώστε να μειωθεί το εισιτήριο από 0,65-1,15€ σε 0,5€.
Επειδή η οποιαδήποτε επιδότηση των αστικών συγκοινωνιών, πρέπει να συνοδευτεί με την ποιοτική αναβάθμιση τους, τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας των επιβατών και την οικονομική τους ελάφρυνση
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί
1. Πότε σχεδιάζουν να προχωρήσουν στην απαραίτητη κοινωνική διαβούλευση προκειμένου να εξεταστεί το ζήτημα της αναβάθμισης των αστικών συγκοινωνιών και άλλες πόλεις;
2. Αν προτίθενται να εξετάσουν το θέμα της επιδότησης των αστικών συγκοινωνιών και στις άλλες πόλεις, εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τι συγκεκριμένο προτίθενται να πράξουν ώστε ταυτόχρονα να επιτευχθεί η αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών και η εξυπηρέτηση των επιβατών;