ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ: Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Άρης Σπηλιωτόπουλο
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ προκύπτει ότι η μόρφωση αποτελεί κατά κύριο λόγο προνόμιο των εύπορων και πλουσίων.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι μαθητές που καταφέρνουν να εισαχθούν στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση προέρχονται κυρίως από αναπτυγμένες, εύπορες, μεγαλοαστικές περιοχές (Αθήνα-Θες/κη-Πάτρα-Γιάννενα-Λάρισα) και από περιοχές που οι νέοι θέλουν απεγνωσμένα να εγκαταλείψουν όπως είναι οι αγροτικές. Αντίθετα, το μικρότερο ποσοστό επιτυχίας (λιγότερο από 50%) για την εισαγωγή στα ΑΕΙ-ΤΕΙ καταλαμβάνουν οι μαθητές που προέρχονται από νομούς με χαμηλό δείκτη ανάπτυξης και ευημερίας, υψηλή ανεργία, χαμηλό εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο, αλλά και περιοχές με έντονη τουριστική κίνηση και ανάπτυξη (κυρίως νησιωτικές, Αιγαίου και Ιονίου).
Την ίδια ώρα τα στοιχεία της έρευνας αποκαλύπτουν ότι η ελληνική οικογένεια δαπανεί υπέρογκα ποσά για την προετοιμασία των παιδιών τους για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, αποδεικνύοντας ουσιαστικά την έλλειψη δημόσιας παιδείας, ενώ για όποιον χρειαστεί να ξαναπροσπαθήσει για να πετύχει σε μια σχολή της Ανώτατης εκπαίδευσης, το μέσο ετήσιο κόστος που χρειάζεται να δαπανήσει σε φροντιστήρια ανέρχεται σε 7.250 ευρώ.
Εύκολα μπορεί λοιπόν να δει κανείς ότι η μόρφωση αποτελεί κυρίως προνόμιο των εύπορων στρωμάτων, ενώ η οικονομική ευημερία έχει ανάλογη σχέση με αυτή.
Επειδή, η παιδεία έχει ανάγκη από συγκεκριμένες πολιτικές που θα οδηγήσουν στην ανατροπή αυτής της ανισότητας που επικρατεί μεταξύ οικονομικού δείκτη και μορφωτικού επιπέδου με την αναζήτηση άλλων μορφών χρηματοδότησης, με τη χορήγηση προνομίων (δωρεάν Η/Υ, βιβλία κ.λ.π) σε σπουδαστές και μαθητές κ.λ.π
Ερωτάται ο κ. Υπουργός
- Αν προτίθεται να προβεί σε συγκεκριμένα μέτρα και ποια που θα οδηγούν στην ανατροπή της σχέσης που επικρατεί μεταξύ οικογενειακού εισοδήματος και επιτυχίας στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως αποτυπώνεται στην πρόσφατη μελέτη του ΚΑΝΕΕΠ της ΓΣΕΕ;