Skip links

Ομιλία στη βουλή για τον αναπτυξιακό νόμο

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ’ ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α’
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΕ’
Τρίτη, 7 Δεκεμβρίου 2004

Β ΜΕΡΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήριος Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε Φωτιάδη.
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο αναπτυξιακός νόμος θα μπορούσε να αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για την ενίσχυση των μη κρατικών επενδύσεων που μπορούν να συμβάλουν με τη σειρά τους στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης και στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας. Είναι σαφές ότι το οικονομικό περιβάλλον που διαμορφώνεται κάθε φορά παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο στην προώθηση των επενδύσεων. Και εσείς ως Κυβέρνηση κάνατε ό,τι μπορούσατε με το φιάσκο της απογραφής, προκειμένου να δημιουργήσετε αρνητικό οικονομικό περιβάλλον.
Κύριε Υπουργέ, αφήνετε τη χώρα χωρίς αναπτυξιακό νόμο από τις 7 του Μάρτη ουσιαστικά για δύο χρόνια: Ένα χρόνο μέχρι αυτός να ψηφιστεί, να δημοσιευτεί και να ενεργοποιηθεί και άλλον ένα χρόνο μέχρι να αρχίσει να απορροφά κονδύλια. Υποσχεθήκατε προεκλογικά -αναληθώς, όπως αποδεικνύεται- ότι αμέσως μετά τις εκλογές είσαστε έτοιμοι να ψηφίσετε νέο αναπτυξιακό νόμο. Την προχειρότητα και την ανετοιμότητα σας αυτή δεν μπορεί να την πληρώνει ο τόπος. Αντιγράψατε με ωραίες εκφράσεις το νόμο 2601 και συμπληρώσατε δράσεις και τομείς που οι εξελίξεις επιβάλλουν να ενταχθούν στον αναπτυξιακό νόμο. Εδώ πρέπει να πούμε ότι η τεχνοκρατική ομάδα, αν παραβλέψουμε τη μεγάλη καθυστέρηση, έκανε σχετικά καλή δουλειά, στα πλαίσια όμως των πολιτικών κατευθύνσεων που είχε. Μετέθεσε όμως την πολύ δουλειά για μετά.
Προκειμένου να λειτουργήσει αυτός ο νόμος απαιτείται η έκδοση προεδρικών διαταγμάτων, υπουργικών και κοινών υπουργικών αποφάσεων που ξεπερνούν τον αριθμό των εξήντα. Δεν φροντίσατε να απλοποιήσετε τις διαδικασίες και να διδαχθείτε από την εμπειρία της μέχρι τότε εφαρμογής του νόμου. Η υποβάθμιση των κέντρων υποδοχής επενδύσεων και η αναστολή της απλούστευσης των διαδικασιών, που είχε ξεκινήσει, θα επιτείνουν το πρόβλημα. Το κυρίαρχο όμως θέμα είναι ότι το συζητούμενο νομοσχέδιο έχει έλλειψη πολιτικής κατεύθυνσης και στόχευσης. Και η έλλειψη είναι σε όλες τις προϋποθέσεις, προκειμένου αυτό να αποδώσει.
Ένας αναπτυξιακός νόμος πρέπει να είναι εργαλείο για την περιφερειακή ανάπτυξη και μέσο για την άρση των περιφερειακών ανισοτήτων. Αντί να θεσμοθετήσετε ευνοϊκότερα και ελκυστικότερα κίνητρα και κατώτερο πλαφόν για κάθε περιφέρεια, δίνοντας ώθηση στην περιφερειακή ανάπτυξη, μειώνετε τα ανώτερα ποσά επενδυτικών σχεδίων που μπορούν να εξετάζουν οι περιφέρειες και αυξάνετε μόνο για την Κεντρική Μακεδονία, επιβεβαιώνοντας την αναπτυξιακή σας φιλοσοφία που εκφράζεται από το ετεροβαρές δίπολο "Αθήνα με ολίγη Θεσσαλονίκη".
Δεν προωθείτε την άρση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων. Έχει αναπτυχθεί μια ολόκληρη θεωρία από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ανασυγκρότηση της υπαίθρου. Δεν είναι λίγοι και στην Ελλάδα αυτοί που χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για την ερήμωση της υπαίθρου. Και η Νέα Δημοκρατία προεκλογικά είχε επικεντρώσει την κριτική της στο ΠΑΣΟΚ για την εγκατάλειψη της υπαίθρου. Ιδού λοιπόν, λαμπρό πεδίον δόξης.
Γιατί, κύριε Υπουργέ, δεν δίνετε εδώ και τώρα παραπάνω κίνητρα για την ύπαιθρο; Γιατί δεν αποδεικνύετε ότι αυτά που λέγατε τα πιστεύατε και δεν ήταν για να υφαρπάξετε την ψήφο του κατοίκου της υπαίθρου; Στο τέλος της τετραετίας θα υλοποιηθεί και αυτή η υπόσχεση μαζί με τις άλλες; Γιατί μια μεταποιητική μονάδα, παραδείγματος χάρη για νωπά οπωροκηπευτικά ή σταφύλια, την αναγκάζετε να πάει στη βιομηχανική περιοχή αφήνοντας την ύπαιθρο στη μοίρα της; Γιατί δεν δίνετε ένα ποσοστό ενίσχυσης 15% παραπάνω στις μεταποιητικές επιχειρήσεις προϊόντων του πρωτογενή τομέα που θα εγκατασταθούν κοντά στον τόπο παραγωγής, θα δώσουν εργασία στους ανθρώπους της υπαίθρου και θα συμβάλουν στην ανάπτυξη και ανασυγκρότηση της υπαίθρου και στην προσπάθεια συγκράτησης του πληθυσμού; Αν δεν επενδύσουν στην ύπαιθρο οι Έλληνες επιχειρηματίες που ασχολούνται με τα ελληνικά προϊόντα, ποιοι θα επενδύσουν; Οι Κινέζοι που εμπορεύονται παιχνίδια;
Εδώ όμως αντί να θεσμοθετείτε επιπλέον κίνητρα για την ύπαιθρο, αφαιρείτε και αυτά που υπήρχαν στο νόμο 2601. Αφαιρείτε τη δυνατότητα για ένταξη επενδύσεων για νέες καλλιέργειες που θα αντικαταστήσουν παλιές. Αυτή είναι η αλήθεια για την πολιτική σας. Η ΠΑΣΕΓΕΣ διαμαρτύρεται -και δικαίως- για τον ημιαποκλεισμό των συνεταιριστικών οργανώσεων και των δράσεων στον αγροτικό χώρο. Αν λάβουμε υπόψη τα στενά περιθώρια του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης, ο αναπτυξιακός νόμος πρέπει να σηκώσει το βάρος το επόμενο διάστημα με τις αναγκαίες επενδύσεις.
Το σοβαρότερο όμως πρόβλημα για την εφαρμογή του προτεινόμενου νόμου είναι η έλλειψη χρηματοδότησης. Ενώ το Υπουργείο ανακοινώνει ότι στοχεύει να κινητοποιήσει κεφάλαια ύψους 1,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, στον Προϋπολογισμό φαίνεται ότι υπάρχουν μόνο 150 εκατομμύρια ευρώ. Αυτό το ποσό είναι λιγότερο και από αυτό που απορροφούσε κάθε χρόνο ο νόμος 2601 για τα πέντε προηγούμενα χρόνια. Με τον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο από το 1998 και μετά εγκρίθηκαν περίπου τρεις χιλιάδες επενδυτικά σχέδια, υλοποιήθηκαν και υλοποιούνται επενδύσεις πάνω από 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ και δημιουργήθηκαν πάνω από 25 χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Ο πήχης, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μπορεί να μην τοποθετήθηκε από την Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ όσο ψηλά θέλαμε, όμως είναι τοποθετημένος και η Κυβέρνησή οφείλει να περάσει πάνω απ’ αυτόν και όχι κάτω, όπως κάνει με όλες τις υποσχέσεις που έχει δώσει προεκλογικά. Ο χάρτης των περιφερειακών ενισχύσεων όχι μόνο δεν αλλάζει, αλλά δεν έγινε και καμία προσπάθεια διαπραγμάτευσης με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Καταργείται η υποχρέωση για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας ως προϋπόθεση, δίνεται η δυνατότητα ανάθεσης αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων στον ιδιωτικό τομέα, χωρίς να διασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για την αντικειμενική κρίση και αδιάβλητη λειτουργία του συστήματος. Η μείωση της ιδίας συμμετοχής δεν συνδυάζεται με τη διασφάλιση και υλοποίηση της επένδυσης.
Δεν διασφαλίζονται οι πόροι για τις μικρές και πολύ μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις.
Γι’ αυτούς και για άλλους λόγους, που θα αναφέρω στη συζήτηση κατ’ άρθρον, δεν μπορώ να ψηφίσω το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Τελειώνοντας θα αναφέρω μόνο έναν τώρα: Δεν θεσμοθετείται ο κοινωνικός έλεγχος των διαδικασιών. Τα χρήματα για τις επενδύσεις προέρχονται από τη φορολογία του Έλληνα πολίτη και θα πρέπει να υπάρχει περιοδική αξιολόγηση και ενημέρωσή του στο κατά πόσο συμβάλλουν αυτά τα χρήματα στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην κοινωνική συνοχή, στη μείωση της ανεργίας. Και δεν το κάνει αυτό ο νόμος.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ ( Σωτήριος Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε Κεγκέρογλου.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα