Skip links

Αναγκαίο ένα μεταβατικό πλαίσιο στήριξης της οικονομίας και της κοινωνίας.

Τοποθέτηση Βασίλη Κεγκέρογλου, Γραμματέα Κ.Ο Κίνημα Αλλαγής και Βουλευτή Ν.Ηρακλείου, στην Ολομέλεια της Βουλής στις 23-06-2021 κατά τη συζήτηση του ν/σ του ΥΠΟΙΚ για την οικονομική αποκατάσταση παραχωρησιούχων αεροδρομίων λόγω των συνεπειών της πανδημίας.
«Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με αναφορά μου στον Ανδρέα Παπανδρέου, όχι μόνο επ’ ευκαιρίας της ημέρας που έφυγε από κοντά μας ο μεγάλος Ηγέτης, αλλά για την εθνική, πατριωτική και  αναπτυξιακή πολιτική, την οποία άσκησε για το Αιγαίο και  τα νησιά μας και  με τη θέσπιση  του μειωμένου ΦΠΑ.

Προς αποκατάσταση της αλήθειας, προκειμένου η ιστορία να καταγράφεται όπως είναι και με αφορμή την τροπολογία της Κυβέρνησης, το μειωμένο ΦΠΑ, όπως ξέρετε, θεσπίστηκε το 1987 από τον Ανδρέα Παπανδρέου, όταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής που ανέφερε ο κος συνάδελφος της ΝΔ, δεν ήταν ούτε Πρωθυπουργός, ούτε Πρόεδρος της Δημοκρατίας.
Η μείωση λοιπόν του ΦΠΑ πράγματι επέδρασε θετικά για την ανάπτυξη του νησιωτικού χώρου, έπρεπε να επεκταθεί σε όλο τον νησιωτικό χώρο.Δυστυχώς και παρά το γεγονός ότι άντεξε και στο πρώτο και στο δεύτερο μνημόνιο,  στο τρίτο έπεσε θύμα της πολύωρης, 17ωρης διαπραγμάτευσης του κου Τσίπρα, αφού βεβαίως είχαμε μπει σε μια πολύ δύσκολη ατραπό.
Θεωρώ ότι είναι ένα άτολμο βήμα αυτό που κάνει η κυβέρνηση, στηρίζεται πάλι στο γεγονός των μεταναστευτικών ροών και της ύπαρξης μάλλον δομών μεταναστών στα συγκεκριμένα νησιά, αντί να διαπραγματευθεί και να πάρει μια γενναία απόφαση την οποία θα στηρίξει όλη η Βουλή για ολική επαναφορά του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ,  για πατριωτικούς, οικονομικούς,  και αναπτυξιακούς λόγους. Βεβαίως, αυτό το βήμα που φέρνετε είναι αναγκαίο αλλά δεν είναι και η μεγάλη επιτυχία που παρουσιάζετε. Έληγε και  έπρεπε να παραταθεί, σιγά την επιτυχία.
Επιτυχία θα είναι αν διαπραγματευθείτε και το φέρετε επί τη βάση την οποία πρέπει να υπάρχει ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ, ως εφαρμογή και της επιταγής του Συντάγματος αλλά και της ανάγκης για την εθνική και αναπτυξιακή θωράκιση του νησιωτικού χώρου.Αξίζει το κόπο και αναφέρομαι σε αυτό, γιατί εμάς όλες οι πολιτικές μας θέσεις εμπνέονται από αυτό.
Να πω ότι  μετά τις ανακοινώσεις της Κυβέρνησης για την επικουρική ασφάλιση, αυτό που μπορεί να διαπιστώσει κανείς είναι η διάσπαση και υπονόμευση της επικούρησης και οι  αίολες υποσχέσεις στους νέους ασφαλισμένους, οι οποίοι θα αρχίσουν να πληρώνουν αμέσως και θα διαπιστώσουν πολλά χρόνια μετά ότι ήταν ψεύτικες οι υποσχέσεις που τους δόθηκαν σήμερα.
Βεβαίως και οι παλιοί ασφαλισμένοι  θα διαπιστώσουν την κατάρρευση της επικούρησης και την υπονόμευση των συντάξεών τους και αυτό θα γίνει παρά το σπάσιμο του κουμπαρά, 12 δις τουλάχιστον, θα δοθούν για να υπάρξει αυτή η πολιτική, η οποία σε αυτή την κατεύθυνση δεν είναι αναγκαία.
Η αναμόρφωση του ασφαλιστικού βεβαίως πρέπει να γίνει με την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων διότι εδώ έχουμε πολλούς νόμους με ονόματα, τα είπε ο κ. Βρούτσης, του Κατρούγκαλου, του Βρούτση, του τάδε, του δείνα, πολλά ονόματα και για την κοινωνική ασφάλιση, αλλά δεν έχουμε κοινωνική ασφάλιση.
