Skip links

Ανύπαρκτη η νησιωτική πολιτική

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΑ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΚΑ΄

Δευτέρα 13 Νοεμβρίου 2006

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Τραγάκης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμεθα στην ημερησία διάταξη των ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΩΝ.
Θα συζητηθεί η υπ’ αριθμόν 23/17/6-10-2006 επερώτηση δεκαέξι Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. προς τον Υπουργό Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, σχετικά με συμβάσεις δρομολογιακών γραμμών.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΠΑ.ΣΟ.Κ κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου, έχει το λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο επερωτώμενος και εγκαλούμενος Υπουργός, προκειμένου να αντλήσει επιχειρήματα επέστρεψε πάλι στο παρελθόν. Κάνει πως ξεχνά ότι έχει κοντά τρία χρόνια στη διακυβέρνηση της χώρας η Νέα Δημοκρατία.
Οι νησιώτες όμως κύριε Υπουργέ, βιώνουν μια δεινή πραγματικότητα εντελώς διαφορετική από αυτή που περιγράψατε και οδηγούνται σε αβεβαιότητα για το αύριο.
Αλλά αφού υποστηρίξατε ότι συνεχίζετε το έργο του ΠΑ.ΣΟ.Κ όπου αυτό το θεωρείτε θετικό, δεν μας είπατε γιατί προσθέσατε στο τίτλο του Υπουργείου Αιγαίου τον τίτλο «και Νησιωτικών Περιοχών» αφού δεν έχετε ολοκληρωμένη νησιωτική πολιτική. Δεν μας είπατε γιατί πετάξατε στον κάλαθο των αχρήστων τη μελέτη του Υπουργείου Αιγαίου επί Νίκου Σηφουνάκη, που εμπεριείχε όλη την ευρωπαϊκή εμπειρία για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Δεν μας είπατε γιατί το σχεδιασμό αυτό που παραλάβατε δεν το συνεχίσατε, που προέβλεπε σημαντικό ρόλο της πολιτείας σε συνδυασμό με την ιδιωτική πρωτοβουλία.
Κύριε Υπουργέ, δικαιολογηθήκατε και σήμερα ότι μάλλον φταίει το κακό ΠΑ.ΣΟ.Κ, γνωρίζετε όμως πολύ καλά ότι οι δικαιολογίες αυτές πλέον δεν αρκούν. Και δεν σας αρκούν γιατί τρία χρόνια τώρα ο νησιώτικος χώρος βιώνει μια πρωτοφανή αρνητική εμπειρία. Το αίσθημα της αποκοπής από την υπόλοιπη Ελλάδα έχει κυριεύσει τους νησιώτες. Η ραγδαία χειροτέρευση της κατάστασης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων επιτείνει το πρόβλημα της απομόνωσης των νησιών και δημιουργεί στους νησιώτες ανασφάλεια για το αύριο. Η έλλειψη επαρκών ακτοπλοϊκών συνδέσεων, οι μεγάλες καθυστερήσεις, οι ματαιώσεις, οι συνεχείς βλάβες των πλοίων της ταλαιπωρίας, εκτός του ότι εξέθεσαν τη χώρα διεθνώς, επιβάρυναν τους ταξιδιώτες και επέδρασαν αρνητικά στην οικονομία των νησιών.
Τρία χρόνια τώρα το Υπουργείο Αιγαίου, το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και η Κυβέρνηση συνολικά πειραματίζονται πάνω στους νησιώτες, τους τουρίστες, τους ταξιδιώτες και κυρίως στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη τω νησιών. Χωρίς συγκεκριμένο σχέδιο, χωρίς έγκυρο και έγκαιρο προγραμματισμό, αποκομμένοι από τους τοπικούς αναπτυξιακούς φορείς, αλλά όπως φαίνεται και χωρίς ιδιαίτερη συνεργασία του Υπουργείου σας με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας προχωρείτε σε αποσπασματικές παρεμβάσεις, αντιφατικές μεταξύ τους, οδηγώντας το νησιώτικο χώρο σε αδιέξοδο.
Παρά την τεράστια πρόοδο της τεχνολογίας και την αλματώδη αύξηση των ταχυτήτων σε όλους τους τομείς, το κάθε νησί τρία χρόνια μετά νιώθει πιο απόμακρο από τα άλλα νησιά, νιώθει πιο απόμακρο από τον Πειραιά και την Ηπειρωτική χώρα. Ταυτόχρονα το χάσμα ανάμεσα στην ανάπτυξη της Ηπειρωτικής χώρας και των νησιώτικων περιοχών συνεχώς διευρύνεται.
Οι προεκλογικές σας υποσχέσεις και δεσμεύσεις, χάριν των οποίων υφαρπάξατε τη ψήφο ορισμένων νησιωτών που πίστεψαν τα λόγια σας, γρήγορα ξεχάστηκαν.
Στις προγραμματικές σας δηλώσεις, το Μάρτιο του 2004, μιλήσατε για τα δέκα σημεία της πολιτικής σας και ανάμεσα στα άλλα αναφέρατε: Θαλάσσιες μεταφορές, ειδικός αναπτυξιακός νόμος για τα νησιά, δημόσια διοίκηση, υπηρεσίες υγείας και εκπαίδευσης, λειψυδρία, αξιοποίηση νέων τεχνολογιών και αναγνώριση της νησιωτικότητας, κατά τη διάρκεια της διακυβερνητικής.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι νησιώτες περιμένουν ακόμη, αλλά εσείς μέχρι σήμερα δεν παρουσιάσατε, κύριε Υπουργέ, κανένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ανάπτυξη των νησιών. Κανένα σχέδιο, καμία ολοκληρωμένη πολιτική, σε κανέναν από τους τομείς που προανέφερα. Μεμονωμένες πρωτοβουλίες και ενέργειες, ναι. Όμως έτσι καταστήσατε και αυτές τις πρωτοβουλίες αναποτελεσματικές.
Οι θαλάσσιες συγκοινωνίες αποτελούν το βασικό εργαλείο και την απαραίτητη προϋπόθεση για την αντιμετώπιση των μόνιμων μειονεκτημάτων των νησιών που οφείλονται στο θαλάσσιο αποκλεισμό τους. Επαναλαμβάνω αυτήν την αρχή, γιατί η Κυβέρνηση με την πολιτική της, δεν φαίνεται να την ενστερνίζεται στην πράξη. Η κατάργηση της ΡΑΘΕ, αμέσως μόλις αναλάβατε την Κυβέρνηση ξεκίνησε την αρχή του χάους για το Αιγαίο. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού και πέρα από τα πρόσφατα γεγονότα με τους κουμπάρους, ουδέποτε παρενέβη, ουδέποτε εξέτασε ή έβγαλε πόρισμα για τις συνθήκες στην ακτοπλοΐα.
Η σαλαμοποίηση του νόμου 2932 στον οποίο συνεχώς αναφέρεστε με τις αποσπασματικές και φωτογραφικές του τροποποιήσεις, οι οποίες προωθήθηκαν από την Κυβέρνηση, ανέτρεψε τις θετικές ρυθμίσεις του νόμου, πάντα εις βάρος της ποιότητας των θαλάσσιων μεταφορών, πάντα εις βάρος του ταξιδιώτη και του νησιώτη, πάντα, όμως, εις όφελος των πλοιοκτητών.
Με την πολιτική σας κατακερματίζετε την οικονομική και κοινωνική συνοχή των νησιών και οδηγείτε την προοπτική της ανάπτυξής τους στις καλένδες. Οι μικρές και οικογενειακές επιχειρήσεις στενάζουν κάτω από τον άνισο ανταγωνισμό. Τρία χρόνια, χωρίς κανένα νέο λιμάνι, χωρίς κανένα νέο έργο διαχείρισης των υδάτων, που εσείς βρήκατε τη χρηματοδότη. Τρία χρόνια με συνεχή υποβάθμιση των υπηρεσιών στην υγεία και στην εκπαίδευση σε όλα σχεδόν τα νησιά. Ούτε λόγος να γίνεται για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. Παρά τις προειδοποιήσεις και τις παρεμβάσεις μας, δεν πράξατε απολύτως τίποτα έγκαιρα για να μη χαθούν πόροι από τη Δ’ προγραμματική περίοδο για το Αιγαίο.
Δημιουργείτε τις υπερπεριφέρειες, χωρίς συγκεκριμένο αναπτυξιακό πλαίσιο, προκαλώντας σύγχυση με την προσθήκη ενός ακόμα επιπέδου προγραμματισμού και ανάπτυξης, ενός νέου επιπέδου που θα είναι πάνω από το Υπουργείο Αιγαίου, αφού θα περιλαμβάνει, εκτός από το βόρειο ή το νότιο Αιγαίο και την Κρήτη. Πρωτοφανές και πρωτότυπο, αλλά ως Υπουργός Αιγαίου, κύριε Παυλίδη, θα είστε κάτω από τον υπερπεριφερειάρχη. Έτσι θα έχουμε χάριν του νέου διοικητικού μοντέλου που υποσχεθήκατε, τα εξής επίπεδα για το Αιγαίο και τα νησιά:
Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, υπερπεριφέρεια νήσων και Κρήτης, Υπουργείο Αιγαίου, ενδιάμεσοι φορείς διαχείρισης των προγραμμάτων, περιφέρειες, πιο κάτω οι νομαρχίες επαρχεία και ακόμα πιο κάτω οι δήμοι. Αν είναι δυνατόν! Αντί να μειώνονται τα επίπεδα λήψης των αποφάσεων και υλοποίησης των έργων και των δράσεων, αυξάνονται σε οκτώ. Διασφαλίζεται έτσι με σιγουριά η μέγιστη αναποτελεσματικότητα και η κατασπατάληση των διαθέσιμων πόρων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το μεγαλύτερο ολίσθημα της Κυβέρνησης, εις βάρος των νησιωτών, είναι αυτό για το οποίο επαίρεται ο κύριος Υπουργός και το έπραξε και προηγουμένως. Το ολίσθημα αποτελεί η προσθήκη των περιοχών της Ευρώπης με βιομηχανική μετάβαση. Δηλαδή ουσιαστικά όλη η Ευρώπη, μαζί με τις νησιώτικες περιοχές, στο ίδιο άρθρο, στις ίδιες διατάξεις, ούτως ώστε να αποτελούν μαζί περιοχές που χρειάζονται ειδικές παρεμβάσεις.
Το ΠΑΣΟΚ είχε κατοχυρώσει τα νησιά -και δεν το αρνηθήκατε προηγουμένως, μόνο που είπατε ότι δεν εφαρμόστηκαν ποτέ- με τη Συνθήκη του Άμστερνταμ, ως περιοχές που απαιτούν ιδιαίτερα μέτρα για την οικονομική και κοινωνική συνοχή, λόγω του μόνιμου μειονεκτήματος του θαλάσσιου αποκλεισμού.
Με την προσθήκη που κάνατε εσείς, τα νησιά αποτελούν –και ιδιαίτερα τα μικρά νησιά του Αιγαίου και της χώρας μας- σταγόνα εν τω ωκεανώ της Ευρώπης.
Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας ουσιαστικά αχρήστευσε αυτήν την πρόνοια και διέγραψε τη διάταξη του ΠΑ.ΣΟ.Κ. που έδινε τη δυνατότητα για κρατικές ενισχύσεις στις νησιωτικές περιοχές.
Κύριε Υπουργέ, ο διαγωνισμός για τον οποίο σας εγκαλούμε, όπως ανέλυσε ο Εισηγητής μας, αλλά και οι άλλοι συνάδελφοι νησιώτες ομιλητές, με τις προδιαγραφές που περιλαμβάνει και το αβέβαιο αποτέλεσμα που αυτές προοιωνίζουν, δεν μπορεί να αποτελέσει την απάντηση για επαρκείς, αξιόπιστες και γρήγορες θαλάσσιες συγκοινωνιακές συνδέσεις που απαιτούνται στη σύγχρονη εποχή. Η μεγάλη διάρκεια των συμβάσεων χωρίς τα απαραίτητα εχέγγυα επιτυχίας θα καθηλώσει την ανάπτυξη των νησιών. Τα αρνητικά αποτελέσματά του θα δεσμεύσουν για οκτώ χρόνια ή μέχρι οκτώ χρόνια όλες τις παραγωγικές και αναπτυξιακές δυνάμεις των νησιών.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, οι νησιώτες μαζί με τους τοπικούς αναπτυξιακούς φορείς, τους δήμους, τις νομαρχίες, αγωνίζονται για να οδηγήσουν τα νησιά σε μια νέα τροχιά ανάπτυξης, στα πλαίσια του έντονου ανταγωνισμού που ζούμε. Η Κυβέρνηση αρνείται πεισματικά να τους στηρίξει σε αυτήν τους την προσπάθεια. Ο διαγωνισμός που προωθείτε θα εγκλωβίσει τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις των νησιών. Η μεγάλη αποτυχία του διαγωνισμού του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για τις γραμμές κορμού που ξεκίνησε με τις εξαετείς συμβάσεις, που έγιναν δωδεκαετείς –και θέλω εδώ, κύριε Υπουργέ, να σας διορθώσω και να σας πω ότι το ΠΑ.ΣΟ.Κ. δεν ψήφισε τη διάταξη για δωδεκαετείς συμβάσεις, παρότι συμφωνούσε στη λογική, επειδή δε δεσμεύτηκε η Κυβέρνηση για το όριο της ηλικίας των πλοίων- και κατέληξαν, με την τελευταία τροπολογία που μας εισηγηθήκατε, σε τετράμηνες και εξάμηνες. Αυτή είναι η αποτυχία της πολιτικής σας στην πράξη, της πολιτικής που ξεκινήσατε χωρίς σχέδιο και χωρίς στόχο. Έτσι, αυτή η αποτυχία του διαγωνισμού του Υ.Ε.Ν. οδηγεί εκ των πραγμάτων και το διαγωνισμό του Υπουργείου Αιγαίου σε αδιέξοδο, χωρίς τα άλλα μειονεκτήματά του.
Κύριε Υπουργέ, είσαστε βεβαίως χωριστά Υπουργεία, αλλά παίρνετε αποφάσεις για τον ίδιο ζωτικό χώρο, το Αιγαίο. Νομίζω ότι πρέπει να συνεργάζεστε πιο στενά με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλιώς τα διαφορετικά αποτελέσματα των επιμέρους πολιτικών θα οδηγούν σε αδιέξοδο. Φαίνεται όμως ότι αυτά τα διαφορετικά αποτελέσματα θα πιστοποιήσουν την έλλειψη ενιαίου σχεδιασμού και πολιτικής για την οποία μίλησα και εγώ και όλοι οι συνάδελφοί μου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, πώς να εμπιστευτούμε μια τέτοια πολιτική, μια πολιτική που αποφάσισε να δώσει δωρεάν τοπικά εισιτήρια, μετά βέβαια την καθιέρωσή τους από τους εξ ανατολών γείτονές μας, μια πολιτική που μου θυμίζει το δωρεάν εισιτήριο για το θέατρο, αλλά την καταβολή διπλού και τριπλού εξιτηρίου; Τι θα ωφεληθεί ο νησιώτης αν του χαρίσετε πέντε ή επτά ευρώ για την τοπική θαλάσσια σύνδεση, μέχρι το νησί κορμό, αν στη συνέχεια καλείται να πληρώσει για τη μετακίνησή του στον Πειραιά ή στην ηπειρωτική χώρα τα διπλάσια και τριπλάσια, αφού με την απελευθέρωση των εισιτηρίων τα οδηγήσατε σε μεγάλη αύξηση, εις βάρος των ταξιδιωτών, εις βάρος των νησιωτών; Σας θυμίζω ότι η έκπτωση του 50% υπήρχε επί ΠΑ.ΣΟ.Κ. για όλα τα εισιτήρια μέχρι τον Πειραιά, όχι μόνον για τις τοπικές συνδέσεις. Πρέπει, λοιπόν, σήμερα η δωρεάν διάθεση εισιτηρίων για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών να ισχύει για όλη τη διαδρομή και για τις γραμμές κορμού. Άλλως, δεν έχει νόημα.
Εκτός όμως, κύριε Υπουργέ, από τη δέσμευση για την οποία αναφερθήκαμε, για τα οκτώ χρόνια με πλοία που οι προδιαγραφές τους θα έχουν τότε παρέλθει, ο διαγωνισμός αυτός περιλαμβάνει και διατάξεις, όπως ακριβώς σας το είπαμε, με φωτογραφική αποτύπωση συγκεκριμένων πλοιοκτητών.
Λείπουν παντελώς τα κίνητρα για ποιοτική βελτίωση των θαλάσσιων συγκοινωνιών, παρά τα αντίθετα που είπατε. Ταυτόχρονα φαίνεται να αποκλείεται σημαντικός αριθμός σοβαρών πλοιοκτητών αλλά και νέων επενδυτών επειδή ίσως δεν έχουν την σφραγίδα του ημετέρου. Σε μια τέτοια εξέλιξη του διαγωνισμού και με βάση τα έγγραφα που κατέθεσε σήμερα ο κ. Καΐσερλης, που περιγράφονται σε ερώτηση που κατέθεσαν οι δωδεκανήσιοι συνάδελφοί μας, πώς θα αποδείξετε, κύριε Υπουργέ, ότι η οποιαδήποτε σχέση με ονόματα και κουμπαριές είναι εντελώς τυχαία και συμπτωματική; Σας έχουν καταθέσει την ερώτηση. Δεν την απαντήσατε.
Κύριε Υπουργέ, το ΠΑ.ΣΟ.Κ. θεωρεί ότι η παραχώρηση των γραμμών αυτών με απευθείας ουσιαστικά ανάθεση και η δέσμευση των σημαντικών πόρων της χώρας μας για διάστημα μέχρι οκτώ χρόνια οδηγεί πράγματι σε ένα αναπτυξιακό αδιέξοδο το νησιώτικο χώρο επιβαρύνοντας κυρίως τους μικρούς και αδυνάτους. Επιμένουμε ότι δεν διασφαλίζεται η δικτύωση των νησιώτικων συμπλεγμάτων και ανάλογες ανταποκρίσεις με τις γραμμές κορμού με αξιόπλοα, αξιόπιστα και ταχύπλοα σκάφη.
Με αυτές που πολιτικές που ακολουθείτε έχετε κλονίσει την εμπιστοσύνη των νησιωτών. Πώς να σας εμπιστευθούν; Και πώς να σας εμπιστευθούμε και εμείς όταν υπάρχουν παρόμοιες περιπτώσεις τις οποίες γνωρίζετε και για τις οποίες έχουν υπάρξει δημοσιεύματα και που λόγω των δημοσιευμάτων έχει υπάρξει και αυτεπάγγελτη εισαγγελική παρέμβαση για ανάκριση. Αφορά, όπως αναφέρουν τα δημοσιεύματα, στην απευθείας ανάθεση της γραμμής Κως, Νίσυρος, Τήλος, Σύμη και Ρόδο.
Επερωτάστε και εγκαλείσθε, κύριε Υπουργέ, για τις προδιαγραφές του διαγωνισμού, το αναπτυξιακό και φωτογραφικό περιεχόμενό τους. Και σας ζητούμε να ανακληθεί ο συγκεκριμένος διαγωνισμός. Είμαστε υπέρ των διάφανων λύσεων με προοπτική. Ζητούμε ξεκάθαρους κανόνες για όλους. Με τον διαγωνισμό σας η ποιοτική βελτίωση των συγκοινωνιών δυστυχώς μετατίθεται για μετά από 8 χρόνια. Το μόνο που προωθείτε είναι η αύξηση της ταχύτητας, με μεγαλύτερες ίσως μηχανές αλλά στο ίδιο σκαρί, χωρίς κατ’ ανάγκη τις απαραίτητες βελτιώσεις. Με ό,τι αυτό πιθανόν να συνεπάγεται για την αξιοπιστία και την ασφάλεια των πλοίων.
Προτείνουμε να γίνει τώρα ο διαγωνισμός για να καλυφθούν οι τρέχουσες ανάγκες με ετήσια σύμβαση και ταυτόχρονα να ξεκινήσετε ένα ουσιαστικό διάλογο με τους αναπτυξιακούς φορείς με στόχο εντός εύλογου χρόνου να έχουμε ένα σύγχρονο και πλήρες εθνικό σχέδιο θαλάσσιων συγκοινωνιών ενιαίο με αυτό που Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ολοκληρώστε, παρακαλώ.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ολοκληρώνω, κύριε Πρόεδρε.
Μέσα από ένα νέο διαγωνισμό να προσδιοριστούν και να ανακοινωθούν έγκαιρα ο νέος σχεδιασμός των γραμμών οι προδιαγραφές των πλοίων και όλες οι άλλες προϋποθέσεις του διαγωνισμού που πρέπει να συνάδουν με τους ευρύτερους αναπτυξιακούς στόχους για την νησιώτικη χώρα. Μόνο έτσι θα υπάρξουν ξεκάθαροι κανόνες, ευχέρεια σχεδιασμού και νέες επενδύσεις από τους επενδυτές για την πραγματική βελτίωση της ποιότητας των θαλάσσιων συγκοινωνιών. Και σ’ αυτό τον διάλογο μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο η Μόνιμη Διακομματική Επιτροπή Νησιώτικων Πολιτικών της Βουλής που σας έχουμε προτείνει εγγράφως αλλά μέχρι σήμερα δυστυχώς η Κυβέρνηση δεν έχει αποδεχθεί. Και καταθέτω ξανά την πρόταση αυτή.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Κύριε Κεγκέρογλου, παρακαλώ ολοκληρώστε.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Έτσι θα υπάρξει η μέγιστη συναίνεση αλλά κυρίως η μέγιστη ωφέλεια για τους νησιώτες, τα νησιά και ολόκληρη τη χώρα.
Είναι προτιμότερο –και ολοκληρώνω- να προστεθεί ένας ακόμα χρόνος στους τρεις χαμένους της διακυβέρνησής παρά να δεσμεύσουμε τα νησιά στο δρόμο της υπανάπτυξης για οκτώ χρόνια ακόμη. Σας ζητούμε την ανάκληση αυτού του διαγωνισμού και να είστε σίγουρος, κύριε Υπουργέ, ότι αν δεν το πράξετε εσείς θα το πράξουν οι ίδιοι οι πολίτες στις επικείμενες εκλογές που θα ανακαλέσουν την εντολή προς την Νέα Δημοκρατία και την πολιτική που εφαρμόζει.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κεγκέρογλου καταθέτει για τα Πρακτικά τα προαναφερθέντα έγγραφα, τα οποία βρίσκονται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστώ, κύριε Κεγκέρογλου.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, είσθε πράγματι ο εμπνευστής της θεωρίας για αβάπορο και αλίμενο Αιγαίο.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ (Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής): Διαπίστωση, όχι θεωρία. Πρόκειται περί διαπιστώσεως.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Μετά, όμως, την τριετή διακυβέρνηση από τη Νέα Δημοκρατία και την υπουργία σας στο Υπουργείο Αιγαίου, διαπιστώνουμε και εμείς ότι πέσατε θύμα της ίδιας της θεωρίας σας, με μια προσθήκη μόνο. Είναι και χωρίς πολιτική πλέον το Αιγαίο.
Αναφερθήκατε σε έργα, αναφερθήκατε και στο αεροδρόμιο της Καλύμνου. Κανένα νέο έργο με χρηματοδότηση που εξασφαλίσατε εσείς δεν ξεκίνησε στο Αιγαίο. Και για το αεροδρόμιο της Καλύμνου που αναφερθήκατε, η χρηματοδότηση και η δημοπράτηση έγιναν από την Κυβέρνηση του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Έτσι, λοιπόν, δεν θα ήθελα να επεκταθούμε σε αυτό, γιατί πραγματικά η όλη αντιφατική πολιτική που ακολουθεί η Κυβέρνηση δεν προωθεί την αναπτυξιακή διασύνδεση με την ηπειρωτική χώρα και τις άλλες περιφέρειες της Ελλάδας και έτσι αφήνει ελεύθερο το πεδίο για τη μονομερή δράση και την οικονομική διασύνδεση με τα τουρκικά παράλια.
Μήπως έχετε εκπονήσει, κύριε Υπουργέ, κανένα σχέδιο για την αναπτυξιακή διασύνδεση των νησιών με την Κρήτη, των νησιών με την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, των νησιών με τη Στερεά και τη Θεσσαλία και δεν το γνωρίζουμε; Και αν το έχετε εκπονήσει, γιατί δεν το συνδυάζετε με νέες θαλάσσιες γραμμές, με νέες προδιαγραφές των πλοίων;
Οι αποσπασματικές παρεμβάσεις και πρωτοβουλίες οδηγούν σε αδιέξοδο, όταν δεν εντάσσονται μέσα στα πλαίσια ενός συνεκτικού και ολοκληρωμένου σχεδίου. Τροφοδοτείτε τους νησιώτες με ανασφάλεια, ένα βήμα μπρος και τρία πίσω, τους τροφοδοτείτε με αβεβαιότητα για το αύριο.
Κύριε Πρόεδρε, τα φθηνά εισιτήρια στα οποία αναφέρθηκε ο κύριος Υπουργός και ο κ. Βαρβιτσιώτης είναι φαίνεται μόνο στη φαντασία τους. Καλή βέβαια είναι και η φαντασία, αλλά εκτός απ’ αυτή υπάρχει και η δεινή πραγματικότητα, μια νέα πραγματικότητα όπως είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας που διαμόρφωσε νέες συνθήκες στο Αιγαίο, μόνο που πάντα αυτές οι νέες συνθήκες είναι υπέρ των ακτοπλόων, υπέρ των πλοιοκτητών και εις βάρος των νησιωτών και της οικονομικής ανάπτυξης και κοινωνικής συνοχής των νησιών.
Οι μεγάλες αυξήσεις των εισιτηρίων επιβαρύνουν το κόστος μεταφοράς επιβαρύνουν το τουριστικό ταξίδι, τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς των νησιωτών και κυρίως το κόστος λειτουργίας των μικρών και οικογενειακών επιχειρήσεων που δεν αντέχουν άλλο τον άνισο ανταγωνισμό. Αντί να προχωρήσετε στη διαμόρφωση συνθηκών για λογικές τιμές εισιτηρίων με λογικό κέρδος των ακτοπλόων και την παράλληλη διασφάλιση της βελτίωσης της ποιότητας των θαλάσσιων μεταφορών, προσπαθείτε να φορτώσετε δια του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας όλα τα βάρη στους αχθοφόρους. Αχθοφόροι είπατε είναι, δεν θα διαμαρτυρηθούν!
Δεν σας φταίνε όμως κύριε Υπουργέ, οι οικογένειες των αχθοφόρων και δεν αποτελεί λύση η κατάργηση των όποιων εισφορών και η μετατροπή τους σε κέρδη των πλοιοκτητών. Εμείς είμαστε αντίθετοι με αυτές τις λογικές. Πιστεύουμε στην αξιοποίηση όλων των δυνάμεων, όλου του ανθρώπινου δυναμικού προκειμένου να έχουμε καλύτερες υπηρεσίες για τους επιβάτες, καλύτερες θαλάσσιες μεταφορές.
Με την τελευταία επιστροφή στην αναφορά σας για την ερώτηση των δυο Βουλευτών μας από τη Δωδεκάνησο παραδεχθήκατε τη φωτογραφικότητα του διαγωνισμού και μας είπατε, συγκεκριμένα είναι τα καΐκια και με αυτά θα πάμε μέχρι το 2014 αν δεν υπάρξει ανανέωση. Για ποια ποιοτική όμως βελτίωση μιλάμε, αν έτσι είναι τα πράγματα; Ρωτήσατε τους νησιώτες αν συμφωνούν με την προοπτική και το 2014 να έχουν τις ίδιες θαλάσσιες συγκοινωνίες; Σας αποδείξαμε ότι ο διαγωνισμός που προωθείται είναι διάτρητος. Με τις διατάξεις του η βελτίωση των θαλάσσιων συγκοινωνιών και η καλύτερη εξυπηρέτηση των νησιών μετατίθεται για οκτώ χρόνια. Προωθείται μόνο η αύξηση της ταχύτητας των πλοίων και με μια μηχανή μεγαλύτερη όπως σας είπα στο ίδιο σκαρί μπορεί αυτό να το πετύχουν, παραγνωρίζετε όμως την ανάγκη για τη βελτίωση της ποιότητας. Δεν διασφαλίζετε τον κοινωνικό χαρακτήρα των θαλάσσιων μεταφορών. Αποκλείετε τους εν δυνάμει νέους επενδυτές. Δεν προωθείτε τον υγιή ανταγωνισμό. Δεν είναι προς όφελος των νησιωτών και της ανάπτυξης των νησιών αυτός ο διαγωνισμός.
Το παράδειγμα που αναφέρατε για τη δυνατότητα της οκταετούς σύμβασης σε περίπτωση νεότευκτου πλοίου είναι ατυχές και δεν αποτελεί όλη την αλήθεια η έκφραση την οποία είπατε για το συγκεκριμένο θέμα και θα σας πω για ποιο λόγο. Η νεότητα μέσα στην ίδια κατηγορία δεν αποτελεί το κύριο κριτήριο που σημαίνει ότι η χαμηλότερη τιμή θα είναι αυτή που θα δώσει την ανάθεση της συγκεκριμένης γραμμής. Έχουμε λοιπόν για παράδειγμα προσφορά μόνο στη δεύτερη κατηγορία. Στην πρώτη κατηγορία δεν υπήρξε κανένας, στη δεύτερη κατηγορία έχουμε δυο πλοία. Ένα που επειδή είναι κάτω από 20 κόμβους, είναι συγκεκριμένα 19 κόμβους, ας είναι και λιγότερο από δέκα έτη, θα πάει στη δεύτερη κατηγορία. Και ένα που είναι 20 έτη με τις άλλες προδιαγραφές ίδιες. Είναι λογικό ότι για το γηραιότερο πλοίο θα δοθεί μικρότερη προσφορά και θα κατοχυρωθεί σε αυτό το γηραιότερο πλοίο των 20 ετών, ακόμη και αν είναι 5 ετών το άλλο, αφού δεν υπερβαίνει τους 20 κόμβους και ανήκει στη δεύτερη κατηγορία, η γραμμή. Τι σημαίνει αυτό; Όχι μόνο δεν έχει τη δυνατότητα όπως είπατε, αλλά η σύμβαση αυτή παρατείνεται μέχρι δυο έτη. Θα υπάρξει δηλαδή παράταση αυτής της σύμβασης μέχρι την οκταετία, εφ’ όσον πάμε σε αντίστοιχες προδιαγραφές μόνο για την ταχύτητα.
Αυτό και μόνο που σας λέω, δείχνει ότι πραγματικά δεν διασφαλίζει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός που προωθείται ταχύπλοα, αξιόπιστα και αξιόπλοα σκάφη για τις γραμμές, κάτι που χρειαζόμαστε σήμερα. Ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ (Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής): Επιτρέψτε μου να αναφερθώ στον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο, τον μόλις ομιλήσαντα.
Κύριε συνάδελφε, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά, όσο τα παρουσιάζετε. Είναι σύνθετη υπόθεση η ακτοπλοΐα. Συνθετότερη από ό, τι φαντάζεται κανείς. Και οι απλοποιήσεις που εκάματε τώρα δια της αναγνώσεως παραγράφων δεν οδηγούν στη λύση του προβλήματος. Εμείς κάναμε μία προσπάθεια, την οποία πιστεύω απόλυτα. Να δώσουμε ευκαιρία βελτιώσεως της παρούσης καταστάσεως, με στόχο οι παρεχόμενες ακτοπλοϊκές υπηρεσίες στο επίπεδο πλοίων –δεν αναφέρομαι στους λιμένες- να είναι σαφώς καλύτερες από τις σημερινές. Και έχω την πεποίθηση ότι αυτό θα επιτευχθεί.
Κατά την πρωτολογία μου εδήλωσα, δεν έχω την βεβαιότητα ότι στις 21 Νοεμβρίου θα αλλάξει η όψη της ακτοπλοΐας διότι θα εμφανιστούν σωρηδόν, θα κρατηθούν σωρηδόν προσφορές για πλοία κάτω των δέκα ετών –ηλικία- και ταχύτητα 25 κόμβοι. Δεν είμαι εξ αυτών που πετούν στα σύννεφα. Θα είναι, όμως, μία καλή ευκαιρία κάποιοι να αρχίσουν να βλέπουν τις δυνατότητες που ανοίγονται για να εκσυγχρονίσουν πλοία ή να εισαγάγουν πλοία. Αυτή είναι η βεβαιότητά μου. Και βάσει αυτής της βεβαιότητος οι συνεργάτες μου και εγώ στο Υπουργείο Αιγαίου και νησιωτικής πολιτικής –και τους ευχαριστώ- λειτουργήσαμε, δουλέψαμε και συνθέσαμε τις προδιαγραφές αυτού του διαγωνισμού.
Τα σχόλια περί μη αναπτυξιακού του εγχειρήματος ή περί φωτογραφικής καταστάσεως, τα παραγνωρίζω πλέον. Τι συνεπαίρνω από τη συζήτηση. Επιμένετε να αντιμετωπίζετε με επιπολαιότητα τα θέματα του Αιγαίου. Λυπούμαι που το λέγω. Επιμένετε, δεν θέλετε να δείτε, ότι επιτέλους κάτι γίνεται. Δεν θεωρώ ότι είναι το μέγα έργο το αεροδρόμιο της Καλύμνου! Μα, κύριοι συνάδελφοι, το είχατε είκοσι χρόνια στα χέρια σας! Το κτίσαμε, το παραδώσαμε, λειτουργεί σε δύο χρόνια. Στις 27 Ιουλίου του 2004 εθεμελιώθη, 9 Αυγούστου του 2006 δρομολόγια η Ολυμπιακή. Επιδοτούμενα δρομολόγια. Και συνεχίζουμε παρακάτω.
Είναι το εξαιρετικό παράδειγμα. Μπαίνουν νέα καράβια στο Αιγαίο. Δεν εισβάλει στόλος. Αλλά πάντως μπαίνουν καράβια. Και μεθαύριο, νέο πλοίο ταχύπλοο εξαιρετικών προδιαγραφών από ελληνικά χέρια. Συνέβαιναν αυτά επί ημερών σας; Προσπαθώ να θυμηθώ τις περιόδους και είναι περίοδο βραχύτατης διαρκείας.
(Θόρυβος στην Αίθουσα)
Στα είκοσι χρόνια που κυβερνήσατε…
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΡΗΓΑΣ: Η Νέα Δημοκρατία το έφτιαξε το πλοίο;
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ (Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής): Κύριοι συνάδελφοι, στο Αιγαίο, σας αρέσει, δεν σας αρέσει κλείνουμε πληγές.
Κύριοι συνάδελφοι, μας παραδώσατε το νότιο Αιγαίο, λέτε και είναι ο παράδεισος. Εκτός στόχου ένα. Είναι έργο δικό σας, πρωτοφανές. Μας παραδώσατε το Αιγαίο, το νότιο Αιγαίο, να έχει στα χαρτιά κατά κεφαλήν το μέσο εισόδημα πλέον του 75% του μέσου εισοδήματος του ευρωπαίου. Είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά; Και φθάσαμε στο σημείο σήμερα στο Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης να έχουμε οργανώσει σύστημα που από το νότιο Αιγαίο δεν θα λείψει ούτε ένα ευρώ. Αυτή είναι η πραγματικότητα, πάνω σ’ αυτή δουλέψαμε και αυτή είναι και η προοπτική που δίδουμε στου Αιγιάδες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστούμε πολύ τον κύριο Υπουργό.
Ο κ. Κεγκέρογλου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, πράγματι το ΠΑ.ΣΟ.Κ. συνέβαλε αποφασιστικά, ούτως ώστε το νότιο Αιγαίο και πολλές περιφέρειες της χώρας να αυξήσουν το ακαθάριστο προϊόν σε πραγματικές τιμές, αλλά η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι αυτή που οδήγησε εκτός, γιατί δεν έπραξε τίποτα τα δυόμισι χρόνια, ούτως ώστε να γίνει η αναμόρφωση στο διοικητικό και αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας.
Κύριε Πρόεδρε, ζητήσαμε την ανάκληση αυτού του διαγωνισμού και καταθέσαμε και συγκεκριμένη πρόταση για το πώς να προχωρήσει το Υπουργείο. Δεν την αποδέχθηκε ο Υπουργός και στο διάλογο που προτείναμε αντιτείνει την πυγμή. Δεν συμφωνούν όμως με την αδιάλλακτη στάση του ούτε οι νησιώτες, ούτε οι πολίτες που ζητούν διάλογο για το πώς θα προχωρήσει η ανάπτυξη αυτού του τόπου.
Με τον διαγωνισμό που προωθείτε δεν διασφαλίζετε τα εχέγγυα για τη διαφάνεια. Ζητούμε ξεκάθαρους κανόνες για όλους και όχι κολοβές ρυθμίσεις και ασάφειες για το όφελος των λίγων. Κατά πως πολιτεύεστε θα αμειφθείτε και η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ο Πρωθυπουργός, συνολικά όλη η Νέα Δημοκρατία, θα εισπράξετε το ανάλογο τίμημα με την πολιτική σας. Εάν νομίζετε ότι την θεωρούν θετική, αναμείνετε θετικές εξελίξεις. Εμείς σας προειδοποιούμε για άλλη μια φορά ότι αυτή η πολιτική δεν είναι προς το όφελος του τόπου, δεν είναι προς το όφελος των νησιών και των νησιωτών.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ευχαριστούμε κ. Κεγκέρογλου.
Κύριοι συνάδελφοι, έχουν διανεμηθεί τα Πρακτικά της Τρίτης 31 Οκτωβρίου 2006, της Πέμπτης 2 Νοεμβρίου 2006 και της Παρασκευής 3 Νοεμβρίου 2006 και παρακαλώ το Σώμα για την επικύρωσή τους.
ΠΟΛΛΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Μάλιστα, μάλιστα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Συνεπώς τα Πρακτικά της Τρίτης 31 Οκτωβρίου 2006, της Πέμπτης 2 Νοεμβρίου 2006 και της Παρασκευής 3 Νοεμβρίου 2006 επικυρώθηκαν.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ (Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής): Κύριε Πρόεδρε, παρακαλώ το λόγο για ένα λεπτό.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Ορίστε, έχετε το λόγο.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ (Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής): Κύριε συνάδελφε, κοινοβουλευτικέ εκπρόσωπε του ΠΑ.ΣΟ.Κ αναφερθήκατε στο «θα», «θα». Στην πολιτική το σταθερότερο των δειγμάτων μετρήσεως ανταποκρίσεως του λαού προς μία πολιτική, είναι η κάλπη. Η κάλπη της 7ης Μαρτίου του 2004 είναι η σταθερότερη μέτρηση.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΙΣΕΡΛΗΣ: Εκεί σταματήσαμε;
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ (Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής): Ξέρετε τι έβγαλε εκείνη η κάλπη; Θέλετε να το ξεχάσετε; Η κάλπη έβγαλε εννέα-τέσσερα. Εννέα Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, Αιγιάτες, τέσσερις ΠΑ.ΣΟ.Κ. Θα τα ξαναπούμε στο τέλος. Θα τα ξαναπούμε όταν ανοίξει η επόμενη κάλπη.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σωτήρης Χατζηγάκης): Κηρύσσεται περαιωμένη η συζήτηση επί της επερωτήσεως 23/17/6-10-2006 Βουλευτών του ΠΑ.ΣΟ.Κ προς τον Υπουργό Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής σχετικά με τον μειοδοτικό διαγωνισμό για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα