Skip links

Ανάπτυξη & Ενιαία Περιφέρεια Κρήτης

Η σπουδαιότητα του θέματος ης ολοκλήρωσης του ΒΟΑΚ είναι αναμφισβήτητη. Ο ΒΟΑΚ ως βασικός οδικός άξονας της Κρήτης σήμερα, σ’ ένα  νέο όραμα για την ποιοτική ανάπτυξη στην Κρήτη, ως τμήμα του συνολικού οδικού συστήματος που περιλαμβάνει τον ΝΟΑΚ και τους κάθετους άξονες μπορεί να διεκδικήσει σπουδαίο ρόλο σε μια νέα πορεία ανάπτυξης της Κρήτης.
Η πρόταση που είχαμε καταθέσει ως Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο, αφορούσε την ανάγκη να μελετηθεί ενιαία το οδικό αυτό σύστημα της Κρήτης και να υλοποιηθεί ακόμη και με μικτό σύστημα δημόσιας και ιδιωτικής χρηματοδότησης, χωρίς όμως σε καμία περίπτωση την επιβολή διοδίων και τη μεταφορά του κόστους στους πολίτες, εξάλλου οι ΣΔΙΤ προβλέπουν διάφορους τρόπους αποπληρωμής των ιδιωτικών χρηματοδοτήσεων.
Σε κάθε περίπτωση όμως αυτός που οφείλει να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωση του έργου είναι η πολιτεία μέσα από το ΕΣΠΑ και τις Δημόσιες Επενδύσεις.
Όμως η μεγάλη απώλεια πόρων του Γ’ ΚΠΣ που δεν αποτυπώνεται στα “φτιαχτά” νούμερα που παρουσιάζει η Κυβέρνηση και η Περιφέρεια Κρήτης και που οφείλεται στη μείωση του προϋπολογισμού του Γ’ ΚΠΣ με μείωση της εθνικής συμμετοχής αλλά οφείλεται και στα βαφτίσια που γίνονται στα χαρτιά για ήδη εκτελεσμένα έργα από εθνικούς πόρους, τα οποία χρεώνονται στο Γ’ ΚΠΣ. Η μεγάλη καθυστέρηση στην έναρξη του ΕΣΠΑ στοιχίζει ακριβά στον τόπο και δεν μας δίνει αισιοδοξία αφού δεν υπάρχουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις από την Κυβέρνηση για τους οδικούς άξονες Κρήτης.
Αυτοί που υποστηρίζουν ότι δεν χάνονται έργα αφού αυτά που δεν γίνονται από το Γ’ ΚΠΣ θα είναι γέφυρες για το Δ’ ΚΠΣ, παραλείπουν να μας πουν ότι τα έργα αυτά θα πάρουν τη θέση κάποιων άλλων έργων που δεν θα γίνουν ποτέ. Έτσι έχουμε σίγουρα απώλειες είτε έργων είτε πόρων.
Η μονοκρατορία του Υπουργού Οικονομίας σε συνδυασμό με το δαιδαλώδες και υπεργραφειοκρατικό σύστημα διαχείρισης του ΕΣΠΑ, θα επιδεινώσουν τα πράγματα και οι απώλειες πόρων θα είναι πολύ μεγάλες.
Αλλά και οι δημόσιες επενδύσεις, που θα είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο στα χέρια της πολιτείας για τη διατήρηση της οικονομικής δραστηριότητας και των ρυθμών ανάπτυξης, ιδιαίτερα τώρα στη διεθνή συγκυρία που έχουμε εισέλθει, είναι μειωμένες κατά πολύ στον προϋπολογισμό του 2009.
Έτσι η ημερίδα του ΤΕΕ για την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ έρχεται να αναδείξει το θέμα στην κατάλληλη ώρα.
Πεποίθησή μου είναι ότι η ελληνική περιφέρεια και ιδιαίτερα η Κρήτη, με τις πολλές δυνατότητες (όπως όλοι αρέσκονται να λένε), ΜΠΟΡΕΙ να μπει σε τροχιά μιας νέας δυναμικής και ποιοτικής ανάπτυξης, μόνο αν απεμπλακεί από τα ασφυκτικά δεσμά του συγκεντρωτισμού και παραγοντισμού και ο συγκεντρωτισμός πάρει τη θέση του τοπικισμού που ευνοείται από το σημερινό σύστημα.
Πιστεύω και πιστεύουμε στο ΠΑΣΟΚ, στην αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση, σε μια ενιαία περιφερειακή αυτοδιοίκηση Κρήτης, με αιρετό περιφερειάρχη και αυτοδύναμο περιφερειακό προϋπολογισμό.
Μια περιφερειακή αυτοδιοίκηση που θα έχει την ευθύνη για το σύνολο του προγραμματισμού της ανάπτυξης στο νησί και όλων των έργων και δράσεων, που θα υλοποιούνται από το σύνολο εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων.
Με έναν προϋπολογισμό που θα έχει πηγή εσόδων ένα ποσοστό μόνο, απ’ αυτά που συνεισφέρει η οικονομία του νησιού στον κρατικό κορβανά.
Τα κεντρικά Τομεακά Προγράμματα που αφορούν την περιφέρεια θα πρέπει να καταργηθούν και να ενταχθούν στον περιφερειακό σχεδιασμό.
Μόνο έτσι δε θα συζητά η επόμενη και η μεθεπόμενη γενιά για τα απαιτούμενα σήμερα έργα υποδομής στο νησί.
Για όλα τα παραπάνω, πρέπει να καταδικαστούν εκείνες οι σκέψεις και ενέργειες που προωθούν τη διάσπαση της Κρήτης, οι οποίες βολεύουν μεν το αθηνοκεντρικό κράτος και τους κάθε λογής παράγοντες, που παίζουν το ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα στην απομονωμένη περιφέρεια και το κλειστό κεντρικό σύστημα εξουσίας, αλλά καταδικάζουν το νησί σε στασιμότητα και υπανάπτυξη.     
Καταθέτω αυτές τις σκέψεις με τη βεβαιότητα ότι κάθε δημόσια συζήτηση αναδεικνύει τα σημαντικά ζητήματα που αποτελούν προϋπόθεση για μια νέα ανάπτυξη στην Κρήτη.

Μοιραστείτε:
Σχετικά νέα
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας.
Explore
τράβα