Αυτό έχετε καταφέρει κύριοι.
Επιτέλους, με διάλογο, κοινωνική διαβούλευση και συνέπεια όλες οι πολιτικές δυνάμεις να δούμε τι πρέπει να κάνουμε για μια μακροχρόνια πρόνοια μεταρρυθμιστικής ισχύος και όχι ευκαιριακής και επικοινωνιακής πολιτικής.
Γίνεται συζήτηση για το αν έχουν δοθεί χρήματα και πως έχει αντιμετωπίσει την κρίση η Ελλάδα. ΝΑΙ, έχουν δοθεί χρήματα και μάλιστα πάρα πολλά.
Η Ελλάδα μόνο για το 2020, διέθεσε 27 ολόκληρα δισεκατομμύρια,  που αντιστοιχούν σ’ ένα από τα υψηλότερα στην Ευρώπη ως ποσοστό του ΑΕΠ αλλά δυστυχώς δεν υπήρξαν τα ανάλογα αποτελέσματα αφού  εισήλθε σε βαθύτερη κατά 32% ύφεση από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι προφανές ότι υφίσταται πρόβλημα σχεδιασμού και προτεραιοτήτων και κυρίως πρόβλημα στόχων και αποτελεσματικότητας. Ναι αναλώθηκαν πολλά δισ. αλλά δεν έπιασαν τον ανάλογο τόπο.
Η Κυβέρνηση άφησε εκτός στήριξης μεγάλες κοινωνικές ομάδες όπως οι 400.000 μακροχρόνια άνεργοι, αλλά και εκατοντάδες χιλιάδες επαγγελματίες, επιχειρήσεις αλλά και αγρότες. Τα παραδείγματα πολλά και ανεξάντλητα. Η Κυβέρνηση αρνήθηκε τη στήριξη στους ελαιοπαραγωγούς και περιορίστηκε στους κατά κύριο επάγγελμα. Οι σταφιδοπαραγωγοί και οι φορείς επεξεργασίας και εξαγωγών διαμαρτύρονται.
Σήμερα μπροστά στην επανεκκίνηση και στη σωρεία των προβλημάτων που έχουν μαζευτεί, χρειάζεται ένα μεταβατικό πλαίσιο στήριξης διοικητικό, ρυθμιστικό και οικονομικό.
Δεν υφίσταται ολοκληρωμένο σχέδιο αλλά περιπτωσιακή αντιμετώπιση ανάλογα με τις αντιδράσεις, τις πιέσεις και τις σκοπιμότητες με επιμέρους και αποσπασματικές αποφάσεις, που στοιχίζουν στον προϋπολογισμό αλλά δεν διασφαλίζουν πάντα το οικονομικό αποτέλεσμα και το κοινωνικό αποτύπωμα.
Η Κυβέρνηση κινείται σε αυτή την γραμμή και με το συζητούμενο νομοσχέδιο που εισηγείται μεμονωμένα κρατική στήριξη με ενίσχυση του Δ.Α.Α. και της Fraport, χωρίς εγγυήσεις, διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος και διαφάνεια αλλά και χωρίς ολοκληρωμένη αντιμετώπιση για το σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων εντός και πέριξ των αεροδρομίων και ευρύτερα των αερομεταφορών.
● Καλούμαστε να κυρώσουμε μια σύμβαση χωρίς να γνωρίζουμε το επικαιροποιημένο οικονομικό μοντέλο βάσει του οποίου υπολογίζονται οι αποκλίσεις των εσόδων αλλά  ούτε καν το αρχικό οικονομικό μοντέλο το οποίο κυρώθηκε, μέσω της σύμβασης του 2016,  από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. 
● Έχουμε έντονες επιφυλάξεις διότι η Κυβέρνηση με τη Σύμβαση αναγνωρίζει ότι συντρέχει «Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου» προκειμένου να  ενεργοποιηθεί η σχετική  ρήτρα που προβλέπει αποζημίωση των παραχωρησιούχων, όμως είναι γνωστό ότι το Δημόσιο είχε πολύ διαφορετική άποψη στην αρχή και μάλιστα τεκμηριωμένη από το ΝΣΚ.
Η διαφορά οδήγησε στην Επιτροπή Επίλυσης Τεχνικής Διαφοράς και βρέθηκε λύση λόγω της μεταβολής της άποψης του Ελληνικού  Δημοσίου, αλλά δεν μάθαμε ποτέ  γιατί την  απέσυρε τελικά.
● Η Κυβέρνηση δεν κατέθεσε τη σύμβαση στην Ε.Ε και δεν προσκόμισε ούτε καν στην Επιτροπή τις εκθέσεις πιστοποίησης των χρηματικών ποσών αποζημίωσης.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Από την αρχή της πανδημίας, το Κίνημα Αλλαγής έδωσε μάχη για τη στήριξη όλων όσων επλήγησαν με τρεις προϋποθέσεις:
α) την προτεραιοποίησης των αναγκών,
 β) την αξιοποίηση και όχι τη σπατάλη των πόρων και
γ) τη διαφάνεια και όχι τις σκοπιμότητες και την τακτοποίηση των ημετέρων.
Αυτονόητα, λοιπόν,  είμαστε  υπέρ της στήριξης και των αεροδρομίων της χώρας ώστε να διασφαλίζεται η εύρυθμη λειτουργία τους, τη στήριξη του Τουρισμού και την εξυπηρέτηση των επιβατών και των μεταφορών τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού.
Δε θα συναινέσουμε όμως  χωρίς  επαρκή τεκμηρίωση και  πλήρη γνώση όλων των στοιχείων και δεδομένων.
Επιπλέον, υπάρχουν ζητήματα με μια σειρά από δραστηριότητες εντός και πέριξ των αεροδρομίων που καταβάλουν κανονικότατα τις υποχρεώσεις τους.
Π.χ. τα Καταστήματα Αφορολογήτων Ειδών (ΚΑΕ) καταβάλουν κανονικά τα «Εγγυημένα Μισθώματα» στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αλλά και σε όλα τα αεροδρόμια της Fraport κι αυτό μέχρι τώρα που δεν ενισχύονται είχε λογική τεκμηρίωση. Τώρα όμως θα πρέπει να επανεξεταστεί το πλαίσιο αυτό.
Έρχομαι στο δεύτερο θέμα.
Την απόφαση στήριξης με κρατική ενίσχυση 130 εκατ. € του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για την οποία δεν θα ήμασταν αντίθετοι, αν γινόταν με άλλη μορφή π.χ. αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου μιας και το δημόσιο είναι ήδη ο Βασικός Μέτοχος με όρους και προϋποθέσεις.
Εσείς χορηγείτε την ενίσχυση χωρίς έγκριση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χωρίς διασφάλιση του συμφέροντος του δημοσίου και  με μόνο αντάλλαγμα μια έγγραφη δήλωση προς το Ελληνικό Δημόσιο παραίτησης από οποιαδήποτε απαίτηση της εταιρείας.
Ακούστε όμως τι έγινε σε άλλες χώρες, όχι μόνο  στην Γερμανία για την οποία αναφερθήκατε στο ύψος, αλλά όχι στις προϋποθέσεις.
Στις 8 Μαρτίου η Επιτροπή ανακοίνωσε την έγκριση για την ενίσχυση του Διεθνούς Αεροδρομίου της Λετονίας ύψους 39,7 εκ. ευρώ μέσω ανακεφαλαιοποίησης  με όρους και προϋποθέσεις για ταχεία επιστροφή της ενίσχυσης στο Κράτος.
1.   Ο Διεθνής Αερολιμένας της Ρίγας υπόκειται σε απαγορεύσεις πληρωμής μερισμάτων αλλά και εξαγοράς μετοχών, εκτός από το κράτος.
2. Μέχρι να εξαργυρωθεί τουλάχιστον το 75% της ανακεφαλαιοποίησης, εφαρμόζεται αυστηρός περιορισμός της αμοιβής της διαχείρισης και απαγόρευση των πληρωμών μπόνους στα υψηλόβαθμα στελέχη.  
3.   Ο Διεθνής Αερολιμένας της Ρίγας θα πρέπει να δημοσιεύσει όλες τις πληροφορίες σχετικά με τη χρήση της ληφθείσας ενίσχυσης.
Άλλο παράδειγμα.
Η Κύπρος διέθεσε 22 εκατ. στον διαχειριστή του Αερολιμένα αλλά καθαρά ως Δάνειο και όχι ως κρατική ενίσχυση.
Εσείς τουλάχιστον θα δεσμευτείτε ότι δεν θα προχωρήσετε σε πώληση του 55% των μετοχών που διακρατεί το ΤΑΙΠΕΔ και το Υπερταμείο ώστε να μη γίνει λήπτης της ενίσχυσης ο οποιοσδήποτε ιδιώτης επενδυτής όπως έκανε οι Λετονός ομόλογος σας;
Αμφιβάλλω!
Να πληροφορήσω τον Μέρα 25 ότι το ΠΑΣΟΚ επαναδιαπραγματεύθηκε το 1995 την σύμβαση για να ανακτήσει την πλειοψηφία στη διοίκηση και το δικαίωμα της διαπραγμάτευσης το οποίο εκχώρησε ο Σύριζα, που κυβερνούσαν μαζί το 2015, με το γνωστό σκάνδαλο των 640 εκ.€ το οποίο εμείς καταψηφίζουμε».
Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα