Skip links

Ομιλία στη Βουλή στη 2η συζήτηση κατ΄άρθρον του νομοσχεδίου για τη δημόσια διοίκηση

«…δεν μπορεί να συζητήσουμε για τη γνώση, το περιεχόμενο της γνώσης, για την αναβάθμιση του σχολείου, για την αναβάθμιση των Τ.Ε.Ι. και των Πανεπιστημίων στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης.
Αν είναι δυνατόν! Και αυτό είναι το δεύτερο, μετά το ψευδεπίγραφο του τίτλου του νομοσχεδίου αυτού, που είναι ένα μικρό αλλά και ουσιαστικό πραξικόπημα.»  

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Σούρλας): Ο κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ακούστηκαν πολλά και κατά τη δεύτερη κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου και ας σχολιάσουμε λίγο αυτό που είπε πριν από λίγο ο κ. Μπούρας. Είπε ότι επειδή η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ -και κατέθεσε και τα σχετικά έγγραφα- έκριναν ως άκυρες τις εκλογές και τις επιλογές περιφερειακών διευθυντών και διευθυντών στην εκπαίδευση που έγιναν επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, έρχεται η Κυβέρνηση σήμερα να τις καταργήσει. Αν είναι έτσι και δεν είναι εκτός γραμμής ο κ. Μπούρας, δεν είναι προσωπική του άποψη. Θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, στην δευτερολογία σας να μας πείτε αν και αυτές τις επιλογές που θα κάνετε τώρα, τις κρίνει η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ ως άκυρες, αν θα έλθετε να ξανανομοθετήσετε και να τις ακυρώσετε.
Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, που αφορά την έφοδο του κόμματος στη Δημόσια Διοίκηση, όπως εμείς το χαρακτηρίζουμε και εσείς πεισματικά το αρνείστε, δεν είναι φυσικά μια προσωπική υπόθεση του Υπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, παρ΄ ότι αρνητικά θα φέρει το όνομά του ως νόμος Παυλόπουλου στο μέλλον. Είναι πολιτική συνολικά της Κυβέρνησης και του Πρωθυπουργού. Και ήλπιζε κανείς ότι η παιδεία, ένας ευαίσθητος χώρος, ίσως θα εξαιρείτο από τις προθέσεις και την έφοδο των κομματικών. Όμως αυτό δεν έγινε. Και έτσι σήμερα από σπόντα, με ένα άρθρο, έρχεται η αλλαγή στο χώρο της εκπαίδευσης, πράγμα που κατά την άποψή μου είναι τελείως αντιδεοντολογικό. Το θέμα έχρηζε πρώτα διαλόγου και συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Και δεν μπορεί να συζητήσουμε για τη γνώση, το περιεχόμενο της γνώσης, για την αναβάθμιση του σχολείου, για την αναβάθμιση των ΤΕΙ και των Πανεπιστημίων στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης. Αν είναι δυνατόν! Και αυτό είναι το δεύτερο, μετά το ψευδεπίγραφο του τίτλου του νομοσχεδίου αυτού, που μπορεί να θεωρηθεί και είναι ένα μικρό αλλά και ουσιαστικό πραξικοπηματάκι.
Δεν πιστεύω και στο μέλλον να συνεχιστεί αυτή η τακτική. Από άγχος για να προλάβετε το Σεπτέμβρη, που ανοίγουν τα σχολεία, πιστεύω ότι το κάνατε. Αλίμονο εάν τα ζητήματα της παιδείας και της εκπαίδευσης τα συζητάμε στην Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης.
Με το άρθρο 12 έρχεται η Κυβέρνηση να νομοθετήσει ακριβώς τα αντίθετα από ότι έλεγε στο πρόγραμμά της. Στο πρόγραμμά της, λοιπόν, μιλούσε για την καθιέρωση αντικειμενικών, διάφανων και μετρήσιμων κριτηρίων -με bold γράμματα, ήταν υπογραμμισμένα όλα, αποτυπωμένα μάλιστα όπως λέει με συγκεκριμένες αξιολογικές μονάδες. Αυτό όλο αντικαθίσταται με αυτό που έχει ακουστεί κατά κόρον, «με τη δυνατότητα για διοίκηση» και άλλα χαλαρά κριτήρια, τα οποία θα δίνουν τη δυνατότητα στον Υπουργό να επιλέγει.
Βέβαια και για το ισχύον σύστημα η Κυβέρνηση λέει ότι ο εκάστοτε Υπουργός έχει τη δυνατότητα να επιλέγει αυτούς που ήθελε και έτσι έκανε όπως λένε πολιτική ηγεσία επί ΠΑΣΟΚ. Εάν πράγματι αυτό ισχύει και επειδή ο σκοπός σας είναι να βάλετε τους δικούς σας -και δεν το αρνείστε- γιατί δεν το κάνετε με το ισχύον πλαίσιο; Επειδή όμως το ισχύον πλαίσιο έχει και κάποιες δικλείδες -μπορεί να έχει και κάποια κενά- αξιολόγησης και δεν αφήνει πολλά περιθώρια στις πολιτικές ηγεσίες, γι’ αυτό το αλλάζετε εκ βάθρων γι΄ αυτό το καταργείτε.
Οι διαδικασίες που έγιναν για τη δόμηση της διοίκησης στο χώρο της εκπαίδευσης κράτησαν ένα μεγάλο διάστημα. Οι διαδικασίες αξιολόγησης ενός έτους με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο γίνονται σε μια νύχτα και αυτό νομίζω δείχνει και τη σοβαρή επεξεργασία και αξιολόγηση η οποία γίνεται. Βέβαια στον κόσμο -και επειδή μεταδίδονται οι συζητήσεις και τις ακούνε οι πολίτες και τα στελέχη- λένε: «Μα, τι συζητάνε, από τη στιγμή που ήδη έχουν τοποθετηθεί και ξέρουμε ποιοι πάνε για προϊστάμενοι»;
Έχουν γίνει κομματικές συσκέψεις σε κάθε νομό, σε κάθε περιφέρεια, έχουν βγει τα ονόματα. Γνωρίζουν ποιοι θα πάνε και εμείς συζητάμε βέβαια ακόμα το νομοσχέδιο που θα νομιμοποιήσει αυτές τις αποφάσεις που έγιναν το προ-προηγούμενο Σαββατοκύριακο σε όλη τη χώρα.
Ας έρθουμε όμως σε αυτό που κατά κόρον ειπώθηκε, στους δεκατρείς περιφερειακούς διευθυντές, οι οποίοι κρίνονται ως πολιτικά πρόσωπα. Και θα μπορούσε πράγματι, με βάση αυτήν τη λογική την οποία μπορεί να μην την αρνηθεί κανείς, να αντικατασταθούν άμεσα οι δεκατρείς περιφερειακοί διευθυντές και να προχωρήσει -όσον αφορά τους διευθυντές και τους προϊσταμένους γραφείων- με το ισχύον σύστημα, το οποίο σαν σύστημα δεν έχει κριθεί αρνητικά από τους φορείς.
Μπορεί να κρίθηκαν ορισμένες επιλογές για διάφορους λόγους, όμως το σύστημα δεν κρίθηκε αρνητικά.
Θα μπορούσατε λοιπόν, αν είχατε πράγματι αγαθές προθέσεις, να προχωρήσετε με αυτόν τον τρόπο. Θεωρώ ότι δεν πρέπει, όπως ειπώθηκε από πολλούς, να παίζουμε με τα ζητήματα της παιδείας. Και νομίζω ότι αυτό το νομοσχέδιο είναι μια κακή αρχή σε σχέση με τα θέματα που έχουν να κάνουν με την εκπαίδευση.
Στο άρθρο 15 του νομοσχεδίου, που αναφέρεται στα ΚΕΠ και στην παράταση της λειτουργίας τους ως πιλοτικά προγράμματα, νομίζω ότι θα πρέπει να υπάρξει τουλάχιστον κατά ένα χρόνο επιπλέον -από το χρόνο που αναφέρεται στο νομοσχέδιο- πιλοτική λειτουργία, γιατί δεν θα υπάρξει το περιθώριο, δεν θα υπάρξει η δυνατότητα να πληρωθούν με μόνιμες θέσεις τα ΚΕΠ και έτσι θα υπάρχει σημαντικό κενό. Εκτός εάν και αυτοί που θα προσληφθούν, όπως λέει η Κυβέρνηση, προσληφθούν μέσα σε μια νύχτα.
Όμως το κυρίαρχο ζήτημα που μένει ανοιχτό -και το οποίο το είχε υποσχεθεί η Κυβέρνηση- είναι η μονιμοποίηση αυτών που εργάζονται στα ΚΕΠ. Τέλος Αυγούστου πολλοί κλείνουν τα δύο χρόνια. Θα έπρεπε να έχει ρυθμιστεί αυτό το θέμα και μπορεί να ρυθμιστεί και τώρα.
Η εμπειρία τους πρέπει να αξιοποιηθεί, ούτως ώστε να είναι προς όφελος των πολιτών. Αδημονούν πολλοί συνάδελφοι για την ψήφιση του νομοσχεδίου, για την αρχή της εφαρμογής του. Βέβαια πολλά στελέχη της Κυβέρνησης, όπως ειπώθηκε προηγούμενα και από την κ. Ράπτη, έχουν αρχίσει ήδη την εφαρμογή του νομοσχεδίου πριν την ψήφισή του. Το ίδιο έχουν κάνει και πολλοί περιφερειάρχες.
Θα καταθέσω στα Πρακτικά της Βουλής την απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, ο οποίος στις 15 Ιουλίου, λίγες δηλαδή ημέρες πριν, εφάρμοσε το νόμο που ψηφίζουμε σήμερα. Αφαίρεσε όλες τις αρμοδιότητες από το γενικό διευθυντή, γιατί θεώρησε προφανώς ότι ανήκει σε άλλη παράταξη και δεν μπορεί να συνεργαστεί μαζί του. Το δημοσίευσε στο ΦΕΚ άρα ουσιαστικά δεν είχε λόγο να περιμένει το νόμο. Όμως αυτό είναι που πιστοποιεί τις προθέσεις πέρα από όλα τα υπόλοιπα τα οποία λέγονται για αγαθές προθέσεις.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα